2013-08-21, 21:45
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
On the Waterfront (1954)

Mycket välgjord, snygg film. De disiga vintermiljöerna vid hamnen, den allmänt gråa stämningen och det svartvita fotot gjorde helt klart sin sak. Storyn är egentligen inte så unik. Ett mord - ett vittne, vars position är känslig för att prata. Det är ju utförandet som är det stora. Man ser och känner direkt på sig när man startat en klassfilm. Atmosfären, detaljerna, karaktärerna, fotot är då på hög nivå, vilket det är här. Jag var trött när jag såg denna nu men filmen är absolut inte seg. Tvärtom, intressant från början till slut med ett mycket bra skådespel av Marlon Brando. Man såg redan här att han skulle bli en stjärna. Han har det där speciella, obeskrivliga. Lee J. Cobb som "Johnny Friendly" är också väldigt bra och bär till stor del upp denna film med sin karaktär. Skådespelarna i övrigt är det inget som helst fel på men framförallt dessa två reser sig över mängden. Storstadsnamn är i mina ögon inget mästerverk men ett högst sevärt kriminaldrama. Mina förväntningar uppfylldes.

8 av 10
Grym film, Elia Kazans bästa (av de jag sett). Men har man fått över 20 Oscars så bör man göra rätt bra film. On the Waterfront fick förresten åtta stycken bara den. Inte dåligt.
Citera
2013-08-21, 21:49
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Var väl snarare den här som gjorde han till en stjärna.

Kan rekommendera A Streetcar Named Desire om du vill se mera Brando.

Det var lite det jag menade.
Citera
2013-08-21, 22:06
Medlem
L.V.X.s avatar
Doubt (2008) - http://www.imdb.com/title/tt0918927

USA, irländskt arbetarkvarter, 60-tal. Philip Seymour Hoffman spelar en präst på en katolsk skola. Han anklagas för att ha förgripit sig på en pojke, vilket startar en maktkamp mellan honom, den extremt strikta rektorn syster Aloysius (Meryl Streep) och den unga och något naiva syster James (Amy Adams).

Skulle ha vunnit på att vara lite längre, som det är nu så känns det som att det saknas en kvart med dialog. Ett stort plus dock för att den håller inne med svaren.

3/5
Citera
2013-08-21, 23:15
Medlem
Cuttes avatar
Jakten med Mads Mikkelsen igår kväll. Helt suverän film! Kan starkt rekommendera den.
Senast redigerad av Cutte 2013-08-21 kl. 23:20.
Citera
2013-08-22, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 421
På tal om Adrien Brody, om du inte har sett Detachment rekommenderar jag den starkt! http://www.imdb.com/title/tt1683526/

Har dessutom tänkt se The Jacket, ska definitivt ta och göra det inom kort .

Jorå, den är sedd. Minns den som väldigt bra, välgjord och ytterst trovärdig. Av någon anledning är jag svag för filmer om lärare och skolväsendet, tyckte mycket om Half Nelson också.

Återkom gärna med kommentar när du sett The Jacket.
Citera
2013-08-22, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyttegrav
Du blandar nog ihop den med Dolores Claiborne för Lida har ingen rättegångs scen i slutet.

Då har jag inga invändningar mot filmen. Minns den som klart bra, även om minnet av den som sagt börjat blekna något. Bates storspelar.

Dolores Claiborne hade lite liknande tema/miljö och är också en Stephen King-filmatisering med Bates i huvudrollen.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2013-08-22 kl. 00:33.
Citera
2013-08-22, 00:32
Medlem
archeons avatar
Orange county med bl.a Jack black.

Haha grym som fasen
Citera
2013-08-22, 02:35
Medlem
sim-man92s avatar
Now You See Me
Hur dumt och ologiskt det än må vara, så är de hur som helst det mest underhållande jag sett på mycket länge. Rappt, spännande och snyggt som fan.
Jävligt skönt att få slippa "superhjälte (eller någon annan) ska rädda världen"-tjafset för ett tag.
Citera
2013-08-22, 03:26
Medlem
Strobeliciouss avatar
Now You See Me

En film helt i min smak, älskar filmer som den här. Där man sitter och funderar om allting är som det verkar eller ej, försöker lista ut hur det egentligen ligger till.

Ända sedan jag såg trailern till denna för första gången har jag sett fram emot den, den gjorde mig inte besviken.

4/5
Citera
2013-08-22, 03:49
Medlem
Wallander - Sorgfågeln

Även om helheten inte är starkare än någon annan av Wallanderfilmerna känns det ändå som ett värdigt avslut.

Citera
2013-08-22, 08:42
Medlem
L.V.X.s avatar
Outrage (2009) - http://www.imdb.com/title/tt1049400

Dokumentär av Kirby Dick (Sick: The Life & Death of Bob Flanagan, Supermasochist, This Film Is Not Yet Rated) om bloggare och journalister som hänger ut amerikanska politiker som i hemlighet är bi- eller homosexuella men alltid röstar mot lagar som är tänkta att ge homosexuella samma rättigheter som heterosexuella.

Intressant film, man får möta inte bara politikerna själva (genom nyhetsklipp) utan även andra politiker som faktiskt kommit ut ur garderoben (oftast när deras karriär börjar närma sig sitt slut), och män som vittnar om hur de haft sex med smygbögar i kongressen, senaten och ännu högre upp.

Det är både skrämmande och tragikomiskt att se folkvalda politiker stå och ljuga folk rätt upp i ansiktet och säga att de inte är homosexuella, när de tagits på bar gärning när de försökt ha sex med undercoverpoliser på en offentlig toalett, till exempel.

Filmen kunde gott ha varit längre, nu kändes den mest som en liten teaser inför något betydligt längre.

3/5
Citera
2013-08-22, 08:54
Medlem
Mapojks avatar
It (1990)

Tyckte den började bra men blev sämre mot slutet.

Enstaka "jump-scares" i filmen men blev rolig istället för läskig efter en stund.

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in