2013-08-21, 01:56
Medlem
Compliance

Ett psykologiskt film baserad på riktiga händelser. En man ringer till en snabbmat kedja och säger att han är polis. Han tvingar via samtal personalen att göra sjuka saker och lyckas. Mental utpressning eller hjärntvättning, jävligt bra film tvingar en att tänka om.

Läst om den riktiga händelsen och det här så kallade telefon skämtet har orsakat massor av skada för både offren och samhället. Tur att skojaren har gripits.

Rekommenderar starkt.
Citera
2013-08-21, 12:06
Medlem
Polanskis Bitter Moon (1992). Onekligen speciell och bra, även om det inte är någon av hans bästa. Gillar känslan av äckel inför människosläktet man som tittare erfar under filmens gång samt den svarta "misantropiska" humorn.
Citera
2013-08-21, 14:45
Bannlyst
Lida (1990)

Riktigt bra film om en författare som efter bilolycka blir fånge hos ett galet fan till honom mitt ute i ödemarken. Kathy Bates som spelar den störda beundraren är riktigt otäck i sin roll.

Filmen är gjord efter en bok av Stephen King.

4/5 blir betyget.
Citera
2013-08-21, 16:43
Medlem
The Crashs avatar
Limitless(2011)

Blev tipsad om den typ när filmen var ny, men jag brydde mig inte om att se den. Ångrar det verkligen såhär nu i efterhand. Hälften av tiden jag tittade på filmen så tänkte jag "Tjack, tjack, tjack, tjack, tjack", och resterande hälft funderade jag på vad jag skulle göra om jag fick samma möjlighet. I det stora hela var det en grymt bra film, även om jag blev lite halvt besviken på deras val av slut.
5/5 får den av mig
Citera
2013-08-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Limitless(2011)

Blev tipsad om den typ när filmen var ny, men jag brydde mig inte om att se den. Ångrar det verkligen såhär nu i efterhand. Hälften av tiden jag tittade på filmen så tänkte jag "Tjack, tjack, tjack, tjack, tjack", och resterande hälft funderade jag på vad jag skulle göra om jag fick samma möjlighet. I det stora hela var det en grymt bra film, även om jag blev lite halvt besviken på deras val av slut.
5/5 får den av mig

Håller med, en trevlig liten pärla. Såg den för inte så länge sedan. Både underhållande, intressant och tänkvärd. Rätt bra insats av huvudrollsinnehavaren också.
Citera
2013-08-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyttegrav
Lida (1990)

Riktigt bra film om en författare som efter bilolycka blir fånge hos ett galet fan till honom mitt ute i ödemarken. Kathy Bates som spelar den störda beundraren är riktigt otäck i sin roll.

Filmen är gjord efter en bok av Stephen King.

4/5 blir betyget.

Bra film, även om jag har svårt för rättegångsscener (det var väl en del sådant mot slutet, eller blandar jag ihop den med Dolores Claiborne?).
Citera
2013-08-21, 20:29
Medlem
Har just sett klart The Jacket (2005). Bra rulle som fick mig att tänka på Butterfly Effect. Adrien Brody är med i flera bra filmer och är tillika en habil skådis. Kris Kristofferson är också oftast sevärd. Något av en mindfuckfilm, fast inte så knepig som de brukar kunna vara.
Citera
2013-08-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Har just sett klart The Jacket (2005). Bra rulle som fick mig att tänka på Butterfly Effect. Adrien Brody är med i flera bra filmer och är tillika en habil skådis. Kris Kristofferson är också oftast sevärd. Något av en mindfuckfilm, fast inte så knepig som de brukar kunna vara.

På tal om Adrien Brody, om du inte har sett Detachment rekommenderar jag den starkt! http://www.imdb.com/title/tt1683526/

Har dessutom tänkt se The Jacket, ska definitivt ta och göra det inom kort .
Citera
2013-08-21, 21:29
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Minns att jag gillade den väldigt mycket då jag såg den för ett par år sen. Har en femma på den tom, därför vill jag nog inte se om den då jag har en känsla att de betyget kommer ryka.
___

Såg Star Trek Into Darkness och var inget fan av första filmen, men den här va nog snäppet sämre. Otroligt tråkig inte ett dugg underhållande tyvärr, enda behållningen var väl Peter Weller och Benedict.
Citera
2013-08-21, 21:34
Bannlyst
Citat:
Bra film, även om jag har svårt för rättegångsscener (det var väl en del sådant mot slutet, eller blandar jag ihop den med Dolores Claiborne?).

Du blandar nog ihop den med Dolores Claiborne för Lida har ingen rättegångs scen i slutet.
Senast redigerad av Skyttegrav 2013-08-21 kl. 21:51.
Citera
2013-08-21, 21:37
Medlem
TheManWithNoNames avatar
On the Waterfront (1954)

Mycket välgjord, snygg film. De disiga vintermiljöerna vid hamnen, den allmänt gråa stämningen och det svartvita fotot gjorde helt klart sin sak. Storyn är egentligen inte så unik. Ett mord - ett vittne, vars position är känslig för att prata. Det är ju utförandet som är det stora. Man ser och känner direkt på sig när man startat en klassfilm. Atmosfären, detaljerna, karaktärerna, fotot är då på hög nivå, vilket det är här. Jag var trött när jag såg denna nu men filmen är absolut inte seg. Tvärtom, intressant från början till slut med ett mycket bra skådespel av Marlon Brando. Man såg redan här att han skulle bli en stjärna. Han har det där speciella, obeskrivliga. Lee J. Cobb som "Johnny Friendly" är också väldigt bra och bär till stor del upp denna film med sin karaktär. Skådespelarna i övrigt är det inget som helst fel på men framförallt dessa två reser sig över mängden. Storstadsnamn är i mina ögon inget mästerverk men ett högst sevärt kriminaldrama. Mina förväntningar uppfylldes.

8 av 10
Citera
2013-08-21, 21:40
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
On the Waterfront (1954)

Mycket välgjord, snygg film. De disiga vintermiljöerna vid hamnen, den allmänt gråa stämningen och det svartvita fotot gjorde helt klart sin sak. Storyn är egentligen inte så unik. Ett mord - ett vittne, vars position är känslig för att prata. Det är ju utförandet som är det stora. Man ser och känner direkt på sig när man startat en klassfilm. Atmosfären, detaljerna, karaktärerna, fotot är då på hög nivå, vilket det är här. Jag var trött när jag såg denna nu men filmen är absolut inte seg. Tvärtom, intressant från början till slut med ett mycket bra skådespel av Marlon Brando. Man såg redan här att han skulle bli en stjärna. Han har det där speciella, obeskrivliga. Lee J. Cobb som "Johnny Friendly" är också väldigt bra och bär till stor del upp denna film med sin karaktär. Skådespelarna i övrigt är det inget som helst fel på men framförallt dessa två reser sig över mängden. Storstadsnamn är i mina ögon inget mästerverk men ett högst sevärt kriminaldrama. Mina förväntningar uppfylldes.

8 av 10
Var väl snarare den här som gjorde han till en stjärna.

Kan rekommendera A Streetcar Named Desire om du vill se mera Brando.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in