2013-10-17, 17:23
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ska se filmen om en stund är det tänkt, men tror jag väntar med sexan till i morgon.

Har personligen väldigt svårt att skilja mellan 4an och 5an då dem är ganska så lika både i handling och samma karaktärer.
Citera
2013-10-17, 17:28
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Har du sett Vargtimmen, och i så fall, gillar du den också?
Yes. Vargtimmen är helt klart en av favoriterna. Älskar hans filmer där det inte finns en glimma av hopp i sikte, där allt är mörker och mental misär.
Hur skulle du ranka Vargtimmen och Sjunde Inseglet bland hans filmer?
Citera
2013-10-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Yes. Vargtimmen är helt klart en av favoriterna. Älskar hans filmer där det inte finns en glimma av hopp i sikte, där allt är mörker och mental misär.
Vargtimmen är den enda filmen av Bergman som jag gillar mycket, annars har jag rätt svårt för hans religiösa ångest.

Jungfrukällan är ju även den bra.
Citera
2013-10-17, 17:57
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaSteffe
The French Connection(1971)
Detta var en film som jag hade haft länge på min watchlist. Den brukar betraktas som en 70-talets stora klassikers och jag såg i framemot den.
Filmen handlar om att två poliser, Jimmy 'Popeye' Doyle ( Gene Hackman) och Buddy 'Cloudy' Russo ( Roy Schneider) ska få tag i en heroinskeppning till New York. Filmen handlar då främst om själva jakten på den och snubben bakom det hela.
Jag tyckte filmen var helt okej, men inte riktigt så bra som jag trodde. Gene Hackman var dock en överraskning ( har aldrig sett en film med honom innan) , han spelade nämligen riktigt skönt som den lite för ivriga polisen Popeye. De andra karaktärerna var inte så intressanta dock. Jakten är hysat början, men i andra halvan går det blir det bättre. En intressant karaktär och en tidvis cool jakt är dock inte tillräckligt för ett högre betyg än 2.5/5

Uppföljaren håller även den måttet!
Citera
2013-10-17, 18:24
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Oerhört besviken på din tafatta recension. The Way way Back är en härlig film med mycket charm, värme och humor. En av årets höjdare som förtjänar mer uppmärksamhet.
Jag vet din jargong, så det bekommer mig inte .

Jag är oerhört less på dessa"feel good" filmer, kunde inte heller känna eller relatera med den utstötta Duncan, men jag är lite cynisk till personligheten också, kanske har något med det att göra.

"Tafatt" säger du, jag brukar inte skriva så mycket när filmerna knappt är godkända, det blir så deprimerande att läsa, skriver desto mer om riktigt bra filmer, logiskt inte sant?
Senast redigerad av NirvanA 2013-10-17 kl. 18:26.
Citera
2013-10-17, 18:40
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
The French Connection(1971)
Detta var en film som jag hade haft länge på min watchlist. Den brukar betraktas som en 70-talets stora klassikers och jag såg i framemot den.
Filmen handlar om att två poliser, Jimmy 'Popeye' Doyle ( Gene Hackman) och Buddy 'Cloudy' Russo ( Roy Schneider) ska få tag i en heroinskeppning till New York. Filmen handlar då främst om själva jakten på den och snubben bakom det hela.
Jag tyckte filmen var helt okej, men inte riktigt så bra som jag trodde. Gene Hackman var dock en överraskning ( har aldrig sett en film med honom innan) , han spelade nämligen riktigt skönt som den lite för ivriga polisen Popeye. De andra karaktärerna var inte så intressanta dock. Jakten är hysat början, men i andra halvan går det blir det bättre. En intressant karaktär och en tidvis cool jakt är dock inte tillräckligt för ett högre betyg än 2.5/5

Slutet, by itself, gör att filmen blir värd 5/5. Fullständigt briljant, och riktigt obehagligt - förändrar precis allt; hur man ser filmen och specifikt Popeye som karaktär.

I och med att du inte har sett några filmer med Hackman har du missat en jäkla massa mästerverk. Scarecrow, The Conversation, Superman, Mississippi Burning och Unforgiven!
Citera
2013-10-17, 19:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
I och med att du inte har sett några filmer med Hackman har du missat en jäkla massa mästerverk. Scarecrow, The Conversation, Superman, Mississippi Burning och Unforgiven!

Och även Night Moves och Narrow Margin som är sorgligt bortglömda.
Citera
2013-10-17, 19:16
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Och även Night Moves och Narrow Margin som är sorgligt bortglömda.

Även Enemy of the State är han ju bra i!
Citera
2013-10-17, 19:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Svårt val i min bok, dom är minst lika bra, men gillar nog Vargtimmen snäppet mera!
Citera
2013-10-17, 19:18
Bannlyst
Citat:
Gene Hackman var dock en överraskning ( har aldrig sett en film med honom innan) , han spelade nämligen riktigt skönt som den lite för ivriga polisen Popeye.
Då kanske ditt nästa filmprojekt blir att titta på alla filmer (omkring 80 st) med Gene Hackman som går att hitta på nätet eller i videobutiken, beroende på vilken källa du föredrar. Han har alltid presterat bra, men har så klart även varit med i en del mindre bra filmer.
Citera
2013-10-17, 19:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Även Enemy of the State är han ju bra i!

Verkligen, toppenrulle dessutom!
Citera
2013-10-17, 19:42
Medlem
christerys avatar
Pay It Forward (2000) eller Skicka vidare

Jävligt bra, ögonen var inte torra alls på slutet. Underbar film om en kille som vill förbättra världen genom att göra tre goda gärningar åt någon annan och dom i sin tur skall göra det för tre andra.

Göra gott för andra helt enkelt.

Sevärd är bara förnamnet, inte alls det jag hade tänkt se på men jag ångrar inte en sekund beslutet.

Klart utanför det jag gillar annars, men kanske därför får den toppbetyg.

5/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in