Handlingen: Två unga nördar drömmar om skolans snyggaste tjejer. De ser på film om Frankenstein och får en idé om att bygga en egen snygg tjej. Vilket lyckas!
En riktig "sådär"-film för mig!
Denna film är gjord av regissören John Hughes. Mer känd i Sverige för filmer som The Breakfast Club (samma år som denna och båda med skådespelaren Anthony Michael Hall), Home Alone och Beethoven.
Filmen är mix av typisk high school komedi och utflippad sci-fi. Det är mycket i filmen som inte är logiskt och humorn går mellan rätt charmig till alldeles för barnslig. Vad gillade jag? En del humor, att allt är så extremt 80-tal och diverse populärkultur referenser.
Tror jag yngre generationer kommer tycka denna är kul? Förmodligen inte. Det mesta som är kul är nostalgifaktorer. Hänger man inte med i 80-tals fenomen kommer mycket gå över huvudet på många.
Betyg? 5,5 / 10.
Älskar man 80-talet kommer denna ge dig en dos så du klarar dig ett tag. Sugen på att se en bra film? Nja. Då finns det bättre saker att ägna sig åt.
Haft denna på datorn väldigt länge utan att se den, låter som en rolig film.
Men känns lite som en "tamare" version av Frankenhooker.
Jag fortsätter med filmer jag sett från denna listan. Här kommer ett par till.
The Pact 2012
Jag förstod inte riktigt handlingen i denna, särskilt inte slutet. Den var ganska kryptisk och tempot är vääldigt långsamt, men det känns som att det spelade ingen större roll för upplevelsen. Den var så bra gjord att jag höll koncentrationen uppe. En helt ok rysare men kanske i långsammaste laget för vissa. Det är en riktig lurifax till film som vaggar in en i falsk trygghet med sitt tempo och utdragna scener och sen när det väl händer grejer så skiter man nästan på sig. Det är ingen direkt originell handling men den var välgjord och med bra effekter vilket alltid är ett plus. Rekommenderas.
The Innkeepers 2011
Det här var en annan trevlig rysare som utspelas på ett litet hotell som är på väg att stängas ned. Man får följa två arbetare som gör sina sista dagar innan stället bommas igen plus att det checkar in några mystiska gäster. Filmen är inte särskilt hardcore utan det är mer en småcreepy spökhistoria. En stor del av filmens behållning kommer från de två som jobbar på hotellet och deras avspända och trevliga interaktion mellan varandra genom filmen. Top Gun-pinglan Kelly McGillys, numera ärketant, gör en roll i filmen som mystisk hotellgäst. Jag rekommenderar denna, den var bra.
Woman in Black 2012
Harry Potter spelar huvudrollen i denna stämningsfulla rulle. Han spelar en hunsad jurist som blir tvingad av sin elaka chef att åka långt ut i ingestans till någon gudsförgäten by för att gå igenom dokument i ett dödsbo. Dödsboet visar sig vara ett enormt hemsökt kråkslott mitt ute i ett träsk som ingen ens vågar prata högt om. Harry ser inga större problem i det så han mer eller mindre bosätter sig där under tiden för sin utredning, med förväntat resultat. Jag tyckte att handlingen i denna var rätt meh, man har sett detta i minst tjugo filmer förut, men den var ändå välgjord med extremt mysiga miljöer som passar in. Bra slut också. Så filmen har ett existensberättigande. Det blir ett mittimellanbetyg.
Below 2002
En ubåtsfilm som utspelar sig nån gång under slutet på andra världskriget. Det flödar ju inte direkt av ubåtsfilmer, och ubåt + skräck wow, den vill jag se. Meen den var inte så mycket att hänga i julgranen. Temat är bra men det visade sig vara en film av det brunare slaget. Faktum är att jag såg den för tre dagar sen och jag har i princip glömt bort hela filmen. Jag minns att det blir problem med kärran och att man får ge sig ut och dyka för att reparera, folk dör i drivor, det är lite övernaturliga inslag, och det är allt jag minns. Jag önskar man gjorde en riktigt bra sån här skräckis. Det kanske finns?
Event Horizon 1997
Nu lämnar vi havet och ger oss upp i rymden, lustigt nog är ubåtskaptenen från Below med i denna också. Jag vet inte vad han heter men han är Temuversionen av Pierce Brosnan. De är väldigt lika och han dyker ofta upp i filmer av det lite träskigare slaget. Denna är en sci-fi action horror blandning som känns som den har lånat mer än bara lite i från klassiker som Alien, men den sätter ändå en egen spin på konceptet så det är ingen ren kopia. Man får följa med en rymdbesättning under ledning av Matrix Morpheus som ger sig ut på ett räddningsuppdrag där de ska hitta ett rymdskepp som jorden tappat all kommunikation med. Plotten för filmen kändes mest en ursäkt för att transportera skådisarna till det mystiska skeppet där själva skräckkalaset drar igång. Jag minns inte handlingen i filmen mer än att jag minns att horrorinslagen var ganska bra och det är en hel del gore och slafs i filmens sista tredjedel. Gillar du sånt och gillar du Alien så antar jag att man kan ge denna en chans.
Kollade igenom listan: "Ultimate Haunted House Movie List".
Aldrig tänkt på att båtar räknas som hus. Men valde en båtfilm. Nr 63 på listan. Below (2002)
Hade inte sett den tidigare. Och den var bra.
Nr 41 på listan Ghost Ship, Också den utspelar sig på en båt och är från 2002. Men den har jag sett. Även den bra.
Nu när jag skriver. I Nederländerna bor dom ju faktiskt i båtar. Båthus. Cornelis Vreeswijk var därifrån. Och han bodde i en båt i Sverige. När han var förbannad på att svenska staten jävlades med honom.
Du gillade Below alltså? Jag blev faktiskt riktigt besviken på den.
Men har du tips på liknande rullar så känn dig fri att dela med dig.
Ghost Ship är riktigt bra. Klassisk spökhistoria. =)
Var ute i fredags (1:a) med arbetskamrater. På lördagsmorgonen blev det en "guilty pleasure" film - Scooby Doo on Zombie Island. Tillsammans med en varm macka och återställare så var det inte en helt dålig upplevelse.
Det är en animerad film från 1998 och jag minns den väl från min ungdom, så en hel del nostalgi. Men tycker den inte är så dålig ändå. Gänget har splittrats för de aldrig hittade riktiga mysterier utan det alltid var skurkar i maskar, men de återförenas när Daphne och hennes TV program ska göra ett nytt program och försöka hitta riktiga hemsökta hus. Så de hamnar i New Orleans på en Ö ute i sumpmarkerna - Animeringen är helt okej, tror det är en japansk studio som gjorde själva animationen, vilket är tydligt i vissa scener. Brukar inte gilla västerländsk animation men denna är helt okej och tycker den har scooby do känslan, likt många så har jag sett många original scooby doo avsvnitt när jag var yngre, när de gick i repris på cartoon network mm. 7/10.
Sedan på söndagen såg jag en japansk film: The taste of tea - Vilken underbar film, perfekt söndagsfilm. Några delar svart humor, några delar melankoli, samt lite slice of life, i det hela mer feelgood än deprimerande film. Älskade denna film. Handlar om en japansk familj och de olika familjemedlemmarnas problem samt vardag, med vissa surealistiska inslag. Väldigt tilltalande film, dels hur den är filmad med bakgrunden som är japansk landsbygd med floder, natur mm.
Familjen består av fadern, en mor, deras farfar som är lite excentrisk, den nördiga sonen som blir lätt förälskad samt en dotter som blir förföljd av en stor version av hon själv. Det finns även en morbror som är soundmixer, älskar när han blir involverad i berg-sången: https://www.youtube.com/watch?v=rc_m...&start_radio=1.
Woman in Black 2012
Harry Potter spelar huvudrollen i denna stämningsfulla rulle. Han spelar en hunsad jurist som blir tvingad av sin elaka chef att åka långt ut i ingestans till någon gudsförgäten by för att gå igenom dokument i ett dödsbo. Dödsboet visar sig vara ett enormt hemsökt kråkslott mitt ute i ett träsk som ingen ens vågar prata högt om. Harry ser inga större problem i det så han mer eller mindre bosätter sig där under tiden för sin utredning, med förväntat resultat. Jag tyckte att handlingen i denna var rätt meh, man har sett detta i minst tjugo filmer förut, men den var ändå välgjord med extremt mysiga miljöer som passar in. Bra slut också. Så filmen har ett existensberättigande. Det blir ett mittimellanbetyg.
Kul med lite nytt blod i filmforumet, Välkommen!
Och tack för dina recensioner, de är behagliga att läsa för min del!
Angående denna film så skulle jag rekommendera dig originalet med samma titel från 1989 istället: https://www.imdb.com/title/tt0098672
Visst är det lite som du säger, storyn är ju inte jätteoriginell. Men jag tycker det är en mysig liten spökhistoria ändå.
Jag har sett båda versionerna, och jag tycker den äldre har en betydligt mysigare stämning över sig. Sen tenderar jag att gilla just äldre filmer, så självklart spelar det också in i att jag föredrar den från 1989. Och blir man provocerad av Harry Potter så slipper man honom också
Kul med lite nytt blod i filmforumet, Välkommen!
Och tack för dina recensioner, de är behagliga att läsa för min del!
Angående denna film så skulle jag rekommendera dig originalet med samma titel från 1989 istället: https://www.imdb.com/title/tt0098672
Visst är det lite som du säger, storyn är ju inte jätteoriginell. Men jag tycker det är en mysig liten spökhistoria ändå.
Jag har sett båda versionerna, och jag tycker den äldre har en betydligt mysigare stämning över sig. Sen tenderar jag att gilla just äldre filmer, så självklart spelar det också in i att jag föredrar den från 1989. Och blir man provocerad av Harry Potter så slipper man honom också
Man tackar för välkomnandet.
Ja det blir en hel del film för mig nu för tiden så jag kommer nog att umgås en del med er här i tråden framöver. Det är alltid kul att skriva av sig lite när man sett något nytt, och så är det kul att läsa om andras upplevelser även om man inte alltid håller med om allt. Precis som livet brukar se ut med andra ord.
Jag ska kolla in filmen, jag visste inte att det fanns än tidigare version då hade jag med största sannolikhet sett den i stället för Harry Potter. =)
Du gillade Below alltså? Jag blev faktiskt riktigt besviken på den.
Men har du tips på liknande rullar så känn dig fri att dela med dig.
Ghost Ship är riktigt bra. Klassisk spökhistoria. =)
Nja. Hade faktiskt inte riktigt sett klart den när jag skrev. Tyckte den var ganska bra när jag skrev. Men inte alls lika bra som Ghost Ship. Ja jag kanske kan komma in här i tråden senare och ge något tips.
Nja. Hade faktiskt inte riktigt sett klart den när jag skrev. Tyckte den var ganska bra när jag skrev. Men inte alls lika bra som Ghost Ship. Ja jag kanske kan komma in här i tråden senare och ge något tips.
En båtfilm även den. Den har du nog sett? För den filmen har jag aldrig hört någon inte tycka om. Den är väldigt känd.
Below har ju ett bra tema, ubåt/marin, ww2, övernaturlig rysare, vad finns att inte att gilla med det? Nog jag som hade förväntningarna lite för högt ställda på den. Då känner man sig desto mer besviken om filmen inte föll en i smaken.
Tack för tipset om Triangle, jag har faktiskt aldrig ens hört talas om den. Den ska jag spana in.
Här kommer några fler små recensioner av filmer från denna lista
1408 2007
Detta är en rysare som handlar om en författare som reser runt i amerika och bor på hemsökta platser för att ha som material till sina böcker. Han tar inte sitt uppdrag på särskilt stort allvar, men så när han får höra talas om ett stort hotell som har ett rum där en hel drös människor påstås ha dött så blir han nyfiken och känner sig tvingad att bo där en natt. Jag insåg att jag sett filmen förr men jag ville ge den en andra chans. Men jag får acceptera att filmen är inget för mig. Tekniskt så är det inget fel på den men jag står inte ut med snubben det handlar om. Hans sätt att vara tar död på all spänning och mystik som hade kunnat vara i filmen. Snacka om fel person i fel film. Det hade kunnat bli bra om man dragit ner på tempot och valt en mer sansad karaktär i huvudrollen.
The House of the Devil 2011
En rysare av filmmakaren Ti West. Han har lite av en unik stil som det har visat sig att jag är ett stort fan av. Precis som i The Innkeepers så är denna väldigt långsam som allt sakta byggs upp i. Och precis som Innkeepers så vaggas man in i falsk trygghet med alla på tok för utdragna scener som oftast inte ger någon utdelning. Detta är en konstform och balansakt att få till men det är just det han är riktigt bra på. Jag tyckte mer om The Inkeepers än denna, men den förtjänar ändå en rekommendation av mig. Väl värd att se om man står ut med långsamma filmer där belöningen kommer senare.
Don’t be afraid of the Dark 2010
Föredrar man små otäcka kritters och elaka troll som antagonister så kanske denna kan vara något. I filmen får man följa en liten flicka som utforskar en stor herrgård som hennes föräldrar håller på att restaurera. Det visar sig att huset har dolda hemligheter och ett dunkelt förflutet. Tjejen är så duktig att hon hittar ett helt våningsplan som ingen har lyckats upptäcka. Denna var av tvivelaktig och tveksam karaktär. Låt oss säga så. Fina miljöer och med monster mer söta än läskiga. -Gremlins gjorde det bättre.
The Ward 2010
John Carpenter ska visst haft något med denna att göra men jag tycker inte att den höll måttet. Filmen utspelas på ett mentalsjukhus i slutet på femtiotalet där en tjej låses in efter hon bränt ned ett hus utan att hon vet varför. Där inne får hon sitta och bli tvångsvårdad ihop med fem andra tjejer som alla är knäppa på sina sätt. Problemet jag hade med denna är att inget känns autentiskt. Tjejerna ser ut som fotomodeller och beter sig som bebisar fast de ska vara trasiga psykfall, och vem har hört talas om ett gigantiakt mentalsjukhus som bara vårdar sex patienter? Allt är för snyggt, tillrättalagt och weird på något sätt. Slutet är dock ganska intressant med en rejäl twist i plotten, ett bra slut räcker dock inte för att vända upp en hel film så denna kommer jag garanterat glömt bort om tre dagar.
1408 2007
Detta är en rysare som handlar om en författare som reser runt i amerika och bor på hemsökta platser för att ha som material till sina böcker. Han tar inte sitt uppdrag på särskilt stort allvar, men så när han får höra talas om ett stort hotell som har ett rum där en hel drös människor påstås ha dött så blir han nyfiken och känner sig tvingad att bo där en natt. Jag insåg att jag sett filmen förr men jag ville ge den en andra chans. Men jag får acceptera att filmen är inget för mig. Tekniskt så är det inget fel på den men jag står inte ut med snubben det handlar om. Hans sätt att vara tar död på all spänning och mystik som hade kunnat vara i filmen. Snacka om fel person i fel film. Det hade kunnat bli bra om man dragit ner på tempot och valt en mer sansad karaktär i huvudrollen.
Jag har också sett den filmen, för länge sen. Mitt största problem med filmer likt denna är...
plot twisten där det tillslut framgår att allting bara utspelades i karaktärens huvud, att det inte hände på riktigt.
För mig är det filmhistoriens tröttsammaste och idéfattigaste plot twist. Jag blir rent av provocerad av det
Om jag nu inte minns plot twisten i just denna film helt galet, men det tror jag inte.
Men som du nämnde tidigare, vi har ju alla olika smak
När jag sett en stund av denna film kände jag att den var väl bra, men absolut inget jag vill se igen.
Temat är ungdomar som fastnar i droger, där allt rasar samman, mer och mer, bit för bit. Sådana teman är inget jag brukar vilja se bara.
Men desto längre filmen gick, och jag fick komma in i den ytterligare, så växte den bara på mig.
Denna film är väldigt stark, åtminstone grep den tag i mig. Requiem For A Dream kändes också stark, och på liknande sätt. Men denna film har något annat, och vilken man föredrar av dem är såklart en smaksak.
Men jag tycker denna film har en slags rå genuinitet som RFAD saknar. Det känns nästan mer som en dokumentär, fast ändå inte. Det är så naket och ärligt på något sätt.
Trots att de flesta skådespelarna i filmen är väldigt unga så tycker jag dom alla gör en väldigt bra insats. Det känns väldigt övertygande och äkta.
Filmen är mörk och deprimerande. Och det är just det deprimerande som först gjorde att jag inte ville se om den här filmen. Men som sagt, när den fick rulla på och jag fick komma in i den ännu mer, så kunde jag också se ett otroligt vackert konstverk i det hela som jag verkligen vill uppleva igen.
Den här filmen är stark.
Åtminstone så talade den verkligen till mig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!