2013-06-13, 20:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Tyckte att hela filmen var mer eller mindre intetsägande. Kommer knappt ihåg något från The Happening. Men min favoritscen var denna: http://www.youtube.com/watch?v=I2r_qjEHf7c

Hela filmen var full av scener som fick en att skratta ganska gott och som videon indikerar som du länkar till så känns Wahlbergs skådespel verkligen inte alls bra eller för den delen övertygande. Klart att Shyamalan vill ha med stora namn i filmen men Wahlberg har varit bra i en film i sin karriär och då var han en biroll dessutom. Sen att Zooey Deschanel spelar ut sin roll fullt ut som den stereotyp jag förknippar henne med i alla filmer, den halvknasiga och lite roligt söta indiepandan.
Citera
2013-06-13, 20:23
Medlem
Lotsos avatar
Sports Mania

Hoosiers (1986)

Hoosiers är en film som inte gör någonting nytt med formatet i de typiska sportfilmerna. Den fokuserar på tränaren och relationen han får med laget, de börjar ostadigt men för varje match växer dem och blir bättre och till slut vinner alltihop. Den är förutsägbar, de är den typiska underdog historian och när det kommer till sportfilmer gör den inget direkt nytt. Men vad är det då som gör Hoosiers till en bra och underhållande film?
Jag tror de främst beror på Gene Hackman. Han spelar tränaren så pass bra att vi tittaren sitter och hejar på laget enda in i de sista. Han lyckas att få oss investerade i handlingen och få oss att vilja se laget vinna i slutet. Men det är inte bara det, det är någon viss charm till filmen i sig som gör att jag verkligen gillade filmen i det stora hela. Men precis som Rocky så är vi väl bekanta med historien men denna filmen lyckas också med det som Rocky lyckades med. Att skapa realistiska, sympatiska och intressanta karaktärer med utmärkta skådespelare som gör bra presentationer av sina roller. Filmen är inte i samma klass som Rocky men den är emot de hållet och jag tror det är där filmen lyser och gör att man gillar den så mycket trots att den inte är originell och förutsägbar.
Filmen kanske hade lite för mycket dramatik i min mening och de kunde bli lite för mycket melodrama emellanåt, vilket också kändes pytte lite out dated. I början så tyckte jag också att Gene Hackman var lite för taskig mot laget och satte en viss ton och attityd mot laget som var väldigt aggressivt. Hade jag haft en sådan tränare hade jag slutat direkt men precis som filmen växer så växer han och man får mer sympati för honom under filmens gång. Sist så vet jag inte om att sätta filmen under 50-talet var till filmens starkpunkt. Det kändes lite malplacerat och ibland glömde jag bort totalt att filmen skulle utspela sig under 50-talet och trodde då och då att de var 80-talet.

I sin helhet en bra film och en äkta underdog berättelse. De är tack vare de realistiska, sympatiska och intressanta karaktärer med utmärkta skådespelare som gör bra presentationer av sina roller som gör denna filmen så bra som den är.
De finns en hel del underdog filmer där ute och de flesta är dåliga men de som är bra lyckas få fram något som de andra filmerna inte lyckas få fram något som gör att man gillar filmen och uppskattar den ännu mer. Detta är en av dem filmerna.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0091217/?ref_=sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=xB1M9iv3LOE
Citera
2013-06-13, 20:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Sports Mania

Hoosiers (1986)

Tack för omdömet och ska ge den en chans då kombinationen med Hackman, Hopper och basket gör mig nyfiken.
Citera
2013-06-13, 20:35
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tack för omdömet och ska ge den en chans då kombinationen med Hackman, Hopper och basket gör mig nyfiken.

Den är verkligen bra och trots att den är förutsägbar så som jag skrev så är den rik på karaktärer, skådespelare och underhållande som fan! 2 timmar känns som 1 timme, också den bästa sport filmen än så länge i Sports Mania
Citera
2013-06-13, 20:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Den är verkligen bra och trots att den är förutsägbar så som jag skrev så är den rik på karaktärer, skådespelare och underhållande som fan! 2 timmar känns som 1 timme, också den bästa sport filmen än så länge i Sports Mania

Kul! Jag ska helt klart se den då jag är svag för filmer om basket, även om jag inte följer NBA men något med basket som sport i filmer som tilltalar mig, tror att det började med då jag såg He Got Game av Spike Lee.
Citera
2013-06-13, 20:42
Medlem
NaSteffes avatar
The Texas Chainsaw Massacre ( orginalet)

Kör lite sådana där gamla klassiskers som man inte har sett än.
Blev faktiskt rädd, vilket jag tycker aktningsvärd med tanke på att filmen har 40 år på nacken. Även fast man skrattar lite ibland också.

Är lite osäker på betyg men 2.5/5 kanske. Kanske ska tillägga att jag inte är någon större skräckfilmsfantast egentligen, men jag tycker ändå det var en sevärd film.
Citera
2013-06-13, 20:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaSteffe
Är lite osäker på betyg men 2.5/5 kanske. Kanske ska tillägga att jag inte är någon större skräckfilmsfantast egentligen, men jag tycker ändå det var en sevärd film.

Kul att du tyckte någorlunda bra om den!
Citera
2013-06-13, 21:22
Medlem
Theekmans avatar
Invasion of the Body Snatchers

Utomjordingarna tar över kropparna & tar bort alla känslor. Spännande film rakt igenom. skådespelarna trovärdiga i deras karaktärer. Hittade inget direkt som var dåligt. Hamnar i toppen av sci-fi listan.

http://www.imdb.com/title/tt0049366/?ref_=sr_4
10/10
Citera
2013-06-13, 21:30
Medlem
Timpsiiis avatar
Saving Private Ryan

http://www.imdb.com/title/tt0120815/

För att vara gjord 1998 så är effekterna väldigt bra och skådespelet är på en hög nivå, tycker jag. Jag personligen blir känslomässigt berörd varje gång jag ser den, framförallt i slutet mot filmen. Visst, vissa stridsscener är inte de bästa men helt klart bra överlag. Tycker filmen är väldigt realistisk (för att vara WW2 med D-Day osv) och de olika karaktärerna i gruppen spelas som sagt väldigt bra.

9/10. En film som jag personligen inte kan se för många gånger, bästa krigsfilmen jag har sett i alla fall!
Citera
2013-06-13, 23:29
Medlem
Joliet-Jakes avatar
I saw the devil, koreansk thrille rulle. De vet hur man gör film koreanerna. 7/10
Citera
2013-06-14, 00:00
Medlem
Lotsos avatar
Sports Mania

Lucas (1986)

De finns de filmer som gör en del element så mycket bättre än de man hade hoppats på. Jag trodde att med tanke på hur omslaget på filmen och allt att detta var en sport film men istället fick jag en annorlunda film, och denna annorlunda filmen är en hel del bra. Men man kan argumentera att filmen har sport som sin viktiga huvudingrediens då det är en fotbollsmatch som ska vara huvudpunkten i frågan om en tjej kommer bli kär på Lucas.
Men vad denna filmen gör och detta är med en hel del 80-tals filmer är att den gör det så realistiskt och levande som möjligt. Idag ser vi komedi och drama filmer som inte känns verklighetstrogna för fem öre och vi bryr oss inte om karaktärerna. Men under 80-talets genombrott under deras filmer om att fånga studenter och high school så lyckades 80-talet fånga de perfekta stunderna och de perfekta karaktärerna, ett utmärkt exempel är såklart The Breakfast Club. Lucas är inom den kategorin i mina ögon.
Karaktärerna var sympatiska, intressanta och till en viss grad betedde sig så som de är på high school. Där är nörd gruppen, sportkillarna, de snygga tjejerna och denna filmen lyckas fånga in dessa perfekt. Men jag tror inte det är huvudanledningen till varför jag gillade denna filmen till den viss graden. Nej det måste gå till Corey Haim. Jag gillar Corey Haim en hel del och framför allt när han och Feldman är tillsammans framför kameran. Perfekt team men båda två funkar utmärkt ensamma också. Och jag tror inte att jag överdriver när jag säger att Corey Haim gör här sin bästa rollinsats. Ja filmer som The Lost Boys och License to Drive är filmer jag håller varmare om hjärtat men hans rollinsats här är hans bästa. Jag tror de har med den charmiga karaktären han spelar som han är skriven på papper och med hjälp av Corey Haim's presentation blir det komplett på något sätt.

I sin helhet en bra film i mina ögon. Den är som sagt inte perfekt men de är de små stunderna emellanåt, Corey Haim som gör filmen susen. För när denna filmen funkar, funkar den ofantligt bra och lyckas verkligen.
Nej ingen riktigt sportfilm men en sport spelar som sagt huvudingrediensen i slutet och det är alltid något. Jag är fortfarande glad att jag kolla den för nog fan är den bättre en en hel del sport filmer jag sett än så länge.
Jag gillade också slutet väldigt mycket. Han vann inte över kärleken och fick inte sin drömtjej. Men han fick något ännu bättre än kärlek, skolans respekt!

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0091445/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=phXMs5yn76Y
Citera
2013-06-14, 00:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
The Place Beyond the Pines (2012)
Derek Cianfrance är Hollywoods mest intressante avant garde-regissör och efter Blue Valentine var förvätningarna höga för egen del på The Place Beyond the Pines. Och jag blev verkligen inte besviken.

Filmen börjar i sakta mak men utvecklas till en hämndhistoria av nästan episka mått som spänner över två generationer. Fantastisk kemi mellan Gosling och Mendes (de var/är väl tillsammans på riktigt?) och de kändes verkligen som en verklig familj med en naturalistiskt skådespel och inte påklistrat som annars förhållanden gestaltas i Hollywood.

Blev också mycket imponerad av Bradley Coopers nedtonade skådespel och scenen när han skäller ut sin son såg jag nog om tre gånger. Cianfrance såg verkligen potentialen i den mannen.

Trevligt också att se favoriten Ben Mendelsohn i birollen som Robin. Ray Liotta i polisroll var överraskande och jag hade aldrig trott han skulle våga utmana sig själv på det sättet.

Den tredje akten är i mitt tycke den svagaste och den kunde berättas lite smidigare men mot slutet knyts ändå säcken ihop. Blev verkligen tagen på sängen av TPBTP då filmen hade en mustighet som sällan skådas i amerikanska filmer. Den kändes europeisk.
Betyg: 4/5

Jeanne d'Arc (1900)
I originalversionen så berättas filmen med berättarröst vilket saknades i den version jag såg (enbart musik). Även om jag kände till grundhistorien kring Jeanne d'Arc upplevdes den ändå rörig och gav inte särskilt mycket. Dock snygga effekter av Méliès i sedvanlig ordning och fina, handkolorerade bildrutor.
Betyg: 2/5

Le voyage dans la lune (1902)
Satt bara och njöt filmen igenom av Méliès kreavitet. De fantastiska bakgrunderna, kostymerna, maskerna och såklart specialeffekterna var fullkomligt spektakulära. Den hade varit ett visuellt storverk om den gjordes t o m idag tror jag.

Gillade grodmänskrigarna och att de sover under bar himmel (eller rymd snarare) med en filt på månen.
Betyg: 4/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2013-06-14 kl. 00:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in