2012-12-15, 22:24
Medlem
Lotsos avatar
Christmas Month!

Silent Night, Deadly Night 5: The Toy Maker (1991)

Ungefär en blandning mellan Nightmare Before Christmas och Pinocchio.
För mig var detta mycket bättre än 3an och 4an som var stora sömnpiller fast handlingen är urlöjlig så har den ett tempo och ett underhållningsvärde som höll mig intresserade hela vägen. Skådespeleriet kunde dock varit bättre men i sådan här filmer så förväntar jag mig heller inte guldklass. Vad den har för relation till de andra vet jag inte men Clint Howard är med igen och spelar Ricky men med tanke på att han dog i 4an så undrar jag om de ens är samma person och om det är samma person ska då 5an ta palts före 4an? Och är det samma stad för om det är det så är detta en ganska fucked up stad.
Bortsett från förvirringen och sambandet med första eller andra filmen så är denna underhållande om du inte tar den för seriöst och jag måste ge stort cred för att filmen har en ganska bra twist i slutet som jag inte såg komma.
I sin helhet var detta inte direkt den bästa skräckfilm där ute men underhållande i sig och betydligt bättre än 3an och 4an. Skippa dem och se 1,2 & 5 och tro mig ni lär förstå allt ändå för denna serien följer inga samband med varandra förutom 1an och 2an. Är också väldigt glad över att jag är klar med Silent Night Deadly Night serien.
Eller...?

1.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0105410/

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=ZDLLVtYn6k0
Citera
2012-12-15, 23:52
Medlem
SiSeniors avatar
Sleepwalker 2/5
Lite småläskig med en del charmiga inslag. Alla skådespelarinsatser kunde varit mycket bättre och filmen gav ett plastigt intryck. Ett bra försök till en bra film var det i varje fall.
Citera
2012-12-16, 00:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Sleepwalker 2/5
Lite småläskig med en del charmiga inslag. Alla skådespelarinsatser kunde varit mycket bättre och filmen gav ett plastigt intryck. Ett bra försök till en bra film var det i varje fall.

Efter att ha sett sketcherna som regissören Johannes Runeborg gjorde i serien Elaka Rune & Sune så kan jag konstatera att han fungerar bättre framför kameran än bakom den.
Citera
2012-12-16, 00:16
Medlem
Fred-Asps avatar
Såg precis klart Lock Stock and Two smoking Barrels och det var mycket rörigare än vad jag minns. Guy Ritchie gör faktiskt ett otroligt bra jobb med sitt koncept:

Här har du ett ex antal karaktärer. En av dem är skyldig en gangsterboss en tjänst eller pengar. Runt omkring detta så kommer andra saker som har med saken att gör att i slutändan bindas ihop med huvudkaraktärernas handling. Problemet med en sån här film med ett så enkelt koncept är ofta att man inte känner igen sig i karaktärerna. Men Guy Ritchie lyckas trots den röriga situationen och den mycket lilla tid man får att beskåda vardera karaktär att utveckla den till en spännande och intressant.

Denna blandning med galjhumor, rappa kommentarer, brytningen på gudomlig nivå och oförutsägbara shootouts skapar en trevlig och sevärd upplevelse, oavsett vilken dag i veckan.
Citera
2012-12-16, 00:21
Medlem
Lotsos avatar
Christmas Month!

Silent Night (2012)

En enda anledning till varför ni ska se denna och det är Malcolm McDowell, vartenda replik han säger är awesome han är cool och han är utan tvekan bäst i hela filmen utan han hade denna filmen fallit platt riktigt hårt.
Okej så en remake på Silent Night, Deadly Night och ska jag vara ärlig så behövdes där ingen remake men över hälften av alla remakes som görs idag behövs inte. Filmen i sig är inte så dålig men det är den typiska skräckfilmen från 2000-talet med de dumma tonåringarna, de fula orden och klichéerna vi alla är vana vid så filmen gör inget nytt alls. Vad jag gillad med denna är dock att den är ändå annorlunda ifrån originalet och istället för en kille som är rädd för tomten och klä ut sig sen och dödar så hålls mördaren okänd och motivet okänt till allra slutet och även då är det inte ens i närheten av originalet. Där är dock såklart likheter som till exempel ett mord samt en kille säger "what is this garbage day?" vilket är en såklart refrence till 2an.
I sin helhet en ok film men den lägger inget nytt på bordet när de kommer till dagens skräckfilmer men som en remake är jag glad att den inte försökte kopiera originalet som en hel del remakes gör. Jaime King's karaktär känns mestadels en ganska torr karaktär och lite tråkig om jag får säga det rent ut sagt men vad som gör filmen sevärd är Malcolm McDowell se den bara för hans skull samt om ni sett originalet är detta ingen direkt dålig remake heller det är vad det är. Dock är den bättre än någon av uppföljarna enligt mig.

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2347497/

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=RhLw3GmHQqA
Citera
2012-12-16, 00:30
Medlem
Petterrors avatar
Livid
Först och främst måste jag säga att det var en välgjord film, gillade scenografin samt skådespelet. Men som story så var det här en film som inte föll mig i smaken. Jag tror att det här är en film som berör, både positivt eller negativt.
Slutet av filmen höll ihop storyn i övrigt så förstår dom som gillar den. Men som sagt, inte en film i min smak.
2 av 5 (kanske en stark 2:a då den var välgjord)
Citera
2012-12-16, 01:29
Medlem
The Hobbits.

Riktigt nice rulle, brukar inte vara ett fan av 3d filmer men den var väldigt nice, snyggt med 48 fps ocksåå så allt flöt på smoooth. 5 av 5 kenta
Citera
2012-12-16, 01:44
Medlem
timoshenkos avatar
Elf (2003)

En trevlig julfilm som faktiskt lyckas att charma mig, den kan bli lite gapig men jag hade trevligt när jag såg den iaf. Alltid ogillat Will Ferrell men här funkade han ganska bra.
Citera
2012-12-16, 02:31
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutmuppen
The Good, The Bad, The Weird http://www.imdb.com/title/tt0901487/
Koreansk
8/10

Andra gången jag ser den och jag tycker att den är oväntat bra för att vara en självklar parodi redan i namnet. Filmen har en skön tappning av western och innehåller rolig asiatisk humor. Ska helst ses tillsammans med vänner, bärs och glatt humör (som de flesta filmer i och för sig).

Rekommendera även filmen, ger den 8av 10.
Citera
2012-12-16, 03:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Remember the Night (1940)
Handlingen verkade väldigt lovande i detta julorienterade romantiska drama med Barbara Stanwyck och Fred MacMurray (precis som i Double Indemnity). Stanwyck spelar en snattare som åker fast men rättegången skjuts upp till efter jul. Den godhjärtade åklagaren MacMurray släpper henne mot borgen men hon har ingenstans att ta vägen så hon spenderar julen med honom och hans mamma, moster och bror. Under julhelgen blir de tu förälskade i varandra vilket ställer till ett dilemma när hon ska tillbaka till rättegången och han i sin yrkesroll ska försöka få henne fälld.

Tyvärr föll filmen ganska platt. Historien tog aldrig riktigt fart och julstämningen var inte särskilt närvarande. Stanwyck och MacMurrays insatser var det dock inget fel på. Ett plus för slutet som var ganska oväntat, men så stod också Preston Sturges för manus.

Betyg: 2/5

Kon-Tiki (2012)
Filmen Kon-Tiki, baserat på Thor Heyerdahls berömda expedition, är Norges hittills dyraste film på ca 100 miljoner kr. Och det syns inte minst. Äckligt snyggt foto och speciellt miljöscenerna från norska skogarna och 40-talets New York är makalöst fina. Och såklart Stillahavsscenerna.

Dynamiken kändes också väldigt äkta bland expeditonen ombord på flotten (rädslan, tviveln etc) och Pål Sverre Valheim Hagen i rollen som Heyerdahl funkade väl okej, dock något anonym och jag tycker han spelat mycket bättre i andra filmer. Desto bättre tyckte jag om Gustaf Skarsgårds rolltolkning av Bengt Danielsson som var sådär härligt laidback och disträ. Mestadels av flottresan satt han hopkurad med en bok, haha.

Det jag saknade mest i filmen var någon form av karaktärsutveckling. Man fick knappt reda på hur besättningen lärt känna varandra och jag tyckte speltiden var relativt kort för denna typ av storfilm på 110 h. 30 min extra hade gärna kunnats lagt på besättningens intiala möten och karaktärsutveckling.

Betyget svajar mellan en stark 3 och svag 4, men som sagt fanns det överhängade positiva saker med filmen så...

Betyg: 4/5
Citera
2012-12-16, 05:09
Medlem
Zartazas avatar
Jarhead

En liten skildring på soldater i Kuwait när det begav sig. Gillar den starkt om man bortser från att det är i fokus att de är bara där för att döda.

+ Fina miljöer.
+ Bra skådespeleri.

- Hade velat se lite mer scener när de väl hade kommit hem från kriget.
- Lite bättre karaktärsbyggnad hade inte varit helt fel.

7.5/10
Citera
2012-12-16, 10:23
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kon-Tiki (2012)
Filmen Kon-Tiki, baserat på Thor Heyerdahls berömda expedition, är Norges hittills dyraste film på ca 100 miljoner kr. Och det syns inte minst. Äckligt snyggt foto och speciellt miljöscenerna från norska skogarna och 40-talets New York är makalöst fina. Och såklart Stillahavsscenerna.

Dynamiken kändes också väldigt äkta bland expeditonen ombord på flotten (rädslan, tviveln etc) och Pål Sverre Valheim Hagen i rollen som Heyerdahl funkade väl okej, dock något anonym och jag tycker han spelat mycket bättre i andra filmer. Desto bättre tyckte jag om Gustaf Skarsgårds rolltolkning av Bengt Danielsson som var sådär härligt laidback och disträ. Mestadels av flottresan satt han hopkurad med en bok, haha.

Det jag saknade mest i filmen var någon form av karaktärsutveckling. Man fick knappt reda på hur besättningen lärt känna varandra och jag tyckte speltiden var relativt kort för denna typ av storfilm på 110 h. 30 min extra hade gärna kunnats lagt på besättningens intiala möten och karaktärsutveckling.

Betyget svajar mellan en stark 3 och svag 4, men som sagt fanns det överhängade positiva saker med filmen så...

Betyg: 4/5

Låter bra. Hade tänkt att se den i dagarna men funderat lite på om det var värt det. Men antar att det är det då, tack för infon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in