Sports Mania
Angels in the Outfield (1951)
Den är väldigt 50-tal och har kanske inte åldrats så väl som man hade hoppats eller trott. Men det blir också lite av charmen över det hela för jag älskar verkligen 50-talet överlag och det är bara 80,20 & 30-talet jag gillar mer inom tidsperioder.
Filmens handling är rätt så simpel om att coachen i ett basebollag ska bli en bättre människa så lovar en ängel att hjälpa honom under matcherna. Vilket får en att undra ifall vinna en basebollmatch är så viktigt för änglar i världen om de nu existerar. Svältande barn i Afrika?, Krig i många länder?, Mord? Men en basebollmatch den måste vi änglar hjälpa till med.
Ja det är lite löjligt av det därför känns de rätt så tryggt av filmen att en gör lite komedi över det hela och vissa skämt fick mig att skratta till då och då. En där bland annat kändisar gör reklam om att de tror på änglar så dyker Bing Crosby upp mitt i allt. en annan rolig sak är att filmen är en barnfilm så varje gång coachen svär (vilket han gör en hel del i början) så är det redigerat som i Snobben varje gång en vuxen person pratar. Det var rätt så filurigt och kul tyckte jag faktiskt.
Skådespeleriet fann jag dock vara det bästa framför allt Paul Douglas. Men jag tro det delvis också har med hans karaktär att göra som är väldigt intressant att följa och man fäster sig vid honom att du till slut vill se honom vinna. Man vet om hur det ska sluta redan 10min in i filmen men likt förbannat sitter man där och hejar på dem. Dock så fångade kanske filmen inte direkt den bästa känslan för en basebollmatch och det var mer 70% klipp ifrån andra matcher som är från 50-talet. Det var intressant att kolla på men gjorde inte filmen så jätte spännande.
I sin helhet en helt okej film. Det var främst huvudpersonen som gjorde filmen intressant för vad den var samt att slutspelet i filmen är höjdpunkten och de bästa (är det inte så i alla sportfilmer?).
Det är nog inte direkt den bästa sportfilmen att se där ute och jag slår vad om att jag kommer till betydligt bättre filmer. Men jag har bara börjat skrapa på ytan och detta var mer eller mindre en mjukstart.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0043286/?ref_=sr_3
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=jtlUm8RpGps