The Exterminator (1980)
Den här filmen påminner en hel del i mina ögon om en film som kom ut 6år tidigare nämligen Death Wish och jag måste medge att den filmen gör det lite bättre. Inte enbart på grund av Charles Bronson men den filmen hoppar inte lika mycket och tar sin tid och förklarar saker och bygger upp sig till en final. Men jag tyckte att det blev inte riktigt så här.
Där är tre specifika saker som jag anser detta problemet syns till allra mest. De första är när vår huvudperson John Eastland ska ta hämnd på sin vän för vad som har hänt honom. Men vi ser honom bara stå vid sin vän i sjukhussängen där han säger "jag ska sätta dit dem" också klipper filmen hastigt till att han håller en eldspurtare i handen och konfronterar en hantlangare. Kunde inte filmen bygga upp sig bara ett par minuter istället för att hoppa sådär hastigt, det känns som jag hade missat en del när den gjorde så och nej det var inte min DVD som hoppade och det är Director's Cut versionen jag har.
Det andra problemet är att där är en romans som pågår mellan en polisdetektiv och en doktor i filmen som kom från ingenstans och har egentligen ingenting med filmen att göra. Istället för att då fokusera och lägga ner lite mer tid åt fördjupning och förklaring än att fokuserar på något som inte är intressant eller ens har något med filmen att göra.
Det sista problemet är ännu en scen där de hoppar till drastiskt. Det visar sig att där är en överlag som bestämde över hantlangarna och John Eastland fick reda på detta och ska nu jaga efter chefen över hantlangarna. Problemet här är att vi ser chefen är på en restaurang och går in på en toalett där John Eastland gömmer sig i en stor papperskorg. Okej hur visste John Eastland att han var på en restaurang och just den restaurangen, hur visste han vart han skulle börja leta efter honom en sådan rik person tror jag knappast har sina upplysningar nedskrivna i gula sidorna och vad gjorde han i papperskogren? Vad om han aldrig behövde gå på toa? Den här scenen behövdes verkligen en förklaring då jag inte kunde få ihop det med hur John Eastland visste exakt var han befann sig och jag tror inte han skuggade honom då han inte visste vem personen var eller var han bodde i föregående scen.
Men nog om negativa saker trots det så gillade jag fortfarande filmen. Det är en revansch film och en bra sådan. Den visar de korrupta New York och dess undre värld. Sedan så är Christopher George (polisdetektiven) riktigt bra i denna och här höjdpunkten. Av någon anledning så var min favoritscen när han satt på sitt kontor och gjorde sig en korv med bröd utan någon som helst anledning. Jag älskade även hur filmen hade fångat New York väldigt bra och jag fick en lite känslosam känsla när filmen i eftertexterna visade New York och tvillingtornen var med i 80% av alla scenerna.
I sin helhet gillade jag den och fann den vara helt okej. Jag förväntade mig dock en lite bättre film och den behövde förklara mer och inte skippa rundor så mycket.
Men fortfarande en väldigt bra revansch film om hur långt en person är villig att gå för sin väns skull och filmen visar verkligen det korrupta undre världen i New York.
Med alla hemska saker som personerna gör i filmen så ställer man sig frågan är det John Eastland gör bra och rätt?
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0080707/?ref_=sr_3
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=SjcW7PAyObw