2013-04-01, 01:02
Medlem
Lotsos avatar
Come and See (1985)

Jag säger det bara rakt ut och får det överstökat. Jag är ledsen men jag fann denna filmen lite överskattad. Ta mig inte fel jag gillade den en hel del men jag kan inte gå så långt att kalla den ett mästerverk eller säga att den är bland mina favorit krigsfilmer jag har sett.
Vad var det jag inte gillade då? Till en början huvudpersonen Florya som jag inte riktigt förstod mig på. Han skrattar ena sekunden och gråter i andra och detta är innan han verkligen går ut i krig. Där är en scen han är ute i skogen och träffar på en tjej som heter Glasha (de hade träffats förut) och de enda de gör är att kolla på varandra medan de gråter och sedan börjar de skratta tillsammans. Jag hade förstått om de var Florya efter han hade fått uppleva en del av kriget och han hade förlorat sitt sinne (vilket han gör senare) men att han i början av filmen beter sig konstigt och att tjejen som inte verkar ha upplevt något hemskt alls också gråter och sedan skrattar förstår jag mig inte på. Jag kanske hade förstått ifall de bara grät för att de skulle ut i krig och var rädda för konsekvenserna men att sedan helt absurt börja skratta? Ledsen men jag förstod det bara inte.
Sedan har vi alla närbilderna på ansiktena vilket ska ge effekt på tittaren och se i personens ögon vilket helvete det var men för mig blev det i långändan alldeles för mycket och gav inte tittaren tillräckligt med "luft". Nu är det säkert så också att de var meningen med alla närbilder på ansiktena.
Sist den artistiska stilen filmen gick på vilket kan och har funkat förr i krigsfilmer men filmen gav väldigt lite svar tillbaka och ibland blev man lite förvirrad med hur mycket filmen hoppar i tiden med Florya men de ger också tittaren mer ansvar att få tänka mera själv och komma ut med svaren. Vilket på sin ena sida är filmens starkpunkt, den kommer inte ut och ger dig alla svaren du får tänka till och tänka ut svaren själv.
Filmen hade heller ingen riktigt "handling" utan var mer en film med serier av händelser som inte riktigt har någon röd tråd förutom att Florya är involverad. Men på något sätt gillar jag det med denna filmen och det passar väldigt bra in. Alla filmer behöver inte riktigt ha en "handling" och kan ändå vara väldigt bra och kraftfulla.

Filmen är väldigt kraftfull och ger en väldigt speciell obehaglig känsla det känns som det verkligen är 1943 och de är en kamera som följer efter Florya hela tiden. Och sådan filmer lämnar en sådan påverkan på tittaren att detta är en sådan film jag inte behöver se om igen på 5år och kommer fortfarande komma ihåg den väldigt starkt och vilken effekt den hade på mig. Den lämnar ett spår efter sig som inte riktigt går att glömma bort.
I sin helhet fann jag mig själv gilla den en hel del men jag kan inte påstå att den är ett mästerverk den lämnar verkligen en stor påverkan på en och fångar helvetet under andra världskriget fenomenalt bra. Men med den lite mer artistiska stilen över sig som inte riktigt funkade för mig, huvudpersonen som jag inte förstod mig på i början med sina känsloändringar och de lite mer konstiga bilderna filmen gav kan jag inte ge den fullpott då en del av det föll mig inte alls i smaken.
Det är dock minst sagt varit en känslofull dag med både denna och Grave of the Fireflies!
Jag gillade också väldigt mycket slutet som ger dig frågan, om du hade kunnat åka tillbaka i tiden hade du dödat Hitler som bebis?

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0091251/?ref_=sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=Ljqmh9dVDI0

Tänkte även göra som EddieGein och ranka alla filmerna jag har sett i Mars månad:

Bra:

1.)
The Wizard of Oz (1939)
5 av 5!
(sett förut)

2.)
Stand By Me (1986)
5 av 5!
(sett förut)

3.)
Grave of the Fireflies (1988)
5 av 5!

4.)
Memento (2000)
4.5 av 5!

5.)
Deliverance (1972)
4.5 av 5!
(sett förut)

6.)
Arsenic and Old Lace (1944)
4 av 5!

7.)
The Man Who Shot Liberty Valance (1962)
4 av 5!

8.)
The Pursuit of Happyness (2006)
4 av 5!
(sett förut)

9.)
The Intouchables (2011)
4 av 5!

10.)
The Aviator (2004)
4 av 5!

11.)
Tombstone (1993)
4 av 5!

12.)
Come and See (1985)
4 av 5!

13.)
The Lion King (1994)
(sett förut)
4 av 5!

14.)
Star Trek: The Wrath of Khan (1982)
4 av 5!
(sett förut)

15.)
Star Trek (2009)
3.5 av 5!
(sett förut)

16.)
Gangs of New York (2002)
3.5 av 5!

17.)
The Bucket List (2007)
3.5 av 5!

18.)
Hachiko: A Dog's Tale (2009)
3.5 av 5!

19.)
Rise of the Guardians (2012)
3.5 av 5!

20.)
Mighty Joe Young (1949)
3.5 av 5!

21.)
Safety Not Guaranteed (2012)
3 av 5!

22.)
Arbitrage (2012)
3 av 5!

23.)
Rust and Bone (2012)
3 av 5!

24.)
Return to Oz (1985)
3 av 5!

OK:

25.)
Oz the Great and Powerful (2013)
2.5 av 5!

26.)
Pokémon: Arceus and the Jewel of Life (2009)
2.5 av 5!

27.)
Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013)
2 av 5!

28.)
Pokémon: The Rise of Darkrai (2007)
2 av 5!

29.)
Pokémon: Giratina and the Sky Warrior (2008)
2 av 5!

30.)
Waterworld (1995)
2 av 5!

31.)
Son of Kong (1933)
2 av 5!

32.)
West of Memphis (2012)
2 av 5!

Dåliga:

33.)
First Knight (1995)
1.5 av 5!

34.)
Pokémon Ranger and the Temple of the Sea (2006)
1.5 av 5!

35.)
Giallo (2009)
1.5 av 5!

36.)
Hop (2011)
1 av 5!

37.)
Skyline (2010)
1 av 5!

38.)
Birdemic: Shock and Terror (2010)
0.5 av 5!
(måse se för hur dålig den är, ritkgit underhållande att skratta åt och kommentera med ett gäng kompisar)

Totalt sett filmer i Mars månad: 38st!
Senast redigerad av Lotso 2013-04-01 kl. 01:14.
Citera
2013-04-01, 01:15
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Come and See (1985)

Jag säger det bara rakt ut och får det överstökat. Jag är ledsen men jag fann denna filmen lite överskattad. Ta mig inte fel jag gillade den en hel del men jag kan inte gå så långt att kalla den ett mästerverk eller säga att den är bland mina favorit krigsfilmer jag har sett.
Vad var det jag inte gillade då? Till en början huvudpersonen Florya som jag inte riktigt förstod mig på. Han skrattar ena sekunden och gråter i andra och detta är innan han verkligen går ut i krig. Där är en scen han är ute i skogen och träffar på en tjej som heter Glasha (de hade träffats förut) och de enda de gör är att kolla på varandra medan de gråter och sedan börjar de skratta tillsammans. Jag hade förstått om de var Florya efter han hade fått uppleva en del av kriget och han hade förlorat sitt sinne (vilket han gör senare) men att han i början av filmen beter sig konstigt och att tjejen som inte verkar ha upplevt något hemskt alls också gråter och sedan skrattar förstår jag mig inte på. Jag kanske hade förstått ifall de bara grät för att de skulle ut i krig och var rädda för konsekvenserna men att sedan helt absurt börja skratta? Ledsen men jag förstod det bara inte.
Sedan har vi alla närbilderna på ansiktena vilket ska ge effekt på tittaren och se i personens ögon vilket helvete det var men för mig blev det i långändan alldeles för mycket och gav inte tittaren tillräckligt med "luft". Nu är det säkert så också att de var meningen med alla närbilder på ansiktena.
Sist den artistiska stilen filmen gick på vilket kan och har funkat förr i krigsfilmer men filmen gav väldigt lite svar tillbaka och ibland blev man lite förvirrad med hur mycket filmen hoppar i tiden med Florya men de ger också tittaren mer ansvar att få tänka mera själv och komma ut med svaren. Vilket på sin ena sida är filmens starkpunkt, den kommer inte ut och ger dig alla svaren du får tänka till och tänka ut svaren själv.
Filmen hade heller ingen riktigt "handling" utan var mer en film med serier av händelser som inte riktigt har någon röd tråd förutom att Florya är involverad. Men på något sätt gillar jag det med denna filmen och det passar väldigt bra in. Alla filmer behöver inte riktigt ha en "handling" och kan ändå vara väldigt bra och kraftfulla.

Filmen är väldigt kraftfull och ger en väldigt speciell obehaglig känsla det känns som det verkligen är 1943 och de är en kamera som följer efter Florya hela tiden. Och sådan filmer lämnar en sådan påverkan på tittaren att detta är en sådan film jag inte behöver se om igen på 5år och kommer fortfarande komma ihåg den väldigt starkt och vilken effekt den hade på mig. Den lämnar ett spår efter sig som inte riktigt går att glömma bort.
I sin helhet fann jag mig själv gilla den en hel del men jag kan inte påstå att den är ett mästerverk den lämnar verkligen en stor påverkan på en och fångar helvetet under andra världskriget fenomenalt bra. Men med den lite mer artistiska stilen över sig som inte riktigt funkade för mig, huvudpersonen som jag inte förstod mig på i början med sina känsloändringar och de lite mer konstiga bilderna filmen gav kan jag inte ge den fullpott då en del av det föll mig inte alls i smaken.
Det är dock minst sagt varit en känslofull dag med både denna och Grave of the Fireflies!
Jag gillade också väldigt mycket slutet som ger dig frågan, om du hade kunnat åka tillbaka i tiden hade du dödat Hitler som bebis?

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0091251/?ref_=sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=Ljqmh9dVDI0

För en sådan kritisk recension så är 4 av 5 synnerligen högt ändå! Men jag håller helt klart med dig. II stort sett varenda ord du spyr ur dig här håller jag med om.
Citera
2013-04-01, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
This means war.

Bedrövligt usel film med fantastiskt motbjudande skådisar i en tunn handling med vidirga karaktärer & hemska birollsinnehavare som känns lika trovärdiga som en neger i hockyutrustning.

hemsk hemsk film som jag inte rekommenderar till ngn, inte ens 14 åriga halvblinda efterblivna fjollor.

Håller med, såg halva och jag brukar aldrig stänga av filmer mitt i.
Citera
2013-04-01, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso

Totalt sett filmer i Mars månad: 38st!

Hur fan hinner du med 38 filmer på en månad??
Citera
2013-04-01, 02:28
Medlem
BizzareAdvokado1989s avatar
Paycheck med Ben Affleck. Helt värdelös. Tråkig. Dålig. Långsam. Vad kan man säga om filmen egentligen? Kolla inte på den. 1/10

Unbreakable, snuskigt bra film! Inget större fan utav Shamlaya men denna gjorde han en riktigt bra jobb med, Bruce Willis gör en av sina bästa roller någonsin och uppbyggnaden till finalen är något man njuter varje sekund av. Helt klart underskattad med sina 7/10 på IMDB..
8/10.
Citera
2013-04-01, 02:42
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizzareAdvokado1989
Paycheck med Ben Affleck. Helt värdelös. Tråkig. Dålig. Långsam. Vad kan man säga om filmen egentligen? Kolla inte på den. 1/10

Unbreakable, snuskigt bra film! Inget större fan utav Shamlaya men denna gjorde han en riktigt bra jobb med, Bruce Willis gör en av sina bästa roller någonsin och uppbyggnaden till finalen är något man njuter varje sekund av. Helt klart underskattad med sina 7/10 på IMDB..
8/10.

Unbreakable är en bra film helt klart, men så bra som du vill få den till håller jag inte med om.
Det filmen vinner på är soundtracket och slutet, men allt där emellan är lite tvivelaktigt faktiskt.. Och jag har bra svårt för hans son tyvärr. Vet inte varför.
Men nog är det en fin scen när den mulliga ungen säger att hans pappa "garanterat kan spöa hans pappa" och och sonen kollar på honom som om han vore århundradets idiot haha. Men nej, så bra film är det inte tycker jag.
Men visst, klart bättre än Signs och The Village iaf.

"How much for this one?..."
Citera
2013-04-01, 03:11
Medlem
Spyrrans avatar
Monsters Inc.

Har normalt inget emot att se barnfilmer även om jag är vuxen. Men den här filmen gillade jag inte alls. Fick se filmen tre gånger för att kunna se klart. Så jag såg inte klar filmen förrän för några dagar sedan. Första gången klarade jag bara av att se en halvtimme. Men även om jag inte blev förtjust så, så klarar jag inte av att börja se en film och sedan sluta mitt i filmen. Jag bara måste se klart även om filmen verkar vara kass. Vilket jag tycker att Monsters Inc är.

The Wrestler.

Halvbra film. Är inget fan av wrestling/fribrottning, så hade svårt för vissa delar av filmen. Men filmen är väl helt okej, varken bra eller dålig.
Citera
2013-04-01, 03:13
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Wild Things (1998)

Utmärkt thriller/mysterie. Hela filmen är en twist som bara vrider sig ju längre den går. Matt Dillon och Kevin Bacon är mycket bra och gör en utav sina bättre insatser helt klart. En passande duo minst sagt. En aning riktigt bra sak med denna är ju musiken som var sjukt passande. Men man får absolut inte sluta titta när eftertexterna rullar ut. Kom ihåg det!

7/10
Citera
2013-04-01, 06:56
Medlem
Mapojks avatar
Das Leben der Anderen

4+/5

Hugo

3.5+/5

Kon-Tiki

3.5/5

The Birdcage (1996)

3/5

Dirty Harry (1971)

4/5

Peter Pan

4-/5

Teen Wolf (1985)

2+/5

Askungen

4-/5
Citera
2013-04-01, 09:03
Medlem
SiSeniors avatar
En Pilgrims Död 3/5
Underhållande filmserie samtidigt som den var informativ och inte allt för överdriven (som Leif GWs böcker lätt kan bli). Skådespelarna var dock sorgligt dåliga. Den enda som är värd att hylla något är Jonas Karlsson som gör sin roll riktigt bra. Rolf Lassgård håller lika låga nivå som vanligt och varken Helena af Sandeberg, Kjell Bergqvist eller Johannes Brost lyckas göra något bra av sina karaktärer. Sämst av alla var trots allt Cleas Malmberg som totalfloppade i sin roll som "the bad guy". När han spottade ut sitt blatte- och kvinnohat syntes det tydligt att han inte menade vad han sa, utan att allt bara var skådespeleri.
Citera
2013-04-01, 09:23
Medlem
Trumpeters avatar
Jackie Brown, inte långt ifrån Pulp fiction. Mycket bra film.
Citera
2013-04-01, 10:47
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
The Town(4/5) Riktigt bra film!
Håller med. Om du vill se en annan film som har en riktig tung bankrånscen som också är inspererad från verkliga rån kan jag tipsa om.filmen Heat. Nu är den bankrånscenen bara en del av filmen men den stora resterande delen av filmen är också fruktansvärt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
Såg Equilibrium nyss, blev något 'tagen på sängen' över två likheter i beteende, men osäker vilket ord som definierar det bäst. Hur han känner och stirrar på saker, som om han är avskuren från 'verkligheten' empiriska erfarenheter. Scenen då han grät pga. av skönhet. Förväntade mig inte att dela något sådant intimt med denna film.
Såg den också igår, vilket betyg skulle du ge filmen?
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov

Den vackraste scenen är första morgonen utan medicineringen då han river bort skynket ifrån väggen och han får se soluppgången för första gången på riktigt, mycket vackert ögonblick.
Håller med, filmens starkaste scen. Såg om den scenen säkert 15 gånger igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in