Wreck-It Ralph (2012)
Var på bio och såg denna idag.
Detta var lite av en överraskning av att jag gillade den lite mer än vad jag trodde jag skulle. Först så förväntade jag mig en lite väl förutsägbar film och de stora budskapsmeddelandet i slutet av filmen men vad jag fick var en ganska oförutsägbar film.
Först så älskade jag bara världen de hade skapat att ha ett spelcentrum och se alla olika portar till de olika spelen var ganska häftigt faktiskt. Att se alla de klassiska karaktärerna från kända spel man har spelat som barn eller spelar just nu vara bara värt priset på biljetten i mina ögon men där är mer till filmen.
De håller handlingen ganska simpel men i en sådan här film vill jag att de ska vara simpel handling för att kunna njuta mer av nostalgi vibbarna och alla de fina 8-bits spelen. Det var en nostalgitripp rent ut sagt.
Karaktärerna var intressanta framför allt Ralph, en annan favorit var Jane Lynch som marinsoldaten
Calhou från spelet
Heros Duty (påhittat till filmen men ganska stort Starcraft inspirerat) och hennes flashback till hennes förflutna var väldigt roligt och även hon var en av de roligaste karaktärerna och intressanta i filmen. Men som sagt alla karaktärer är intressanta i denna filmen eller ja förutom en. Sarah Silverman som Vanellope som var en aningen irriterande framför allt hennes skämt om spelet
Heros Duty för det heter
Duty i slutet (fattar ni?). De var ganska irriterande men jag måste säga detta. Jag trodde hon skulle vara ännu mer irriterande och jobbig än vad hon egentligen var ta mig inte fel hon är de sämsta i hela filmen men jag har varit med om mer jobbiga och irriterande karaktärer i animerade filmer faktiskt.
Jag hade väll också önskat att de var mer resande i filmen att Ralph reser mellan fler olika spel nu är det så att nästan hela filmen utspelar sig i just spelet
Sugar Rush ett racingspel riktad åt tjejer. Men de är inget som förstörde filmen tyckte jag och som jag brukar säga de är viktigare att kolla på hur och vad filmen är än vad jag själv önskar vad den var och för vad den var så gillade jag verkligen den.
Där är även en twist angående en viss person i filmen som jag verkligen inte förutspådde som jag måste säga är ganska ovanligt för en animerad film att göra. De största skrattet jag fick från filmen var i en scen där de härmar Trollkarlen från Oz. I en scen där soldater marscherar utanför ett slott och i denna filmen istället för soldater är det Oreo kakor och dem säger "Oreo" när de går. De är rent ut sagt genialiskt gjort i mina ögon.
I sin helhet gillade jag verkligen denna filmen. Karaktärerna var intressanta, handlingen var suverän för vad den var, rösterna passade, humorn var i de flesta fallen ganska rolig och jag skrattade en hel del, animationen var väldigt bra och såklart är där ett budskap i slutet av filmen som är ett ganska så bra budskap för både vuxna och små. Men framför allt jag bara älskade spelvärlden och alla små cameo av de kända spelkaraktärerna och hela 8-bit spelen de var som en nostalgitripp.
Måste även säga att alla animerade filmer som är nominerade för en Oscar i år förtjänar att vinna tycker jag förutom Brave som tråkigt nog är den som vinner. Vill även säga att jag såg Paperman en kort animerad film framför filmen precis som Pixar brukar göra. Det var en söt och fin liten animerad kortfilm som var mer eller mindre en homage till kärleksfilmerna från 30-talet. Även den rekommenderas!
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1772341/?ref_=sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=87E6N7ToCxs