Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Oj, jag tycker att Read my Lips är väldigt, väldigt långt ifrån Prophet. Det jag stör mig på i allt jag sett av Audiards filmer förutom just i A Prophet är fotot som är så satans närgånget. Just i Prophet funkar det för att den utspelar sig i ett fängelse, annars är det ett ständigt irritationsobjekt i hans filmer för mig.
Utanför topp 50 till och med? Jag har knappt ens sett 30 filmer från 2012, men jag förstår ifall man inte faller för den lika mycket som jag gjorde. Nästan allting hänger på hur mycket man engagerar sig i huvudkaraktären, men jag gillar också hur kreativt man kombinerar fantasy och skitig realism.
Vilken film håller du högst från 2012?
Så du tycker inte det är motiverat när det handlar om en kvinna som läser läppar?
Jag gillar verkligen magisk realism och diskbänksrealism i både film och litteratur, så jag hade rätt stora förhoppningar på BotSW. För mig handlade det mer om att filmen inte var något vidare snarare än att jag inte kunde köpa premissen och genren.
I sammanhanget om vilken film jag håller högst så förtjänar de två filmer jag har satt femma på att nämnas: Tabu av Miguel Gomes som jag håller som etta från 2012 och The Master av PTA kommer in som god tvåa.
Jag kom också på nu att Tabu ringar faktiskt in det jag skrev ovan med magisk realism och diskbänksrealism; första halvan av filmen är en riktigt långsam realistisk skildring av dagens Lissabon och andra halvan är en halvt magisk romantisk drömsekvens i forna koloniala Afrika.