Zingo (1998)- En ganska rolig film och jag garvade en hel del vilket är positivt .Men filmen är i överlag ganska B liksom 95% av all svensk film.Sett filmen förut ochså och det visade sig att jag minns mycket mer än vad jag inbillat mig av handlingen vilket var rätt trist .5/10 i betyg.
Har varit sjuk de senaste 3dagarna så det blev en del filmer.
Körde marathon av Star wars 1-3 men sen fick jag tag på en film som jag har sökt länge efter som heter Days of Glory (2006), en helt intressant film som handlade om Frankrikes nordafrikanska koloniländer som ställde upp för Frankrike under WW2 trots de blev diskriminerade eller inte fick någon ära.
Det finns dock en sak som jag undra i filmen om Said:
I hela filmen så har han ena handen i fickan oavsett om det är mitt i krig eller när han är ledig, har han tvångstankar eller var det nåt med hans hand han skämdes över?
Har tänkt se Insane ända sen jag såg om Evil Ed och igår gjorde jag äntligen slag i saken. Insane är som en campy slasher med thrillerinslag i Hitchcockanda. Den är helt olik Evil Ed och fokuserar mer på slasherspänning än splatterhumor, vilket bara är roligt. Jag hittade referenser till otaliga slasherfilmer och däremellan The Shining. Framför allt är filmen som en enda stor hyllning till Psycho. Anders Jacobsson och de andra bakom Evil Ed är cineaster och det märks även i den här filmen. Filmen är rätt campy men jag tycker att den var underhållande.
Har tänkt se Insane ända sen jag såg om Evil Ed och igår gjorde jag äntligen slag i saken. Insane är som en campy slasher med thrillerinslag i Hitchcockanda. Den är helt olik Evil Ed och fokuserar mer på slasherspänning än splatterhumor, vilket bara är roligt. Jag hittade referenser till otaliga slasherfilmer och däremellan The Shining. Framför allt är filmen som en enda stor hyllning till Psycho. Anders Jacobsson och de andra bakom Evil Ed är cineaster och det märks även i den här filmen. Filmen är rätt campy men jag tycker att den var underhållande.
En får tacka till ett utförligt omdöme då jag nu har fått hem filmen och ska se den inom de närmasta dagarna! Märktes redan i Evil Ed att regissörerna kan sina grejer med just referenshumorn, alltid roligt med svenska filmer som inte är polisfilmer, fler svenska skräckfilmer med hög potential behövs i landet!
En får tacka till ett utförligt omdöme då jag nu har fått hem filmen och ska se den inom de närmasta dagarna! Märktes redan i Evil Ed att regissörerna kan sina grejer med just referenshumorn, alltid roligt med svenska filmer som inte är polisfilmer, fler svenska skräckfilmer med hög potential behövs i landet!
Evil Ed är ju en tveklös klassiker och i ärlighetens namn en av de bättre svenska filmerna i mina ögon.
Insane låter intressant kanske inkluderar den till nästa års skräckfilms tittande .
I min lokala videobutik hittade jag en svensk rysare som var helt okänd för mig. En independentfilm som heter Isolerad med Peter Stormare i en av rollerna. Den var en okey psykologisk rysare, kanske inte jättebra men det är alltid kul att se lite annorlunda svenska filmer. Den funkade att titta på iallafall.
I min lokala videobutik hittade jag en svensk rysare som var helt okänd för mig. En independentfilm som heter Isolerad med Peter Stormare i en av rollerna. Den var en okey psykologisk rysare, kanske inte jättebra men det är alltid kul att se lite annorlunda svenska filmer. Den funkade att titta på iallafall.
Det finns dock en sak som jag undra i filmen om Said:
I hela filmen så har han ena handen i fickan oavsett om det är mitt i krig eller när han är ledig, har han tvångstankar eller var det nåt med hans hand han skämdes över?
Nu har jag inte sett filmen men jag känner till skådisen. Said spelas av Jamel Debbouze som råkade ut för en tågolycka som ung och förlamade sin ena arm. I alla hans filmer går han därför och döljer armen för att den annars bara skulle släpas runt. Jag har i alla fall noterat fenomenet i Let's Talk About the Rain & Outside the Law.
Rekommenderar för övrigt den franska Outside the Law från 2009 av samma regissör som till Days of Glory, Rachid Bouchareb.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2012-11-08 kl. 01:44.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!