2012-10-28, 16:25
Medlem
Lotsos avatar
Horrorween Month!

The Strangers (2008)

Inte riktigt min kopp te.
För mig var denna filmen alldeles för långsam och seg även när där väll hände saker. Först och främst så är jag verkligen inget fan av Liv Tyler tycker hon är en rätt så tråkig skådespelare och varje gång jag ser henne i en film blir jag trött (förutom Sagan om Ringen). Hennes roll är heller inte direkt någon förbättring då hon viskar hälften av tiden.
En annan sak jag heller inte tyckte så mycket om är att den ska tydligen vara baserad på verkliga händelser, om detta stämmer varför beter sig då karaktärerna i filmen så som man inte hade reagerat i verkligheten, till exempel, Scott Speedman lämnar huset för han skulle någonstans (kan inte minnas vad) och Liv ringer honom och säger att folk har försökt bryta sig in han åker tillbaka till henne och när han väll är där tror han henne inte . Sedan gör dem dumma saker emellan åt också. Där finns även flera tillfällen då dem kan fly.
Det jag gillade mest i filmen var just personerna som bröt sig in i huset men dem kunde inte rädda filmen.
Jag kan förstå ifall någon tycker detta är en bra skräckfilm personligen var det inget för mig ör jag vill att i de flesta fallen i dem skräckfilmer jag ser ska vara snabba och inte så långsamma och ha roligare karaktärer än en huvudperson som går långsamt, viskar varannan mening och dem 85 minuterna kändes för mig i ärlighetens namn nästan som 2 timmar.

1 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0482606/

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=x1TBlPelvbE
Citera
2012-10-28, 17:05
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tisseltassel
Jag vet ungefär i korta drag vad den handlar om. Ska bli intressant att se den. Har varit nyfiken på Rope väldigt länge, men konstigt nog har det aldrig blivit av att jag sett den. Det får det bli ändring på snart.

När det gäller Hitchock är det svårt att välja ut sina absoluta favoriter, då han gjort väldigt mycket kvalitétsfilm.

Frenzy handlar om en seriemördare. När det gäller den filmen är det många som drar paralleller till en av Hitchcocks tidigare filmer The Lodger: A Story of the London Fog, en stumfilm som handlar om Jack the Ripper. Kontentan kan då alltså vara att Hitchcock började och slutade sin karriär med att göra en rysare om en seriemördare i London (även om det kom filmer före Lodger och efter Frenzy).

När man ändå är inne på Hitchcock så vill jag slå ett slag för Shadow of a Doubt med lysande Joseph Cotten och The Wrong Man med Henry Fonda, två psykologiska thrillers som har en riktigt obehaglig stämning.

En av mina favoriter som jag kom på nu är Dial M for Murder, såg den ganska nyligen för första gången och blev glatt överraskad. Ray Millards rollfigur, som senare spelas av Michael Douglas i nyinspelningen, är ett riktigt psycho och arsle. En fantastisk rollprestation.

Om inte tråden redan sett dessa så rekommenderar jag dem starkt.

Någon som sett Topaz? Har hört att den inte ska vara något vidare bra.
Jag såg precis Repet som jag också hade varit nyfiken ett tag på. Precis som du tycker jag väldigt mycket om Dial M for Murder, och Repet var lik rent stilmässigt - en klassisk spännande deckare som handlar om det perfekta mordet.

Skådespelarinsatserna var riktigt bra också. Farley Granger från Strangers on a Train spelar en av mördarna. De två huvudkaraktärernas personligheter kompletterar varandra på ett bra sätt. John Dall står för triumfen och självsäkerheten efter det perfekta mordet (läs sociopat) och Farley Granger är den mänskliga som förmedlar en stark ångest som smittar av sig till publiken.

Kort och gott en bra deckare. Utspelar sig i ett och samma rum dessutom, i vad som nästan verkar vara en enda tagning.
Citera
2012-10-28, 18:50
Medlem
Stvrmzeits avatar
The Wicker Man (1973)

Howie är en skotsk polisinspektör kallas till en by som ligger ute på en ö. Han är på jakt efter en försvunnen flicka som enligt lokalbefolkningen aldrig har existerat. Sakta märker han också att invånarna utövar någon form av keltisk paganism.

Rätt så speciell. Det är otroligt bisarrt med alla ritualer och den mystiska stämningen. Att den på sätt och vis också är en musikal, det gör det bara ännu märkligare. Synd att den ändå känns lite simpel, men den har ju spänning plus mystik och intressanta religiösa krockar. Speltiden hade gärna fått vara lite längre med.

3/5
Citera
2012-10-28, 18:53
Medlem
ni4ns avatar
Åh herregud, sitter faktiskt och kollar på Hem Till Midgård!
Galet rolig gammal vikinga komedi serie.
Kanske aningen omogen humor, menmen!

IMDB behövs väl inte? ALLA måste ju åtminstone ha sett något avsnitt från det?
Citera
2012-10-28, 19:04
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Horrorween Month!

The Strangers (2008)

För mig var denna filmen alldeles för långsam och seg även när där väll hände saker. Först och främst så är jag verkligen inget fan av Liv Tyler tycker hon är en rätt så tråkig skådespelare och varje gång jag ser henne i en film blir jag trött (förutom Sagan om Ringen). Hennes roll är heller inte direkt någon förbättring då hon viskar hälften av tiden.
En annan sak jag heller inte tyckte så mycket om är att den ska tydligen vara baserad på verkliga händelser, om detta stämmer varför beter sig då karaktärerna i filmen så som man inte hade reagerat i verkligheten, till exempel, Scott Speedman lämnar huset för han skulle någonstans (kan inte minnas vad) och Liv ringer honom och säger att folk har försökt bryta sig in han åker tillbaka till henne och när han väll är där tror han henne inte . Sedan gör dem dumma saker emellan åt också. Där finns även flera tillfällen då dem kan fly.
Det jag gillade mest i filmen var just personerna som bröt sig in i huset men dem kunde inte rädda filmen.
Jag kan förstå ifall någon tycker detta är en bra skräckfilm personligen var det inget för mig ör jag vill att i de flesta fallen i dem skräckfilmer jag ser ska vara snabba och inte så långsamma och ha roligare karaktärer än en huvudperson som går långsamt, viskar varannan mening och dem 85 minuterna kändes för mig i ärlighetens namn nästan som 2 timmar.

1 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0482606/

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=x1TBlPelvbE
Vill också dra igenom lite skräckisar, har du någon lista som du betar av?
Citera
2012-10-28, 20:22
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Vill också dra igenom lite skräckisar, har du någon lista som du betar av?

Har en lista jag följer där jag skrivit ner nya skräckfilmer som de har pratats en del om eller som jag finner intressanta. Jag har 5st filmer kvar.
Citera
2012-10-28, 20:23
Medlem
padus avatar
inge film men en serie, adventure time. riktigt göddig serie
Citera
2012-10-28, 20:53
Medlem
[complex]s avatar
Groundhog day
Glömt bort hur bra den är.
Citera
2012-10-28, 20:57
Medlem
Eddie.Hs avatar
Wrong Turn 5
Var det någon som svängde fel egentligen, förutom Declan O'Brien? Hade lika gärna kunnat döpa om filmet till nåt annat, men jag antar att det fortfarande av någon anledning går att livnära sig på varumärket.

Filmen var 90 minuter men det kändes bra mycket längre än så. Det var svårt att hålla intresset uppe genom hela filmen. Även om det var en hel del splatter så var det inget innovativt eller märkvärdigt. Skådespelarna verkar bara bli yngre och mer korkade för var film som görs. Inga roliga våldtäktsscener heller.

Den får en generös 2/5 av mig.
Citera
2012-10-28, 21:09
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso

The Strangers (2008)

Jag håller med dig i din recension, jag gillade inte heller den filmen. När filmen byggde upp för att bli spännande så kastades det plötsligt in countrymusik, det förstörde upplevelsen för mig, det kändes bara så fel i sammanhanget. Den filmen var något av en besvikelse.
Citera
2012-10-28, 21:31
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Jag håller med dig i din recension, jag gillade inte heller den filmen. När filmen byggde upp för att bli spännande så kastades det plötsligt in countrymusik, det förstörde upplevelsen för mig, det kändes bara så fel i sammanhanget. Den filmen var något av en besvikelse.
Det kom ju från grammofonen. Förstärker känslan att offren inte har någon som helst kontroll över vad som sker tycker jag. Men det är vad jag tycker iaf.
Citera
2012-10-28, 21:35
Medlem
Stvrmzeits avatar
The Chronicle History of King Henry the Fift with His Battell Fought at Agincourt in France (1944)

Om den unge kung Henry V och hans fälttåg i Frankrike.

Lite av en pina att ta sig igenom. Det är pampigt och på tok för teatraliskt och överdrivet. Ett exempel är alla komiska inslag som mest blir löjliga. Jag har svårt att köpa blandningen mellan teater och spelfilm, jag tycker inte riktigt att det funkar här, även om det kan vara en intressant idé rent hypotetiskt och kan fungera i andra fall. Hela berättelsen verkar inte alls hålla sig speciellt nära Shakespeares verk heller, utan här har det ungefär mer med daterad propaganda att göra. Handlingen förblir därför totalt ointressant och dialogerna tröttsamma. Musiken är också pompöst jobbig. Många kulisser och andra smågrejer är ju lite charmiga, men det hjälper föga.

1/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in