Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Mycket spännande film, samarbetena mellan Hitchcock och Stewart var väldigt lyckade och den filmen är väldigt tät. Kort är den också, vill jag minnas.
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Trots att det är ett par, sex-sju år sedan jag såg den så minns jag den som väldigt bra och spännande. En smula nyskapande just i att det känns som allt är i en tagning (kanske var så också rent av?) plus att den hade homosexuella undertoner som för den tiden måste ha gått biobesökarna över huvudet. En av de bättre filmerna utav Hitchcock i min mening av de nio som jag har sett hittills.
På tal om Frenzy så har jag den på hårddisken i HD-kvalité, tror att jag ska se den senare i kväll då jag är minst sagt nyfiken på den utifrån handlingen!
Jag vet ungefär i korta drag vad den handlar om. Ska bli intressant att se den. Har varit nyfiken på
Rope väldigt länge, men konstigt nog har det aldrig blivit av att jag sett den. Det får det bli ändring på snart.
När det gäller Hitchock är det svårt att välja ut sina absoluta favoriter, då han gjort väldigt mycket kvalitétsfilm.
Frenzy handlar om en seriemördare. När det gäller den filmen är det många som drar paralleller till en av Hitchcocks tidigare filmer
The Lodger: A Story of the London Fog, en stumfilm som handlar om Jack the Ripper. Kontentan kan då alltså vara att Hitchcock började och slutade sin karriär med att göra en rysare om en seriemördare i London (även om det kom filmer före Lodger och efter Frenzy).
När man ändå är inne på Hitchcock så vill jag slå ett slag för
Shadow of a Doubt med lysande Joseph Cotten och
The Wrong Man med Henry Fonda, två psykologiska thrillers som har en riktigt obehaglig stämning.
En av mina favoriter som jag kom på nu är
Dial M for Murder, såg den ganska nyligen för första gången och blev glatt överraskad. Ray Millards rollfigur, som senare spelas av Michael Douglas i nyinspelningen, är ett riktigt psycho och arsle. En fantastisk rollprestation.
Om inte tråden redan sett dessa så rekommenderar jag dem starkt.
Någon som sett
Topaz? Har hört att den inte ska vara något vidare bra.