2012-10-27, 18:09
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tisseltassel
Någon här som sett Rope? Har faktiskt aldrig sett den, men den verkar vara gjord så att det ska se ut som en enda tagning.

Mycket spännande film, samarbetena mellan Hitchcock och Stewart var väldigt lyckade och den filmen är väldigt tät. Kort är den också, vill jag minnas.
Citera
2012-10-27, 18:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieGein
Sedan älskar jag att titta på filmer därav är det lätthänt att det uppkommer mycket 10/10.

Jag älskar också film och att se på film men jag ger inga filmer femmor längre, senaste femman jag gav var en fem-sex år sedan tror jag. Blir mest ettor och tvåor i betyg för min egen del, på sin höjd en trea ibland. Har sett på film dagligen i över tjugo år snart så blir lätt att man missar guldkornen till slut till förmån för all skit som man kommer över.
Citera
2012-10-27, 18:20
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
De två senaste Johan Falk filmerna. Johan Falk är bra mycket bättre än andra svenska polisfilmer och jag gillar att Jens Hultén i rollen som Seth Rydell får en större roll. Intressant skådespelare helt klart och den senaste filmen Alla råns moder tycker jag var klart bättre än övriga svenska polisfilmer som jag ser då och då. Betyg på Alla råns moder

3/5
7/10
Citera
2012-10-27, 18:24
Medlem
EddieGeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag älskar också film och att se på film men jag ger inga filmer femmor längre, senaste femman jag gav var en fem-sex år sedan tror jag. Blir mest ettor och tvåor i betyg för min egen del, på sin höjd en trea ibland. Har sett på film dagligen i över tjugo år snart så blir lätt att man missar guldkornen till slut till förmån för all skit som man kommer över.
Jag tror du har sett betydligt mer filmer än mig. Du har därav betydligt mer att jämföra med, det kanske ligger något i det.
Citera
2012-10-27, 18:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieGein
Jag tror du har sett betydligt mer filmer än mig. Du har därav betydligt mer att jämföra med, det kanske ligger något i det.

Ja, det kan vara en möjlighet. Då jag var ung så såg jag de flesta klassiker som man bör ha sett (enligt kritiker och folk), gav en hel del femmor då minns jag, något jag antagligen inte gjort idag. Antar att man är mer mottaglig under en viss period i livet eller om man inte har så mycket att jämföra med sedan tidigare.
Citera
2012-10-27, 20:23
Medlem
SadEyess avatar
Den fjärde filmen i Hillman boxen är nu avklarad, Vita frun (1962).

Filmen är en tillbakagång till det svartvita formatet och erbjuder en ganska så trevlig historia där vi placeras i en gammal herrgård där arvstvister och ond bråd död står på schemat. Fotot är exceptionellt och vi får en hel del trevliga bekantskaper i rollistan, Jan Malmsjö, Tor Isedal och Sif Ruud för att nämna några.
Återigen så är det främst Nils Hallbergs Freddy Sjöström som driver historien framåt, även om John Hillman är tillbaka i denna film. Dock är Kajsa Hillman helt frånvarande den här gången.
Trots ovan faktum så är Freddy Sjöström som figur betydligt mer nedtonad än tidigare filmer och bondkomiken är rejält nedskruvad som tur är.

Atmosfären och fotot är som sagt magnifikt och Vita Frun känns i vissa avseenden både läskig och intressant även om den som helhet inte når upp till Mannekäng i rött.

En film som jag ändå kan rekommendera ur Hillman boxen med gott samvete.

Betyget blir 7 dimmiga kärr av 10 möjliga.

http://www.imdb.com/title/tt0056661/
Citera
2012-10-27, 20:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Den fjärde filmen i Hillman boxen är nu avklarad, Vita frun (1962).

Blir nog att jag plockar ned boxen ifrån hyllan och betar av den själv snart!
Citera
2012-10-27, 20:38
Medlem
Stvrmzeits avatar
Popiól i diament (1958)

Maciek är en ung motståndskämpare som får order om att döda en kommunistisk distriktsledare i Polen vid andra världskrigets slut. Förut har han haft lätt för att döda, men när han möter en kvinna börjar han också tveka när det gäller saker och ting.

Sista delen i Wajdas krigstrilogi. Den här är ju solklart bäst. Mycket vackert foto (som doftar lite av expressionism och noir) och regin är oerhört fin. Att filmen utspelar sig under slutet av andra världskriget i Polen gör det väldigt intressant tillsammans med huvudkaraktärens moraliska dilemman, främst för att Wajda har lagt upp det på ett speciellt sätt. Det finns hur många schyssta scener som helst. Zbigniew Cybulski är verkligen fantastisk i sin roll som Maciek, han har otrolig karisma. Och slutet är klockrent plus spännande iscensatt.

4/5
Citera
2012-10-27, 21:42
Medlem
ZlatanManias avatar
The Pledge.

Tycker att den inledde väldigt bra och lovande med en ganska brutal story, men att den sedan kom in på ett sidospår som inte var särskilt intressant. Det var tråkigt att se då filmen i mina ögon hade potential att kunna bli riktigt bra, när det gäller slutet så tyckte jag att de inte var bra alls, hade nog varit en bra grej ifall om den var nån halvtimme kortare då pga ovannämnda anledningar. Jack Nicholson var dock en stor charmpunkt då hans skådespeleri lockar, Aaron Eckhart var inte så illa han heller.

5/10.
Citera
2012-10-27, 22:50
Medlem
NirvanAs avatar
The Pact

Så otroligt dåligt "skräckfilm", mer plotholes får man leta efter, dessutom noll obehagskänsla... dålig helt enkelt.
Citera
2012-10-27, 23:07
Medlem
Lotsos avatar
Horrorween Month!

The Signal (2008)

Jag gillade faktiskt denna filmen.
Jag tycker detta är en sådan typisk film du verkligen inte ska ta på största allvar utan bar ta den för vad det är. Ja där är en del dramatiska och seriösa scener i den och den tar sig själv ibland på seriöst allvar men det är också en del av charmen i filmen.
Den är uppdelade i tre olika "historier" som fokuserar var och en på en huvudperson och varje historia har sin egen genre också typ. Första är mest drama, andra är komedi och sista är psykologi. Och det gillade jag en hel del och tyckte de var ett smart koncept. Jag bara älskar när filmer har olika historier i sig som fokuserar på en viss person som leder till en annan t.ex 11:14 filmen.
Min favorit i hela filmen var nog AJ Bowen som förlorar sitt minne totalt och gör en galant insats. En annan favorit var Scott Poythress som Clark som egentligen var den som försökte hålla personerna samman tills en viss del av han själv går galen vilket är en ganska rolig scen.
Det är verkligen inget mästerverk vid någon mening alls och om du tar den på största seriösa allvar så är det kanske ingen direkt höjdarfilm men jag tror heller inte det var fallet.
Detta är en film där du sitter och njuter i 100 minuter och tar inte allt på så seriöst allvar och har lite skoj på vägen. Ta den för vad det är .

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0780607/

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=6s3sv99oIuE
Citera
2012-10-27, 23:52
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Mycket spännande film, samarbetena mellan Hitchcock och Stewart var väldigt lyckade och den filmen är väldigt tät. Kort är den också, vill jag minnas.
Tycker att det helt klart är Stewarts bästa rolltolkning i sina samarbeten med Hitchcock. En riktigt intensiv rulle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in