2015-04-10, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Har också svårt att förstå detta? Det verkar riskabelt att mixtra med mediciner för att bli hög, och de exempel man ser här på FB är rent skrämmande. Själv hade jag otrolig ångest inför att ta en tablett imovane för att kunna sova efter att jag fick tinnitus och låg vaken natt efter natt.

Jag upplevde dock Imovane som rena mirakelmedicinen till en början och sov för första gången på flera veckor efter att jag vågade ta den första tabletten. Men effekten blev sämre efter några veckor och beroendekurvan verkar gå oerhört snabbt uppåt! Slutade med Imovane när jag insåg detta (vilket var bedrövligt i ca två veckor) men nu kan jag sova utan. Jag kan förstå den ångestlindrande verkan men finns det inte bättre medicin för det? Medicin som verkligen är avsett som ångestdämpande?

Mvh

tt

I slutet av månaden kommer jag att ha kört med Imovane i ett år. Innan dess hade jag allvarliga sömnproblem i över tre år som kulminerade i extrem ångest och smärta i solar plexus vid sänggående. Jag fick pröva både melatonin (funkade ett tag men efter ett par månader tog ångesten överhanden helt) och antihistaminer (som inte hade någon effekt). Vet inte längre om Imovane egentligen har någon överdriven effekt eller om det vid detta laget är mer pga att jag inte längre har samma stressfyllda associationer vid sänggående.

Bra skit är det i allafall. Jag är glatt beroende för tillfället och så länge jag får sova relativt regelbundet så är jag nöjd. Saknar dock den supereffekten det hade första månaden.
Citera
2015-04-10, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mamuti
Funderar på att sluta med imovane, har tagit 2-5 st varje kväll i ca en vecka. Jag blir sur som fan dagen efter och lättirretierad. Det påverkar såklart min omgivning vilket jag inte kommer tillåta om det fortsätter. Någon som upplevt samma sak?

Har mest läst om att folk blir nedstämda men inte irriterande och sura.

Kan en lösning vara Stilnoct istället?
Tar du uppemot fem stycken (7.5 mg?) så finns ju risken att man blir trött dagen efter och därav kanske lite sur.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1234
Har ställt samma fråga tidigare i den här tråden, men fick inget tillfredsställande svar. Stämmer det att det finns ett "tak" för Imovane? En polare påstår det, alltså att kroppen bara tar upp en viss mängd.
Han sade att det är slöseri att ta mer än 10 eftersom det ändå ger samma effekt som 30 stycken.

Tycker det låter konstigt...
Har för mig att insomningseffekten har ett tak på 22.5 mg och över det ger inte bättre effekt.
Senast redigerad av DEPRESSIV 2015-04-10 kl. 19:31.
Citera
2015-04-10, 19:31
Bannlyst
Dubbelpost av mig.
Citera
2015-04-10, 20:14
Medlem
populopiduss avatar
Puuh. Det går uppenbarligen att få en riktigt seg at på denna skiten alltså. Kört snittat på 2-3 Imovane och/eller Stilnoct ett bra tag nu med uppehåll 1-2 dagar i veckan och höll nu uppe några dagar utan alkohol eller någon annan gaba-drog.

Redan efter något dygn fick jag en riktigt seg benzoliknande at med allt som hör till och var rädd att den skulle stegra ytterligare, men den är på väg att vända tillbaka nu efter bara några dagar som tur är. Känns som att man skulle kunna må riktigt dåligt på detta om man kör höga doser över lång tid. Nu gäller det att (försöka) hålla sig borta från det ett tag. Inte värt dagabstinensen...
Citera
2015-04-11, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Tar du uppemot fem stycken (7.5 mg?) så finns ju risken att man blir trött dagen efter och därav kanske lite sur.

Händer sällan att jag kommer upp i 5 st 7,5or. Det är bara när jag vill njuta lite extra innan jag somnar.

Brukar känna mig utvilad även om jag har ätit några stycken så vet inte vad mitt dåliga humör beror på. Får helt enkelt ge fan i att äta imovane kvällen innan jag ska träffa folk. Det drabbar ju ingen annan om jag sitter och surar för mig själv.
Citera
2015-04-11, 16:54
Avstängd
nietsoviets avatar
Tog 300mg kodein klockan 2 igår natt och det hör verkligen inte till ovanligheterna numera, flummar på kodein varenda dagjävel. Hursomhelst, känner nästan av en slags baksmälla nu vilket har hänt förr men inte såhär kraftigt. Undrar nästan om jag fortfarande har en liten buzz kvar i kroppen eller nåt. Eftersom kodein är kasst att fylla på tänkte jag trycka i mig ett par imovane eller nåt så att jag ändå kan falla tillbaka in i ett slags mysigt tillstånd. Har inte haft imovane utskrivet sen i somras då jag snabbt la mig på 10-12 tabletter a 7,5mg + 30cl vodka per kväll som tripp. Undrar hur många jag kan ta nu när jag tar dom för första gången på så länge (har 30 st hemma, fler på apoteket dock), om jag vill bli flummig men inte FÖR flummig för jag tänkte åka och köpa sushi samt prova klänningar..

TLR tog kodein igår natt, ruset hänger kvar, vill fylla på med imovane, om jag vill flumma men fungera bland folk hur många ska jag ta?
Citera
2015-04-11, 19:37
Avstängd
nietsoviets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nietsoviet
Tog 300mg kodein klockan 2 igår natt och det hör verkligen inte till ovanligheterna numera, flummar på kodein varenda dagjävel. Hursomhelst, känner nästan av en slags baksmälla nu vilket har hänt förr men inte såhär kraftigt. Undrar nästan om jag fortfarande har en liten buzz kvar i kroppen eller nåt. Eftersom kodein är kasst att fylla på tänkte jag trycka i mig ett par imovane eller nåt så att jag ändå kan falla tillbaka in i ett slags mysigt tillstånd. Har inte haft imovane utskrivet sen i somras då jag snabbt la mig på 10-12 tabletter a 7,5mg + 30cl vodka per kväll som tripp. Undrar hur många jag kan ta nu när jag tar dom för första gången på så länge (har 30 st hemma, fler på apoteket dock), om jag vill bli flummig men inte FÖR flummig för jag tänkte åka och köpa sushi samt prova klänningar..

TLR tog kodein igår natt, ruset hänger kvar, vill fylla på med imovane, om jag vill flumma men fungera bland folk hur många ska jag ta?

uppdatering, tog 7st 7,5mg imovane de enda jag märker är att jag är klumpig i röresler och stavar om fel här på forat. är lite slö och dimmig såklart, men tog dom ju för bara 10 minuter sen, slår det intee mer får jag väl ta några fler. kollar en serie och äter smågodi (pga smakar beskt i munnen). åker om i natt o köper mat på 7eleven eller nåt, brukar bli så. för andra vända på dyngetare har pressbyråer och 7 evelen osv skitbra baugetter or mackor och sånt för visserligen 50 spänn men vad gör man. rekommenderar kyckling cheve wrap eller köttbulle/picklies baugette. jag ser på mitt stavnig att det slår in lite mer iaf
Citera
2015-04-11, 21:13
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
uppdatering, tog 7st 7,5mg imovane de enda jag märker är att jag är klumpig i röresler och stavar om fel här på forat. är lite slö och dimmig såklart, men tog dom ju för bara 10 minuter sen, slår det intee mer får jag väl ta några fler. kollar en serie och äter smågodi (pga smakar beskt i munnen). åker om i natt o köper mat på 7eleven eller nåt, brukar bli så. för andra vända på dyngetare har pressbyråer och 7 evelen osv skitbra baugetter or mackor och sånt för visserligen 50 spänn men vad gör man. rekommenderar kyckling cheve wrap eller köttbulle/picklies baugette. jag ser på mitt stavnig att det slår in lite mer iaf

Vänta här nu. Du har alltså slängt i dig 7st 7,5mg Imovane och klagar på utebliven effekt efter endast 10 minuter? Dom tar minst 15 minuter att verka (lite kan väl hända innan men inte mycket), och det kan ta upp till en timme till och med innan full effekt beroende på om man käkat och såna saker. Men ja, det har du väl märkt vid det här laget...

Har för övrigt svårt att tro att ditt kodein-rus hängt kvar till eftermiddagen om du tog det natten innan... max 6 timmar sitter det i om man är färsk skulle jag säga, och då är det i längsta laget och inte alls särskilt vanligt (vanligen max 4 timmar).
Senast redigerad av populopidus 2015-04-11 kl. 21:19.
Citera
2015-04-11, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Vänta här nu. Du har alltså slängt i dig 7st 7,5mg Imovane och klagar på utebliven effekt efter endast 10 minuter? Dom tar minst 15 minuter att verka (lite kan väl hända innan men inte mycket), och det kan ta upp till en timme till och med innan full effekt beroende på om man käkat och såna saker. Men ja, det har du väl märkt vid det här laget...

Har för övrigt svårt att tro att ditt kodein-rus hängt kvar till eftermiddagen om du tog det natten innan... max 6 timmar sitter det i om man är färsk skulle jag säga, och då är det i längsta laget och inte alls särskilt vanligt (vanligen max 4 timmar).

Han blev nog riktigt stenad på den dosen så han har ingen tidsuppfattning, det är vad jag tror.

Misstänker också att han drog till 7-eleven lite tidigare än planerat och hamnade någon helt annanstans. Han verkade hungrig...
Senast redigerad av Mamuti 2015-04-11 kl. 21:29.
Citera
2015-04-12, 08:47
Avstängd
nietsoviets avatar
Citat:

Alltså lol, vafan, jag tog inte 7 stycken hur väck var jag egentligen. Tog BARA 4.

Citat:
Ursprungligen postat av populopidus

Skrev fel, tog 4 stycken, dom började verka ganska fort. Vart helt tom i magen, hade inte ätit på minst 24 timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mamuti
Han blev nog riktigt stenad på den dosen så han har ingen tidsuppfattning, det är vad jag tror.

Misstänker också att han drog till 7-eleven lite tidigare än planerat och hamnade någon helt annanstans. Han verkade hungrig...

nä jag sminkade mig, gick till ica och köpte en piggelin, drog till skogen och la mig i gräset. sen måste jag ha tuppat av för jag vaknade av att jag höll på att kvävas av mitt eget saliv eller min egen spya.. vet inte vad som hände men satte någonting i fel strupe i alla fall och hostade som en idiot. traskade hem och la mig på soffan, föll in och ur medvetande, lyssnade på david bowie, drack kaffe. fyllde på med fler imovane, kom upp i 10 sen är minnet svart sen sov jag natten ut.

ganska fin kväll/natt förutom att jag glömt hur illa det smakar, särskilt illa smakade det när jag satte i halsen och senare när jag spydde upp en massa lightcola. men helt klart värt det. stort fan av imovane, men idag blir det h istället. vaknade precis och har rökt en joint och (försökt) dricka, smakade så illa att dricka att jag tuggar på is istället.
Citera
2015-04-12, 11:34
Medlem
maskroooss avatar
Postar i fel tråd kanske, men orkar inte starta upp en egen. Handlar dock om sömnmedicin..
Hur länge kvarstår dåsigheten av propavan? Och om nitrapezam som betraktas som "tyngre" inte fungerar, vad får man då i Stället?

Så jag vart rekommenderad att ta stilnoct en gång på kvällen, sen efter fyra timmar ta en tablett igen i stället, och vaknade efter 3 timmar. Men jag vart ju helt seg på morgonen, för stillisen låg ju kvar i kroppen. Halveringstiden är väl på 4 timmar, vilket betyder att den finns kvar i kroppen i åtta timmar, eller? Är det bra att hålla på så där med sömnmedicin? Det fungerade ju inte alls för mig iaf. Någon som varit med om liknande?

Så vad tror ni man får i stället?
Senast redigerad av maskrooos 2015-04-12 kl. 11:36.
Citera
2015-04-12, 15:20
Medlem
zebrabodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskrooos
Postar i fel tråd kanske, men orkar inte starta upp en egen. Handlar dock om sömnmedicin..
Hur länge kvarstår dåsigheten av propavan? Och om nitrapezam som betraktas som "tyngre" inte fungerar, vad får man då i Stället?

Så jag vart rekommenderad att ta stilnoct en gång på kvällen, sen efter fyra timmar ta en tablett igen i stället, och vaknade efter 3 timmar. Men jag vart ju helt seg på morgonen, för stillisen låg ju kvar i kroppen. Halveringstiden är väl på 4 timmar, vilket betyder att den finns kvar i kroppen i åtta timmar, eller? Är det bra att hålla på så där med sömnmedicin? Det fungerade ju inte alls för mig iaf. Någon som varit med om liknande?

Så vad tror ni man får i stället?

1. Propavan har en halveringstid på 8timmar. (Källa fass) Så dåsigheten på den sitter ju i rätt länge dagen efter, likväl som "härliga" theralen gör^^ Dock är det ju inte så där jätte intensivt.. eller mer den där jobbiga tröttheten, eller som folk gärna beskriver det som lite zombie hehe. Tycker jag i alla fall. Fast för mig funkar inte propavan för jag får myrkrypningar/restlessegs av den. Så jag har theralen för att när man väl somnar iaf kunna sova tyngre till kombo med insomnings tabl. Men behövs ju en rätt stor dosering. (Men det är ju fasen drygt med just den där dåsigheten dagen efter Man vill ju vara pigg när man vaknar. Inte tvärtom!)

2. Asså att ta stilnoct igen när man vaknar och sen ska upp bara några timmar senare låter ju crazy. Då sitter det ju lätt kvar när man ska upp sedan, om man ska upp hyffsat tidigt i alla fall!

Lite oftopic: Jag typ felanvänder det lite,eller missbrukar hrmf) kalla det vad man vill (jag tycker felanänvänder låter bättre naturligtvis Hur som helst kan jag ibland ta lite av "hästdoser" hehe. Och hade en gång tagit rätt mkt mellan 00-05, klockan ringde 07 för skulle tvätta (trodde jag, hade tagit fel på dag)... jag var tok väck. Minns knappt ens att ja var ner till tvättstugan. Var först senare vid kl 9 (hade gått upp och lagt mig igen och klockan ringde på nytt vid då jag skulle till skolan sen). Då jag såg mina tvättpåsar, så började jag återfå minnet i luckor om att ja varit ner i tvättstugan och insåg efter ett tag att ja mött någon granne där nere också.. måste ju sett hel tokig och borta ut! Dock var jag i skolan vid 10 och då var jag normal. Och då hade jag dratt i mig en heeel del. Men då är jag van, och har ordnat till mig en rätt ordentlig tolerans mot stilnoct! Sorry för den utsvävningen (typiskt mig!) Har inget bättre för mig än sitta på fb

Men däremot har stillisar en rätt så kort halveringstid jämfört med tex. imovane. (Halveringstid verkar du ju ha koll på vad det är, men ifall att så är det ju den tid det tar för läkemedlet att i kroppen brytits ned till halva mängden!)
Stilnoct tar då för att halveras i kroppen: ca 0,8-3,2 timmar
Medan Imovane: ca 4,5 respektive 7,4 timmar.

Men sedan är ju allt sådant ändå individuellt.
Och ju mer van, ju mindre påverkad blir man ju. Alla påverkas olika, mindre mer effektivt osv men det vet du ju säkerligen

MEN så här står det ju faktiskt på fass om stilnoct ändå:
"Fordonsförare och maskinoperatörer måste varnas för att det, liksom i fall med andra hypnotika, kan finnas risk för dåsighet, förlängd reaktionstid, yrsel, sömnighet, dimsyn/dubbelseende och minskad uppmärksamhet samt sämre körförmåga morgonen efter behandlingen (se avsnitt Biverkningar). För att minimera denna risk, rekommenderas en viloperiod på minst 8 timmar mellan intag av zolpidem och bilkörning, maskinanvändning och arbete på hög höjd."

Men har du testat imovane? Det har du va? Dem ligger ju längre i kroppen och ska ju förhindra mer uppvaket? Nitro funkade ju inte bra har du sagt. Nästa steg är ju då flunitrazepam... men skrivs ju inte ut så lättvindigt precis.

Jesus vad jag skriver långt. Måste skärpa till mig. Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in