2022-07-12, 18:10
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Vilket sliter mest på kroppen; att inte sova på natten eller att ta 5 mg av en substans?

Jag tror de flesta i den här tråden kan svaret ppå min retoriska fråga. Dock tänker tyvärr många läkare inte så.
Citera
2022-07-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoopingTheLoop
Ska du ta den till varje natt i 6 dagar till? Mer erfarna kanske vet om toleransen kan öka så fort som på 7 dagar?

Tog bara Imovane en kväll. Natten efter utan sömnmedicin sov jag bara 5 timmar, när jag inte tog något. Vaknade 3 gånger på natten. Trycket I huvudet/spänningshuvudvärken är orsaken att jag sover så jävla dåligt.
Citera
2022-07-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vilket sliter mest på kroppen; att inte sova på natten eller att ta 5 mg av en substans?

Jag tror de flesta i den här tråden kan svaret ppå min retoriska fråga. Dock tänker tyvärr många läkare inte så.

I vissa fall har du rätt.

Men de allra flesta tror dock att de sover värre än vad de gör - och när de får en ordentlig sömnutredning så visar det att det inte varit så illa som patienten trott/sagt. Inte i alla fall såklart men ofta ser vi detta i vården.

För att inte tala om att kroppen klarar sig på betydligt mindre sömn utan att ta någon större stryk än vad många tror och att kroppen generellt kommer att ta den sömn den behöver efter en period , även om det såklart är skitjobbigt så är det allra oftast inte särskilt farligt.

Så ”5mg” (som du ser här eller via en enkel Google sökning är toleransnivån ganska snabbt höjd för många och ett ämne som börjar på 5mg tex kan sluta betydligt högre) av ”en substans” kan med allt detta inspelat definitivt ha större skadan än att man lider av dålig sömn i perioder.
Citera
2022-07-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
I vissa fall har du rätt.

Men de allra flesta tror dock att de sover värre än vad de gör - och när de får en ordentlig sömnutredning så visar det att det inte varit så illa som patienten trott/sagt. Inte i alla fall såklart men ofta ser vi detta i vården.

För att inte tala om att kroppen klarar sig på betydligt mindre sömn utan att ta någon större stryk än vad många tror och att kroppen generellt kommer att ta den sömn den behöver efter en period , även om det såklart är skitjobbigt så är det allra oftast inte särskilt farligt.

Så ”5mg” (som du ser här eller via en enkel Google sökning är toleransnivån ganska snabbt höjd för många och ett ämne som börjar på 5mg tex kan sluta betydligt högre) av ”en substans” kan med allt detta inspelat definitivt ha större skadan än att man lider av dålig sömn i perioder.

Vad är det för nivåer du talar om som krävs innan det börjar göra mer skada än nytta? Vad är det för mätpunkter du syftar till?
Citera
2022-07-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Vad är det för nivåer du talar om som krävs innan det börjar göra mer skada än nytta? Vad är det för mätpunkter du syftar till?

Jag har inte ”syftat” till några ”mätpunkter”.
Jag har sagt att alla de anledningar jag nämner och fler där till kan göra att medicinen i sig sliter mer på kroppen än vad en något dålig sömn gör.
Givetvis är inte så fallen i alla fall men att helt säga att de ena är uteslutet bättre eller sämre än det andra är totalt ologiskt.
Det kommer dessutom givetvis alltid vara bättre om man kan lösa problemet på annat sätt än med beroendeframkallande mediciner
Citera
2022-07-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Jag har inte ”syftat” till några ”mätpunkter”.
Jag har sagt att alla de anledningar jag nämner och fler där till kan göra att medicinen i sig sliter mer på kroppen än vad en något dålig sömn gör.
Givetvis är inte så fallen i alla fall men att helt säga att de ena är uteslutet bättre eller sämre än det andra är totalt ologiskt.
Det kommer dessutom givetvis alltid vara bättre om man kan lösa problemet på annat sätt än med beroendeframkallande mediciner

Givetvis så är det alltid en balans, men du säger nu att det finns ytterligare anledningar till att Z skulle slita mer på kroppen än dålig sömn och jag är väldigt nyfiken på att kunna förstå mer kring vart gränsen går. Eftersom att du med självsäkerhet påstår att det är så så undrar jag vad du baserar det på.

Citat:
Det är väl precis att man ska kunna väga olika saker mot varandra som det utförs studier inom olika områden så att man kan dra slutsatser baserat på fakta och inte subjektivt tyckande?
Citera
2022-07-15, 21:43
Medlem
clownenkrustys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski

Stilnoct och Imovane är beroendeframkallande mediciner och använder man dessa tabletter en längre tidsperiod blir man beroende - man kan till slut inte sova utan sömntabletter. Det enda sättet att komma ur beroendet är att sluta med medicinen och då måste man stå ut med en period av sömnlöshet.
Citera
2022-07-15, 22:32
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clownenkrusty
Stilnoct och Imovane är beroendeframkallande mediciner och använder man dessa tabletter en längre tidsperiod blir man beroende - man kan till slut inte sova utan sömntabletter. Det enda sättet att komma ur beroendet är att sluta med medicinen och då måste man stå ut med en period av sömnlöshet.

O vad spelar det för roll om man inte överdoserar? Det viktiga är väl ändå att man får sin sömn o fungerar i vardagen...
Citera
2022-07-16, 19:56
Medlem
tomyhockeys avatar
jag ska prova imovanne för första natten ikväll 5mg ska jag ta den 30 min innan lägg dax hur känns det när man har tagit den första natten ?
Citera
2022-07-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Givetvis så är det alltid en balans, men du säger nu att det finns ytterligare anledningar till att Z skulle slita mer på kroppen än dålig sömn och jag är väldigt nyfiken på att kunna förstå mer kring vart gränsen går. Eftersom att du med självsäkerhet påstår att det är så så undrar jag vad du baserar det på.

Det är väl precis att man ska kunna väga olika saker mot varandra som det utförs studier inom olika områden så att man kan dra slutsatser baserat på fakta och inte subjektivt tyckande?

Jag baserar mina svar på egen erfarenhet och även från mitt arbete - jobbar idag med missbrukare och nära läkare och annan vårdpersonal som gör det samma.
För många är zopiklon as svåra att bli av med , för att inte tala om att stillisar som - enligt vad jag sett - är ännu svårare att avvänjas med.
många av de jag mött hade inga större sömnproblem när dom börjar med dem men när de blir tillvana och höjer doserna mer och mer så kan de plötsligt inte varken sova eller varva ner på dagarna utan dom.
I såna fall har tabletterna gjort mycket större skada än de milda sömnproblem personerna hade från början.

Dessutom är det generellt så att folk tror att de sover sämre än de gör, något jag också tar från mitt jobb men jag vet också att våra läkare pratat mycket om studier runt detta.
Vi har haft MÅNGA boende som har varit på sömnutredningar för att de ”bara Sov typ en timma per natt” osv - när de sen utreds visar det sig att de sover mkt bättre än så och att de rent av har ganska ”normala” timmar med rem-sömn.
Vi vet också att dessa människor troligen sover bättre än de tror då det är väldigt tydligt när en människa lider av svår sömnbrist (hallucinationer osv), tecken som dessa inte uppvisat.
Kroppen är också funtad så att sova dåligt några nätter här och där - den kommer att ”ta igen det” när den behöver. Vi kan ha människor som sover riktigt dåligt ett par nätter när de först kommer hit tex - sen plötsligt efter kanske 3 nätter då de varit mkt vakna och oroliga, så sover de som ett litet barn. Detta är inget som tar skada på kroppen , utan i fall som de kommer såna tabletter bara göra mer skada än nytta.

Du kan ju också läsa tråden ordentligt finns många mer exempel på att detta inte är någon drog att leka med.

Hoppas jag förklarade mig något. Som sagt min erfarenhet privat och i arbetslivet och som jag fått höra studier om från de läkare vi har. Kan tyvärr inte visa några av dessa studier som du säkert förstår eftersom jag bara fått förklarat för mig - men de går säkert att googla fram om din nyfikenhet kräver det
Citera
2022-07-16, 21:20
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
jag ska prova imovanne för första natten ikväll 5mg ska jag ta den 30 min innan lägg dax hur känns det när man har tagit den första natten ?
Jag tror inte du känner av 5 mg så mycket. Men den tas upp snabbt, så ta den kanske 10 min innan du lägger dig. Man hinner oftast inte märka någon effekt om de funkar som de ska, man bara somnar.
Citera
2022-07-17, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag tror inte du känner av 5 mg så mycket. Men den tas upp snabbt, så ta den kanske 10 min innan du lägger dig. Man hinner oftast inte märka någon effekt om de funkar som de ska, man bara somnar.
Det är ju inte att rekommendera men håller man sig vaken en liten stund så har Imovane (iallafall på mig en extremt ångestdämpande effekt som slår flera renodlade Bensodiazepiner på fingrarna).

Dock så hade jag 10 mg till natten och tog dem ca 20 min före sänggående eftersom att för mig tog det ca så lång tid innan de slog på.

Sedan så var det hopp i säng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in