Citat:
Ursprungligen postat av
kaspuh
Givetvis så är det alltid en balans, men du säger nu att det finns ytterligare anledningar till att Z skulle slita mer på kroppen än dålig sömn och jag är väldigt nyfiken på att kunna förstå mer kring vart gränsen går. Eftersom att du med självsäkerhet påstår att det är så så undrar jag vad du baserar det på.
Det är väl precis att man ska kunna väga olika saker mot varandra som det utförs studier inom olika områden så att man kan dra slutsatser baserat på fakta och inte subjektivt tyckande?
Jag baserar mina svar på egen erfarenhet och även från mitt arbete - jobbar idag med missbrukare och nära läkare och annan vårdpersonal som gör det samma.
För många är zopiklon as svåra att bli av med , för att inte tala om att stillisar som - enligt vad jag sett - är ännu svårare att avvänjas med.
många av de jag mött hade inga större sömnproblem när dom börjar med dem men när de blir tillvana och höjer doserna mer och mer så kan de plötsligt inte varken sova eller varva ner på dagarna utan dom.
I såna fall har tabletterna gjort mycket större skada än de milda sömnproblem personerna hade från början.
Dessutom är det generellt så att folk tror att de sover sämre än de gör, något jag också tar från mitt jobb men jag vet också att våra läkare pratat mycket om studier runt detta.
Vi har haft MÅNGA boende som har varit på sömnutredningar för att de ”bara Sov typ en timma per natt” osv - när de sen utreds visar det sig att de sover mkt bättre än så och att de rent av har ganska ”normala” timmar med rem-sömn.
Vi vet också att dessa människor troligen sover bättre än de tror då det är väldigt tydligt när en människa lider av svår sömnbrist (hallucinationer osv), tecken som dessa inte uppvisat.
Kroppen är också funtad så att sova dåligt några nätter här och där - den kommer att ”ta igen det” när den behöver. Vi kan ha människor som sover riktigt dåligt ett par nätter när de först kommer hit tex - sen plötsligt efter kanske 3 nätter då de varit mkt vakna och oroliga, så sover de som ett litet barn. Detta är inget som tar skada på kroppen , utan i fall som de kommer såna tabletter bara göra mer skada än nytta.
Du kan ju också läsa tråden ordentligt finns många mer exempel på att detta inte är någon drog att leka med.
Hoppas jag förklarade mig något. Som sagt min erfarenhet privat och i arbetslivet och som jag fått höra studier om från de läkare vi har. Kan tyvärr inte visa några av dessa studier som du säkert förstår eftersom jag bara fått förklarat för mig - men de går säkert att googla fram om din nyfikenhet kräver det