Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Dzerzhinsky
Du får nog söka själv. Ja, frågan har gällt om att donera medicin till Tredje Världen. Det finns en massa regler om sådant och man har nog blivit mer restriktiv, inte minst för att man inte kan förvara dem bra. Vad är bra förvaring? Gissningsvis: torrt, ej för varmt eller kallt. Använd google.
Dock finns det nån artikel som nämner att medicin som förvarats bra kan hålla bra länge, men vilken medicin osv. är väl inte direkt preciserat.
OK.
Jag frågar ändå:
(Jag får mina tabletter lösa. Och jag brukar lägga dem i en burk, som är ganska lufttät. Och så har jag denna burk i rumstemperatur.)
Är det någon som vet detta:
Blir det någon större skillnad att förvara dem lösa, jämfört med att ha dem i blister (såsom de oftast säljs)? Vore det bättre med någon burk som är mer lufttät - som t. ex. någon plastburk med skruvlock? Eller skulle man möjligen försöka förpacka varje tablett - såsom att vira in dem i gladpack e. d.?
Sedan undrar jag: Kan det vara bra att ha det i kylskåp? (Jag skulle kunna gissa att det kunde vara bra - om det inte är risk att det blir fuktigt där?) Eller i frysskåp? (Jag gissar att det vore för kallt - de kanske blir frostskadade? Risk för fukt i frysskåp?)
Tacksam för information