Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-26, 23:53
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amunt
Senaste dagarna har jag inte fått det där påslaget som jag brukar få av imovane, vad kan det bero på? De har fortfarande samma effekt på sömnen, sover lika djupt och länge. Tar alltid pillret precis innan jag tar första tuggan mat. Skulle uppskatta att jag ätit de i 3 veckor nu, konstant 7,5mg/kväll.
Men hållt på hela sommaren, hade uppehåll i 2 veckor innan jag började igen. Åt mellan Januari-Juni innan jag hade uppehåll 2 månader. Tolerans eller bara tillfällighet?

Det låter som tolerans.
Gå ner på 5mg/natt ett tag eller försök vila helt någon vecka.

Själv fixar jag toleransen genom att blanda med opioder och på så sätt kan jag halvera dosen under en vecka. Rekommenderar det verkligen inte, men det fungerar.
Citera
2013-10-27, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Det låter som tolerans.
Gå ner på 5mg/natt ett tag eller försök vila helt någon vecka.

Själv fixar jag toleransen genom att blanda med opioder och på så sätt kan jag halvera dosen under en vecka. Rekommenderar det verkligen inte, men det fungerar.
Hade gärna vilat i någon vecka, problemet är att det inte blir någon vila alls då. Har tyvärr inga opioder men har xanor, de är väl dock korstoleranta(?) så det känns ganska korkat att gå över till de. Har även propavan och theralen i övrigt som alla jag känner har dåliga erfarenheter av, men det skulle de förstås prompt skriva ut endå. Känns lite som att man slösar piller om man tar en halv imovane... blir så skön på de, en kort stund.

Frågan är om man ska testa att ta en imovane nu när jag är tom i magen för att vara säker, men ja det är förmodligen tolerans.
Citera
2013-10-27, 01:56
Etizopapayas avatar
Citat:
Hade gärna vilat i någon vecka, problemet är att det inte blir någon vila alls då. Har tyvärr inga opioder men har xanor, de är väl dock korstoleranta(?) så det känns ganska korkat att gå över till de. Har även propavan och theralen i övrigt som alla jag känner har dåliga erfarenheter av, men det skulle de förstås prompt skriva ut endå. Känns lite som att man slösar piller om man tar en halv imovane... blir så skön på de, en kort stund.

Frågan är om man ska testa att ta en imovane nu när jag är tom i magen för att vara säker, men ja det är förmodligen tolerans.
Ett glas grapefruktjuice och tugga tabletterna hjälper. Undvik att gå upp i dos, gå aldrig över 15mg/dygn håll dig under 10mg så kommer det fungera länge.

Tar jag bensodiazepiner på dagen så fungerar sällan mina imovane lika bra sen på kvällen. Så jag värderar mina imovane mer än bensodiazepiner.
Kombinera med theralen/propavan så klarar du dig på lägre dos.
Citera
2013-10-27, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Ett glas grapefruktjuice och tugga tabletterna hjälper. Undvik att gå upp i dos, gå aldrig över 15mg/dygn håll dig under 10mg så kommer det fungera länge.

Tar jag bensodiazepiner på dagen så fungerar sällan mina imovane lika bra sen på kvällen. Så jag värderar mina imovane mer än bensodiazepiner.
Kombinera med theralen/propavan så klarar du dig på lägre dos.
Är det inte just grapefruktjuice som hämmar nedbrytning av läkemedlet? Vad nu det innebär... har läst att det inte är bra att kombinera. Går det bra att krossa imovanen först och skölja ner med vatten eller blir det inte samma effekt?

Okej jag har nog utvecklat mindre tolerans för 7,5mg då jag väntat över en timme nu på att den ska börja verka, på tom mage, och med en folköl. Självklart ökar jag inte dosen, blir att lägga av nu några veckor. Ska testa theralen iaf. Funkar inte den så får jag väl ta 3,75mg imovane och se om det funkar.

Edit: Just det, hur länge tror ni det tar innan toleransen går ner?
Senast redigerad av Amunt 2013-10-27 kl. 02:35.
Citera
2013-10-27, 05:12
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argzon
För dom vill att man ska få den där äckliga järnsmaken i käften... Nej men det är en bra fråga, min läkare sa till mig att man kan få för sig att göra dumma saker på stilnoct, haha. Händer lika skumma saker på imovane så förstår inte riktigt vad han menar...

Själv upplever jag att Stilnoct är mer oberäknelig än Imovane, som har en mer förutsägbar effekt. Jag har t. ex. aldrig hallucinerat på Imovane, vilket har hänt på Stilnoct (syn och hörselhallisar när jag har legat i sängen). Utifrån vad jag har läst här på FB är Stilnoct och alkohol ingen bra kombination heller. Har dock aldrig tagit någon av tabletterna i drogsyfte, utan för att kunna sova. Ruset är bara en kul bonus som man får på köpet.
Citera
2013-10-27, 11:05
Etizopapayas avatar
Citat:
Är det inte just grapefruktjuice som hämmar nedbrytning av läkemedlet? Vad nu det innebär... har läst att det inte är bra att kombinera. Går det bra att krossa imovanen först och skölja ner med vatten eller blir det inte samma effekt?

Okej jag har nog utvecklat mindre tolerans för 7,5mg då jag väntat över en timme nu på att den ska börja verka, på tom mage, och med en folköl. Självklart ökar jag inte dosen, blir att lägga av nu några veckor. Ska testa theralen iaf. Funkar inte den så får jag väl ta 3,75mg imovane och se om det funkar.

Edit: Just det, hur länge tror ni det tar innan toleransen går ner?
Den går ner ganska snabbt, några dagar eller en vecka utan.
Jo den hämmar nedbrytningen vilket gör att du får högre koncentration av läkemedlet i blodet.
Det går bra att bara tugga den med.
Citera
2013-10-27, 16:28
Medlem
Funkar det bra att ta rövpanna med imo?.
Citera
2013-10-27, 17:43
Medlem
Hur länge kan man spåra imovane urinprov? om man tar några stycken ?
Citera
2013-10-27, 18:00
Medlem
Argzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Hur länge kan man spåra imovane urinprov? om man tar några stycken ?

Har för mig att imovane inte ger något utslag men är absolut inte säker på detta. Eller är det just imovane du ska testas för?
Citera
2013-10-27, 18:02
Medlem
rEEgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mod32
Funkar det bra att ta rövpanna med imo?.

yes
Citera
2013-10-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argzon
Har för mig att imovane inte ger något utslag men är absolut inte säker på detta. Eller är det just imovane du ska testas för?

Nej, det är stickprov , men vill ändå vara ren bara för säkerhetens skull
Citera
2013-10-27, 18:36
Medlem
Argzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Nej, det är stickprov , men vill ändå vara ren bara för säkerhetens skull

Håll upp i ett par dagar innan det är dags då så borde det ju vara lugnt iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in