2012-06-03, 17:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowhunter
Äter du terapeutiska doser Stilnoct enbart kvällstid är toleransutvecklingen väldigt låg pga kort halveringstid. GABA-receptorerna utsätts för läkemedlet under så kort tid att kroppen inte hinner "vänja sig" (dvs utvecklar inte nämnvärd tolerans). Zopiklon/Imovane har däremot snabb toleransutveckling pga att den har 3 gånger så lång halveringstid som Stilnoct plus att den även har en aktiv metabolit som sitter i ytterliggare ett tag.

Intressant, så ska jag och min doktor tala lite om stilnpoct till propavanen som nästan ebart ger myrkryp.

Och, ja doserad mängd under kvällen sön-Tor först på 5, sen på 7,5 - sen gav jag upp.
Citera
2012-06-03, 23:01
Medlem
hur känns det att gå på stilnoct dagligen under läkardoseringar? får man någon skön känsla i kroppen?

mvh
Citera
2012-06-03, 23:04
Medlem
CristDaFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirrenx
hur känns det att gå på stilnoct dagligen under läkardoseringar? får man någon skön känsla i kroppen?

mvh

Inte direkt. Lightheadnes. Liiite torrfylla. Men det är ju jag det. Alla verkar få alla möjliga effekter av z-analogs haha. Skaffa riktig benso om du vill må bra / bättre. Mest effektivt om man redan mår dåligt.
Citera
2012-06-03, 23:10
Medlem
CristDaFists avatar
Citat:
Precis. Imovane har snabb toleransutveckling för det flesta. Stilnoct har relativt långsam toleransutveckling. Ska man käka varje natt så funkar nog enbart Stilnoct av alla benso(analoger). Har man problem med att man vaknar under natten är Stilnoct inte att föredra. Det är en insomningstablett och inte något som håller under natten.

Om jag var läkare så skulle jag skriva ut dessa i combo till någon med insomnia:
1. stark antihistamin (liten toleransutveckling) - nozinan(till schizos)/seroquel (till bipolära)/mirtazapin(till deprimerade)/theralen(till medelsvensson)
2. melatonin (liten toleransutveckling)
3. stilnoct (liten toleransutveckling)
4. nitrazepam (stark sömnmedicin)

Samt rekomendera motion, att käka bra, inte sitta vid datorn/tv på kvällen och sånt där bögigt som kan hjälpa lite.

Jao jag håller delvis med. Förutom Antihistaminer då det inte är sederande(stavning?) Alltså det är inget som man sover på. Jag har ätit alla möjliga antihistaminer dagligen i över 20 år för min allergi och blir då inte trött av det Melanotin har jag hört lite bra saker om, skulle vilja testa den. Väntar på min jävla remiss från vården som posten slarvat bort så ska på en utredning så får se vad som ges ut då. Z-analoger ska man vara försiktig med och helst inte användas för ofta som sagt. Theralen fungerar för en del men vissa tycker den är skit, vet dock inte varför. Kanske för att man inte kan flumma på den så mycket? Hmm.

Grejen med sömnproblem är ju att man gärna ska göra dom här kraven som läkarna frågar en efter, daglig motion + sysselsättning och må allmänt bra för som alla vet kan sömnen rubbas om man mår dåligt. Jag mår bra, ingen ångest eller nåt, lite ängslig ibland och så men inget direkt allvarligt. Jag gymmar 5 dar i veckan och äter sunt etcetera men ändå har jag gått från insomningssvårigheter till total insomnia nästan. Knepigt det där med sömn alltså.

Edit. Läste lite hastigt och såg nu att du redan nämnde det där med att äta bra och inte ha en allt för stillasittande livsstil och så vidare.
Citera
2012-06-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CristDaFist
Jao jag håller delvis med. Förutom Antihistaminer då det inte är sederande(stavning?) Alltså det är inget som man sover på. Jag har ätit alla möjliga antihistaminer dagligen i över 20 år för min allergi och blir då inte trött av det

Det är för att du har vant kroppen vid antihistaminer. Det finns toleransutveckling - därför t.ex Mirtazapin (som dels är en antihistamin) är extra sederande första veckorna. Toleransutvecklingen är dock mycket långsammare än på benso och z-droger. Dagligen i 20 år räcker bra för att du ska bli lite vand vid läkemedlet även om den officiella infon från vården är att antihistaminer saknar toleransutveckling. Stilnoct har låg toleransutveckling för att vara en benso(-analog) på grund av halveringstiden, det har jag läst i ett dokument för läkare i hur man behandlar sömnproblematik. Låter logiskt. Toleransen går i princip ned varje dag tills nästa kväll. Kan möjligen behövas ett uppbrott på någon dag eller ett par från bruk av Zolpidem då och då men en halveringstid på 2-4h alltså... Det är som att ta en cigarett varje dag. Inte 17 får man någon vidare toleransutveckling på nikotin för det.

Fan vad sämst att vara beroende av Stilnoct. Bra sömnmedicin men sämsta missbrukarpillret ever. Stänger av aktivitet i viktiga centrum i hjärnan och gör en till en Zombie. Sedan måste man fylla på hela tiden med medicin för pillrena slutar verka så snabbt.
Citera
2012-06-03, 23:34
Medlem
CristDaFists avatar
Citat:
Det är för att du har vant kroppen vid antihistaminer. Det finns toleransutveckling - därför t.ex Mirtazapin (som dels är en antihistamin) är extra sederande första veckorna. Toleransutvecklingen är dock mycket långsammare än på benso och z-droger. Dagligen i 20 år räcker bra för att du ska bli lite vand vid läkemedlet även om den officiella infon från vården är att antihistaminer saknar toleransutveckling. Stilnoct har låg toleransutveckling för att vara en benso(-analog) på grund av halveringstiden, det har jag läst i ett dokument för läkare i hur man behandlar sömnproblematik. Låter logiskt. Toleransen går i princip ned varje dag tills nästa kväll. Kan möjligen behövas ett uppbrott på någon dag eller ett par från bruk av Zolpidem då och då men en halveringstid på 2-4h alltså... Det är som att ta en cigarett varje dag. Inte 17 får man någon vidare toleransutveckling på nikotin för det.

Fan vad sämst att vara beroende av Stilnoct. Bra sömnmedicin men sämsta missbrukarpillret ever. Stänger av aktivitet i viktiga centrum i hjärnan och gör en till en Zombie. Sedan måste man fylla på hela tiden med medicin för pillrena slutar verka så snabbt.

Mja mjo jag håller med om tolerans grejen men antihistaminer kan inte söva en fluga ens när man har insoningsvårigheter. Jag åt mediciner sen födseln då jag fick äran att födas med allergi och astma

Vet även ett tio tal med kraftig allergi som också äter antihistaminer och ingen av dom blir trött heller. Visst dom har väl tolerans som jag också men Första gången man äter det så borde man ha märkt om man blev mer trött vid sänggående. Det är enligt mig typiskt för vården att ge ut atarax som innehåller antihistaminer för att se om patienten kan få en placebo effekt och utvärdera om patienten verkligen har tillräckligt grova sömnproblem eller ej.

Jag tycker inte vården tar en på så stort allvar när man har problem med sömnen, som om det inte är något att bry sig om eller som att det går över efter en månad med en z-analog eller vad man nu har att tillgå. Tar tid att bota sådant.
Citera
2012-06-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CristDaFist
Mja mjo jag håller med om tolerans grejen men antihistaminer kan inte söva en fluga ens när man har insoningsvårigheter. Jag åt mediciner sen födseln då jag fick äran att födas med allergi och astma

Vet även ett tio tal med kraftig allergi som också äter antihistaminer och ingen av dom blir trött heller. Visst dom har väl tolerans som jag också men Första gången man äter det så borde man ha märkt om man blev mer trött vid sänggående. Det är enligt mig typiskt för vården att ge ut atarax som innehåller antihistaminer för att se om patienten kan få en placebo effekt och utvärdera om patienten verkligen har tillräckligt grova sömnproblem eller ej.

Jag tycker inte vården tar en på så stort allvar när man har problem med sömnen, som om det inte är något att bry sig om eller som att det går över efter en månad med en z-analog eller vad man nu har att tillgå. Tar tid att bota sådant.

Jo du har helt klart en poäng.

Jag blir trött av antihistaminer. Av vissa. Inte av terapeutisk dos postafen, lergigan, certazin och loratadin utan kraftiga antihistaminer som seroquel (även neuroleptika iof) och mirtazapin (även antidepressiv). Men okey, du blir inte det - förstår. Inte provat Atarax men den har ett extremt dåligt rykte. Melatonin är i min mening bättre än typ Lergigan men sämre än Zopiklon. Bäst om man vill sova (men må skitdåligt dagen efter) är neuroleptika. Seroquel klubbar ner en till sömns bokstavligt talat. Om jag vore läkare skulle jag som sagt skriva ut läkemedel som kompletterade varandra för att undvika toleransutveckling.
Citera
2012-06-04, 00:29
Medlem
Analhuvuds avatar
Har stilnoct på recept men är det möjligt att jag kan få ut zolpidem istället och tvärtom?
Citera
2012-06-04, 00:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analhuvud
Har stilnoct på recept men är det möjligt att jag kan få ut zolpidem istället och tvärtom?

Japp, farmacevterna håller på den aktiva substansen. Då får man Remeron utskruvet så kan dom byta till Mirzapin. Inget annat. Så måste du prata med farbror doktorn, kan gå över telefon åxå. (så fick jag cocillana+andra tabletter mot en rejäl snuva) om du vill ha tex Imovane (zopiklon)

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...64&DocTypeID=7 säger samma substans.
Senast redigerad av christery 2012-06-04 kl. 00:48.
Citera
2012-06-04, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analhuvud

Såhär är det:
https://www.flashback.org/t1878157

Stilnoct = Zolpidem. Helt och hållet samma sak. Vill du byta till Zopiklon så ska du påstå att Stilnoct funkar bra för att somna men att du vaknar efter 3-4 timmar och att det förstör din nattsömn. Då kommer du förmodligen att få byta till Zopiklon. Ska inte vara några problem. Vill man byta från Zopiklon till Stilnoct ska man klaga på metallsmak i munnen. Jag personligen gillar Zopiklon som fan. Det slår enligt mig Oxazepam (Sobril) på fingrarna rusmässigt och ångestdämpande och känns tyngre än Diazepam (Stesolid/Valium). Zopiklon är som ett mellanting av hypnotisk-benso/ångestdämpande benso/barbiturat medan Stilnoct är något lite mer eget. Verkar mer specifikt på sömn-mekanismerna i hjärnan än Zopiklon. Alltså den binder starkare till en hypnotisk subtyp av GABAa-receptorer. Stilnoct sänker därför hjärnaktiviteten på vissa centrum i hjärnan ganska specifikt och kraftigt och har visat sig kunna väcka koma-patienter (!).
Citera
2012-06-04, 01:49
Medlem
Citat:

Vad tror du om toleransutveckling när det gäller Halcion (triazolam) när det gäller sömnmedel?

Mer eller mindre toleransutveckling än Zolpidem?
Mer eller mindre toleransutveckling än Zopiklon?

Hur ofta vågar man ta en Halcion i veckan?
Hur ofta vågar man ta en Zolpidem i veckan?
Citera
2012-06-04, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite
Vad tror du om toleransutveckling när det gäller Halcion (triazolam) när det gäller sömnmedel?

Mer eller mindre toleransutveckling än Zolpidem?
Mer eller mindre toleransutveckling än Zopiklon?

Hur ofta vågar man ta en Halcion i veckan?
Hur ofta vågar man ta en Zolpidem i veckan?

Halcion har nog ännu mindre toleransutveckling Zolpidem om man tittar på halveringtiden. Triazolam saknar aktiva metaboliter - det är en faktor som gör att toleransutvecklingen blir mindre. Resten av faktorerna som påverkar toleransutveckling har jag inte koll på.

Halcion är en starkare medicin än Zopiklon och Zolpidem så att toleransnivån höjs gör inte lika mycket.

Mitt antagande baserat på personlig erfarenhet:
Du kan ta 3 kvällar i veckan utan att bygga upp tolerans alls.
Du kan ta 4 kvällar i veckan utan att bygga upp nämnvärd tolerans.
Du kan ta 5 kvällar i veckan med viss toleransutveckling.

OBS. Zolpidem har lite av en korstolerans med Halcion. Alltså äter du mycket Z får du viss tolerans mot Triazolam. De är båda hypnotiska GABAa-droger. De binder olika mycket till olika subtyper av GABAa-receptorn men kan lova åtminstone en liten korstolerans.

Nej men jag tycker att du ska vara nöjd med Triazolam om det är insomningssvårigheter du lider av, det är en stark medicin med (vad jag förmodar) liten toleransutveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in