2022-09-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaniljcreme
Inte fått av en läkare. Däremot hade jag imovane utskrivet för några år sen. Tog dom på dagen, blev pigg, glad, ångestfri.
Därför undra jag om man kan må lika bra på stilnoct som på imo vaken. Tagit en tia. Vet inte om jag känner ngt speciellt, känns absolut inte som imovane...

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej det är inte samma ångestdämpande effekt på Stilnoct som på Imovane, åtminstone tycker inte jag det.

Imovane har enligt mig en ångestdämpande effekt som slår flera renodlade Bensodiazepiner på fingrarna.

Svarar bägge:

Det är ju väldigt individuellt hur man upplever olika läkemedel. Möjligt det är så som du säger rent generellt. Jag har aldrig käkat en z-analog förutom när jag ska sova. På dagen skulle jag föredra klonazepam eller diazepam ifall jag måste ha något.

Trial and error får det väl bli för TS.
Citera
2022-09-28, 19:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Inte fått av en läkare. Däremot hade jag imovane utskrivet för några år sen. Tog dom på dagen, blev pigg, glad, ångestfri.
Därför undra jag om man kan må lika bra på stilnoct som på imo vaken. Tagit en tia. Vet inte om jag känner ngt speciellt, känns absolut inte som imovane...

Svårt o svara, är lite individuellt. Jag mår bra på imovane. Blir ångestfri. Stilnoct med men då kunde jag få lätta hallisar. Typ att växterna i fönstret svajade och gardinerna rörde sig. på bara 10mg.
Sen blev jag beroende direkt.
Immovane kan jag ta uppehåll på om jag vill utan allt för mycket besvär.

Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jag anser att zolpidem är överlägsen zopiklon. Men allt sådant är ju väldigt individuellt. Aldrig yrat på zolpidem men heller inte försökt hålla mig vaken ifall jag tagit en. På zopiklon skulle jag se klart en serie kom jag på efter att käkat den, men det blev en rätt skev världsbild med små hallucinationer.

Ja precis det är det. Kan se fördelar med zolpidem också. Tror det är bättre på äldre personer med.

Hehe jag vet vad du menar, jag brukar ta medan jag sitter o kollar serie innan jag ska lägga mig. Lite beroende på när jag åt sist och vad kan jag få rätt stark effekt under tiden och det blir skevt.
Av nån anledning blir jag hungrig o får crawing på sötsaker som jag annars knappt aldrig äter.
Citera
2022-09-28, 20:36
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Ja precis det är det. Kan se fördelar med zolpidem också. Tror det är bättre på äldre personer med.

Hehe jag vet vad du menar, jag brukar ta medan jag sitter o kollar serie innan jag ska lägga mig. Lite beroende på när jag åt sist och vad kan jag få rätt stark effekt under tiden och det blir skevt.
Av nån anledning blir jag hungrig o får crawing på sötsaker som jag annars knappt aldrig äter.

Zopiklon är att föredra för äldre patienter, Zolpidem ger en högre risk för förvirring och fallolyckor.
Citera
2022-09-28, 20:40
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Zopiklon är att föredra för äldre patienter, Zolpidem ger en högre risk för förvirring och fallolyckor.

Ok det låter faktiskt rimligt även när jag tänker egen erfarenhet. Har 2 äldre släktingar(en 85+, en 70) som tar stilnoct(zolpidem) men dom tar också rätt mycket starka hjärtmediciner också vilket förmodligen är anledningen till valet.
Citera
2022-09-28, 23:32
Medlem
Tagit kanske 7st 10mg stilnoct sen i eftermiddags, vid lite utblande tider tills kvällen. Varit vaken på dom. Och nu halv tolv, kan jag inte sova!! Bruka annars sova vid denna tiden.
Varit med om liknade med imovane. Att man blir pigg o intr kan sova. Känns som jag kommer få dygna inatt :/ nån som känner igen sej?
Citera
2022-09-28, 23:44
Medlem
Citat:
Tagit kanske 7st 10mg stilnoct sen i eftermiddags, vid lite utblande tider tills kvällen. Varit vaken på dom. Och nu halv tolv, kan jag inte sova!! Bruka annars sova vid denna tiden.
Varit med om liknade med imovane. Att man blir pigg o intr kan sova. Känns som jag kommer få dygna inatt :/ nån som känner igen sej?
Har hört talas om fenomenet men inte upplevt det själv dvs att du blir pigg istället för trött om du tar för mycket Stilnoct eller Imovane.
Citera
2022-09-29, 07:17
Medlem
Citat:

Japp. Om jag inte lyckats somna under natten/sovit alldeles för få timmar, och då tar 22.5 mg imovane så blir jag pigg igen istället för zombie, och kan lätt ta mig igenom hela dagen helt OK pigg.
Citera
2022-10-01, 11:01
Medlem
HELVETE. vilket drag. Jag är imovanetorsk. Så hade hoppats jag skulle få de.. Nä fick dessa piller. Jag tappade kontrollen helt och åt en karta.
Jag bor på ett boende och personalen märkte jag var påverkad. Sa att de va atarax jag tagit. Dom gick på de.
Har sån ångest idag så ska fixa fram 5 st idag, men... Är så satans rädd att de ska synas på mig. Syns de om man tar en? Vill bara få ångestlindringen o inte spåra ur...
Citera
2022-10-01, 17:59
Medlem
Citat:
HELVETE. vilket drag. Jag är imovanetorsk. Så hade hoppats jag skulle få de.. Nä fick dessa piller. Jag tappade kontrollen helt och åt en karta.
Jag bor på ett boende och personalen märkte jag var påverkad. Sa att de va atarax jag tagit. Dom gick på de.
Har sån ångest idag så ska fixa fram 5 st idag, men... Är så satans rädd att de ska synas på mig. Syns de om man tar en? Vill bara få ångestlindringen o inte spåra ur...
Nej det syns inte på en om man har någorlunda tolerans och tar en Imovane dagtid men hade jag varit du så hade jag tagit det jävligt försiktigt för det spårar ur snabbt på Z analoger och efter en hel karta kan typ vad som helst hända.

Talar lite av egen erfarenhet och det är extremt förrädiska piller du leker med, betydligt värre än renodlade Bensodiazepiner om man stoppar i sig för mycket.
Citera
2022-10-04, 13:02
Medlem
desammlass avatar
Eftersom på jobb är det noll tollerans på droger
Citera
2022-10-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av desammlas
Eftersom på jobb är det noll tollerans på droger

Men du har ju det på recept..? Beror väl vilket jobb du har, men det informerade du förhoppningsvis läkaren om.
Vad jobbar du med?
Citera
2022-10-04, 13:30
Medlem
desammlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surafisen
Men du har ju det på recept..? Beror väl vilket jobb du har, men det informerade du förhoppningsvis läkaren om.
Vad jobbar du med?

inget jag vill gå ut med men pissade negativt så de va lugnt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in