2020-05-29, 16:46
Medlem
whosEHTs avatar
Hur pass svårt är det att få imovane utskrivet? Är det som med benso eller skulle ni säga att det är lättare?
Citera
2020-05-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqwsaq
OT, men hur ser ditt övriga liv ut?
Jag har extremt skeva sömnproblem, benso hjälper till sin del men den största skillnaden blev när jag började tränat 1-2 ggr/dag och klev över till vegansk kost.
Har haft sömnproblemen sen jag var drygt 10-11? Ish år, har förmodligen testat allting som går att testa tyvärr, något som funkade väldigt bra när jag bara tog benso för att sova var 20mg diazepam och 1mg rohypnol. Men livet ser normalt ut nu, har ju varit mycke drogmissbruk förut men inte längre, och det har ju hänt jävligt skeva saker i mitt liv, men långt efter åldern jag började ha sömnbesvären, så skulle inte tro det är ptsd eller något liknande, inget jag kommer ihåg att jag drömmer om, eller jag kommer aldrig ihåg drömmar. Min tjej säger dock att jag aldrig ligger stilla när jag väl somnat och att jag oftast pratar/låter som att jag har panik, vet dock inte vad det skulle vara om? Har inga problem med några minnen på dagen osv så vetit om min hjärna bara är efterbliven o förtränger nå som kommer fram när jag sover.
Citera
2020-05-29, 23:57
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag hade hört att Nozinan var dunder för sömnen och satte mycket hopp till den medicinen som nybliven insomnia patient. Fick 50 mg utskrivet som startdos och inget hände. Farbror doktorn fortsatte att höja samt lade till 2 ml Theralen. När jag var uppe i dosen 300 mg Nozinan samt Theralenet då så gav både jag och doktorn upp. Sov inte ett skit, tyvärr. Däremot så blev jag tokdrogad dagen efter, alltså 10 timmar efter tablettintaget. Somnade inte men hade svårt med balansen, sluddrade och höll på att säcka ihop mitt i steget när jag vinglade runt pga av att blodtrycket sjönk i botten. En sjuksköterska på psyk mätte mitt blodtryck och det visade sig vara typ 70 genom 50 om jag inte minns helt fel.

Att sätta in 300! Mg Nozinan är rent utsagt så oprofessionellt av läkaren så det finns inte, stor risk för pyramidala biverkningar i så hög dos levomepromazin. Alltså att du får kramp i munnen och det känns som du inte kan andas i sju timmar. Upplevde jag en gång jag tog 5-6 st 25mg för jag inte kunde sova.

Men det låter som du har grova sömnproblem om du inte sover på det där, eller bara ett väldigt tillfälligt trasigt GABA system pga. benzo eller alkohol missbruk.
Citera
2020-05-30, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Att sätta in 300! Mg Nozinan är rent utsagt så oprofessionellt av läkaren så det finns inte, stor risk för pyramidala biverkningar i så hög dos levomepromazin. Alltså att du får kramp i munnen och det känns som du inte kan andas i sju timmar. Upplevde jag en gång jag tog 5-6 st 25mg för jag inte kunde sova.

Men det låter som du har grova sömnproblem om du inte sover på det där, eller bara ett väldigt tillfälligt trasigt GABA system pga. benzo eller alkohol missbruk.
Jag är helnykterist och har aldrig missbrukat benso eller ens testat någon annan drog eller narkotikaklassad substans. Jag gick in i väggen pga hög arbetsbelastning samt en del problem i mitt privatliv. En natt kunde jag inte somna pga ett högt ångestpåslag. Tänkte inte så mycket på det utan gick och lä mig nästa natt men somnade inte då heller. Efter 7 dygn utan sömn började jag hallucinera och hamnade på psyk. Det enda jag fick var imovane, vilket jag slocknade på men pga kort halveringstid vaknade jag igen efter ett par timmar. Fick ännu mer mediciner men sov ändå inte mer än några enstaka timmar per natt. Till sist framkallade sömnbristen så grav ångest att jag på allvar funderade på att ta mitt liv. Det var där Benson kom in i bilden. Först 30 mg sobril om dagen som inte fungerade ett skit. Sedan blev det 4 mg Iktorivil om dagen mot ångesten för att öht kunna leva ett åtminstone någorlunda normalt liv. Har stått på samma dos i snart fyra år och aldrig missbrukat en endaste tablett. Har utvecklat noll tolerans och får fortfarande samma goda effekt. Dock kan jag få en viss abstinens om jag tex glömmer morgontabletten. Samma med Nitrazepamen. Tyckte den var skit i början men det var typ sista utvägen och den har börjat funka bättre och bättre och ingen tolerans där heller snarare tvärtom. Då rör det sig om 5 mg till natten plus 2 ml Theralen och 2 st propavan. Får inte ta Z analoger längre heller då jag gick i sömnen på dem och ställde till en massa skit, dock inte varje natt. Det var också ett skäl till att jag fick just Nitrazepam som inte har sömngång som bieffekt. Min kropp är helknas jag utvecklar ingen tolerans verkar det som mot ren benso däremot har jag utvecklat tolerans mot tex antipsykotika, fentiazinderivat och antihistaminer vilket skall vara omöjligt samt en viss tolerans mot just Z analoger.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-05-30 kl. 00:46.
Citera
2020-05-30, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whosEHT
Hur pass svårt är det att få imovane utskrivet? Är det som med benso eller skulle ni säga att det är lättare?
Mycket lättare även om tumskruvarna har dragits åt med åren. Brorsan har en hel del sömnproblem med pga neuropsykiatriskt handikapp och hans läkare är jäkligt sträng. Han får endast stilnoct på nåder i småförpackningar, när inte Seroquelen och Theralenet hjälper. Jag däremot fick 800 tabletter imovane utskrivna att hämtas ut 200 åt gången av en AT läkare på akutpsyk utan utagsintervall eftersom dom menade på att jag lika gärna kunde ta det hemma än att uppta en plats inom slutenvården på obestämd tid. Jag har också fått 800 Iktorivil utskrivna i ett svep dock med uttagsintervall på en månad samt 150 Nitrazepam vid ett tillfälle utan uttagsintervall. Jag har dock noll historia av missbruk men det har även brorsan så det är rent lotteri vilken läkare och behandling du får. Mormor har knaprat imovane sedan den kom ut på marknaden på 90 talet fram tills nu och hon får det utskrivet av sin VC läkare utan vidare snack. Hon fick även Sobril med utskrivet av VC läkaren med utan tjafs under en kortare period när hon var lite psykiskt nere.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-05-30 kl. 01:06.
Citera
2020-05-30, 14:35
Medlem
Jag har för mig att jag fick zopiklon utskrivet i början av 2018. Fick bara ta 7,5 mg varannan dag vilket var helt okej för mig, bara jag fick mer än 2 timmars sömn några gånger i veckan. Ska även säga att jag efter ungefär 2 månader lade till Theralen 15 mg för att förlänga sömnen då zopiklonet på egen hand bara gav 6 timmars sömn och jag var lite girig. Skötte mig så bra att jag oftast bara tog 2 ggr i veckan då jag mådde bättre bara av att veta att jag skulle få sova några nätter. I början av oktober 2019 fick jag för mig att testa att ta varannan natt för det är ju så skönt att sova! Det fungerade toppen tills början av december då de slutade fungera. Under de ca 22 månaderna innan hände det max 10 ggr att det inte funka men sett på det hela så var det inget problem. Däremot nu i december så hände inget vid 3 tillfällen på raken (inte sammanhängande dagar). Jag gjorde ett uppehåll på drygt en vecka, därefter samma resultat. Ökade dosen till 11,25 mg var tredje dag och det fungerade 4 ggr. Sen sket det sig igen och jag var uppe på 15 mg. Det höll 3 ggr och så samma visa igen. Upp på 30 mg var fjärde dag, höll 3 ggr. 45 mg var femte dag, same shit. 60 mg var sjätte dag, samma sak. Vid det laget vågade jag inte ta mer, utan en bekant ordnade fram serbiska Xanor som jag tar 4 mg av + 20 mg Theralen. På det sover jag 16-20 timmar. Ska kanske nämna att jag utan hjälpmedel sover i snitt 1,5 timme/natt. Har nu kört kombon Xanor+Theralen 5 ggr och det har fungerat bra men de övriga 6 dagarna är hemska. Min hjärna fixar inte all vakentid.
Ursäkta det långa meddelandet. Jag vill egentligen bara höra om det är någon annan som upplevt samma problem som mig?
Citera
2020-05-30, 17:02
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Jag är helnykterist och har aldrig missbrukat benso eller ens testat någon annan drog eller narkotikaklassad substans. Jag gick in i väggen pga hög arbetsbelastning samt en del problem i mitt privatliv. En natt kunde jag inte somna pga ett högt ångestpåslag. Tänkte inte så mycket på det utan gick och lä mig nästa natt men somnade inte då heller. Efter 7 dygn utan sömn började jag hallucinera och hamnade på psyk. Det enda jag fick var imovane, vilket jag slocknade på men pga kort halveringstid vaknade jag igen efter ett par timmar. Fick ännu mer mediciner men sov ändå inte mer än några enstaka timmar per natt. Till sist framkallade sömnbristen så grav ångest att jag på allvar funderade på att ta mitt liv. Det var där Benson kom in i bilden. Först 30 mg sobril om dagen som inte fungerade ett skit. Sedan blev det 4 mg Iktorivil om dagen mot ångesten för att öht kunna leva ett åtminstone någorlunda normalt liv. Har stått på samma dos i snart fyra år och aldrig missbrukat en endaste tablett. Har utvecklat noll tolerans och får fortfarande samma goda effekt. Dock kan jag få en viss abstinens om jag tex glömmer morgontabletten. Samma med Nitrazepamen. Tyckte den var skit i början men det var typ sista utvägen och den har börjat funka bättre och bättre och ingen tolerans där heller snarare tvärtom. Då rör det sig om 5 mg till natten plus 2 ml Theralen och 2 st propavan. Får inte ta Z analoger längre heller då jag gick i sömnen på dem och ställde till en massa skit, dock inte varje natt. Det var också ett skäl till att jag fick just Nitrazepam som inte har sömngång som bieffekt. Min kropp är helknas jag utvecklar ingen tolerans verkar det som mot ren benso däremot har jag utvecklat tolerans mot tex antipsykotika, fentiazinderivat och antihistaminer vilket skall vara omöjligt samt en viss tolerans mot just Z analoger.

Ojdå, låter nästan som du borde vara berättigad Flunitrazepam. Men kombinationen Imovane en 7.5 + 10mg Nitra borde väl fungera? Och kanske lägga till något typ Zyprexa eller Nozinan? Slocknar du inte det vettefan vad du sover på annars faktiskt. Har du provat en riktigt skön indica holk nån gång bara? Är den bästa sömnmedicinen tycker jag.
Citera
2020-05-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ojdå, låter nästan som du borde vara berättigad Flunitrazepam. Men kombinationen Imovane en 7.5 + 10mg Nitra borde väl fungera? Och kanske lägga till något typ Zyprexa eller Nozinan? Slocknar du inte det vettefan vad du sover på annars faktiskt. Har du provat en riktigt skön indica holk nån gång bara? Är den bästa sömnmedicinen tycker jag.
Flunitrazepam är avregistrat i Sverige. Det finns ett mindre lager kvar inom slutenvården och den reguljära sjukvården men den har dragits in från den svenska marknaden. Alla tre tillverkare av Nitrazepam säljer slut på sina lager med och när de är slut kommer även Nitrazepam att avregistreras. Trodde inte alla tillverkare skulle lägga ner så jag ringde upp alla tre för att få det bekräftat personligen. Den värsta mixen jag haft som inlagd pga sömnbrist var 2 mg Iktorivil, 5 mg nitrazepam, 2 ml Theralen, 2 st Propavan, 4 mg melatonin samt 400 mg Seroquel. Då sov jag rätt skönt ett par nätter. Zyprexa har testats i maxdos, hände inte ett skit. Nozinan har jag dragit i mig 300 mg av plus maxdos theralen utan effekt dvs jag sov ej men blev tokdrogad ca 10 timmar efter medicinintaget, vinglade omkring och hade mig dock utan att bli trött. Ett tag sov jag på enbart 400 mg Seroquel och maxdos theralen. Dock utvecklade jag tolerans mot den sömngivande effekten, vilket sägs vara omöjligt men för mej slutade den verka efter ca 3 månaders bruk. Kunde inte höja mer heller då biverkningarna redan på 400 mg var rätt svåra, iallafall för mig. Z analoger får jag inte ta längre då jag började gå i sömnen på dessa och ställde till det rejält dock inte varje natt. Dessutom utvecklar jag tolerans mot dessa som jag inte gör på vanlig benso.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-05-30 kl. 19:45.
Citera
2020-05-30, 19:45
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Flunitrazepam är avregistrat i Sverige. Det finns ett mindre lager kvar inom slutenvården och den reguljära sjukvården men den här dragits in från den svenska marknaden. Alla tre tillverkare av Nitrazepam säljer slut på sina läger med och när de är slut kommer även Nitrazepam att avregistreras. Trodde inte alla tillverkare skulle lägga ner så jag ringde upp alla tre för att få det bekräftat personligen. Den värsta mixen jag haft som inlagd pga sömnbrist var 2 mg Iktorivil, 5 mg nitrazepam, 2 ml Theralen, 2 st Propavan, 4 mg melatonin samt 400 mg Seroquel. Då sov jag rätt skönt ett par nätter. Zyprexa har testats i maxdos, hände inte ett skit. Nozinan har jag dragit i mig 300 mg av plus maxdos theralen utan effekt dvs jag sov ej men bl3v tokdrogad ca 10 efter, vinglade omkring och hade mig dock utan att bli trött. Ett tag sov jag på enbart 400 mg Seroquel och maxdos theralen. Dock utvecklade jag tolerans mot den sömngivande effekten, vilket sägs vara omöjligt men för mej slutade den verka efter ca 3 månaders bruk. Kunde inte höja mer heller då biverkningarna redan på 400 mg var rätt svåra, iallafall för mig.

Jasså. Jag vet folk som fortfarande får FM1r utskrivna, men han har haft det i 20 år pga PTSD från krig och grejer så det finns och få men är nog få förunnat.

Men det stämmer med neuroleptika att effekten kan avta efter ett tags användande. Det märker jag på Theralen som jag tar ibland för att sova. Tar jag det bara i en vecka i streck så slutar det ge effekt och då måste jag ta en break för att det ska fungera igen.

Har också tidigare haft extrem insomnia när jag var inne i mitt missbruk. Det högsta jag fått inneliggande för sömn var 50mg Nozinan, 8mg Melatonin, 10mg Nitrazepam, 15 mg Zopiklon.

Det funkade visserligen hyfsat då men det är inte en hållbar lösning och behöva gå på typ 14 olika tabletter varje dag för att kunna sova.

Jag gick sömnskola KBT i 3 månader, där lärde jag mig mycket om hur man underlättar sömnen utan massa preparat. Hjälpte mig faktiskt jävligt mycket.
Citera
2020-05-30, 19:50
Medlem
Citat:
Jasså. Jag vet folk som fortfarande får FM1r utskrivna, men han har haft det i 20 år pga PTSD från krig och grejer så det finns och få men är nog få förunnat.

Men det stämmer med neuroleptika att effekten kan avta efter ett tags användande. Det märker jag på Theralen som jag tar ibland för att sova. Tar jag det bara i en vecka i streck så slutar det ge effekt och då måste jag ta en break för att det ska fungera igen.

Har också tidigare haft extrem insomnia när jag var inne i mitt missbruk. Det högsta jag fått inneliggande för sömn var 50mg Nozinan, 8mg Melatonin, 10mg Nitrazepam, 15 mg Zopiklon.

Det funkade visserligen hyfsat då men det är inte en hållbar lösning och behöva gå på typ 14 olika tabletter varje dag för att kunna sova.

Jag gick sömnskola KBT i 3 månader, där lärde jag mig mycket om hur man underlättar sömnen utan massa preparat. Hjälpte mig faktiskt jävligt mycket.
Jag glömde undantaget. Du kan fortfarande få Flunitrazepam om du haft det länge, dock enbart via apodos vad det verkar som. När den sista batchen på 15 000 st 100 burkar levererades till Sverige så skulle de just gå till sjukvården, psykvården samt folk som haft det länge men då rörde det sig om apodos såsom jag fattade det och ingen nyinsättning samt att batchen beräknades vara i ungefär 3 år sen är det slut. Jag är fan livrädd för vad som kommer hända med mig nu när mitt Nitrazepamlager är slut om ca 3 månader. Jag krigade i 4 år för att få den på recept och nu skall den bort från Sverige.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-05-30 kl. 19:52.
Citera
2020-05-30, 19:52
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Jag glömde undantaget. Du kan fortfarande få Flunitrazepam om du haft det länge, dock enbart via apodos vad det verkar som. När den sista batchen på 15 000 st 100 burkar levererades till Sverige så skulle de just gå till sjukvården, psykvården samt folk som haft det länge men då rörde det sig om apodos såsom jag fattade det och ingen nyinsättning. Jag är fan livrädd för vad som kommer hända med mig nu när mitt Nitrazepamlager är slut om ca 3 månader. Jag krigade i 4 år för att få den på recept och nu skall den bort från Sverige.

Va? Det visste jag inte om alls. Varför ska den avregistreras? Enligt mig är det en bra och väldigt mild sömnmedicin om ändå benzo. Vad ska de ersätta den med? Ska det bara finnas Z-analoger nu då för folk med grova sömnproblem?
Citera
2020-05-30, 20:11
Medlem
Citat:
Va? Det visste jag inte om alls. Varför ska den avregistreras? Enligt mig är det en bra och väldigt mild sömnmedicin om ändå benzo. Vad ska de ersätta den med? Ska det bara finnas Z-analoger nu då för folk med grova sömnproblem?
Ja tyvärr kommer det bli så. Halcion avregistrerades ju först sen Flunitrazepam. Nitran är inte officiellt avregistrerad men samtliga tre tillverkare har lagt ner produktionen. Först försvann Mogadonen, sen Apodormen och nu gick dom ut med att Nitrazepam recip också ska väck. Trodde det var ett skämt men jag har personligen ringt upp Meda, Teva som köpte upp Actavis samt Asthenix pharma och alla säger att de har lagt ner försäljningen i Sverige pga produktionstekniska skäl och olönsamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in