2020-05-31, 11:05
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja tyvärr kommer det bli så. Halcion avregistrerades ju först sen Flunitrazepam. Nitran är inte officiellt avregistrerad men samtliga tre tillverkare har lagt ner produktionen. Först försvann Mogadonen, sen Apodormen och nu gick dom ut med att Nitrazepam recip också ska väck. Trodde det var ett skämt men jag har personligen ringt upp Meda, Teva som köpte upp Actavis samt Asthenix pharma och alla säger att de har lagt ner försäljningen i Sverige pga produktionstekniska skäl och olönsamhet.

Jasså. Fan det visste jag inte alls. Konstigt, enligt mig är ju Triazolam (Halcion) den bästa sömnmedicinen som finns.
Citera
2020-05-31, 12:03
Medlem
Allt bra som faktiskt fungerar verkar försvinna från Sverige, medan vi istället får massa gifter som Theralen istället. Att detta påverkar den övriga livskvaliteten bryr sig läkarna inte ett skvatt om.

Försökte förklara för min läkare hur jag blir påverkad av theralen och att stilnoct fungerar mycket bättre för mig. Tog upp att det påverkar hela min dag då man blir seg i huvudet, min förmåga att sköta mitt jobb, att man går runt och känner sig helt tillplattad av det m.m.

Läkarens svar? "Ja, jo det är så det blir av theralen det får man leva med".
Citera
2020-05-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Allt bra som faktiskt fungerar verkar försvinna från Sverige, medan vi istället får massa gifter som Theralen istället. Att detta påverkar den övriga livskvaliteten bryr sig läkarna inte ett skvatt om.

Försökte förklara för min läkare hur jag blir påverkad av theralen och att stilnoct fungerar mycket bättre för mig. Tog upp att det påverkar hela min dag då man blir seg i huvudet, min förmåga att sköta mitt jobb, att man går runt och känner sig helt tillplattad av det m.m.

Läkarens svar? "Ja, jo det är så det blir av theralen det får man leva med".
Det är så mycket som har förändrats inom psykiatrin bara de senaste 10-20 åren. Innan min kroniska insomnia drog igång så kunde man som alla andra ha lite svårt att sova då och då. Tog upp det med doktorn och fick Propavan. Slocknade som en stock på 1 tablett men galen hangover nästa dag. Vid nästa läkarbesök tog jag upp det och då sa dom jasså ok du får stilnoct istället inga problem, det var typ 10 år sedan. Jag har haft en GAD diagnos hela livet men vägrade medicinera på tyngre grejor för att jag kände att det inte behövdes. Läkarna försökte dock mer eller mindre tvinga på en Lyrica, Xanor, Stesolid, Iktorivil mm men jag tyckte det räckte med venlafaxin samt Atarax vid behov. Det var äldre manliga läkare oftast av den gamla skolan och jag tror att samtliga av dem har gått i pension idag. Detta var dock innan skiten träffade fläkten ordentligt för min del och jag behövde starkare mediciner för att öht kunna leva ett normalt liv. Speciellt Lyrica minns jag när den var ny på marknaden skrevs ut helt utan restriktioner till höger och vänster och ansågs som harmlös, likaså Z analogerna och man var betydligt generösare med benzo för dem som led ordentligt. Minns också folk med riktigt grav insomnia som jag själv har nu. De fick Flunitrazepam utskrivet direkt oftast utan snack, men det var på 90 talet som sagt
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-05-31 kl. 14:56.
Citera
2020-06-05, 23:30
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Har tagit en ganska hög dos Lyrica som jag brukar göra ibland och det var tidigare vid ca 17 tiden och känner nu på en skala 0 - 10 ca 3, så ändå en del men inte jättemycket.

Och tänkte nu ta 30mg Zolpidem där bak som jag tycker mycket om Och kanske 5 eller 10 oralt.

Brukar bli riktigt skönt. Sen spela dataspel eller läsa massa artiklar och dylikt som blir riktigt intressanta efter nån Zolpidem

/Mvh
Citera
2020-06-06, 11:14
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosEHT
Hur pass svårt är det att få imovane utskrivet? Är det som med benso eller skulle ni säga att det är lättare?

Jag har inga problem att få Imovane utskrivet och jag får utskrivet av en läkare som sitter på en avdelning som troligen har Sveriges mest restretivaste tänkande
Citera
2020-06-06, 11:19
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Jag har inga problem att få Imovane utskrivet och jag får utskrivet av en läkare som sitter på en avdelning som troligen har Sveriges mest restretivaste tänkande
Otroligt egentligen. Hur fan tänker dem där egentligen? Typ "benzo är det VÄRSTA SOM FINNS PÅ PLANETEN, är bättre patienterna tar livet av sig än får benzo utskrivet", men samtidigt skriver dom ut imovane som fungerar i stort sett likadant?
Senast redigerad av Softer 2020-06-06 kl. 11:23.
Citera
2020-06-11, 00:00
Medlem
Hur ska stilnoct smaka om man suger på tabletten? Lite beskt?
Citera
2020-06-11, 11:05
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Hur ska stilnoct smaka om man suger på tabletten? Lite beskt?

Ja typ. Tycker inte det smakar bra, men varför vill du suga på dom? Det är inga halstabletter.
Citera
2020-06-14, 06:24
Medlem
Skillnaden jag märkt när det kommer till att sluta med z-analogerna är att Imovane gav mig sinnes rubbade mardrömmar. Trodde inte att man kunde drömma sådana skrämmande drömmar, fick även hörsel hallucinationer. Kunde tex. va ute o gå med hunden o höra saker och få för mig konstiga saker, det släppte efter några dagar när man kom igång med sömnen.

Stilnoct har jag tagit mycket högre doser av vi snacka +100mg/dag och självklart fått en omänskligt stark ångest i ett par dagar, men också maniska tillstånd. Förmodligen pga. sömnbristen, definitivt starkaste ångesten jag upplevt. Inget snack om saken känns som 1000 bakfyllor i ångest, detta har jag fått av dagligt intag av höga doser stilnoct. När jag bara tar några gånger i veckan märks inte så mycket. Men när man är dunder beroende av dem och absolut inte tar medicinsk dos så är det lite skillnad mot om jag skulle ta 10mg dagligen skulle jag förmodligen inte känna mkt. Så höga doser så är nog typ Valium aka Diazepam aka Stesolid att rekommendera och sedan hålla tummarna. Det varar inte super länge inte som med riktig benso eller lyrica. Större risk att sakna att somna och den hypnotiska effekten som kan vara antingen sövande eller uppiggande för vissa. Jag klev av höga doser noct, höga doser lyrica och moderata doser metadon samtidigt CT utan ett skit. Döden var väldigt lockande då jag visste att stilnoct skulle släppa efter ett par dagar medan Lyr/meta skulle sitta i minst veckor.

Jag vet att folk här på forumet kan bli lite griniga på folk som missbrukar, vill bara säga att ni är jätte duktiga och är glad att ni kan bruka utan större problem.
Senast redigerad av ImovaneKungen 2020-06-14 kl. 06:26. Anledning: Stavfel
Citera
2020-06-14, 12:41
Medlem
Vore intressant att veta... ni som har problem med AT efter stilnoct och imovane, hur länge har ni tagit det?

Har under långa perioder tagit det t.ex varje vardag men inte på helger och hade inga problem att bara sluta med det. Samma sak som nu när jag tog det varje dag två månader i streck, kunde kliva av på en gång.

Visserligen så tog jag melatonin som "ersättare" men det är ju verkligen inte samma sak...
Citera
2020-06-14, 18:16
Medlem
Citat:
Vore intressant att veta... ni som har problem med AT efter stilnoct och imovane, hur länge har ni tagit det?

Har under långa perioder tagit det t.ex varje vardag men inte på helger och hade inga problem att bara sluta med det. Samma sak som nu när jag tog det varje dag två månader i streck, kunde kliva av på en gång.

Visserligen så tog jag melatonin som "ersättare" men det är ju verkligen inte samma sak...

Jag har ätit i över 13 år i stort sett varje dag.
Kan hända att man missat när man supit rejält någon gång och somnat.
Och jag har in min enfald tils förra sommaren gått och trott att jag är ordentligt beroende men somnade 4 nätter i rad innan jag tagit medicinen och mådde inte dåligt på något sett.
Men när man försökt hoppa över har man ju mått sämre pga utebliven sömn och sådant.
Z analoger är ju inte i närheten av benso gällande den saken och jag tror många som blir ordenligt beroende missbrukar och äter massa för skoj skull
Citera
2020-06-14, 19:34
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:

Har aldrig haft problem med nån AT, haft Stilnoct, Flunitrazepan , Halcion, Nitrazepam, Sonata osv....
allt utskrivet av läkare.Mestadels ätit Imovane och det har jag gjort i snart 20år. Och jag har iprincip ätit det varje dag förutom en kort volta på 30dagar. Så för mig personligen så får jag ingen AT att tala om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in