2020-02-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nall0ts
[spoiler]Det är möjligt att det dröjer, ja, men det beror förmodligen på ditt bruksbeteende. Stora doser medför antagligen (skriver så för att faktum är att ingen riktigt vet, men det är en vanlig misstanke som ofta presenteras som faktum) längre återhämtningstid från eventuell nedsättning
Hur lång tid då tror du? Flera år? Jag har tagit det senaste året 15-25 mg zopiklone. Om inte mer. Låter vansinnigt kanske men så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nall0ts
Det enda säkra svaret får du genom att prova. Det är inte giftigt, så kör i vind.
Ok så det är inte farligt. Sedan fick jag betala betala nästan 800 för 100 st 4 mg tabletter på apoteket ganska dyrt om det inte fungerar så bra.
Imovane kostade bara typ 100 kr för 90 5 mg tabletter tror jag
Senast redigerad av Tellusstar 2020-02-13 kl. 16:57. Anledning: .
Citera
2020-02-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hur lång tid då tror du? Flera år? Jag har tagit det senaste året 15-25 mg zopiklone. Om inte mer. Låter vansinnigt kanske men så är det.
Helt omöjligt att spekulera i på ett meningsfullt sätt. Men ok, vid lång tids användning av stora doser talas det ibland om ett antal månader, och i väldigt sällsynta fall några år. Men jag tycker verkligen inte att det finns nån poäng i att hänga upp sig på det här. Kan du fortfarande knyta skorna? Gå till jobbet/plugget? I övrigt fungera som du brukar? Vad spelar statistiken i så fall för roll? Däremot kan det vid de doserna finnas ett värde i ett trappa ut långsamt, för att undvika det jobbigaste.

Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Ok så det är inte farligt. Sedan fick jag betala betala nästan 800 för 100 st 4 mg tabletter på apoteket ganska dyrt om det inte fungerar så bra.
Imovane kostade bara typ 100 kr för 90 5 mg tabletter tror jag
Nej, det är inte farligt. Däremot är det ju inget ovanligt att läkemedel ger obekväma biverkningar, och det är typiskt större risk vid större doser. Men du kommer inte ta skada av att prova. Angående priset så kommer du ju i vilket fall aldrig betala mer än runt 2000 kr per år pga högkostnadsskyddet. Om din läkare sen är beredd att öka din melatonindos 4 ggr är en annan fråga. Särskilt om du talar om att du höjde dosen självmant.
Citera
2020-02-14, 12:36
Medlem
KneKhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retornofde
Bieffekten sitter i tabletten och har inget med din tolerans att göra, du kommer uppleva metallsmak oavsett om du tycker tabletten gör sitt jobb eller inte

Metallsmaken är en bieffekt av hur substansen fungerar i kroppen, det är inget tillsatt smakämne.
Det är därför jag undrar om den är bunden till tolerans.
Citera
2020-02-16, 14:51
Medlem
Retornofdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneKhi
Metallsmaken är en bieffekt av hur substansen fungerar i kroppen, det är inget tillsatt smakämne.
Det är därför jag undrar om den är bunden till tolerans.

Det är min poäng, det är strunt samma om du har tolerans eller ej du kommer fortfarande känna metallsmaken även om du inte upplever att tabletten gör sitt jobb. Vet inte riktigt vad jag ska ta som exempel så du förstår mig rätt... Tänk att du behöver femton koppar kaffe för att känna dig pigg pga hög tolerans, och undrar om du kommer känna smaken av en kopp kaffe, svaret är naturligtvis ja det kommer du, oavsett om du känner effekt av koffeinet så kommer du fortfarande få smaken av kaffe.
Citera
2020-02-16, 17:30
Medlem
KneKhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retornofde
Det är min poäng, det är strunt samma om du har tolerans eller ej du kommer fortfarande känna metallsmaken även om du inte upplever att tabletten gör sitt jobb. Vet inte riktigt vad jag ska ta som exempel så du förstår mig rätt... Tänk att du behöver femton koppar kaffe för att känna dig pigg pga hög tolerans, och undrar om du kommer känna smaken av en kopp kaffe, svaret är naturligtvis ja det kommer du, oavsett om du känner effekt av koffeinet så kommer du fortfarande få smaken av kaffe.

Bieffekter kan ju minskas vid upprepade intag av andra droger. Dubbelseende och extrem dåsighet av bensodiazepiner t.ex försvinner ju oftast efter man byggt en tolerans. Det är därför jag har hakat upp mig på det här med metallsmaken då det är en bieffekt av just själva substansen. Då det är en bieffekt borde den ju kunna försvinna/reduceras av tolerans.

Jag förstår din poäng även om kaffejämförelsen inte alls var vettig i detta sammanhanget.
Citera
2020-02-16, 19:37
Medlem
Retornofdes avatar
Citat:
Bieffekter kan ju minskas vid upprepade intag av andra droger. Dubbelseende och extrem dåsighet av bensodiazepiner t.ex försvinner ju oftast efter man byggt en tolerans. Det är därför jag har hakat upp mig på det här med metallsmaken då det är en bieffekt av just själva substansen. Då det är en bieffekt borde den ju kunna försvinna/reduceras av tolerans.

Jag förstår din poäng även om kaffejämförelsen inte alls var vettig i detta sammanhanget.

Hehe nej jag vet, men jag kunde verkligen inte komma på en bättre jämförelse. En del har skrivit här att de tycker metallsmaken försvinner med tiden om man äter varje kväll (om det har med tolerans att göra låter jag vara osagt), men det är inget som rekommenderas såklart. Jag resonerar som så att om man tycker metallsmaken är ett problem kan man 1. Se det som en säkerhetslina att man löper mindre risk att äta i onödan. 2. Byta medicin om det är möjligt. Jag antar att du tillhör den mindre procent användare som tycker bieffekten är extra hemsk. Har för mig att jag läste någon som tipsade om att ta ihop med några droppar citron så skulle det försvinna, eller i alla fall lindra, men jag vet inte om det fungerar då jag är lyckligt lottad att jag inte tycker att det är så hemskt i den grad att jag upplever det som ett problem.
Citera
2020-02-16, 22:42
Medlem
Citat:

Metallsmaken har aldrig försvunnit för mig men har ju några uppehåll i veckan då jag varvar med Zolpidem för att inte bli för tillvänjd. El tvärtom, äter Zopiklon för att inte bli tillvänjd på Zolpidem men har alltid max två dagars uppehåll från Zopiklon. Ätit den stadigvarande länge. Men har aldrig haft ont av det däremot.

Tar dessa pga muntorrhet av andra läkemedel och de tar även bort metallsmaken:
https://www.apoteket.se/produkt/ekul...st-ask-256511/
Citera
2020-02-19, 20:58
Medlem
No6s avatar
Bara Stilnoct fungerar på mig nu för tiden, Imovane slutade helt plötsligt att fungera 2014 och toleransen har aldrig gått ner på de och jag har haft uppehåll på 1 år.

Är det sant att vissa inte får metallsmaken på Imovane? Haft några vänner som påstår det. Är det ens möjligt att inte få det. Jag tycker till och med Stilnoct påverkar smaksinnet endel.
Citera
2020-02-20, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Bara Stilnoct fungerar på mig nu för tiden, Imovane slutade helt plötsligt att fungera 2014 och toleransen har aldrig gått ner på de och jag har haft uppehåll på 1 år.

Är det sant att vissa inte får metallsmaken på Imovane? Haft några vänner som påstår det. Är det ens möjligt att inte få det. Jag tycker till och med Stilnoct påverkar smaksinnet endel.
Har hört flera som som inte får det.
Stilnoct däremot har jag aldrig märkt att nåt skulle ändra smaken.
Citera
2020-02-20, 11:20
Medlem
Pandarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6

Tror absolut det är sant. Har tagit imovane ganska många gånger (ej regelbundet dock utan enstaka tillfällen) och aldrig upplevt metallsmaken många pratar om
Citera
2020-02-20, 12:29
Medlem
hej

jag har käkat imovane under ca 12 dagar. 7,5 mg. sedan skulle jag sluta men jag fick en viss ångest och kan inte somna alls. senaste 3 dagarna har jag tagit en halv tablett. dock igår var jag tvungen att ta en halv tablett x2 för att sova. ngt tips hur jag ska göra för att få sova? funkar propavan? mitrazapin? eller ska jag köra en natt utan för att sedan sova natten därpå? eller håller det i sig mer än 1 dag utan att somna?
Citera
2020-02-20, 12:34
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik332
hej

jag har käkat imovane under ca 12 dagar. 7,5 mg. sedan skulle jag sluta men jag fick en viss ångest och kan inte somna alls. senaste 3 dagarna har jag tagit en halv tablett. dock igår var jag tvungen att ta en halv tablett x2 för att sova. ngt tips hur jag ska göra för att få sova? funkar propavan? mitrazapin? eller ska jag köra en natt utan för att sedan sova natten därpå? eller håller det i sig mer än 1 dag utan att somna?

Många säger att Propavan är en skitmedicin men jag tycker den fungerar bra.
Ta den tidigt, 2h innan läggdags då den sitter i länge.
Fördelen är att den inte är vanebildande, men lite zombie när man vaknar.
Jag använder propavan för att bryta mönster som det du beskriver, om jag hamnat i en "ond cirkel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in