Har brev från min läkare att jag använt Imovane i flera år och att vi ska se på alternativ istället.
Därför att användning av Imovane sänker IQ med 10 %. Stämmer detta????
Tycker faktiskt att detta inlägget borde diskuteras utförligare. Ser detta som väldigt allvarligt
Men om alternativet är att sova dåligt så försämras ju en människas prestationsförmåga väldigt mycket så det tar väl ut varandra.
Tycker faktiskt att detta inlägget borde diskuteras utförligare. Ser detta som väldigt allvarligt
Men om alternativet är att sova dåligt så försämras ju en människas prestationsförmåga väldigt mycket så det tar väl ut varandra.
Men vad menas? Tar du en Imovane så blir du 10% dummare, tar du en till efter ett halvår så dras IQ:n av med 10% på din dåvarande intelligensnivå eller är det 10% om du äter dem i tre månader osv? Du fattar vad jag menar.
Eller är man 10% dummare så länge man äter dem dagligen och när man slutar så är man smart igen?
Låter ju som nåt väldigt luddigt din läkare påstår.
Jag har ätit Imovane till o från sen jag började få verkliga sömnbesvär när jag var 17-18 och jag är 40 nu. Min IQ har definitivt inte minskat under dessa år, tvärtom har jag fått det bekräftat att det är tvärtom.
Men vad menas? Tar du en Imovane så blir du 10% dummare, tar du en till efter ett halvår så dras IQ:n av med 10% på din dåvarande intelligensnivå eller är det 10% om du äter dem i tre månader osv? Du fattar vad jag menar.
Eller är man 10% dummare så länge man äter dem dagligen och när man slutar så är man smart igen?
Låter ju som nåt väldigt luddigt din läkare påstår.
Jag har ätit Imovane till o från sen jag började få verkliga sömnbesvär när jag var 17-18 och jag är 40 nu. Min IQ har definitivt inte minskat under dessa år, tvärtom har jag fått det bekräftat att det är tvärtom.
Vaddå vad menas? Jag vill precis som du sen gör i din efterföljande text diskutera det. Det är ju väldigt allvarligt om det stämmer. Att gå från 100 till 90 enligt läkaren
Vaddå vad menas? Jag vill precis som du sen gör i din efterföljande text diskutera det. Det är ju väldigt allvarligt om det stämmer. Att gå från 100 till 90 enligt läkaren
Det måste du väl ändå förstå att det är skitsnack, det är bara till att googla. Jag lovar att om det hade stämt ens en gnutta hade läkemedelsverket flaggat zopiklon och det hade varit väldigt svårt att få tag i. Läkaren slänger till med något för att slippa bråka med dig om att byta till andra sömntabletter. Byt läkare för du verkar knappast ha en seriös.
Det måste du väl ändå förstå att det är skitsnack, det är bara till att googla. Jag lovar att om det hade stämt ens en gnutta hade läkemedelsverket flaggat zopiklon och det hade varit väldigt svårt att få tag i. Läkaren slänger till med något för att slippa bråka med dig om att byta till andra sömntabletter. Byt läkare för du verkar knappast ha en seriös.
Det står mer i brevet att muskelstyrkan försämras, minnet och 5 andra negativa bieffekter.
De kognitiva nedsättningarna (att bli "dummare", få sämre minne, etc.) som följer både kortvarig och långvarig användning av zopiklon, samt de andra z-preparaten och bensodiazepinerna, är väldokumenterade och betraktas generellt som vetenskapligt paradigm, och det är sannerligen bara att googla för att få det bekräftat. Den akuta dumheten (den som kommer direkt efter enstaka användning) är snabbt övergående, och därför är Läkemedelsverket, såväl som andra aktörer OK med kortvarigt bruk. Av naturliga skäl är det oklart om långvarig användning kan leda till permanenta kognitiva nedsättningar, men nedsättningarna kan med säkerhet bestå under flera års tid, men blir ofta bättre med flera års avhållsamhet.
Gillar stilnoct, absolut bästa sömntabletten.. bästa känslan när man tagit 2st 10mg 30 min före sängdags, tänder ett ljus och en rökelse. Sätter på lite skön meditationsmusik och bara slappnar av. All ångest är som bortblåst och när jag ligger i sängen och blundar så känns det som om kroppen svävar iväg från sängen.. sjuk känsla men otroligt skön
De kognitiva nedsättningarna (att bli "dummare", få sämre minne, etc.) som följer både kortvarig och långvarig användning av zopiklon, samt de andra z-preparaten och bensodiazepinerna, är väldokumenterade och betraktas generellt som vetenskapligt paradigm, och det är sannerligen bara att googla för att få det bekräftat. Den akuta dumheten (den som kommer direkt efter enstaka användning) är snabbt övergående, och därför är Läkemedelsverket, såväl som andra aktörer OK med kortvarigt bruk. Av naturliga skäl är det oklart om långvarig användning kan leda till permanenta kognitiva nedsättningar, men nedsättningarna kan med säkerhet bestå under flera års tid, men blir ofta bättre med flera års avhållsamhet.
Jag mailade Läkemedelsverket angående detta och dom skrev
"Tack för din e-post.
Vi har tyvärr ingen information om Imovane kan påverka IQ. Däremot kan läkemedlet ge koncentrationssvårigheter och minnesluckor som sällsynta biverkningar."
Men om du skriver detta och min läkare kontaktade mig angående detta så måste jag anta att det stämmer. Detta gör det katastrofalt för mig för jag är van att ta.
Fråga 1: Så om man slutar nu så dröjer det ett bra tag innan man är på samma nivå som innan?
2: Har propavan samma bieffekter?
3: Vad finns det för alternativ till Zopiklone?
Senast redigerad av Tellusstar 2020-02-13 kl. 14:05.
https://janusinfo.se/nyheter/nyheter...782873cf9.html
---------------------------------------------------------------------------------------------
"Intag av zolpidem är förknippat med en mer generaliserad kognitiv påverkan än zopiklon i studier. Utifrån antalet fallrapporter om liknande minnesstörningar och även antalet fallrapporter om minnesstörningar totalt förefaller zopiklon förknippad med lägre frekvens minnesbiverkningar än zolpidem"
Men om du skriver detta och min läkare kontaktade mig angående detta så måste jag anta att det stämmer. Detta gör det katastrofalt för mig för jag är van att ta.
Katastrofalt är antagligen en överdrift. Visst, det är möjligt att den nedsätter din kognitiva funktion något. So what? Betydligt värre att tampas med är beroende, om vi ska vara såna. Även ångest och oro över nedsatt "IQ" känns jobbigare än själva nedsättningen. Har du någon objektiv anledning alls att tro att du blivit dummare, eller är det bara din läkare som skärrat dig? Om det är nån tröst så kan jag tillägga att jag har ätit zopiklon dagligen ett antal år, och är trots detta en fullt fungerande akademisk forskare, vilket inte hade funkat om jag var alldeles efterbliven, helt frånsett om jag är lika vass som förr eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Så om man slutar nu så dröjer det ett bra tag innan man är på samma nivå som innan?
Det är möjligt att det dröjer, ja, men det beror förmodligen på ditt bruksbeteende. Stora doser medför antagligen (skriver så för att faktum är att ingen riktigt vet, men det är en vanlig misstanke som ofta presenteras som faktum) längre återhämtningstid från eventuell nedsättning.
Citat:
Har propavan samma bieffekter?
Propavan har absolut inte samma bieffekter, men generellt så har antikolinergika (vilket i större eller mindre grad inkluderar bl.a. de vanliga antihistaminerna, Lergigan, Theralen, Atarax och Propavan) också en negativ inverkan på kognitionen. Men inte heller här är det helt klarlagt vad det innebär att bruka under lång tid, eller om/hur snabbt man kan återhämta sig. Det innebär att olika källor kommer ge dig olika besked. Och hur stor den antikolinerga verkan av just Propavan är, jämfört med t.ex. den rätt ökända, men trots allt välförskrivna Lergigan, det vet jag inte. En oerhörd fördel är ju så klart att Propavan inte kommer att medföra toleransökning och beroende.
Citat:
Vad finns det för alternativ till Zopiklone?
Finns inga optimala psykofarmaka för oss sömnlösa. Att vara konsekvent med KBT, konditionsträning, drogfrihet (alltså även alkohol, nikotin, koffein) och god sömnhygien brukar vara det mest framgångsrika konceptet. Men andra läkemedel som ofta används är bensodiazepiner och zolpidem (förstås med samma problematik som med zopiklon), antihistaminerna jag nämnde ovan (som alltså också fungerar som antikolinergika i olika grad), vissa antidepressiva/antipsykotika som också nedsätter kognitiv funktion, "sömnhormonet" melatonin, som nog inte nedsätter kognitiv funktion, men som inte heller fått nåt större genomslag då få blir hjälpta av det. Sen finns diverse receptfri sörja som du kan fråga om på apoteket (typ extrakt av passionsblomma och valeriana och allsköns dumheter), som har den gemensamma nämnaren att studier inte påvisar större effekt av dem än av placebo.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!