2020-02-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Har brev från min läkare att jag använt Imovane i flera år och att vi ska se på alternativ istället.
Därför att användning av Imovane sänker IQ med 10 %. Stämmer detta????
Tycker faktiskt att detta inlägget borde diskuteras utförligare. Ser detta som väldigt allvarligt

Men om alternativet är att sova dåligt så försämras ju en människas prestationsförmåga väldigt mycket så det tar väl ut varandra.
Citera
2020-02-11, 16:50
Medlem
Citat:
Tycker faktiskt att detta inlägget borde diskuteras utförligare. Ser detta som väldigt allvarligt

Men om alternativet är att sova dåligt så försämras ju en människas prestationsförmåga väldigt mycket så det tar väl ut varandra.

Men vad menas? Tar du en Imovane så blir du 10% dummare, tar du en till efter ett halvår så dras IQ:n av med 10% på din dåvarande intelligensnivå eller är det 10% om du äter dem i tre månader osv? Du fattar vad jag menar.
Eller är man 10% dummare så länge man äter dem dagligen och när man slutar så är man smart igen?

Låter ju som nåt väldigt luddigt din läkare påstår.

Jag har ätit Imovane till o från sen jag började få verkliga sömnbesvär när jag var 17-18 och jag är 40 nu. Min IQ har definitivt inte minskat under dessa år, tvärtom har jag fått det bekräftat att det är tvärtom.
Citera
2020-02-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarn5818
Men vad menas? Tar du en Imovane så blir du 10% dummare, tar du en till efter ett halvår så dras IQ:n av med 10% på din dåvarande intelligensnivå eller är det 10% om du äter dem i tre månader osv? Du fattar vad jag menar.
Eller är man 10% dummare så länge man äter dem dagligen och när man slutar så är man smart igen?

Låter ju som nåt väldigt luddigt din läkare påstår.

Jag har ätit Imovane till o från sen jag började få verkliga sömnbesvär när jag var 17-18 och jag är 40 nu. Min IQ har definitivt inte minskat under dessa år, tvärtom har jag fått det bekräftat att det är tvärtom.
Vaddå vad menas? Jag vill precis som du sen gör i din efterföljande text diskutera det. Det är ju väldigt allvarligt om det stämmer. Att gå från 100 till 90 enligt läkaren
Citera
2020-02-12, 12:44
Medlem
Retornofdes avatar
Citat:
Vaddå vad menas? Jag vill precis som du sen gör i din efterföljande text diskutera det. Det är ju väldigt allvarligt om det stämmer. Att gå från 100 till 90 enligt läkaren

Det måste du väl ändå förstå att det är skitsnack, det är bara till att googla. Jag lovar att om det hade stämt ens en gnutta hade läkemedelsverket flaggat zopiklon och det hade varit väldigt svårt att få tag i. Läkaren slänger till med något för att slippa bråka med dig om att byta till andra sömntabletter. Byt läkare för du verkar knappast ha en seriös.
Citera
2020-02-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retornofde
Det måste du väl ändå förstå att det är skitsnack, det är bara till att googla. Jag lovar att om det hade stämt ens en gnutta hade läkemedelsverket flaggat zopiklon och det hade varit väldigt svårt att få tag i. Läkaren slänger till med något för att slippa bråka med dig om att byta till andra sömntabletter. Byt läkare för du verkar knappast ha en seriös.
Det står mer i brevet att muskelstyrkan försämras, minnet och 5 andra negativa bieffekter.

Läkaren vill att jag ska sluta helt och hållet.
Citera
2020-02-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retornofde

De kognitiva nedsättningarna (att bli "dummare", få sämre minne, etc.) som följer både kortvarig och långvarig användning av zopiklon, samt de andra z-preparaten och bensodiazepinerna, är väldokumenterade och betraktas generellt som vetenskapligt paradigm, och det är sannerligen bara att googla för att få det bekräftat. Den akuta dumheten (den som kommer direkt efter enstaka användning) är snabbt övergående, och därför är Läkemedelsverket, såväl som andra aktörer OK med kortvarigt bruk. Av naturliga skäl är det oklart om långvarig användning kan leda till permanenta kognitiva nedsättningar, men nedsättningarna kan med säkerhet bestå under flera års tid, men blir ofta bättre med flera års avhållsamhet.
Citera
2020-02-13, 00:36
Medlem
Gillar stilnoct, absolut bästa sömntabletten.. bästa känslan när man tagit 2st 10mg 30 min före sängdags, tänder ett ljus och en rökelse. Sätter på lite skön meditationsmusik och bara slappnar av. All ångest är som bortblåst och när jag ligger i sängen och blundar så känns det som om kroppen svävar iväg från sängen.. sjuk känsla men otroligt skön
Citera
2020-02-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nall0ts
De kognitiva nedsättningarna (att bli "dummare", få sämre minne, etc.) som följer både kortvarig och långvarig användning av zopiklon, samt de andra z-preparaten och bensodiazepinerna, är väldokumenterade och betraktas generellt som vetenskapligt paradigm, och det är sannerligen bara att googla för att få det bekräftat. Den akuta dumheten (den som kommer direkt efter enstaka användning) är snabbt övergående, och därför är Läkemedelsverket, såväl som andra aktörer OK med kortvarigt bruk. Av naturliga skäl är det oklart om långvarig användning kan leda till permanenta kognitiva nedsättningar, men nedsättningarna kan med säkerhet bestå under flera års tid, men blir ofta bättre med flera års avhållsamhet.
Jag mailade Läkemedelsverket angående detta och dom skrev

"Tack för din e-post.

Vi har tyvärr ingen information om Imovane kan påverka IQ. Däremot kan läkemedlet ge koncentrationssvårigheter och minnesluckor som sällsynta biverkningar."

Men om du skriver detta och min läkare kontaktade mig angående detta så måste jag anta att det stämmer. Detta gör det katastrofalt för mig för jag är van att ta.

Fråga 1: Så om man slutar nu så dröjer det ett bra tag innan man är på samma nivå som innan?

2: Har propavan samma bieffekter?

3: Vad finns det för alternativ till Zopiklone?
Senast redigerad av Tellusstar 2020-02-13 kl. 14:05.
Citera
2020-02-13, 16:01
Medlem
Verkar som Zolpidem är värre än Zopiklon?

https://janusinfo.se/nyheter/nyheter...782873cf9.html
---------------------------------------------------------------------------------------------
"Intag av zolpidem är förknippat med en mer generaliserad kognitiv påverkan än zopiklon i studier. Utifrån antalet fallrapporter om liknande minnesstörningar och även antalet fallrapporter om minnesstörningar totalt förefaller zopiklon förknippad med lägre frekvens minnesbiverkningar än zolpidem"
Citera
2020-02-13, 16:09
Medlem
Citat:
Men om du skriver detta och min läkare kontaktade mig angående detta så måste jag anta att det stämmer. Detta gör det katastrofalt för mig för jag är van att ta.

Citat:
Så om man slutar nu så dröjer det ett bra tag innan man är på samma nivå som innan?

Citat:
Har propavan samma bieffekter?

Citat:
Vad finns det för alternativ till Zopiklone?
Citera
2020-02-13, 16:22
Medlem
Jag har Melatonin utskrivet också faktiskt kan jag inte ta fyrdubbla dosen istället för Zopiklon?
Citera
2020-02-13, 16:32
Medlem
Citat:
Jag har Melatonin utskrivet också faktiskt kan jag inte ta fyrdubbla dosen istället för Zopiklon?
Det enda säkra svaret får du genom att prova. Det är inte giftigt, så kör i vind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in