2025-08-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andromedatraveller
Z-analoger är inte fysiskt beroendeframkallande.
Jag tar 15 mg Zopiklon varje kväll och kan när som ta ett uppehåll på en vecka om jag vill utan en tillstymmelse till abstinens. Sitter i ditt huvud.

Du kommer inte att få någon skön effekt igen. Hypnotiska effekten ökar, du blir mer flöddrad. Ingen hit. Vänta tills imorgon.

MEN ÄR DET FARLIGT
Citera
2025-08-13, 13:04
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andromedatraveller
Z-analoger är inte fysiskt beroendeframkallande.
Jag tar 15 mg Zopiklon varje kväll och kan när som ta ett uppehåll på en vecka om jag vill utan en tillstymmelse till abstinens. Sitter i ditt huvud.

Ja precis, det är ju det jag menar också som min förra läkare sa. Men som min nuvarande cp-läkare inte fattar.

De är inte mer beroendeframkallande än att de kanske tappar sin effekt om man tar dem för länge .

Men då funkar det ofta att byta till en annan z-analog en period för att tackla det problemet.
Citera
2025-08-13, 15:57
Medlem
Andromedatravellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Ja precis, det är ju det jag menar också som min förra läkare sa. Men som min nuvarande cp-läkare inte fattar.

De är inte mer beroendeframkallande än att de kanske tappar sin effekt om man tar dem för länge .

Men då funkar det ofta att byta till en annan z-analog en period för att tackla det problemet.

Z-analoger är korstoleranta, samma bittra verklighet som med riktig benso.
Tagit Zopiklon länge. Den hypnotiserande effekten kvarstår år efter år, somnar gott 30-45 min efter intag. Bortskämd med att kunna skräddarsy min dygnsrytm.
Känner äveb av ett vagt välbefinnande fortfarande. Jag är ett med en våg som rör sig sakta över ett öppet hav.
Senast redigerad av Andromedatraveller 2025-08-13 kl. 16:05.
Citera
2025-08-14, 12:37
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Varför får jag en blackout varje kväll? Jag tar bara 7,5 mg imovane och röker en joint till det.

Jag missbrukade zolpidem för 10 år sedan och har de senaste 7 åren bara tagit en imovane till kvällen.
Citera
2025-08-14, 21:30
Medlem
Är det vanligt att efter att läkaren sett att det provats allting överväger att förskriva imovan kontinuerligt för man väger upp för och nackdelar? "Han får åtminstone sova"

"Utan så funkar det inte trots bra sömnhygien, varför hålla på - hellre detta än att patienten jagar efter det svart"
Citera
2025-08-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag tycker att en tablett (7,5 mg) är lagom som ångestdämpande/lugnande. Men den är lite för hypnotisk för att fungerar bra för det ändamålet. Vissa däckar på så lite som 3,75 mg. Man ser ofta väldigt påverkad ut också om man tar Imovane och ska hålla sig vaken, så man bör inte vistats bland folk. Om inte alla i ens omgivning vet att man knarkar förstås

This!

Man ser så sjukt obehaglig ut på de...
Citera
2025-08-14, 22:40
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
This!

Man ser så sjukt obehaglig ut på de...

Haha så är det 🤣 Man ska inte vistas bland folk vilken benso man än tar, det kan vi nog alla enas om.
Synd bara att omdömet gör en till ap-stadiet i princip.

God natt 😴
Citera
2025-08-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Haha så är det 🤣 Man ska inte vistas bland folk vilken benso man än tar, det kan vi nog alla enas om.
Synd bara att omdömet gör en till ap-stadiet i princip.

God natt 😴

Låg dos Xanor eller Diazepam påverkar inte mig utseendemässigt tho - bara sömnmedicin. Vad beror det på? Ögonen blir obehagliga, väldigt blanka. Men just att de blir så stissiga är uuuugghh
Citera
2025-08-14, 22:50
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Låg dos Xanor eller Diazepam påverkar inte mig utseendemässigt tho - bara sömnmedicin. Vad beror det på? Ögonen blir obehagliga, väldigt blanka. Men just att de blir så stissiga är uuuugghh

Någon medicinsk kunnig får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar men jag tror att det har att göra med hur hög affinitet till GABAa receptorn substansen har. Bensodiazepiner verkar främst via GABAa och bensodiazepin-receptorn och jag tror att ju högre affinitet till GABAa desto mer hypnotisk blir ett preparat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in