2017-10-31, 06:51
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly
Var glad för det! Den är hemsk och påminner om just järn/blod. Alla jag känner som missbrukar får den, inkl ich. Dock försvinner den så fort jag tuggat på något eller borstat tänderna!

Jag känner även av den så fort "ruset" eller "buzzen" kommer. Det är som att hela tungan får en hinna av detta äckel, men det är uthärdligt. Ingenting jämfört med smaken när man ska svälja 2+ Citodon.

Shit det låter illa. Har själv käkat imovane några år nu men haft turen att slippa den där smaken av järn en del får. Dock tar jag ju buprenorfin på morgonen och den smaken kör nog över imovanes järnsmak då buprenorfinet inte smakar jordgubbe direkt.

Hur fungerar zolpidem, stilnoct jämfört med imovane? Har ju blivit lite van vid imovane och att öka dosen över 15mg lär inte komma på frågan så jag funderar på om det kanske vore värt att testa ett byte från imovane till stilnoct och se om det ger lite ny sömnkraft.

Har nog inte testat stilnoct förut men det kanske inte är nån idé att byta då det nästan är samma medicin.
Citera
2017-10-31, 21:41
Medlem
Jag fick idag min månadliga lilla ask av 30st 5mg Stilnoct. Jag har nu stoppat i mig 6st vilket = 30mg Stilnoct. Jag mår mysigt, men en del av mig vill stoppa i mig mer. Tjejen frågade då jag sa att jag fått utskrivet "Kommer du äta dom som godisnallar nu igen?" Nej! Sa jag jag ska spara dom och bara ta 1 -2 då jag lägger mig. Sprucken redan med andra ord, och hon kommer hem snart.

Jag drar å gömmer mig i tvättkorgen....
Citera
2017-11-01, 18:59
Medlem
Liv02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgos
Jag fick idag min månadliga lilla ask av 30st 5mg Stilnoct. Jag har nu stoppat i mig 6st vilket = 30mg Stilnoct. Jag mår mysigt, men en del av mig vill stoppa i mig mer. Tjejen frågade då jag sa att jag fått utskrivet "Kommer du äta dom som godisnallar nu igen?" Nej! Sa jag jag ska spara dom och bara ta 1 -2 då jag lägger mig. Sprucken redan med andra ord, och hon kommer hem snart.

Jag drar å gömmer mig i tvättkorgen....
Gör det. Imovane ska man sova på.
Inte "flumma".
Vad är grejen...ni som tar imovane dagtid 😕
Citera
2017-11-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liv02
Gör det. Imovane ska man sova på.
Inte "flumma".
Vad är grejen...ni som tar imovane dagtid 😕

Känslan när man tagit imovane och ångesten bara rinner av är jävligt fin. Sen är det klart att z-preparat inte bör tas dagtid, men ser absolut poängen i det! Skulle vilja påstå att det är klart skönare än ikto och faktiskt även alpra! Flunisar är dock finare
Citera
2017-11-01, 19:34
Medlem
Liv02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Känslan när man tagit imovane och ångesten bara rinner av är jävligt fin. Sen är det klart att z-preparat inte bör tas dagtid, men ser absolut poängen i det! Skulle vilja påstå att det är klart skönare än ikto och faktiskt även alpra! Flunisar är dock finare

Har själv en rejäl ångest. Imovane varken sover jag på lr får ånest lindring av.
Jo sover 2 timmar sen klarvaken och deprimerad.
Se hur olika det är för alla när det kommer till benzo.
Citera
2017-11-01, 22:36
Medlem
Citat:

Imovane är ju ett lugnande oxå, inte bara mot sömn som många tror, och jag måste erkänna att jag är på din sida, trots att jag ej tar Imovane, har Stilnoct numera. Men, Imovane är grymt effektiv mot ångest.
Citera
2017-11-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Figo-28
Imovane är ju ett lugnande oxå, inte bara mot sömn som många tror, och jag måste erkänna att jag är på din sida, trots att jag ej tar Imovane, har Stilnoct numera. Men, Imovane är grymt effektiv mot ångest.

Jo absolut men det går väl inte att få utskrivet till dagtid? Tycker du still har samma ångestdämpande effekt? Upplever dom mer muskelavslappnande men mindre ångestdämpande
Citera
2017-11-01, 23:26
Medlem
Citat:
Jo absolut men det går väl inte att få utskrivet till dagtid? Tycker du still har samma ångestdämpande effekt? Upplever dom mer muskelavslappnande men mindre ångestdämpande

Exakt , stilnoct är mer muskelavslappnande, och så varar det typ 30-40 minuter, effekten alltså, den försvinner fort på stilnoct. Imovane är grym mot ångest, och visst kan man ta det dagtid, man vänjer sig efter ett tag, i början somnar man : ) , men man lär sig hantera det som lugnande dagtid då.
Citera
2017-11-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Figo-28
Exakt , stilnoct är mer muskelavslappnande, och så varar det typ 30-40 minuter, effekten alltså, den försvinner fort på stilnoct. Imovane är grym mot ångest, och visst kan man ta det dagtid, man vänjer sig efter ett tag, i början somnar man : ) , men man lär sig hantera det som lugnande dagtid då.

Jo absolut att dom går att ta dagtid, har absolut knaprat igenom det! Menar mer om det kan vara ordinerad av läkare till dagtid
Citera
2017-11-02, 00:49
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Jo absolut att dom går att ta dagtid, har absolut knaprat igenom det! Menar mer om det kan vara ordinerad av läkare till dagtid

Jag har aldrig hört om att någon fått Imovane utskrivet mot ångest att ta på dagtid men eftersom jag själv har det ordinerat vid behov för sömnen så vet man ju hur trevlig den är innan sömnen kommer.
Citera
2017-11-02, 08:30
Medlem
Citat:

Nej, absolut inte.
En läkare skriver aldrig ut dom "för att ta under dagtid". De skriver gärna lugnande under dagtid.
Citera
2017-11-02, 08:32
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Det har nog aldrig hänt i Sverige att varken Imovane eller Stilnoct har ordinerats dagtid mot ångest. Jag håller med om att den ångestdämpande effekten hos den förstnämnda tabletten är mycket god, men det finns väl flera problem med att ordinera Z-analoger dagtid på samma sätt som vanliga bensodiazepiner: både Zopiklon och Zolpidem är väldigt korttidsverkande, har en hypnotisk effekt som i hög grad påverkar omdömet och medvetandenivån (det skulle exempelvis vara rent farligt att köra bil eller utföra vissa arbetsuppgifter under påverkan av de här substanserna) och har en väldigt snabb toleransutveckling vid regelbundet bruk.

Du kan ju ta upp frågan med en läkare. Men jag är säker på att svaret kommer att bli nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in