2017-10-23, 00:03
Medlem
Barnflods avatar
Okej, börjar bli jäkligt trött på att vara beroende av tabletter för att sova. Funderar på om det är bäst att trappa ner snabbt eller under en längre period, kanske ett år eller så. Tar inga höga doser men är livrädd för att tvingas ligga vaken och kallsvettas i flera dygn efter stopp.

Hur har/hade ni gått tillväga?

Överväger därtill att testa melatonin för att se om det åtminstone kan åstadkomma att jag känner mig sömnigare på kvällarna och därigenom motiveras att lägga mig tidigare.
Citera
2017-10-23, 07:26
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Okej, börjar bli jäkligt trött på att vara beroende av tabletter för att sova. Funderar på om det är bäst att trappa ner snabbt eller under en längre period, kanske ett år eller så. Tar inga höga doser men är livrädd för att tvingas ligga vaken och kallsvettas i flera dygn efter stopp.

Hur har/hade ni gått tillväga?

Överväger därtill att testa melatonin för att se om det åtminstone kan åstadkomma att jag känner mig sömnigare på kvällarna och därigenom motiveras att lägga mig tidigare.

Om du inte tar några större doser då kan du avsluta din kur på en vecka
Citera
2017-10-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hompom
Jag har inte så bra koll kring det här med tolerans. Jag har imovane, 10 mg, för sömnproblem vid behov. Jag tar den max tre gånger i veckan, dvs när det är som värst. Ibland går det två-tre veckor utan att jag behöver den alls. Jag undrar om toleransen ändå kan påverkas över tid? Det är alltså inte i något russyfte utan enbart för sömn. Jag har även behovsmedicin som jag tar i snitt en gång i veckan. (Har varit oxascand, ska nu utvärdera stesolid.) Risk för korstolerans?
Tyvärr har jag inget svar men är nyfiken att veta själv.
Jag upplever att jag nu efter att ha använt den typ 1gång i veckan i några år inte har alls samma verkan för insomning som innan tyvärr.
Citera
2017-10-28, 20:41
Medlem
gato12s avatar
Tröck i mig två 7.5 mg Imovane igår kväll, och det var nog en för mycket. Rätt trött idag. Är det vanligt att den hänger i dagen efter, är ju ruskigt kort halveringstid?
Citera
2017-10-28, 21:03
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Tröck i mig två 7.5 mg Imovane igår kväll, och det var nog en för mycket. Rätt trött idag. Är det vanligt att den hänger i dagen efter, är ju ruskigt kort halveringstid?
Kanske kan bero på att sömnkvalitén blir sämre snarare än att effekten sitter i så länge.
Citera
2017-10-28, 21:09
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Kanske kan bero på att sömnkvalitén blir sämre snarare än att effekten sitter i så länge.
Mjo. Man får ju ett lite speciellt sovande av de där små rackarna...det blir typ svart och man vaknar X antal timmar senare. Inga minnen av några drömmar och inga uppvaknanden under natten.
Citera
2017-10-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Det positiva med Imovane är solklart att du sover typ "gott", "som en stock", inte om man jämför med Zolpidem, där kan det tyvärr hända att man vaknar flera ggr under natten.

Sen, att du känner att du är trött, seg dagen efter. Låt oss säga 3,4 timmar efter du vaknat som Lergigan, den ska vi inte snacka om. Den är hemsk o kan ta flera timmar innan man är normal igen och kunna se igen, man ser dimmigt, man är "tung i huvudet", men Imovane är mildare, mycket mildare så du behöver absolut ej vara orolig. Lita på mina ord. Det kan enbart vara en liten bieffekt.

Lycka till.
Citera
2017-10-29, 09:25
Medlem
Flusons avatar
Fattar inte dagen efter smaken på Imovane alla klagar på, aldrig varit med om den ökända järnsmaken alla pratar om!
Citera
2017-10-29, 10:38
Medlem
lääz_kellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Fattar inte dagen efter smaken på Imovane alla klagar på, aldrig varit med om den ökända järnsmaken alla pratar om!

Var glad för det! Den är hemsk och påminner om just järn/blod. Alla jag känner som missbrukar får den, inkl ich. Dock försvinner den så fort jag tuggat på något eller borstat tänderna!

Jag känner även av den så fort "ruset" eller "buzzen" kommer. Det är som att hela tungan får en hinna av detta äckel, men det är uthärdligt. Ingenting jämfört med smaken när man ska svälja 2+ Citodon.
Senast redigerad av lääz_kelly 2017-10-29 kl. 10:51.
Citera
2017-10-29, 10:47
Medlem
Citat:

Hehe lycko dig! Får alltid den järnsmaken när jag tagit imovane tyvärr.
Citera
2017-10-29, 12:56
Medlem
Citat:

Den smaken är FRUKTANSVÄRD, men jag har kommit över det. Dock tar jag inte Imovane ofta, sällan men har haft Imovane utskrivet förut.
Citera
2017-10-30, 23:32
Medlem
JesusIsAStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bichers
Hehe lycko dig! Får alltid den järnsmaken när jag tagit imovane tyvärr.

Det där har jag funderat på och min egna slutsats är att det är en vanesak att kunna uppskatta vissa kemiska smaker som amfetamin som jag från början hatade smaken av men nu älskar.
Imovane har jag dock svårt att tro att jag någonsin kommer kunna uppskatta, fan vad den smaken är vedervärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in