Citat:
Ursprungligen postat av
StalkernsFavorit
Vad är optimalt om man vaknar på zopiklon?
Typiskt för mig är att om jag känner behov så tar jag en 7.5 zopi. Somnar sött, men har en förmåga att vakna 4-5h senare. Vill ju sova till väckarklockan ringer....
Har xanor utskrivet också men det känns spontant som inte rätt medicin att kombinera.
Finns det något man bör kombinera med zopi eller ska jag be om något annat? Vill sova hela min sömn.
Svårt. Att kombinera med andra mediciner skulle jag väl egentligen inte rekommendera. Går du och lägger dig direkt efter intag? Egentligen är det inte så konstigt, zopiklon är aktiv i ungefär 4-5 timmar så du vaknar väl helt enkelt till när den går ur kroppen.
Om du nödvändigtvis ska kombinera med annan medicin så skulle jag vara försiktig, men själv har jag blandat zopiklon och theralen med hyfsade resultat (har fått blandningen godkänt av min läkare dessutom). Se dock i så fall till att ta theralen ett par timmar innan du vill sova, annars kommer du känna dig bakis på morgonen (theralen sitter i ungefär 8-12 timmar beroende på dos). Kombinationen i sig medför inga direkta risker om du inte har anlag för t.ex. sömnapné eller liknande (men då ska du ju inte ta zopiklon till att börja med).
Så om du har tillgång till Theralen skulle jag rekommendera:
0,5-1,0 mg Theralen (i vätskeform blir det ett halvt till ett helt rör) 2 timmar innan planerad insomning. När du känner att Theralenet börjar sänka dig (omöjligt att inte känna av) tar du din ordinerade dos zopiklon och lägger dig. Om du har extra svårt att gå upp morgonen efter, känner dig "bakis" eller dylikt, så tar du Theralenet en halvtimma tidigare nästa kväll. Theralen är egentligen ganska obehagligt men definitivt bättre än att vakna mitt i natten... Brukar inte vara svårt att få på recept heller.
Skicka PM eller skriv om du vill bolla fler idéer... Må gott.