2017-02-25, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olycklig-2017
Jag slutade rätt så tvärt med imovane för typ 10 dagar sen och har jättesvårt att sova. Tar lång tid innan jag somnar och vaknar otaliga gånger, plus intensiva drömmar.

Fick då propavan istället, men fick myrkrypningar i benen.. Promenader och kaffe lindrar myrkrypet, men inte så lyckat med kaffe när man vill sova. Ska fråga om det finns någonting annat när jag träffar läkaren nästa gång.

Varför trappar du inte med diazepam?
Citera
2017-02-26, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Varför trappar du inte med diazepam?

Kanske ska förtydliga lite vad jag menade! Dom flesta som ätit imovane en tid brukar ligga på en dos på ca 10-15 mg per natt och vill man tvär sluta hyfsat lindrigt så gör man så här! 15mg zopiklon= 10mg diazepam.. ta en 5a stesolid morgon och kväll i ca en vecka efter det en 5a till kvällen ca två veckor efter det 2,5mg en vecka och eftersom att dom har så lång halveraings tid kan man gå till att ta 2,5 mg tre gånger i veckan sen när man slutat är det inte mycket abstinens förutom det psykiska som är svårt att komma i från..
Senast redigerad av ante1982 2017-02-26 kl. 05:14.
Citera
2017-02-26, 06:58
Medlem
LilaFlaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Får du elaka biverkningar av Propavan så kanske Theralen inte är att föredra. Men testa! Du har Lergigan och Attarax också Samtliga nämnda preparat ger mig hopplösa biverkningar; Lergigan och Attarax fungerar med lite överdrift inte öht. för mig.

Icke beroendeframkallande potent sömnmedicin tycks vara omöjligt att uppfinna. Sett att många på Fb dock slår ett slag för Melatonin, som skrivs ut under läkemedelsnamnet circadin om jag minns rätt, som kanske kan vara ngt. också.

Melatonin skrivs ut som Melatonin. Circadin är visserligen också melatonin dock med depoteffekt.

Kan man inte bli beroende är det inte tillräckligt bra.
Citera
2017-02-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Kanske ska förtydliga lite vad jag menade! Dom flesta som ätit imovane en tid brukar ligga på en dos på ca 10-15 mg per natt och vill man tvär sluta hyfsat lindrigt så gör man så här! 15mg zopiklon= 10mg diazepam.. ta en 5a stesolid morgon och kväll i ca en vecka efter det en 5a till kvällen ca två veckor efter det 2,5mg en vecka och eftersom att dom har så lång halveraings tid kan man gå till att ta 2,5 mg tre gånger i veckan sen när man slutat är det inte mycket abstinens förutom det psykiska som är svårt att komma i från..
Tack för tips, men jag har inte tillgång till diazepam och framförallt kan jag inte hantera benso. Jag liksom äter alla tabletter jag har hemma och dricker gärna alkohol till..
Annars instämmer jag med dig. Ett ordnat nedtrappande är att föredra (men det omöjliggjordes genom att min bättre hälft lämnade tillbaka alla imovane till apoteket).
Citera
2017-02-27, 06:22
Medlem
fick veta av min läkare att stilnoct/zolpidem kan göra en piggare om man tar det på dan stämmer verkligen detta?
Citera
2017-02-27, 11:59
Medlem
Hej. jag har gått på imovane länge. Då jag inte kan somna på egenhand. de första 3 åren kände jag inget problem men sen började det komma krypande mer och mer och nu är det tveklöst. Mitt minne dagtid är horribelt. Jag glömmer saker. tex gå ner och handla för att 3h gå ner och handla samma saker. ha träningsvärk i brösten men inte komma ihåg träningspasset från gårdagen men ändå veta att man tränat bröst för de står i mina anteckningar. Vad liksom mer har jag glömt? Kommer minnena tillbaka om man slutar?
Citera
2017-02-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzebel
Hej. jag har gått på imovane länge. Då jag inte kan somna på egenhand. de första 3 åren kände jag inget problem men sen började det komma krypande mer och mer och nu är det tveklöst. Mitt minne dagtid är horribelt. Jag glömmer saker. tex gå ner och handla för att 3h gå ner och handla samma saker. ha träningsvärk i brösten men inte komma ihåg träningspasset från gårdagen men ändå veta att man tränat bröst för de står i mina anteckningar. Vad liksom mer har jag glömt? Kommer minnena tillbaka om man slutar?
Oj! Det låter inte trevligt alls. Visst att man kan ha lite dålig koll på vad man gjort ett par timmar efter intag men någon slags retroaktiv amnesi har jag inte hört talas om... Använder du bara Imovane eller andra läkemedel/droger också?

Skulle kunna sätta en ganska stor slant på att ditt minne återställs om du tar ett uppehåll på nån vecka eller två. Såna här saker brukar sällan vara permanenta, men jag kan ju inte vara helt säker.
Citera
2017-02-27, 17:07
Medlem
Zopiklon är guld att sova på om man tar de som det är tänkt, dvs man lägger sig och går in för att sova. Helt oöverträffade är dom, men det är lätt att bli skev på dom om man stannar uppe för länge. Särskilt om man druckit alkohol också.

I helgen drack jag lite sprit och när det började dra ihop sig så poppade jag 1 ynka(!) 7.5:a zopi. Bara att jag fastnade framför tv:n en god stund. Blev hungrig så jag ringde en pizzeria och beställde en påhittad pizza med massa egna idéer vad som skulle vara på. När jag kom dit för att hämta den så öppnade jag kartongen och började helt ohämmat röra runt i pizzan med kreditkortet för att inspektera skapelsen och att allt var med. Bagaren bara stod o gapade vid kassan Tror han försökte protestera lite men det brydde jag mig föga om. Jag förklarade vad jag höll på med men exakt vad jag sa minns jag ej. Sen när jag skulle betala funkade inte kortet eftersom det var helt nedsölat med pizza-slabb. Det funkade efter några försök i alla fall.

Pizzan var svingod och jag ringde t.o.m upp stället efteråt och försökte förklara att de borde ha den på menyn osv. Jag måste ha framstått som helt utvecklingsstörd.

Det lustiga är att jag minns i princip allt av detta men ändå lyckades bli så totalt jävla ohämmad. Benso kan man ju också bli helt knäpp av men då minns man oftast inte mycket av detaljerna.
Citera
2017-02-27, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StalkernsFavorit
Zopiklon är guld att sova på om man tar de som det är tänkt, dvs man lägger sig och går in för att sova. Helt oöverträffade är dom, men det är lätt att bli skev på dom om man stannar uppe för länge. Särskilt om man druckit alkohol också.

I helgen drack jag lite sprit och när det började dra ihop sig så poppade jag 1 ynka(!) 7.5:a zopi. Bara att jag fastnade framför tv:n en god stund. Blev hungrig så jag ringde en pizzeria och beställde en påhittad pizza med massa egna idéer vad som skulle vara på. När jag kom dit för att hämta den så öppnade jag kartongen och började helt ohämmat röra runt i pizzan med kreditkortet för att inspektera skapelsen och att allt var med. Bagaren bara stod o gapade vid kassan Tror han försökte protestera lite men det brydde jag mig föga om. Jag förklarade vad jag höll på med men exakt vad jag sa minns jag ej. Sen när jag skulle betala funkade inte kortet eftersom det var helt nedsölat med pizza-slabb. Det funkade efter några försök i alla fall.

Pizzan var svingod och jag ringde t.o.m upp stället efteråt och försökte förklara att de borde ha den på menyn osv. Jag måste ha framstått som helt utvecklingsstörd.

Det lustiga är att jag minns i princip allt av detta men ändå lyckades bli så totalt jävla ohämmad. Benso kan man ju också bli helt knäpp av men då minns man oftast inte mycket av detaljerna.

Ät dem ett tag i större doser o allt det försvinner

eller håll upp o hoppas på det bästa
Citera
2017-02-27, 18:28
Medlem
LilaFlaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag är fundersam på det här med den rekommenderade maxdosen på Imovane (Zopiklon). De flesta läkare, som jag har träffat, har menat att maxdosen är 7.5 mg och varit mycket motvilliga till att höja dosen över 7.5. Samtidigt så vet jag att det finns en hel del patienter, som får 15 mg/kväll ordinerat. Jag har själv fått det under en period 2015 och nu har jag fått en tillfällig ordination på 15 mg (till skillnad från min vanliga dos på 7.5), på grund av att mina sömnproblem under en period har varit mycket värre än vanligt (kan inte sova alls vissa nätter och gick nyligen i nästan 2 dygn utan sömn). Men min läkare var tydlig med att ordinationen på 15 mg/kväll var högst tillfällig och någonting som jag får använda mig av under max tio dagar i sträck, sedan måste jag gå tillbaka till min lägre dos.

Vilken dos får ni andra (som har Zopiklon på recept) ordinerad?
Vilken är egentligen den rekommenderade maxdosen?

Jag har ordinerat 15 mg + 7.5 mg vid behov, per dag.
Haft likadant i två år nästan.
Citera
2017-02-27, 18:40
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaFlaska
Jag har ordinerat 15 mg + 7.5 mg vid behov, per dag.
Haft likadant i två år nästan.

Ovanlig ordination. Jag har hört talas om patienter, som har fått 15 mg/kväll utskrivet. Men 22.5 mg låter ju spontant osannolikt (även om jag tror dig). Det handlar väl mycket om vilken läkare man har och hur ens vårdhistorik ser ut. Men min erfarenhet - och många andras - är som sagt att 7.5 mg brukar vara den rekommenderade maxdosen, som de flesta läkare håller sig till. Å andra sidan har jag haft kontakt med min läkare igen och fått veta att ordinationen - att ta 15 mg/kväll vid behov under en sammanhängande period på max tio dygn - kvarstår och att det är någonting som jag får ta till när det behövs. Jag har dock använt mig av följande modell: En 7.5 mg+En halv 7.5 mg-tablett om det skulle vara särskilt jobbigt med sömnen. Brukar köra den här modellen några enstaka dagar i följd. Vill inte höja min tolerans för mycket.
Citera
2017-02-27, 23:19
Medlem
så här ser de ut för mig
sön+mån 7.5imo och en circadin
tis-lör 5imo 1 cica.

Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Oj! Det låter inte trevligt alls. Visst att man kan ha lite dålig koll på vad man gjort ett par timmar efter intag men någon slags retroaktiv amnesi har jag inte hört talas om... Använder du bara Imovane eller andra läkemedel/droger också?

Skulle kunna sätta en ganska stor slant på att ditt minne återställs om du tar ett uppehåll på nån vecka eller två. Såna här saker brukar sällan vara permanenta, men jag kan ju inte vara helt säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in