2019-01-12, 17:07
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jag blev erbjuden zolpidem när jag berättade för läkaren att zopiklon håller på att ta slut. Lyckades som sagt få ut ett paket Zopiklon Pilum istället. Vill inte ha zolpidem, för lätt att fucka ur på det.

Det kan säker vara zolpidem som är boven i dramat hos din vän. krampanfall är vanligt om man kliver av höga doser benso eller analoger abrupt, utan att trappa ner först.

Där ser man. Tackar för svar.
Citera
2019-01-12, 17:13
Medlem
Det måste ju vara tiotusentals svenskar som äter Imovane/Zoplikon dagligen.
Om det stämmer att det är slut i ytligare tre månader måste ju bli ren hysteri.
Har detta hänt tidigare?
Citera
2019-01-13, 17:11
Medlem
Imzadis avatar
Måste fråga, pga av att min Zopiklon tog slut har jag fått Zolpidem av min vän och använt i ca en vecka. Max på en dag tagit 3 tabletter och resten ca 2 per dag. Kan jag bli beroende av detta? (I vanliga fall tar jag en zopiklon per natt.) Och är det ok att gå över direkt till Zopiklon i framtiden när man får nya? (Vilket kan bli längre fram över eftersom dom är slut.)

Också, min vän tog i går ca 20 tabletter och likadant idag. Är inte detta farligt mycket??
Citera
2019-01-13, 18:54
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Måste fråga, pga av att min Zopiklon tog slut har jag fått Zolpidem av min vän och använt i ca en vecka. Max på en dag tagit 3 tabletter och resten ca 2 per dag. Kan jag bli beroende av detta? (I vanliga fall tar jag en zopiklon per natt.) Och är det ok att gå över direkt till Zopiklon i framtiden när man får nya? (Vilket kan bli längre fram över eftersom dom är slut.)

Också, min vän tog i går ca 20 tabletter och likadant idag. Är inte detta farligt mycket??
Både Imovane och Stilnoct är beroendeframkallande. Att använda detta läkemedel som du och din kompis gör, är förkastligt och kommer bita er i röven.

Ett rejält bett om du inte passar dig. Din kompis bör söka hjälp med det intaget. Kan bli kramp och/eller delirium den dagen pillren är slut.
Citera
2019-01-13, 20:07
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Både Imovane och Stilnoct är beroendeframkallande. Att använda detta läkemedel som du och din kompis gör, är förkastligt och kommer bita er i röven.

Ett rejält bett om du inte passar dig. Din kompis bör söka hjälp med det intaget. Kan bli kramp och/eller delirium den dagen pillren är slut.

Imovane, antar att jag tänker eftersom jag tar ett piller per dag är det inte så farligt. Sett vad Stillnoct kan göra och är inte förtjust i dom men hoppas att jag inte behöver dom så länge. Tycker Imovane verkar det mindre onda av dom två om man säger så.

Jo, krampanfall har hänt när dom var slut och försöker få denna person att trappa ner men går trögt. Vet att hen talade om för minst två läkare om detta missbruk men dom verkade inte tycka det var så allvarligt. Denna person har också missbrukat Tramadol (men slutat) och läkarna var mer oroliga för det och pratade mer om effekterna av den drogen.
Citera
2019-01-13, 21:15
Medlem
Imzadis avatar
Glömde säga min vän tog inte alla 20 st tillsammans utan det var fyra där, fem där och så vidare. Eftersom dom ska gå ut inom 6 timmar kanske det är lite bättre än 20 på all gång. Det är ju dåligt ändå jag vet.

Om jag nu ska sluta med mina direkt, jag hade ju låga doser av båda drogerna så skulle det finnas ngn risk för att jag skulle få kramp kramanfall då?

Ja, just det lägg till en ambulans skille som kom när min vän krampade. Sa till honom två tre ggr om sömnpillermissbruket men han var mer orolig om Tramadoln och varnade mig för den. Så vem ska man vända sig till som kan ta en på allvar om detta?
Citera
2019-01-13, 21:47
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Glömde säga min vän tog inte alla 20 st tillsammans utan det var fyra där, fem där och så vidare. Eftersom dom ska gå ut inom 6 timmar kanske det är lite bättre än 20 på all gång. Det är ju dåligt ändå jag vet.

Om jag nu ska sluta med mina direkt, jag hade ju låga doser av båda drogerna så skulle det finnas ngn risk för att jag skulle få kramp kramanfall då?

Ja, just det lägg till en ambulans skille som kom när min vän krampade. Sa till honom två tre ggr om sömnpillermissbruket men han var mer orolig om Tramadoln och varnade mig för den. Så vem ska man vända sig till som kan ta en på allvar om detta?
Halveringstiden är ca 3 timmar. Har du då tagit säg 4st tabletter, finns motsvarande 2st tabletters dos kvar i blodet. Det är mycket lätt att på så sätt bli en levande pillerburk.

Du får räkna själv, men det är inte så att substansen bara försvinner utan finns kvar en lång tid. Din kompis kan inte fortsätta på det sätt han missbrukar, han kan söka hjälp på kommunens beroendecentrum eller på nytt söka läkarhjälp.
Citera
2019-01-13, 22:40
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Halveringstiden är ca 3 timmar. Har du då tagit säg 4st tabletter, finns motsvarande 2st tabletters dos kvar i blodet. Det är mycket lätt att på så sätt bli en levande pillerburk.

Du får räkna själv, men det är inte så att substansen bara försvinner utan finns kvar en lång tid. Din kompis kan inte fortsätta på det sätt han missbrukar, han kan söka hjälp på kommunens beroendecentrum eller på nytt söka läkarhjälp.

Tänkte försöka få ner min vän på 10 st piller per dag i en vecka, sedan 5 st per dag i en vecka och sedan 4 i en vecka, 3 i en, 2 i en och sist 1. Vet inte om det skulle fungera bra men rätta mig gärna annars. Är motiverad att göra detta.
Citera
2019-01-13, 22:57
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Tänkte försöka få ner min vän på 10 st piller per dag i en vecka, sedan 5 st per dag i en vecka och sedan 4 i en vecka, 3 i en, 2 i en och sist 1. Vet inte om det skulle fungera bra men rätta mig gärna annars. Är motiverad att göra detta.
Starta gärna en tråd i (FB) Drogrehabilitering , som är en bättre plats för detta.
Citera
2019-01-14, 06:27
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Starta gärna en tråd i (FB) Drogrehabilitering , som är en bättre plats för detta.

Tack ska göra detta.
Citera
2019-01-15, 00:30
Medlem
SkyRaiders avatar
Även jag har fått Zolpidem/Stilnoct och försökte sova på 5mg. Ingen framgång. Det ända är att det är lite lättare att andas. Kanske funkar på ångest också.

Andras erfarenhter?
Citera
2019-01-15, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider
Även jag har fått Zolpidem/Stilnoct och försökte sova på 5mg. Ingen framgång. Det ända är att det är lite lättare att andas. Kanske funkar på ångest också.

Andras erfarenhter?
Jag tycker 5mg är lite klent. 7.5mg är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in