2016-08-26, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thirl
Jag har fått sample av just Stilnox från Sanofi idag så den ska jag inta till natten. Återkommer (förhoppningsvis) imorgon, om inte i natt p.g.a. fortsatt insomnia.

Nå hur gick det? funka precis som dom skulle en vanlig zolpidem 10mg eller nåt annan känsla inblandad eller inget riktigt

tack för svar
Citera
2016-08-26, 11:41
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aderenalin
Nå hur gick det? funka precis som dom skulle en vanlig zolpidem 10mg eller nåt annan känsla inblandad eller inget riktigt

tack för svar

Hej! Jag glömde visst att citera dig och återkoppla!
Den ska inte intas förrän ikväll, då jag testade generisk Diazepam (~45 mg) igår och var tvungen att kombinera denna med 6 mg Alprazolam för att kuva ångesten. Jag däckade till slut av kombinationen.

Förmodligen kommer tabletten att behövas ikväll så jag kan återkoppla imorgon som tidigast. Ber om ursäkt för att jag missade dig!
Citera
2016-08-26, 11:44
Bannlyst
Citat:
Hej! Jag glömde visst att citera dig och återkoppla!
Den ska inte intas förrän ikväll, då jag testade generisk Diazepam (~45 mg) igår och var tvungen att kombinera denna med 6 mg Alprazolam för att kuva ångesten. Jag däckade till slut av kombinationen.

Förmodligen kommer tabletten att behövas ikväll så jag kan återkoppla imorgon som tidigast. Ber om ursäkt för att jag missade dig!

Helt ok ,återkom när du fått nån uppfattning om dem

tack
Citera
2016-08-26, 11:54
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Att ha en metallisk eftersmak i munnen är en oerhört vanlig biverkning av Zopiklon - vida känd.
Däremot hur länge den sitter i är högst individuellt. I mitt fall sitter den inte i alls längre om "morgnarna" - men kan känna den börja komma när jag t.ex. dricker vatten ~10 minuter efter att ha intagit preparatet.

Ja, det verkar ju vara så för en del. Sen hör man ju oftast mest dem som lider av det. Jag lider inte av det iaf. Det får jag ju vara glad för då. Det enda jag lider av är att en del märken av Zopiklon smakar nåt så oerhört kemiskt äckligt. Det räcker att tabletten nuddar läppen så kommer smaken. Men detta är ju snabbt avklarat efter att man svalt ner den/dem med ett glas av något.
Imovane Meda smakar inte så jävligt som t.ex Zopiklon Pilum. Nästan ingenting alls i jämförelse.
Citera
2016-08-26, 12:04
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerran777
Ja, det verkar ju vara så för en del. Sen hör man ju oftast mest dem som lider av det. Jag lider inte av det iaf. Det får jag ju vara glad för då. Det enda jag lider av är att en del märken av Zopiklon smakar nåt så oerhört kemiskt äckligt. Det räcker att tabletten nuddar läppen så kommer smaken. Men detta är ju snabbt avklarat efter att man svalt ner den/dem med ett glas av något.
Imovane Meda smakar inte så jävligt som t.ex Zopiklon Pilum. Nästan ingenting alls i jämförelse.

Medas Imovane/Zopiklon Pilum/Mylan/Actavis och Stada är det ingen skillnad för mig med. Alla smakar apavexkrement vid kontakt i munhålan. Det gäller att fylla munnen med vatten, lutan huvudet bakåt med öppen mun och sen släppa ned tabletten/tabletterna och svälja illa kvickt för att undvika det värsta, och även då får man en otrevlig smak i munnen, som som tur är varar kort.
Citera
2016-08-27, 17:54
Medlem
Sqrbankens avatar
Visade sig att morsan hade en karta Imovane hon fått av läkaren på sin arbetsplats som hon skulle använda vid långflygningar. Dock inte tagit nån vilket jag tog fasta på och fick den av henne.

Ska börjar nytt arbete vilket stressar mig och vet jag kommer ha enorma problem att somna första tiden. Propavan-bakfyllan orkar jag bara inte med. Hoppas detta hjälper.

Men, hur vet man om man har sömnapné? Har ingen sambo som kan "lyssna" på mig, dock har jag sovit på hotellrum med folk mkt vilka inte märkt av ngnting åt det hållet. Snarkar gör jag dock, vilket dock brukar korrelera efter mängd alkoholintag.

Ska dock inte fluddra, utan ta nyktert medicinskt för insomningsbesvär.

5 mg är tabletterna på. Vad kan jag förvänta mig? Kommer min ångest dämpas en smula också iom bensostrukturen i preparatet?
Citera
2016-08-27, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
5 mg är tabletterna på. Vad kan jag förvänta mig? Kommer min ångest dämpas en smula också iom bensostrukturen i preparatet?

Tar du dom och går och lägger dig kan du förvänta dig att sova. Antagligen lite innan du somnar kommer du känna dig rätt go. Ja, ångesten dämpas. De funkar egentligen lika bra som vilken benzo som helst mot ångest om inte bättre för vissa t.om. Jag själv har tex använt dom som "vid behov" medicin under dagarna.
Citera
2016-08-27, 18:14
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DialTone
Tar du dom och går och lägger dig kan du förvänta dig att sova. Antagligen lite innan du somnar kommer du känna dig rätt go. Ja, ångesten dämpas. De funkar egentligen lika bra som vilken benzo som helst mot ångest om inte bättre för vissa t.om. Jag själv har tex använt dom som "vid behov" medicin under dagarna.

Ah, intressant. Medicineras med rek. maxdos Escitalopram mot ångestproblematik, fungerar väl. När det är dags att sova så kan jag ha problem dock. Överkomligt under vanliga vardagar men outhärdligt vid nya händelser i livet såsom nytt arbete.

Kan för fasiken inte lära känna nytt folk, visa framfötterna, ta in ny information och nya rutiner på en propavan-bakfylla. Börjar nya jobbet på onsdag men kommer köra en testballong imorrn kväll. Ikväll ska jag dricka sprit.
Citera
2016-08-27, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ah, intressant. Medicineras med rek. maxdos Escitalopram mot ångestproblematik, fungerar väl. När det är dags att sova så kan jag ha problem dock. Överkomligt under vanliga vardagar men outhärdligt vid nya händelser i livet såsom nytt arbete.

Kan för fasiken inte lära känna nytt folk, visa framfötterna, ta in ny information och nya rutiner på en propavan-bakfylla. Börjar nya jobbet på onsdag men kommer köra en testballong imorrn kväll. Ikväll ska jag dricka sprit.

Well, om du skulle ta en under dagen kan du inom ca 30min räkna med att du kommer bli socialare. När jag inte hade så stor benzotolerans vart jag rätt mycket socialare när jag tog imovane.
Citera
2016-08-27, 18:35
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DialTone
Well, om du skulle ta en under dagen kan du inom ca 30min räkna med att du kommer bli socialare. När jag inte hade så stor benzotolerans vart jag rätt mycket socialare när jag tog imovane.

Det intressanta är att min tolerans kommer att vara noll. Har aldrig brukat nått som i Sverige klassas som narkotika; vilket då lämnar kvar alkohol, nikotin, jordgubbstårta och koffein i princip..

Hur länge verkar Imovane? Tycker jag läst lite olika bud här. Har kanske med nämnda toleransutveckling att göra.
Citera
2016-08-27, 19:12
Bannlyst
Citat:
Det intressanta är att min tolerans kommer att vara noll. Har aldrig brukat nått som i Sverige klassas som narkotika; vilket då lämnar kvar alkohol, nikotin, jordgubbstårta och koffein i princip..

Hur länge verkar Imovane? Tycker jag läst lite olika bud här. Har kanske med nämnda toleransutveckling att göra.

Ca 6h är halveringstiden. Så förvänta dig att må bra under den tiden, men kan ju även verka längre.
Jo, tror tolerans påverkar halveringstiden, vet inte om det är sant i rent forskningssyfte, men om man går efter ens egna erfarenheter och vad man hört av andra så är det så.
Citera
2016-08-27, 23:29
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aderenalin
Helt ok ,återkom när du fått nån uppfattning om dem

tack

Igår kväll intog jag tabletten. Jag måste nog erkänna att den är bättre än Zopiklon för mig, (jag hade förvisso knappt ätit något under dagen plus att jag hade tagit både Diazepam och Alprazolam för att dämpa ångesten) men det är svårt att säga med tanke på att det bara var en tablett jag fick.

Föhoppningsvis dyker det upp fler och då ska en med ingående studie inrättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in