2016-08-23, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Ja så är det kroppen vänjer sig snabbt..

Fast det finns spikade intag för att förhindra att toleransen inte skenar iväg och det har nämnts tidigare i denna tråd!

Zopiklon ta aldrig mer än 15mg

zolpidem ta aldrig mer än 20mg

tummen upp är min åsikt där. För oss som vet detta dilemma som präglar ens liv.

må väl, mvh
Citera
2016-08-23, 02:51
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Precis, både Zopiklon och Zolpidem påverkar gaba-receptorsystemet. Så visst är dessa anxiolytiska.

Ja, viss anxiolytisk effekt har de, så klart. Zopiklon mer än Zolpidem, men det är inte deras primära funktioner.
Det förekommer att vissa läkare skriver ut Zopiklon mot oro/ångest istället för att skriva ut bensodiazepiner, vilket jag anser märkligt. Om man istället dämpar ångesten med anxiolytika så kan man bearbeta sina tankar under tiden man är ångestfri/har lindrat ångest.
Emellertid om man skriver ut hypnotika så somnar i regel patienten istället, vilket inte, i min mening, är positivt då detta inte leder till ett tänkande under tiden som preparatet är verksamt i kroppen.

Men ja, du har rätt.
Citera
2016-08-23, 17:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Bestämt mig för att ringa min läkare och se över möjligheten att få imovane utskrivet.

Har ångestproblematik, vilket i det stora hela behandlas väl med escitalopram, men ska börja på ett nytt jobb nästa vecka så känns en aning laddat och vet att jag kommer få lite elakare sömnproblem än vanligt första tiden. Skulle behöva nått lugnande som får mig att somna och tackla denna initiala tid bättre.

Mina sömnproblem får mig inte att vakna nätterna igenom utan det är just insomningen som brister pga ångest, oro och grubbel.

Har Propavan... Gick an att ta 4 timmar innan läggdags med inkörda arbetskamrater med full koll på min sjukdomsbild sedan åratal tillbaka. Men komma in och vara en Zombie förmiddagen varje morgon går ju för fan inte den initiala tiden under en nyanställning!!

Låter som om imovane kan vara en potent medicin sett till mina besvär sett till det folk skriver i tråden? Verkar vara mer ångestdämpande än Stilnoct som jag uppfattar som mer "flummig" ?
Citera
2016-08-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalldemar
Någon som vet hur mycket man kan ta per dag utan att toleransen höjs?

Hört att man kan variera mellan Zopiklon och Zolpidem, och på så sätt fördröja att utveckla tolerans. För även om de är korstoleranta så verkar de inte på exakt samma receptorer, även om båda självklart går på GABA-A.

För på Stilnoct får jag ingen ångestdämpande effekt alls, medans på Zopiklon är nästan i klass med Xanor. Så det är självklart enligt mig, att vissa receptorer får ''vila'' om du skiftar mellan dem.
Citera
2016-08-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Hört att man kan variera mellan Zopiklon och Zolpidem, och på så sätt fördröja att utveckla tolerans. För även om de är korstoleranta så verkar de inte på exakt samma receptorer, även om båda självklart går på GABA-A.

För på Stilnoct får jag ingen ångestdämpande effekt alls, medans på Zopiklon är nästan i klass med Xanor. Så det är självklart enligt mig, att vissa receptorer får ''vila'' om du skiftar mellan dem.

Det stämmer jag tar i vanliga fall 7,5-15mg imovane varje natt.. Men vid enstaka tillfällen när jag i stället tagit 10mg zolpidem så knockar den mig rejält..
Citera
2016-08-23, 18:14
Medlem
populopiduss avatar
Upplever ni också stor skillnad på sömnkvalitet med eller utan z-analoger? Äter Stilnoct (numera bara då och då) och när jag gör det är jag inte alls lika utvilad dagen efter som jag är utan med samma antal timmar sömn.
Citera
2016-08-23, 20:25
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Upplever ni också stor skillnad på sömnkvalitet med eller utan z-analoger? Äter Stilnoct (numera bara då och då) och när jag gör det är jag inte alls lika utvilad dagen efter som jag är utan med samma antal timmar sömn.
Jag är lika utvilad dagen efter bara jag har vaknat till. Tycker ofta det är svårare att ta sig upp på morgonen däremot. Detta gäller speciellt när jag äter imovane med längre halveringstid, än om jag äter stilnoct som troligtvis är helt ute ur kroppen när jag vaknar.
Citera
2016-08-23, 21:09
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Jag är lika utvilad dagen efter bara jag har vaknat till. Tycker ofta det är svårare att ta sig upp på morgonen däremot. Detta gäller speciellt när jag äter imovane med längre halveringstid, än om jag äter stilnoct som troligtvis är helt ute ur kroppen när jag vaknar.

I mitt fall tror jag att det handlar om att jag blev fysiskt beroende av Stilnoct då jag åt alldeles för länge och för mycket. Får liksom instant avtändning dagen efter även på 10mg, om än mild.
Citera
2016-08-24, 00:59
Medlem
MrWalldemars avatar
Jag fick utskrivet imovan nyss mot sömnen, som jag senast fick förra året.
Problemet nu är att dom knappt funkar, tar en 7,5mg innan jag går och lägger mig men kan inte sova ändå vilket jag kunde förr. Brukade bli lite go också men känner alltså ingenting.

Vad kan de bero på? Toleransen från förra året måste väl va borta nu?

Kan man säga till doctorn att dom inte funkar utan att det låter som man fiskar efter mediciner, och vill pröva något annat?

Mvh

Edit drog i mig 5 st nu för att se om ens händer nått
Senast redigerad av MrWalldemar 2016-08-24 kl. 01:02.
Citera
2016-08-24, 03:09
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thirl
Ja, viss anxiolytisk effekt har de, så klart. Zopiklon mer än Zolpidem, men det är inte deras primära funktioner.
Det förekommer att vissa läkare skriver ut Zopiklon mot oro/ångest istället för att skriva ut bensodiazepiner, vilket jag anser märkligt. Om man istället dämpar ångesten med anxiolytika så kan man bearbeta sina tankar under tiden man är ångestfri/har lindrat ångest.
Emellertid om man skriver ut hypnotika så somnar i regel patienten istället, vilket inte, i min mening, är positivt då detta inte leder till ett tänkande under tiden som preparatet är verksamt i kroppen.

Men ja, du har rätt.

För att förtydliga mitt utlåtande: Z-analoger verkar på samma receptorsystem som t.ex. bensodiazepiner, liksom alkohol gör; GABA receptorsystemet. Anledningen till att man kan uppleva viss anxiolytisk effekt på Z-analoger är att GABA systemet hanterar lugnande, ångestdämpande och sömngivande signaler, så även om Z-analoger primärt är hypnotika så kan man uppleva ångestdämpande effekt av dessa och de kan skrivas ut mot detsamma av (av min mening) inkompetenta läkare då dessa inte har något långsiktigt tänk i sitt förskrivande.
Citera
2016-08-24, 17:45
Medlem
500ghzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalldemar
Jag fick utskrivet imovan nyss mot sömnen, som jag senast fick förra året.
Problemet nu är att dom knappt funkar, tar en 7,5mg innan jag går och lägger mig men kan inte sova ändå vilket jag kunde förr. Brukade bli lite go också men känner alltså ingenting.

Vad kan de bero på? Toleransen från förra året måste väl va borta nu?

Kan man säga till doctorn att dom inte funkar utan att det låter som man fiskar efter mediciner, och vill pröva något annat?

Mvh

Edit drog i mig 5 st nu för att se om ens händer nått

Fråga doktorn om du kan få stilnoct/zolpidem istället.
Sömntabletter kan vara så jävla skumma ibland, hände det nåt efter 5 stycken?

En gång åt jag 10st imovane under en natt utan att ens kunna somna och då hade jag inte ätit några på över en månad :S
Senast redigerad av 500ghz 2016-08-24 kl. 17:56.
Citera
2016-08-24, 18:35
Medlem
MrWalldemars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 500ghz
Fråga doktorn om du kan få stilnoct/zolpidem istället.
Sömntabletter kan vara så jävla skumma ibland, hände det nåt efter 5 stycken?

En gång åt jag 10st imovane under en natt utan att ens kunna somna och då hade jag inte ätit några på över en månad :S

Blev att jag tog 7st den kvällen och det blev faktiskt inte sån stor skillnad. Visst blev man lite flummig och somna efter ett tag, men skulle jag haft i mig den mängden för ett år sedan så skulle jag blivit helt jävla borta.

A får göra det, det e bara det att varje gång man frågar doktorn om någon specifik substans så känns det som om dom blir typ misstänksamma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in