2016-08-21, 02:11
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Läkare brukar inte bry sig speciellt mycket huruvida du har stilnoct eller imovane på recept. Påpeka att du inte har några problem att sova när du väl somnat, men att det är själva problemet. Stilnoct har ju så pass kort halveringstid att det är ute ur kroppen fortare än imovane.

Imovane föredrar jag personligen om jag inte ska ha det enbart för sömnen. Stilnoct har alldeles för stor potential att orsaka minnesluckor och extremt skumt beteende.

Detta är anledningen till att läkare föredrar att skriva ut Zopiklon framför Zolpidem. Zolpidem har, som du säger, stor potential att orsaka minnesluckor och "skumt" beteende, så som t.ex. sömngång där man utför sysslor (jfr. att dra på spisen i sömnen - kan sluta jävligt illa).

Ingen av dem har någon egentlig anxiolytisk effekt, utan det är den sederande, d.v.s. den hypnotiska effekten man upplever som ångestdämpande.
Citera
2016-08-21, 02:42
Medlem
jerran777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aderenalin
Jag tycker zolpidem slår zoplicone stort!! inget snack ,snabbt påslag ,hypnotisk ångest som borta...bara enda problemet e 2 timmar halverings tid ,men för att må gott ,innan du somnar Zolpidem för mig all the way

Både och är ju vinnaren!
Citera
2016-08-21, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thirl
Detta är anledningen till att läkare föredrar att skriva ut Zopiklon framför Zolpidem. Zolpidem har, som du säger, stor potential att orsaka minnesluckor och "skumt" beteende, så som t.ex. sömngång där man utför sysslor (jfr. att dra på spisen i sömnen - kan sluta jävligt illa).

Ingen av dem har någon egentlig anxiolytisk effekt, utan det är den sederande, d.v.s. den hypnotiska effekten man upplever som ångestdämpande.

Fast Zopiklonen har väl en anxiolytisk effekt? Den är väl nästan släkt med Alprazolam? Även om de är väldigt stor skillnad på dem såklart eftersom Zopiklon är en Z-analog.

Men för mig dödar Imovanen ångesten utan att jag blir trött. Brukar köra på dem mot ångest dagtid när jag inte vill ta riktiga benson.
Citera
2016-08-21, 05:07
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Fast Zopiklonen har väl en anxiolytisk effekt? Den är väl nästan släkt med Alprazolam? Även om de är väldigt stor skillnad på dem såklart eftersom Zopiklon är en Z-analog.

Men för mig dödar Imovanen ångesten utan att jag blir trött. Brukar köra på dem mot ångest dagtid när jag inte vill ta riktiga benson.
Precis, både Zopiklon och Zolpidem påverkar gaba-receptorsystemet. Så visst är dessa anxiolytiska.
Citera
2016-08-21, 09:59
Medlem
Forsberg21s avatar
Efter dessa svar blir det nog att behålla imovane.. Behöver dom för ångestlindring och sömn och dessa verkar vara bättre låter det som.
Nån zombie har jag ingen lust att leka
Citera
2016-08-21, 10:05
Medlem
RadikalFails avatar
Av imovane och stilnoct så vinner stilnoct.
Nu har jag inte tagit någon av dessa medel i syfte att "berusa" mig. Utan för att jag har ett helvete med att sova.
Stilnoct var bra då man somnade nästan på en gång. Imovane tar flera timmar för mig att somna på, sen får jag den berömda metallsmaken i munnen av imovane. Vilket är en stor nackdel. För allt smakar fan långt in på eftermiddagen dagen efter.
Citera
2016-08-21, 22:34
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Jag tycker det är tvärtom! Zolpidem har mycket starkare hypnotisk effekt och är på så sätt mer ångestdämpande än all benso.. Fast den korta halveringstiden på 2 timmar gör den helt värdelös i medicinsk synpunkt! Speciellt om man är som mig och vill ligga och mysa framför en film/serie innan man somnar..

Okej, ja alla är vi olika! Själv får jag en starkt ångestdämpande effekt av Zopliklon som är i närheten av Xanor faktiskt, medan jag av Zolpidem inte får ångestdämpning annat än i högre doser (pga att man blir så borta då antar jag).
Citera
2016-08-23, 00:40
Medlem
MrWalldemars avatar
Någon som vet hur mycket man kan ta per dag utan att toleransen höjs?
Citera
2016-08-23, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalldemar
Någon som vet hur mycket man kan ta per dag utan att toleransen höjs?

Tar man varje dag så höjs den oavsett dos.
Citera
2016-08-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DialTone

precis, och fort går det.
Citera
2016-08-23, 01:02
Medlem
MrWalldemars avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Xanaxboy
precis, och fort går det.

Fan
Finns det nått som funkar lika bra mot sömnen som man inte får sån snabb toleransökning?
Citera
2016-08-23, 01:11
Medlem
Citat:

Ja så är det kroppen vänjer sig snabbt..

Fast det finns spikade intag för att förhindra att toleransen inte skenar iväg och det har nämnts tidigare i denna tråd!

Zopiklon ta aldrig mer än 15mg

zolpidem ta aldrig mer än 20mg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in