Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-13, 17:21
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Oj okej... vad händer om du slänger i dig runt 70mg imovane då?

Blev väl mysig och "full" typ, och ångetfri. Men en sak vad gäller den ångestdämpande effekten av Imovane som jag minns är att man aldrig blev ångestfri i ordets rätta bemärkelse. Det kändes snarare som att man lade ett lock över ångesten och att den fanns där i bakgrunden, till skillnad från benso.
Citera
2017-11-13, 18:36
Medlem
zero414s avatar
Citat:
Låter märkligt, vilken del av landet? Här i region öst ersätter dom ALDRIG, trots att inget missbruk fanns registerat samt att polisanmälan var gjord...

Västra delen av landet.
Tycker det är klart man ska få nytt recept om det blivit stulet eller om man blivit rånad och gjort en anmälan. Är samma som om man får sitt Visa kort kapat, då får man ersättning.
Lite långsökt jänförelse kanske man tycker att sin läkare ska ha förståelse för situationen.
Men förstår att det är lite svårt när det gäller Z-analoger och benzo t.ex.
Skulle det vara penicillin skulle det inte vara minsta problem så tycker det ska gälla samma oavsett läkemedel.
Citera
2017-11-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero414
Västra delen av landet.
Tycker det är klart man ska få nytt recept om det blivit stulet eller om man blivit rånad och gjort en anmälan. Är samma som om man får sitt Visa kort kapat, då får man ersättning.
Lite långsökt jänförelse kanske man tycker att sin läkare ska ha förståelse för situationen.
Men förstår att det är lite svårt när det gäller Z-analoger och benzo t.ex.
Skulle det vara penicillin skulle det inte vara minsta problem så tycker det ska gälla samma oavsett läkemedel.

Nej här i öst handlar det bara om just narkotikaklassade läkemedel, ersätts som praxis aldrig
Citera
2017-11-14, 04:42
Medlem
zero414s avatar
Hur är Sonata som sömnmedicin samt hur den är att "flumma" på?
Skrivs i stort sett inget alls om den här i Forumet. Jag har inte läst något hitills inalla fall. Är det för den inte är liks vanlig på recept? Har Aldrig stött på den Svart heller, kanske också är en bidragande faktor till att det inte pratas om den. Är väldigt nyfiken på hur den fungerar och hur effekten är, så om någon testat och desutom kan jämföra med dom två andra z-analogerna hade det varit riktigt intressant. Ska prata med min läkare på Torsdag om min medicin för sömnen, har i dagsläget både Imovane och Stilnoct (zolpidem) ordinerat så kan växla lite fram och tillbaka på dom. Tycker Stilnoct 10mg tillsammans med 2st Circadin 2mg (Melatonin) nån timma innan ger riktigt bra sömn. Kan få samma med Imovane med inte alltid, Stilnocten är det nästan som garanti på att det ska funka. Och sover bra dom nätterna med den medicinen med. På.bara Imovane t.ex (eller kombo med t.ex Stesolid) så kam jag vakna när effkten av tabletten(erna) försvunnit.
Så ska fråga om Sonata på torsdag och kanske till och med be om att få pröva dom under en period och se hur jag sover då.
Men som sagt, all info uppskattas!
Citera
2017-11-14, 04:46
Medlem
zero414s avatar
Update: såg nyss på FASS att Sonata (zalpedon) inte finns kvar i Svergie som läkemedel. Men går ju att få på recept ändå. Så kallat import läkemedel recept, heter något särskilt men kommer inte på namnet just nu.
Licens-preparat?
Vet i alla fall att man kan få läkemedel som kanske bara finns i annat land på recept här i Sverige
Citera
2017-11-14, 14:23
Medlem
Citat:
Enligt mina erfarenheter skulle du inte få nya oavsett om du har missbruk eller inte i journalerna... Narkotikaklassade preparat ersätts inte...

Sant, fast en gång - om vi skruvar bak tiden till runt 2007-2008 nånting, då fick jag ta ett allvarligt snack med läkaren, min far med för den delen, efter om och men och var tvungen att ta mig till läkaren (en bokad tid), han ville inte hälsa mig med handen dessutom, allt handlade om att jag tappade bort mina Zolpidem på bussen 100 st burk, men fick 60 st efter "ett mycket kämpande". Och utan min fars inkoppling i det hela hade det nog ALDRIG gått, så det ligger en del i det du säger.
Citera
2017-11-15, 19:50
Medlem
Stilnoct VÄGRAR fungera

Har funderat ett bra tag nu på varföööör stilnoct vägrar att fungera på mej, tänkte därför höra era teorier och kika om någon annan eventuellt upplever samma sak med just stilnoct.
Jag är en tjej på 19 år, tagit tabletter mot sömnproblem sen jag var 13 år.
Det var ju dock inte förrän ett år sen, när jag fyllde 18, som jag fick något annat än typ antihistaminer som atarax, lergigan, theralen och typ circadin och propavan utskrivet av min läkare. (Även om jag testat både imovane och stilnoct innan)
Dom enda som dock verkligen ger någon effekt på mej är imovane och, tro det eller ej, lergigan om jag tar en större dos.

MEN för att komma fram till min huvudfråga; under dom senaste 3 åren har jag stått utan varken lergigan eller imovane kanske 4 gånger, varav jag i panik har sprungit till min mormor och frågat om hon haft något för sömnen och fått stilnoct. Men ingen av gångerna har jag känt någon effekt alls, varken blivit flummig eller trött. Tänkte första 2 gångerna att det kanske berodde på för liten dos (10 mg) men nu dom 2 senaste gångerna har jag tagit 25 mg och har fortfarande inte känt en tillstymmelse av någon effekt.

Vad kan det bero på? Kan man bygga upp en tolerans för stilnoct via imovane trots att stilnoct inte ens är benzo? Fattar nada, skulle va kul att få svar eller höra teorier
Citera
2017-11-15, 21:01
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhubinette
Vad kan det bero på? Kan man bygga upp en tolerans för stilnoct via imovane trots att stilnoct inte ens är benzo? Fattar nada, skulle va kul att få svar eller höra teorier [...]

Om jag förstår dig rätt tar du Imovane regelbundet, Stilnoct är också en s.k. z-analog liksom Imovane så en viss korstolerans borde kunna förekomma, men jag är inte säker. En del kanske helt enkelt inte får effekt av den ena men bra av den andra. Har själv Imovane sedan många år, aldrig provat Stilnoct. Ett tips sök i denna tråden på korstolerans, någon har säkert skrivit om det tidigare.
Citera
2017-11-15, 22:44
Medlem
sepekastrulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Om jag förstår dig rätt tar du Imovane regelbundet, Stilnoct är också en s.k. z-analog liksom Imovane så en viss korstolerans borde kunna förekomma, men jag är inte säker. En del kanske helt enkelt inte får effekt av den ena men bra av den andra. Har själv Imovane sedan många år, aldrig provat Stilnoct. Ett tips sök i denna tråden på korstolerans, någon har säkert skrivit om det tidigare.

Intygar att de har korstolerans. Fungerar på samma sätt som benzodiazepiner har tolerans emot varandra.

Z-analoger (Imovane/Stilnoct) har även korstolerans mot benzo, och vice versa.
Citera
2017-11-19, 17:12
Medlem
Hej!
Påverkas psyket mycket negativt av att missbruka imovane? Jag älskar ruset av imovane, tagit det i ca två års tid, och varit vaken på det. Som mest har jag väl käkat fem-sex 7,5mg åt gången. Kanske lite onödigt mycket, tycker 2-3 räcker för att slippa ångesten, bli social och kreativ.

Men ja, tillbaka till frågan, mår man dåligt i längden av att käka det regelbundet som jag gjort? Blir det samma abstinens som benzo? Har ju ingen aning om min ångest blir förvärrad av missbruket. Har alltid haft dåligt psyke.
Citera
2017-11-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten

Aa men precis. Aldrig hört talas om korstolerans tidigare men det låter ändå som en vettig förklaring. Fruktansvärt drygt dock
Hasch + stilnoct va inte heller så poppis
Citera
2017-11-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktsallad12
Hej!
Påverkas psyket mycket negativt av att missbruka imovane? Jag älskar ruset av imovane, tagit det i ca två års tid, och varit vaken på det. Som mest har jag väl käkat fem-sex 7,5mg åt gången. Kanske lite onödigt mycket, tycker 2-3 räcker för att slippa ångesten, bli social och kreativ.

Men ja, tillbaka till frågan, mår man dåligt i längden av att käka det regelbundet som jag gjort? Blir det samma abstinens som benzo? Har ju ingen aning om min ångest blir förvärrad av missbruket. Har alltid haft dåligt psyke.

Du svarar ju lite själv på frågan att "det räcker med 2-3 för å bli social och kreativ", så varför tar du 5 till 6, 7,5 mg.

Givetvis är det inte alls bra att hålla denna dos som sträcker sig över en längre tid. Visst kan det bryta ner psyket, och abstinensen på Imovane 7,5 är jag helt säker, minst lika hemsk som bensodiazepiner.

Mitt tips är att du försöker ta så lite så möjligt i och med du du faktiskt skulle kunna som du själv nämner som sagt
Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in