2016-07-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buttnutter
De börjar inte ösa på mig massa antihstaminer och andra vädelösa preparat? Har man ont så har man

Det är väldigt olika men generellt har det blivit svårare att få utskrivet narkotika klassad medicin speciellt i kombination för mig krävdes det en remis till smärtenheten för värdering av alternativ..
Citera
2016-07-06, 18:47
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoner1983
Har ätit imovane 7.5mg varje natt i snart ett halvår.
Varken mer eller mindre. Dock ej på helgerna om jag dricker alkohol.
När jag ser tillbaka på tiden så har jag märkt att jag får oftare minnesluckor när jag festar. Har även börjat göra konstiga saker när jag dricker. Är det någon som märkt samma sak trots att dessa tabletter ska ha kort halveringstid?
Ja. Jag har svårt att sluta dricka när jag festar. Det är som att imovaneabstinensen kommer på kvällen och i vanliga fall tar jag en halv eller hel tablett vid den tiden men när jag festar fyller alkoholen den funktionen och kroppen vill bara ha mer tills jag inte minns mer. Jag har aldrig problem med att hålla mig till ordinerad dos när det gäller tabletterna utan suget efter mer sker istället med alkohol. Det här skedde aldrig innan, jag hade tvärtom väldigt lätt för att inte dricka för mycket.Jag har också tagit tabletten regelbundet i ett halvår.
Citera
2016-07-08, 03:42
Medlem
Phobiazis avatar
Är imovane eller stilnoct bäst mot insomnia?

Jag har alltså inte svårt att sova en hel natt, utan det är att somna jag har problem med. Sitter här för 3:e natten i rad och väntar på att kunna somna, kan ta upp till 5 timmar ibland trots att jag har bra dygnsrytm osv... Så tänkte prova någon av dessa eftersom sånt jag fått av min läkare inte funkat alls, theralen exempelvis!
Citera
2016-07-08, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi

Jag har alltså inte svårt att sova en hel natt, utan det är att somna jag har problem med. Sitter här för 3:e natten i rad och väntar på att kunna somna, kan ta upp till 5 timmar ibland trots att jag har bra dygnsrytm osv... Så tänkte prova någon av dessa eftersom sånt jag fått av min läkare inte funkat alls, theralen exempelvis!

Det går inte att svara på eftersom alla påverkas olika! imovane är mjukare med längre halverings tid och stilnoct slår hårt men fungerar bara i två timmar..! För mig fungerar imovane bättre vid längre tids användning.. Skulle jag klara mig på sporadiskt användning så blir det zolpidem..
Citera
2016-07-08, 05:53
Medlem
christerys avatar
Citat:

Stilnoct för insomning och så rävgiftet propavan, växla tex veckovis mellan dessa och enbart Imovane för att minska risken för tolerans. Sen tabletter enbart natten före jobb/skola tex sön-tors för att minska risken ytterligare.

Men dom är inte lätta att få för längre tids användning. Inte för normalt folk i alla fall då det finns risk för att fastna på dessa.
Citera
2016-07-08, 07:42
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Det går inte att svara på eftersom alla påverkas olika! imovane är mjukare med längre halverings tid och stilnoct slår hårt men fungerar bara i två timmar..! För mig fungerar imovane bättre vid längre tids användning.. Skulle jag klara mig på sporadiskt användning så blir det zolpidem..

Jo att det är individuellt förstår jag, så kanske skulle formulerat lite annorlunda.. Men jag tackar så mycket för informationen!

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Stilnoct för insomning och så rävgiftet propavan, växla tex veckovis mellan dessa och enbart Imovane för att minska risken för tolerans. Sen tabletter enbart natten före jobb/skola tex sön-tors för att minska risken ytterligare.

Men dom är inte lätta att få för längre tids användning. Inte för normalt folk i alla fall då det finns risk för att fastna på dessa.

Okay, tackar så mycket för svar. Kör en testbeställning på stilnoct, propavan ska nog inte vara några probs att få utskrivet! Jo jag vet att det är lätt fastna, tog någon z-analog i mina tonår som funkade skapligt och torskade nästan så jag slutade, ville inte ta risken. Men efter ett liv med sömnbesvär så känns risken värd att ta för ett mer fungerande och glatt liv!
Citera
2016-07-08, 09:27
Medlem
christerys avatar
Citat:
Okay, tackar så mycket för svar. Kör en testbeställning på stilnoct, propavan ska nog inte vara några probs att få utskrivet!

Nä, det är inte några problem att få propavan, fungerade bra för mig ganska länge men sen fick jag myrkryp ibland och sen blev det bara värre så jag tvingades sluta helt med dom.

Men testa växla imovane/stilnoct och känner du att dom inte fungerar (de dagar du inte tar dom sover du lika bra/dåligt) så är det inte nån större idé att gå upp i dos, det håller bara ett litet tag till sen slutar det fungera igen. Been there, done that. Först 5mg imovane och sen upp till 7,5 och när jag upptäckte att jag sov 4 timmar med 7,5 och 4 timmar utan så gav jag fan i dessa.

Sen har jag hört talas om andra som inte har några problem med tolerans efter flera år.
Citera
2016-07-08, 13:03
Avstängd
Sweenietods avatar
Hej! Någon som vet om "CYP3A4 Inhibitor" påverkar metabolismen av Z-analoger? så de finns i kroppen längre. Nu tänker jag på quinine.
Den finns te x i Tonic water eller så i plaquenil. Clairthromycin skall ev ha en effekt eftersom den hämmar nedbrytningen.

Stämmer detta?
Citera
2016-07-08, 13:28
Medlem
Thirls avatar
Citat:

Zopiklon (Imovane) alla dagar i veckan skulle jag säga. Min psykiatriker vägrar att skriva ut Zolpidem (Stilnoct) p.g.a. dess potentiella farliga biverkningar. Jag har brukat Zopiklon under många år (har lidit av insomnia i skov sedan cirka 13-15 år tillbaka) och den är den enda som fungerar för mig. Det enda negativa är att man får en metallisk eftersmak i munnen dagen efter som kan hänga i olika länge beroende på person. För egen del så försvinner den så fort jag druckit någon halvliter vatten efter intag av morgonmedicinen.

Alla mina vänner som har/har haft Zolpidem (Stilnoct) på recept har inte direkt varit välvilligt inställda till preparatet, men varit tvungna att bruka det då sömnlösa nätter inte är ett alternativ om man förvärvsarbetar. Deras läkare var fast bestämda att den var den absolut bästa, trots klagomål på biverkningar vid uppföljning etc.

MEN: alla reagerar vi olika på olika preparat. Du får testa dig fram helt enkelt. Propavan är inte svårt alls att få utskrivet då det helt saknar beroendemekanism (men är som ovan nämnt ett jävla rävgift - jag blev helt utslagen dagen efter) - Propavan är dock ingen insomningsmedicin utan en sömnmedicin som ska förhindra för tidigt uppvaknande/avbruten sömn.
Citera
2016-07-09, 23:23
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoorhater
Bara jag som tycker att saker som gardiner börjar röra på sig fram och tillbaka när man stirrar för länge på dem? Efter ca 7,5mg x 3-5.

Nice känns det iaf även om det mest blir minnesluckor i efterhand.

Det är väldigt vanligt - och väldigt trevligt. I början på min karriär kunde jag få ganska kraftiga hallucinationer även av lägre doser. Numera rör sig bokstäver på telefonen lite på sin höjd, och allt får ett svagt, lite mystiskt filter, ungefär. Svårt att förklara. Tråkigt som fan, för hallisarna älskade jag. När jag varit vaken väldigt länge och tar Imovane kan det bli som förr dock, plus extra skevhet!

Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Hittar inte hicka som biverkning på FASS. Andra gången i rad nu jag får kraftig hicka i samband med intag. Någon som känner igen sig?

De få gångerna jag får hicka är det i samband med z-analoger. Det har även hänt flera vänner så det finns nog ett samband där.
Citera
2016-07-10, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweenietod
Hej! Någon som vet om "CYP3A4 Inhibitor" påverkar metabolismen av Z-analoger? så de finns i kroppen längre. Nu tänker jag på quinine.
Den finns te x i Tonic water eller så i plaquenil. Clairthromycin skall ev ha en effekt eftersom den hämmar nedbrytningen.

Stämmer detta?
Inte helt säker på dina medicinska termer men grapefrukt innehåller i alla fall något som potentierar Z-analoger (och diverse andra droger t.ex. benzo och vissa typer av psykedelia). Och har för mig att denna "inhibitor" du nämner vanligtvis är just grape.

Vill du "boosta" Z-droger så är grapefruktsjuice en bra startpunkt. Ruset blir mer långvarigt men enligt min erfarenhet aningens mindre påtagligt.
Citera
2016-07-11, 02:10
Medlem
Thirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thirl
Zopiklon (Imovane) alla dagar i veckan skulle jag säga. Min psykiatriker vägrar att skriva ut Zolpidem (Stilnoct) p.g.a. dess potentiella farliga biverkningar. Jag har brukat Zopiklon under många år (har lidit av insomnia i skov sedan cirka 13-15 år tillbaka) och den är den enda som fungerar för mig. Det enda negativa är att man får en metallisk eftersmak i munnen dagen efter som kan hänga i olika länge beroende på person. För egen del så försvinner den så fort jag druckit någon halvliter vatten efter intag av morgonmedicinen.

Alla mina vänner som har/har haft Zolpidem (Stilnoct) på recept har inte direkt varit välvilligt inställda till preparatet, men varit tvungna att bruka det då sömnlösa nätter inte är ett alternativ om man förvärvsarbetar. Deras läkare var fast bestämda att den var den absolut bästa, trots klagomål på biverkningar vid uppföljning etc.

MEN: alla reagerar vi olika på olika preparat. Du får testa dig fram helt enkelt. Propavan är inte svårt alls att få utskrivet då det helt saknar beroendemekanism (men är som ovan nämnt ett jävla rävgift - jag blev helt utslagen dagen efter) - Propavan är dock ingen insomningsmedicin utan en sömnmedicin som ska förhindra för tidigt uppvaknande/avbruten sömn.

För övrigt är Zaleplon borttaget (avregistrerat). Efter kontakt med Läkemedelsverket, vilka hänvisade mig till läkemedelsföretaget (Meda) angående varför den togs bort (detta av ren nyfikenhet då den hade noll effekt på mig) så nämnde de att den togs bort främst p.g.a. dålig försäljning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in