2015-09-20, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Hur går det? Jag tycker att du ska gå och lägga dig ifall du är orolig.

Jag gick runt här hemma ett tag, kunde inte bestämma mig för hur jag skulle göra. Till slut valde jag sängen.
Citera
2015-09-20, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eisapeitte
Att må bra! Fast börjar det snurra så gå och lägg dig så lär det ändå vara okej imorgon.

Det enda som hände när jag gick runt här hemma var att jag började känna mig lite yr så jag gick och la mig. Varit vaken en timme nu och allt känns som vanligt.
Citera
2015-09-21, 16:53
Medlem
Antagligen har detta varit uppe tidigare men hittar inget svar.

Jag har senaste tiden (3-4 månader) haft stora problem att somna in och även vaknat upp flera gånger varje natt. Fått Imovane utskrivet och det fungerar bra. Mitt problem är att jag är rädd för att utveckla ett beroende. Är det någon som har erfarenheter av att använda imovane dagligen under längre perioder?

De två läkare jag varit i kontakt ger mig helt olika besked. Nr1 säger att det är extremt vanebildande medans Nr2 hävdar motsatsen. "Du utvecklar inget beroende om du har ett behov av medicinen".. Vad tror ni? Är det ok att ta 5mg varje kväll?

Tacksam för svar.
Citera
2015-09-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelOtto
Antagligen har detta varit uppe tidigare men hittar inget svar.

Jag har senaste tiden (3-4 månader) haft stora problem att somna in och även vaknat upp flera gånger varje natt. Fått Imovane utskrivet och det fungerar bra. Mitt problem är att jag är rädd för att utveckla ett beroende. Är det någon som har erfarenheter av att använda imovane dagligen under längre perioder?

De två läkare jag varit i kontakt ger mig helt olika besked. Nr1 säger att det är extremt vanebildande medans Nr2 hävdar motsatsen. "Du utvecklar inget beroende om du har ett behov av medicinen".. Vad tror ni? Är det ok att ta 5mg varje kväll?

Tacksam för svar.
Ja det är okej att ta 5 mg varje kväll men jag tycker läkare nummer två verkar lite naiv. Självklart kan man utveckla ett beroende oavsett om man behöver medicinen eller ej. Sanningen ligger nog snarare mitt emellan vad de två läkarna sagt.
Citera
2015-09-21, 19:21
Medlem
KringExs avatar
Är det någon som vet ungefär hur mkt 10mg Stilnoct motsvarar i Diazepam?
Man brukar ju ofta jämföra hur starka bensodiazepiner är och då brukar man mäta motsvarighet till Diazepam.
Nu är detta ett Z-preparat, men tänkte ändå höra om någon vet på ett ungefär?
Citera
2015-09-21, 19:23
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Är det någon som vet ungefär hur mkt 10mg Stilnoct motsvarar i Diazepam?
Man brukar ju ofta jämföra hur starka bensodiazepiner är och då brukar man mäta motsvarighet till Diazepam.
Nu är detta ett Z-preparat, men tänkte ändå höra om någon vet på ett ungefär?

Enligt denna sida motsvarar 10mg Zolpidem (Stilnoct) 5mg Diazepam.
Citera
2015-09-21, 19:27
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Enligt denna sida motsvarar 10mg Zolpidem (Stilnoct) 5mg Diazepam.

Tackar!

Skulle man kunna använda Stilnoct som ångestdämpare, eller blir det knas då?
Citera
2015-09-21, 20:08
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Tackar!

Skulle man kunna använda Stilnoct som ångestdämpare, eller blir det knas då?

Personligen får jag ingen direkt ångestdämpande effekt av Stilnoct av någon anledning så för min del hade det inte funkat. Imovane däremot fungerar betydligt bättre ångestdämpande än Stilnoct enligt dom flesta (och mig själv), och man blir inte lika skum på dom heller. Hade det inte varit så att jag av någon anledning drabbas av depressioner och skit om jag äter för mycket Imovane hade jag ätit det dagligen mot ångest utan tvekan.

Gällande Stilnoct... även om det skulle funka för dig att käka det som ångestdämpande har det ju en väldigt kort halveringstid (~2h), så även ur den aspekten passar sig inte just Stilnoct så bra som ångestdämpare.
Citera
2015-09-21, 21:42
Medlem
KringExs avatar
Brukar ni blanda dessa med opiater?
Citera
2015-09-21, 22:40
Medlem
Skull-Kids avatar
Jaha då har man använt 7,5-15mg Imovane och 1-2mg Xanor i 3 veckor i streck nästan, hoppas på en lugn AT om det blir någon. You dont know ur addicted until you stop. Tanken var att jag under denna period skulle äta in mig på en SSRI, men eftersom läkarna strulat till det så har jag inte fått något recept på någon SSRI och helt enkelt haft så mycket ångest att jag varit tvungen att ta ofta. Skyller inte på någon annan då jag vet att jag får skylla mig själv, men riktigt dålig psykvård vi har här i Sverige. Annat är det i USA där jag är uppväxt. Hade jag haft SSRI nu så hade det iaf tagit bort depressionen under ATn, aja har varit med om det förr och det lär inte vara sista gången heller. Får i värsta fall fixa lite treo comp eller dricka ett par mellanöl/cider ett par dagar
Senast redigerad av Skull-Kid 2015-09-21 kl. 22:44.
Citera
2015-09-21, 22:43
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid
Jaha då har man använt 7,5-15mg Imovane och 1-2mg Xanor i 3 veckor i streck nästan, hoppas på en lugn AT om det blir någon. You dont know ur addicted until you stop. Tanken var att jag under denna period skulle äta in mig på en SSRI, men eftersom läkarna strulat till det så har jag inte fått något recept på någon SSRI och helt enkelt haft så mycket ångest att jag varit tvungen att ta ofta. Skyller inte på någon annan då jag vet att jag får skylla mig själv, men riktigt dålig psykvård vi har här i Sverige. Hade jag haft SSRI nu så hade det iaf tagit bort depressionen under ATn.

Skulle inte oroa mig så mycket för Imovanen... visst känner man av den när man lägger ner men inte efter så kort tid, samt att atn man eventuellt får går över fort. Xanoren däremot... well, tror du klarar dig rätt okej.
Citera
2015-09-21, 22:46
Medlem
Skull-Kids avatar
Jag får ju nya recept snart på bägge, förhoppningsvis ingår då min SSRI. Förgoppningsvis klarar jag mig utan Xanor i framtiden iaf. Imovane känns däremot skönt att ha mot sömnen, någon sådan effekt har ingen SSRI vad jag vet, tvärtom fick jag grova sömnstörningar förra gången jag stod på SSRI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in