Fick ett PM av en snubbe (som jag inte vill ge ut) angående denna tråden... Tänkte att jag lägger upp det här för er att beskåda

För er som fortfarande inte fattar att man inte ska blinka vänster i rondeller då alltså...
PM:et
Citat:
Ursprungligen postat av ######
Du skrev i vänsterblinkartråden...
Citat:
Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte.
Vad sjutton menar du egentligen med detta?
Hur kan du få problem med VB bara för att du kanske inte vet exakt varifrån bilen som VB kommer in i rondellen?
Är det inte bara så enkelt att så länge han VB så ska han inte ut ur rondellen i kommande avfart?
Samt att man ofta kan se på bilens placering m.m. vad som är mest sannolikt att den ska göra, tillsammans med hur den blinkar?
Ju tydligare och tidigare folk blinkar (inte bara i rondeller) ju bättre är det, och VB i rondeller är ett mycket bra sätt att visa folk tidigt vad man ämnar göra och bidrar till ökad förståelse och ökad säkerhet vid rondellkörning.
De argument som motståndare till VB i rondell drar fram är mest bara pinsamma och korkade, så man undrar om de ens kört i rondell eller har körkort.
#####
Svaret:
Du får ursäkta men jag tycker du har alldeles fel i det du skriver, och saknar vettiga argument.
Citat:
Hur kan du få problem med VB bara för att du kanske inte vet exakt varifrån bilen som VB kommer in i rondellen?
Men om jag inte vet vart bilen körde in vet jag ju inte heller vart vänster är - och jag vet därmed inte vart den tänker köra ut. Det krånglar alltså till i onödan och det uppstår problem vid exempelvis filbyten.
Citat:
Är det inte bara så enkelt att så länge han VB så ska han inte ut ur rondellen i kommande avfart
Detta är väl ändå jätteonödigt, du kör på en enkelriktad väg som bara har en körriktning. Om rondellen är tvåfilig kan någon tro att du ska byta fil, hur ska man lösa detta menar du?
Citat:
Samt att man ofta kan se på bilens placering m.m. vad som är mest sannolikt att den ska göra,
Säg mig, varför då blinka överhuvudtaget i rondeller? Där kommer vi ju även in på trafiksäkerhet - jag har vart nära att krocka flera gånger eftersom att någon som svänger ur rondellen framför mig inte blinkar.
Citat:
...tillsammans med hur den blinkar
Just det. Men att blinka vänster säger ju mig, som du själv säger, ingenting om bilen ska vara kvar i rondellen eller inte - och man kan aldrig vara säker på att bilen byter till högerblinkers innan den svänger ut.
Sammanfattningsvis hjälper vänsterblinkers inte till med någonting förutom för fordonen bakom som vet vart du ska - men varför skulle dem behöva veta detta?
Citat:
Ju tydligare och tidigare folk blinkar (inte bara i rondeller) ju bättre är det, och VB i rondeller är ett mycket bra sätt att visa folk tidigt vad man ämnar göra och bidrar till ökad förståelse och ökad säkerhet vid rondellkörning.
Men fortfarande - vänsterblinket kan ju endast tydas av fordonen bakom. De som kör in i rondellen via en annan infart vet ju inte vart du körde in och vart vänster då kan tänkas vara för just dig. Hur kan detta skapa förståelse och ökad säkerhet?
Citat:
De argument som motståndare till VB i rondell drar fram är mest bara pinsamma och korkade, så man undrar om de ens kört i rondell eller har körkort.
Ehm... jaha?! Argumenen ovan tycker jag säger sitt...