Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-10-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokehold
fan va jag håller med dej.
Det som jag stör mej på är att folk tror att dom gör rätt, men det är ju bara bilar bakom bilesten som kör in i rondellen som vet att han tänker köra vänster.
När han/hon väl är inne i rondellen så vet ju folk ändå inte när han ska ut förens han/hon blinkar höger.

bra tråd!!!

Jag förstår inte.... Menar ni att ni blir förvirrade av att se vänsterblinkern i motsatt håll!?
2008-10-04, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ozito
Jag förstår inte.... Menar ni att ni blir förvirrade av att se vänsterblinkern i motsatt håll!?
Saxat från förstainlägget:

Citat:
Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte.
2008-10-05, 02:54
Medlem
bujahhs avatar
Men om alla bara hade blinkat höger INNAN dom ska byta körfält för att komma ut ur rondellen så hade denna tråden inte funnits för det som skapar mest problem i en c-plats är inte folk som blinkar vänster utan folk som blinkar vänster och skiter i att blinka höger när dom ska ut från c-platsen och bara kör över 2 körfält som en jävla dåre. Det är DOM idioterna som denna tråd borde handla om och det är DOM som inte skulle haft körkort.
2008-10-05, 11:34
Medlem
Så tråden kan alltså sammanfattas:

Folk som blinkar vänster hela vägen i c-platsen hatar alla.

Och folk som blinkar vänster för att sedan blinka höger när de ska ut tycker de flesta är okej men vissa hatar det ändå av nån okänd anledning?
2008-10-05, 13:48
Medlem
farmenSebastians avatar
my 50 cent and 1 dollar

Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Så tråden kan alltså sammanfattas:

Folk som blinkar vänster hela vägen i c-platsen hatar alla.
hatas dom,eller hatar?

Och folk som blinkar vänster för att sedan blinka höger när de ska ut tycker de flesta är okej men vissa hatar det ändå av nån okänd anledning?

jag säger bara så här. Oavsett om det är en korsning,sväng eller rondell.
blinka i god förväg om ni ska höger. eller vänster
(ska man rakt fram blinkar man juh inte innan utan väl vid filbytet)

Detta gör att det flyter på bättre. Väl i rondellen ska ni tillämpa det trafikboken & skolorna lär ut. Dvs blinka ut ur rondell,korrekt filbyte osv.
Ska det vara så svårt nu?

Repetition: Signalera i god tid före rondellen vart ni ska så andra bilister kan planera körningen. Följ sen det som trafikboken säger Framme i rondellen
2008-10-05, 14:23
Bannlyst
Fick ett PM av en snubbe (som jag inte vill ge ut) angående denna tråden... Tänkte att jag lägger upp det här för er att beskåda För er som fortfarande inte fattar att man inte ska blinka vänster i rondeller då alltså...

PM:et
Citat:
Ursprungligen postat av ######
Du skrev i vänsterblinkartråden...

Citat:
Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte.

Vad sjutton menar du egentligen med detta?

Hur kan du få problem med VB bara för att du kanske inte vet exakt varifrån bilen som VB kommer in i rondellen?

Är det inte bara så enkelt att så länge han VB så ska han inte ut ur rondellen i kommande avfart?

Samt att man ofta kan se på bilens placering m.m. vad som är mest sannolikt att den ska göra, tillsammans med hur den blinkar?

Ju tydligare och tidigare folk blinkar (inte bara i rondeller) ju bättre är det, och VB i rondeller är ett mycket bra sätt att visa folk tidigt vad man ämnar göra och bidrar till ökad förståelse och ökad säkerhet vid rondellkörning.

De argument som motståndare till VB i rondell drar fram är mest bara pinsamma och korkade, så man undrar om de ens kört i rondell eller har körkort.

#####

Svaret:
Du får ursäkta men jag tycker du har alldeles fel i det du skriver, och saknar vettiga argument.

Citat:
Hur kan du få problem med VB bara för att du kanske inte vet exakt varifrån bilen som VB kommer in i rondellen?
Men om jag inte vet vart bilen körde in vet jag ju inte heller vart vänster är - och jag vet därmed inte vart den tänker köra ut. Det krånglar alltså till i onödan och det uppstår problem vid exempelvis filbyten.

Citat:
Är det inte bara så enkelt att så länge han VB så ska han inte ut ur rondellen i kommande avfart
Detta är väl ändå jätteonödigt, du kör på en enkelriktad väg som bara har en körriktning. Om rondellen är tvåfilig kan någon tro att du ska byta fil, hur ska man lösa detta menar du?

Citat:
Samt att man ofta kan se på bilens placering m.m. vad som är mest sannolikt att den ska göra,
Säg mig, varför då blinka överhuvudtaget i rondeller? Där kommer vi ju även in på trafiksäkerhet - jag har vart nära att krocka flera gånger eftersom att någon som svänger ur rondellen framför mig inte blinkar.
Citat:
...tillsammans med hur den blinkar
Just det. Men att blinka vänster säger ju mig, som du själv säger, ingenting om bilen ska vara kvar i rondellen eller inte - och man kan aldrig vara säker på att bilen byter till högerblinkers innan den svänger ut.
Sammanfattningsvis hjälper vänsterblinkers inte till med någonting förutom för fordonen bakom som vet vart du ska - men varför skulle dem behöva veta detta?

Citat:
Ju tydligare och tidigare folk blinkar (inte bara i rondeller) ju bättre är det, och VB i rondeller är ett mycket bra sätt att visa folk tidigt vad man ämnar göra och bidrar till ökad förståelse och ökad säkerhet vid rondellkörning.
Men fortfarande - vänsterblinket kan ju endast tydas av fordonen bakom. De som kör in i rondellen via en annan infart vet ju inte vart du körde in och vart vänster då kan tänkas vara för just dig. Hur kan detta skapa förståelse och ökad säkerhet?

Citat:
De argument som motståndare till VB i rondell drar fram är mest bara pinsamma och korkade, så man undrar om de ens kört i rondell eller har körkort.
Ehm... jaha?! Argumenen ovan tycker jag säger sitt...
2008-10-05, 19:44
Medlem
Hastiiiifans avatar
Åhh

Om man ska köra av vänster i en rondell så blinkar man vänster för att visa att man inte ska rakt fram och sen höger när man ska köra ut. Man kanske inte är tvungen att göra det men det underlättar en hel del, det är bra att vara övertydlig.

Förstår man inte dessa signaler bör man inte köra bil. Klipp kortet!
2008-10-05, 20:26
Medlem
Tänkte bara tillägga att vänsterblink brukar också förhindra behovet av onödiga inbromsningar pga folk som slänger ut sig i rondellen.

Prova så får ni se!
Åker ni vidare i rondellen utan blinkern så brukar folk tveka att åka in eller så slänger dem in sig bara, vilket oftast resulterar med att man måste bromsa. Däremot ifall man blinkar, så stannar dem kvar och väntar.

Jag antar att anledningen till att vänsterblink uppskattas, är pga folk som inte blinkar höger när dem ska ut.

Som bujahh sa, så borde tråden handla om dem som inte blinkar till höger!
Senast redigerad av ozito 2008-10-05 kl. 20:29.
2008-10-05, 20:31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownPoison
Du ska alltså sluta blinka höger i rondeller också?
Ja,den enda gången JAG har nytta av blinkers,är när jag ska ut från en hållplats,så varför skulle jag bemöda mig med att visa åt vilket håll jag ämnar åka?
(när det är så förbannat många som inte blinkar överhuvudtaget! )
2008-10-05, 20:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokehold
fan va jag håller med dej.
Det som jag stör mej på är att folk tror att dom gör rätt, men det är ju bara bilar bakom bilesten som kör in i rondellen som vet att han tänker köra vänster.
När han/hon väl är inne i rondellen så vet ju folk ändå inte när han ska ut förens han/hon blinkar höger.

bra tråd!!!
När man står på motsatta sida den som inte blinkar vänster kommer ifrån,så står man och undrar "ska den åka ut rakt fram(inte börjat blinka höger/skiter i att blinka)eller ska den så småningom ut vänster"

Jag har slutat stå och vänta-Jag åker,ska den vänster,ja,vänta eller försök köra igenom bussen/lastbilen...

Att man inte "vet" vilket håll någon ska OM de blinkar vänster(på rätt sätt) tyder (för mig) på dålig framförhållning/uppfattnings förmåga..

Det finns de som
1.blinkar vänster tills de svänger vänster i NÄSTA korsning.
2.inte blinkar alls.
3.blinkar höger hela varvet runt.
OSV,OSV....Skriv/hitta på en variant,jag har sett den.. Har MÖTT bilar i rondeller(cirkulationsplatser)..
Senast redigerad av orvaren 2008-10-05 kl. 20:42.
2008-10-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Nja, 1nov -97 ...

Mitt körkort är från 80-talet och en av de få grejer jag kommer ihåg sedan dess är att bilskolläraren sa att åka i "rondell" är som att åka på landsväg där du svänger och blinkar höger ut. Rätt eller fel av honom då, så är det rätt idag i alla fall.

Såg häromdagen för övrigt ännu ett sånt geni som jag skrev om. Trekvarts varv med vänster blinkers och sedan ingenting åt höger. Tur det var stoppljus på övergångsstället han passerade efteråt för ett par ungar var på väg över där och de stannade för rött. En vanligare variant med samma katastrofala risker är att inte blinka alls när man "bara kör rakt fram genom cirkulationsplatsen".
2008-10-07, 10:57
Medlem
T-bens avatar
Jag tror ett stort problem med denna diskussion är att det är sån skillnad på olika rondeller. De som förespråkar vänsterblinkning kanske utgår från en liten rondell på en 30-väg medan de som talar emot föreställer sig en stor flerfilig rondell på landsväg.

Personligen bryr jag mig inte om vilket av sätten som används men i trafiken är det viktigt att alla beter sig på samma, förutsägbara sätt. Det ska finnas entydiga regler på vad som gäller och dessa ska alla följa. Det är inte lämpligt att en bilskollärare lär ut något enbart för att det, enligt hans erfarenheter, fungerar bra om det inte samtidigt finns stöd i regelverket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in