Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-09-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Anpassar farten till den idiot som söndagsåker i CPL. Ibland får man bromsa ned hela ekipaget till noll för att idioten har glömt att blinka ut.

Så du kallar personer för idioter för att dom inte blinkar vänster när dom ska "rakt fram"...

Det fetstilta har ju inget med vänsterblink att göra...
Den personen skulle ju aldrig ha blinkat vänster, eftersom denne inte skulle vänster. Skulle ju ut där du stod och väntade på att få åka in. Dvs "rakt fram".

Så här ligger det alltså till när en bil kommer farandes i c-platsen och du närmar dig infarten:
-Blinkar inte och åker vänster. Du måste bromsa in/stanna.
-Blinkar inte och åker ut vid dig. Du måste bromsa in/stanna (dock helt i onödan).

Så åter igen. Att du fått bromsa in/stanna i onödan beror INTE på det obefintliga vänsterblinket. Det beror på det uteblivna HÖGERblinket.
2019-09-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Man kanske skulle sluta blinka vänster och samtidigt klippa bilen som kör om mig på insidan och ut genom en utfart..
För personbilister får hjärnfrys så fort ett stort ekipage använder ytterfilen för att fortsätta CPL och blir då så sur att de försöker tränga sig in mellan refugen och släpet på insidan

Eller så kanske man skall sluta med HB när man vid en korsning kör vänstertrafik för att kunna frigöra en stolpe som står illa till... Personbilister får hjärnfrys på detta med och börjar åter köra om på insidan.

Det är bara att inse; personbilister kan inget om ecodrivning och planering av körning. De kör enkom efter hårda regler utan noll samspel i trafiken. Det är så det t.ex. blir köer på en 2-1- väg.

Bilisten som ligger i vänsterfil i en c-plats och ämnar lämna c-platsen och därmed korsar högerfilen, har väjningsplikt mot fordonen som eventuellt finns i högerfilen.

Ligger man snett framför bilen kommer man ändå inte se vänsterblinket och man prejar bilen som ska vidare runt.
Så säkrast är att lämna c-platsen direkt från högerfilen, inte via högerfilen. Som folk oftast gör vid körning "rakt fram" i tvåfiliga c-platser.
Senast redigerad av GrodanStropp 2019-09-06 kl. 15:21.
2019-09-06, 17:01
Medlem
Nog har du rätt i teorin att man inte kan svänga vänster i en rondell, men i praktiken är det jävligt bekvämt när man står och väntar på att få köra in och någon visar att de ska vidare i innerfilen, så man kan svänga höger i den yttre utan att vänta.
Oavsett vad som står i böckerna.

Eller för att möta dig på din egen nivå: Blinka vänster om du ska vänster så underlättar du för de andra, din snedknullade stjärthaka.
2019-09-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Öh nej. 😆
Synd för Methos. Det är ju han som bryter mot trafikreglerna som kör in när en bil kommer åkandes.

Har folk verkligen så dålig koll på hur reglerna är för en c-plats.
Inte särskilt smart att köra in i ett tungt fordon/ekipage som väger 15 ton+.
2019-09-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Inte särskilt smart att köra in i ett tungt fordon/ekipage som väger 15 ton+.

Det är ju därför även jag blinkar vänster.

För att det finns sk yrkesförare som tror dom är världsbäst i trafiken bara för att dom kör stor bil och avlägger många mil per år men ändå kör ut i c-platsen när en bil kommer åkandes.

Självklart slår man på en grisnit ifall någon åker ut framför en, oavsett storlek på fordonet.

På samma sätt som högerregeln i en T-korsning. Inte många som stannar som ska rakt fram.
Då kör man ju inte rätt ut, får in bilen i förardörren och sen måste man äta mat resten av livet genom ett sugrör.

”Men jag hade rätt iaf...”
2019-09-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Nej, men jag märker att du och många andra VBare inte fattar skillnaden mellan sväng och sidoledsförflyttning. Blinkers är för sidoledsförflyttning som du vet och inte för att du drar i ratten som du tror. Det är inte tydligt att VBa när du inte gör en sidoledförflyttning till vänster - det är precis tvärtom, du blir otydlig och signalerar istället okunskap/förvirring/demens till oss som kör korrekt. Det är ett otyg att köra som en kärring i trafiken och agera på känsla som ni gör istället för kunskap och tanke. Alla signaler som inte efterlevs av rätt betende är en otydlig signal. Gör om gör rätt som det heter.

Menar du på fullt allvar att du inte klarar av att förstå vad en VB i en CPL betyder bara för att det inte är lagstadgat? Då alla VBar uppvisar samma beteende borde du vid det här laget ha insett vad som är i görningen snarare än att misstänka dementa förare. Det känns som att det är din okunskap om vanligt beteende i trafiken som skapar förvirringen. Det är dessutom inte lag på att blinkers enbart får användas i ett enda syfte - lagen säger bara när du måste använda den.

Att kasta ut hjärnan innan man sätter sig bakom ratten och totalt tappa förmågan att analysera och tolka andras beteende är ett otyg. Och tanke verkar vara just det du inte agerar på eftersom du inte kan tänka dig vad som sker.

PS. Förklara gärna hur du gör en sidledsförflyttning utan att dra i ratten...
2019-09-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
ehm - det kanske är att ta i, eftersom det är lag på högerblinkning men ingen alls på vänsterblinkning; ergo, det har bedömts att det inte är av trafiksäkerhetsvikt. jag skulle tycka att det såg väldigt konstigt ut om någon signalerade vänster innan CP, det skulle inte bli tydligare för mig att de ska "åt vänster" för CP fungerar inte så - det finns inget "vänster", det finns bara en tredje (i normala fall) utfart, som ligger åt höger i körriktningen. om någon låg i CP och blinkade vänster hela tiden skulle jag, om jag var nödgad, gissa att de är på väg tillbaka samma väg de kom kanske; men det är fortfarande en helt överflödig signal att ge, och tyder bara på amatörmässig och osäker körning (samt förvirrar andra förare).

Du kan alltså INTE tolka andra medtrafikanters signaler i olika situationer?

Då blir mitt råd till dig samma som jag gav en annan:

Var inte ute i trafiken, du utgör en fara för alla andra.............

Varken du eller någon annan av er som är emot VB har fortfarande inte svarat på min enkla fråga som jag ställt fler gånger:

Varför anser ni att det är fel att meddela sina medtrafikanter sin avsikt?
Jag förstår att ni inte kan och vill svara eftersom det inte finns något sådant skäl(iaf vad jag vet)
2019-09-08, 19:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Så du kallar personer för idioter för att dom inte blinkar vänster när dom ska "rakt fram"...

Det fetstilta har ju inget med vänsterblink att göra...
Den personen skulle ju aldrig ha blinkat vänster, eftersom denne inte skulle vänster. Skulle ju ut där du stod och väntade på att få åka in. Dvs "rakt fram".

Så här ligger det alltså till när en bil kommer farandes i c-platsen och du närmar dig infarten:
-Blinkar inte och åker vänster. Du måste bromsa in/stanna.
-Blinkar inte och åker ut vid dig. Du måste bromsa in/stanna (dock helt i onödan).

Så åter igen. Att du fått bromsa in/stanna i onödan beror INTE på det obefintliga vänsterblinket. Det beror på det uteblivna HÖGERblinket.
För det kan ju ABSOLUT inte vara så att även OM bilen blinkar höger för utfart,så SYNS inte själva lampan?🙂

Och blinkar man vänster,så är man äcklig...😄

Ibland kan man avgöra på hjulvinklar och placering att den ska ut,men det är lätt att missa och då får denne åka genom bussen,eller bromsa! Välj själv..
2019-09-08, 21:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Jag har aldrig påstått att jag är nån expert på området blinkers men jag har precis samma kunskap som Trafikverket och körskolorna har, jag vet vad lagen säger.
När har jag sagt att man inte ska blinka i en korsning? Jag har sagt hur många gånger som helst att man bara ska blinka vid körfältsbyte, och det är precis det man gör vid en korsning.

Jag tar det ingen, Byter du körfält så ska du blinka, byter du inte körfält så ska du inte blinka.
Wow!
Byter du körfält vid sväng i korsning?
Ska höra med trafikverket i morgon,om de har samma nivå på kunskap som dig..

I en flerfilig cirkulationsplats,så MÅSTE man passera MINST en fil,för att komma till den inre filen!
Alltså OBLIGATORISK vänsterblinkers.

Vid utfart ur nämnda cpl,från inner filen,åter igen obligatorisk blinkers,först för filbyte,sedan för utfart ur cpl. För att vara extra tydlig.. högerblinkers !!
Man behöver inte heller stänga av den mellan själva filbytet och utfarten,den blinkar,så det sköter sig självt.
Senast redigerad av orvaren 2019-09-08 kl. 22:12.
2019-09-08, 22:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Jag menar att det blir inte tydligare att du ska fortsätta till vänster i en rondell bara för att du blinkar till vänster, för så länge du inte blinkar till höger så ska du fortsätter att svänga till vänster/ följa ditt körfält.
Att inte blinka till höger betyder samma sak som att blinka till vänster, så för vem blir det tydligare vad du ska göra om du väljer att blinka?
När 8 av 10 fordon inte blinkar alls,är det ju väldigt lätt att tyda vad de kommer göra?

Med ett större fordon (15m+) och rusningstrafik,så kommer man få stå vid infarten tills rusningstrafiken är över! Vilket innebär att man måste stänga av fordonet,för att inte bryta mot tomgångskörningsförbudet.
Lägg till att de få,som faktiskt blinkar höger ut,så är det inte säkert att man SER blinkersen,då den är på den bortre sidan av bilen..

Ska göra detta med en kollega imorgon,så när ni står i en kö,3-4km lång och INGET rör sig,så är det nog jag och min kollega,som står i var sin fil vid infart till en cirkulationsplats..👍😋
För vi vill ju inte bryta mot väjningspliktwn och ingen vill blinka och visa sin avsikt,så där står vi!🙂
2019-09-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
För det kan ju ABSOLUT inte vara så att även OM bilen blinkar höger för utfart,så SYNS inte själva lampan?🙂
.

Och då är lösningen blinka vänster?
Bilen ska ju inte ens vänster. Han ska ju lämna c-plats helvetet...

Kan vi sluta blanda ihop var bilarna ska och hur dom blinkar.

Ni blir irriterade på att folk inte blinkar vänster och sen lämnar c-platsen ”rakt fram”.
Jisses...

”...man kommer liksom åkandes in mot en c-plats och ser en bil tvärsöver på väg in. Den blinkar inte och man har ingen jävla aning om var han ska. Så man måste bromsa in och i värsta fall stanna det 80m långa ekipage.
Sen när fanskapet kommer så åker den jäveln ut där jag står och man ska dra igång låååååååångtradaren, som tar två veckor. Samtidigt växte kön med 12 mil bakom.
Kunde inte bilfan blinkat vänster så att man hade sluppit stanna i onödan”.

MEN HAN SKULLE JU INTE VÄNSTER. HAN SKULLE ”RAKT FRAM”!!!!!!!!!

Så bara för att någon glömmer blinka höger eller för att man inte ser högerblinket därifrån man står, då ska man blinka vänster???
Senast redigerad av GrodanStropp 2019-09-08 kl. 23:40.
2019-09-08, 23:32
Medlem
Det verkar tyvärr allt vanligare att man inte blinkar alls när man svänger. Både i rondell och i vanliga korsningar. Är körkortsutbildningen så dålig nu för tiden eller beror det på något annat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in