Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Möjligt att jag är ute på tunn is men när man passerat cirkulationsplats-skylten så gäller cirkulationsplatsens regler. Sen när man lämnat cirkulationsplatsen så dyker väl en ny huvudledsskylt upp?
Idioter som inte blinkar när dom tänkt köra runt??? Hur tänker du nu?
Om dom inte blinkar SKA dom ju vidare runt. Om du får för dig att kasta dig ut för att du tror dom ska rakt fram är det ju du som är idioten och som är skyldig till olyckan.

Snarare du som är jobbig som inte markerar vart du ska köra. Riktigt irriterande, särskilt vid cirkulationsplatser där de flesta kör rakt fram. Skulle alla signalera så blir det lättare att planera färden innan man kommer in i rondellen. Ska jag till exempel rakt fram i en rondell och ser att det är en som blinkar vänster så kan jag planera min inbromsning i tid och stanna. Men nu får man i princip stanna vid varje rondell bara för man inte vet om bilarna i mötande fil ska rakt fram eller åt vänster. Skulle alla singnalera skulle man alltid kunna ha rullfart och inte behöva stanna helt vid en rondell. Lite det som är merningen med en rondell också, att trafiken ska flyta på....
När jag kör till och hem från jobbet kör jag varje dag vid en sådan här rondell. Det är tvåfiliga vägar på bägge sidor som smalnar av till en enkelfilig väg precis innan rondellen(den är givetvis enkelfilig med) och sedan är det en liten fjönig väg som korsar den stora vägen där alla trafikanter kör. När alla blinkar som de skall så underlättar det enormt för man behöver aldrig stanna helt utan kan i princip köra på i 30-40km/h innan och in i rondellen.
98% av alla som kör där kör rakt fram i rondellen. Blinkar alla höger som ska rakt fram och signalerar de som ska vänster just vänster så underlättar det enormt. När man är på väg in rondellen så ser man att man inte behöver stanna om de som ska rakt fram signalerar att de ska svänga ut höger, utan kan köra på utan att stanna och gasa upp från 0km/h. Ser man någon som signalerar att de ska vänster när man är på väg in i rondellen då bromsar man givetvis in och stannar innan man kör in i rondellen likt man skall.
Sedan finns det ett irretationsmoment till, det skall egentligen ha en egen tråd. Men det är alla som inte kan HÅLLA SIN JÄVLA DEL AV RONDELLEN. Många rondeller som till exempel är tvåfiliga ska man kunna ligga två bilar jämte varandra men många som ligger i ytterfilen sneddar alltid i innerfilen och håller på att preja en rakt in i refugen fastän det är två bilar i bredd. Givetvis sneddar man själv genom rondeller ibland men det är när det inte är några andra bilar i den. Fast det här händer även i vanliga svängar där inte bilen i ytterfilen kan hålla sig tillräckligt långt åt höger som den skall.