Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-08-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
1.
Dom som vet med sig att man ska blinka höger ut ur rondellen har inget problem med detta då är medvetna om dom nya reglerna. Dvs dom vet om att folk kan fortsätta runt i rondellerna ifrån högerfilen.
Problemet är fortfarande dom som tror det är fritt fram att lämna rondellen från vänsterfilen utan att ge tecken och utan att lämna företräde. DET KOMMER INGEN VB ATT ÄNDRA PÅ.

2.
Jag är ledsen men det är inte jag som numera överraskar i en rondell. Att man numera fortsätter i högerfilen runt i rondellen är ingen överraskning. Det är en lagändring sen 8år tillbaka att man får det. Hur kan det komma som en överraskning?

3.
Som sagt, det är inte jag som överraskar. Är man i vänsterfilen och vill lämna rondellen får man snällt blinka höger och vänta in en lucka. Det är ju han i vänsterfilen som vill byta fil till den jag åker i.
Och "för att andra ska få en chans att se vad du tänker göra"...dom vet vad jag tänker göra. Blinkar jag inte så ska jag fortsätta runt.

4.
Okej. Så för att jag inte gör något som inte krävs av mig där det hjälper andra som inte vill lära sig reglerna så ska jag lämna in mitt körkort. Du hoppar på fel person nu.
Och varför åker inte alla i 30 på vägarna trots att det står 90? Det är ju säkrare.
Varför sätter inte alla på varningsblinkers som ligger under gällande hastighet? Då uppmärksammas vi på att det går långsammare än gällande hastighet.

Du väljer att inte förstå eller spela dum ännu en gång, trots att man förklarar så ingående att en femåring skulle fatta galoppen.

Kör du bäst fan du vill, och hoppas på det bästa. Man får bara hoppas en dag att du vaknar ur dina drömmars värld.

Du har nu genom idogt arbete med att framstå så oförstående och okunnig det bara går, äntligen lyckats. Du föräras härmed en topplacering på min ingnorelista. Hoppas du förstår vad det innebär bara...

Klick, och god natt.

Dr Tinnitus
2007-08-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattkant
http://static.pici.se/pictures/oIDgpnIAT.jpg
Nu har jag inte hängt med i hela tråden, men så här anser jag att man gör.

Blinka vänster ända tills man passerat avfarten innan man svänger av. Då blinkar man HÖGER.

EDIT: På så vis hinner också bilarna på den väg man svänger av se att man ska svänga. Då vet dom att dom kan köra. Missar dom det så är det dom som har bristande uppmärksamhet.

En enkel och sund hantering av en rondell i det läget. Inte helt påkrävd, men helt tillåten. Och det är nog bara genuina korkskallar som irriterar sig på det, eller inte har många grå nog för att förstå att det kan vara räddningen många gånger.

Dr Tinnitus
2007-08-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du väljer att inte förstå eller spela dum ännu en gång, trots att man förklarar så ingående att en femåring skulle fatta galoppen.

Kör du bäst fan du vill, och hoppas på det bästa. Man får bara hoppas en dag att du vaknar ur dina drömmars värld.

Du har nu genom idogt arbete med att framstå så oförstående och okunnig det bara går, äntligen lyckats. Du föräras härmed en topplacering på min ingnorelista. Hoppas du förstår vad det innebär bara...

Klick, och god natt.

Dr Tinnitus

Ska berätta en hemlis......det är inte du som förstår grundproblemet.

Jag förstår dig i din tro om att VB löser alla problem. Men det är pga att jag inser att du inte förstår grundproblemet.

Du har inte börjat fundera på varför du är ensam att diskutera på åsikt och vi är några fler på vår sida med vår åsikt.

Klick, klick.
2007-08-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
På så vis? Det har blivit ältat ett antal gånger förut det där. Vad i hela fridens namn gör det för skillnad?
Antingen blinkar han höger, och då vet du att denne ska svänga ut, eller så blinkar han inte höger och då vet du att han ska åka vidare.

Vari ligger fördelen med vänsterblink där?

Borde du väl kunna fatta va...

Ni klagar ju på att folk glömmer att blinka ut, eller skiter i det.

I det läget så kan du bara anta att bilen ska vidare, eller svänga ut. Men du vet inte förens du ser vad han faktiskt gör. Vilket ger dig mindre tid för din egen planering, för du måste vänta och se om han gör nåt tecken, eller bara åker vidare eller ut.

Ser du däremot en bil som klart och tydligt slår på sin VB. så kan man med fog anta att han bakom ratten är vaken, och har gjort ett val som han dessutom visar oss andra. Han ska vidare i rondellen och ut åt vänster från sitt håll sett, eller helt runt.

När han blinkar så har du ett svar på vad han ska göra, eller inte ska göra, ofta långt tidigare än du får veta vad killen som inte blinkar alls ska göra, för du får vänta och se vad han slutligen gör.

Detta är så förbannat basic att man blir mållös att folk som säger sig ha kört i rondeller inte kan ha upplevt detta, eller ens kan fatta det, och inte ens gör fast man förklarar det. För jag vet redan nu att du inte kommer att svara "ja justja, så kan det ju bli ja. Då skulle det ju kunna hjälpa. Vad bra..." Utan du kommer bara att komma med nya krumbukter om att du inte håller med, inte förstår och att det inte kan spela någon roll för att....

Men, det finns plats för fler på min igorelista. Jag har tröttnat på att diskutera med folk som har som största mål och intresse att inte förstå....

Dr Tinnitus
2007-08-01, 21:06
Medlem
-Q-s avatar
Var 711 sidor som jag inte orkar läsa, men måste säga att jag hatar sådana som TS i trafiken, ta körkortet på nytt, du SKA blinka vänster i rondell om du ska vänster i en rondell, och sen ändra till högerblink när du ska ut ur rondellen.

På en vältraffikerad gata i ena hållet ( l ) och med två mindre gator åt andra hållet ( - ) och det är en rondell och man kommer från stora vägen, och någon annan kommer från andra hållet på den stora vägen och det kommer massa bilar som ska rakt fram, och sen kommer en stolpe som ska vänster och inte blinkar vänster, då är det jävligt stor risk för olycka för att alla antar att alla ska rakt fram, och jag tycker att det är han som borde stå som ansvarig för olyckan om det blir någon. En riktig trafikfara. Snuten borde ibland stå och sätta dit folk som inte blinkar vänster i rondeller, en större trafikfara än 90 på 70-vägar.
Har varit nära på att krocka flera gånger för att folk vägrar blinka vänster i rondeller. Lär er köra bil för helvete!
2007-08-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Mja, det är väl ganska irrelevant. Den enda infart som berörs av huruvida du ska åka ut eller ej är den infarten precis efter utfarten du ska passera.

Folk på övriga infarter ska då rakt inte stå och vänta på vad som händer en kvarts rondell bort, då det i sådana fall finns gott om tid att ta sig ur i cirkulationsplatsen utan att den bilen långt därborta ens är i närheten av att kunna orsaka en olycka i den infarten man själv står i.

Så, det finns inte mindre rondeller då?? Och det finns inte lastbilar och långtradare??

Har du kört långtradare någon gång??

Om man har en mindre rondell, ja den behöver faktisk inte vara så jäkla liten, och man står där med tradaren på 60 ton och vill in. Man sitter ganska högt så man ser ofta över rondellen de andra infarterna och bilarna i rondeller på den sidan.

För att komma in kräfs både en vettig lucka och planering. För att kunna planera så måste jag veta hur de andra bilarna ska göra.

Att en bil inte blinkar VB är inte ett lika säkert tecken på att den ska runt, som att den blinkar VB är.

Ser jag att ett par bilar kommer in från motsatt sida och slår på eller redan har VB på, så fattar jag att de nog ska bårt och förbi näsan på mig innan de ska ut. De kan köra ganska fort genom sondellen, så jag kommer inte att hinna stånga igång alla 60 ton innan de är framme, och då bryter jag ju väjningsplikten mot dem. Alltså kan jag nu veta att jag bör stå kvar och vänta in dem och kanske vara beredd på att slinka ut bakom den.

Enkelt sagt, ju tidigare man får en indikation på vad bilarna ska göra, ju tidigare och bättre kan man planera sin egen körning. Kan det bli enklare än så?? Men, detta enkla är omöjligt att får VB-motståndarna att fatta....

Dr Tinnitus
2007-08-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattkant
Så du menar att du kör 5km/h när du kommer in i en rondell? För isf så är det ju självklart att man hinner ut före. Men kör man normalt och dom på övriga vägar är det minsta osäker på vart bilskrället i rondellen ska ta vägen, då chansar man väl inte? Inte jag iaf. Men det är jag det. Kan övertydlighet skada? Har svårt att tro det. Kan otydlighet (som i det här fallet inte är otydlighet, eftersom det inte är lag på det) skada? Inte helt omöjligt va?

Fan, du är en ljusglimt i mörkret. Jag trodde det bara var folk med inskränkt tänkande kvar här....

Jag får lust bjuda dig en öl.....

Du förstår mina inlägg va? Och vad jag vill ha sagt med mina exmpel och förklaringar? Har du upplevt några av dessa saker i verkligheten och känner igen dig?

Dr Tinnitus
2007-08-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förklara då hur jag tydligt visar att jag avser göra ett filbyte i rondellen till innerfilen. Eftersom med dina VB har du gjort gjort det omöjligt för folk att se skillnaden på en som bytar fil och en som tänker fortsätta i rondellen i ytterfilen.

Varför göra en regel för ett tillfälle då folk faktiskt bryter mot reglerna i första hand? För rätta mig om jag är fel, men i de rondeller jag sett med modellen där ytterfilen automatiskt följer med ut i utfarten har det också varit heldragna linjer i just den filen. Kan dem inte likabra lära sig köra rätt från början?

Detta har jag redan förklarat flera gånger, har problem att läsa och förstå så köp en Hermodskurs i det....

Dr Tinnitus
2007-08-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
Var 711 sidor som jag inte orkar läsa, men måste säga att jag hatar sådana som TS i trafiken, ta körkortet på nytt, du SKA blinka vänster i rondell om du ska vänster i en rondell, och sen ändra till högerblink när du ska ut ur rondellen.

På en vältraffikerad gata i ena hållet ( l ) och med två mindre gator åt andra hållet ( - ) och det är en rondell och man kommer från stora vägen, och någon annan kommer från andra hållet på den stora vägen och det kommer massa bilar som ska rakt fram, och sen kommer en stolpe som ska vänster och inte blinkar vänster, då är det jävligt stor risk för olycka för att alla antar att alla ska rakt fram, och jag tycker att det är han som borde stå som ansvarig för olyckan om det blir någon. En riktig trafikfara. Snuten borde ibland stå och sätta dit folk som inte blinkar vänster i rondeller, en större trafikfara än 90 på 70-vägar.
Har varit nära på att krocka flera gånger för att folk vägrar blinka vänster i rondeller. Lär er köra bil för helvete!

Klapp på axeln....

Dr Tinnitus
2007-08-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-

Nej, det finns inget som säger att man SKA blinka vänster.
Att du varit nära att krocka har att göra med att du bryter mot trafikreglerna. LÄR DIG KÖRA BIL FÖR I HELVETE!

Och i ditt exempel med vältrafikerad gata kan jag säga att när du svänger vänster i en sådan så ska du lämna företräde till dom som kommer rakt framifrån. Det är skillnaden med reglerna i en rondell där det är tvärtom.

Säger det igen, lär dig trafikreglerna för rondellkörning så slipper du vara så nära att krocka så mycket.
2007-08-01, 22:34
Medlem
karlsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackapär
Jag tyckte att det var befogat då jag tolkade inlägget att han ansåg att det var ok att folk "kör så som de fick lära sig och har gjort i många år därefter" bara för sakens skull.

Jag är annars helt på din linje med vikten i att vara tydlig, jag kör själv precis som Milo marsei. Det jag stör mig på är folk som inte blinkar höger. Då jag menar att om man inte blinkar höger när man ska ut behöver man inte blinka vänster överhuvudtaget, jag har ingen aning om var bilen kom ifrån i en normalstor rondell. Och många rondeller blir det, i min stad är det 1300 personer per rondell.

Du är rätt bra på att tolka, kanske borde du arbeta med det?

edit: Jävlar vad tråden hade dragit iväg!
2007-08-01, 22:44
Medlem
karlsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
3.
Som sagt, det är inte jag som överraskar. Är man i vänsterfilen och vill lämna rondellen får man snällt blinka höger och vänta in en lucka. Det är ju han i vänsterfilen som vill byta fil till den jag åker i.
Och "för att andra ska få en chans att se vad du tänker göra"...dom vet vad jag tänker göra. Blinkar jag inte så ska jag fortsätta runt.

Men hur ska han i vänsterfilen se om du blinkar höger eller inte, han befinner ju sig på din vänstra sida och borde således ha rätt svårt att se dina högerblinkers?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in