Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-10-02, 19:30
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Förare som skall svänga ut ur rondellen skall enligt lag köra på ett sånt sätt att cyklister som är ute på, eller precis skall ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
Nu snackade jag om zebralagen, inte om dina kommunistiska vänsterfascistiska vänsterregler i c-platser.

Du blandar korten och sedan sticker, typiskt stalinistblinkare
2008-10-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Eller cyklister som tror de innefattar zebralagen .
Oftast är det ignorans, dvs att folk tror de vet reglerna som ställer till problem.
Håll er till boken, den säger inget om vänsterblink, så flyter trafiken fram som den ska.

Att vänsterblinka, dvs något som regelboken inte säger något om, skapar bara problem.

Så sluta med detta, följ reglerna så att vi kan kommunicera på samma sätt.

Ni tror ni gör "extra rätt" men ni förvirrar systemet då ert beteende inte ingår i trafikreglerna.

Då detta inte ingår i trafikreglerna så begår de trafikskolor som lär ut detta ett fel, som skapar just denna debatt samt trafikproblem i onödan.

Följ lagen, därmed basta.

Så, nästa gång du inte stannar när jag ska leda cykeln över vägen så kan jag mao kliva ut mitt framför och du får ansvaret?

Så, följa lagen innebär att du ska stanna vid utfart ur c-plats för cyklister/gående ,)

Sen så gäller ju andra regler vid cykelöverfarter...
2008-10-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Använde enbart ditt inlägg för att skrika på "FOLK".

Kan FOLK börja förstå varandras inlägg i den här fakking tråden! Slem!

Okej, Sorry.

Kan folk sluta tycka om BMW? Vem fan är slem då, föresten.. Jävla guldkedjetattare. Du har säkert vit skjorta och krulligt hår med
2008-10-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handguns
Okej, Sorry.

Kan folk sluta tycka om BMW? Vem fan är slem då, föresten.. Jävla guldkedjetattare. Du har säkert vit skjorta och krulligt hår med

Hahaha. Kolla in mig i bildtråden så får du se en typisk bild på en Svennedemokrat.
2008-10-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Eller cyklister som tror de innefattar zebralagen .
Oftast är det ignorans, dvs att folk tror de vet reglerna som ställer till problem.
Håll er till boken, den säger inget om vänsterblink, så flyter trafiken fram som den ska.

Att vänsterblinka, dvs något som regelboken inte säger något om, skapar bara problem.

Så sluta med detta, följ reglerna så att vi kan kommunicera på samma sätt.

Ni tror ni gör "extra rätt" men ni förvirrar systemet då ert beteende inte ingår i trafikreglerna.

Då detta inte ingår i trafikreglerna så begår de trafikskolor som lär ut detta ett fel, som skapar just denna debatt samt trafikproblem i onödan.

Följ lagen, därmed basta.
På vilket sätt förvirrar de systemet?

Förvirrar det bara för att man gör något mer än vad man måste? Förvirrar det att hålla till höger när man blir omkörd för att man inte måste? Lagen säger ju att man bara inte får öka farten.
Ska jag strunta i placering vid korsningar och när jag svänger av en väg bara för att man inte måste? Lagen säger ju bara att man ska blinka, att göra mer skulle "förvirra systemet"?

Vad är felet med att förtydliga och underlätta i trafiken utöver det lagen kräver?
Senast redigerad av Wooblu 2008-10-02 kl. 22:08.
2008-10-03, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Vad är felet med att förtydliga och underlätta i trafiken utöver det lagen kräver?
Men vad svamlar du om?
Han säger ju uttryckligen att blinka vänster förvirrar systemet, vilket det faktiskt gör.
2008-10-03, 11:49
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Få se här då, upp med handen de som använder sig av körriktningsvisarna när man kör om?

Här magistern!

Citat:
Han säger ju uttryckligen att blinka vänster förvirrar systemet, vilket det faktiskt gör.
Blir man förvirrad av det så måste man leva ett hårt liv.
Såvitt jag bryr mig så får folk signalera vänster i en vanlig vänstersväng också om de tycker att det är roligt, så länge man inte signalerar filbyte och sedan skiter i det, eller signalerar t.ex höger och sedan svänger vänster så har jag svårt att se varför det skulle vara förvirrande.

För övrigt så kryllar det av dubbelfiliga rondeller, jag åker igenom 4 stycken bara på väg till jobbet.
2008-10-03, 12:00
Medlem
orvarens avatar
Äh,lägg ner!

Jag försöker verkligen sluta blinka helt,men det är svårare än att sluta röka!

För några få "idioter"(mig själv inräknad) verkar ju tydligen helt dumma i huvudet,som försöker använda blinkersen för att visa åt vilket håll man ämnar fortsätta färden(ja,jag HAR blinkat vänster i "rondell" tidigare,försöker nu helt sluta med blinkers..).Tydligen är det fel!
Min konklusion-sluta blinka helt.
2008-10-03, 12:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Så, nästa gång du inte stannar när jag ska leda cykeln över vägen så kan jag mao kliva ut mitt framför och du får ansvaret?

Så, följa lagen innebär att du ska stanna vid utfart ur c-plats för cyklister/gående ,)

Sen så gäller ju andra regler vid cykelöverfarter...
Ja,du KAN kliva ut helt utan eget ansvar!
Det gör inte alls ont att bli överkörd av ex.vis en Buss!?
2008-10-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Äh,lägg ner!

Jag försöker verkligen sluta blinka helt,men det är svårare än att sluta röka!

För några få "idioter"(mig själv inräknad) verkar ju tydligen helt dumma i huvudet,som försöker använda blinkersen för att visa åt vilket håll man ämnar fortsätta färden(ja,jag HAR blinkat vänster i "rondell" tidigare,försöker nu helt sluta med blinkers..).Tydligen är det fel!
Min konklusion-sluta blinka helt.

Du ska alltså sluta blinka höger i rondeller också?
2008-10-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Men vad svamlar du om?
Kan du utveckla?
2008-10-03, 18:33
Medlem
Chokeholds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

fan va jag håller med dej.
Det som jag stör mej på är att folk tror att dom gör rätt, men det är ju bara bilar bakom bilesten som kör in i rondellen som vet att han tänker köra vänster.
När han/hon väl är inne i rondellen så vet ju folk ändå inte när han ska ut förens han/hon blinkar höger.

bra tråd!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in