Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-21, 21:02
Medlem
Fick lära mig att rondeller skulle ses som fyrvägskorsningar, alltså skulle du vänster, blinka vänster, ska du rakt fram, blinka inte, ska du åt höger, blinka höger. Självklart skall man blinka höger när man skall köra ut rondellen. Detta för att man skall kunna planera sin körning.

Tycker för övrigt att det inte kan finnas nåt mer logiskt sätt.
2009-07-21, 21:04
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impegas
Fick lära mig att rondeller skulle ses som fyrvägskorsningar, alltså skulle du vänster, blinka vänster, ska du rakt fram, blinka inte, ska du åt höger, blinka höger. Självklart skall man blinka höger när man skall köra ut rondellen. Detta för att man skall kunna planera sin körning.

Håller med...

Blinka höger in i rondellen om du ska ta första avfarten, vänster om du ska ta tredje och börja blinka höger mellan första och andra om du ska av andra.
2009-07-21, 21:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Håller med...

Blinka höger in i rondellen om du ska ta första avfarten, vänster om du ska ta tredje och börja blinka höger mellan första och andra om du ska av andra.
Så jävla simpelt! Vänsterblinkshatarna kan väl helt enkelt bortse från den extra informationen de får av en vänsterblink och fortsätta köra som om de levde i en blinkersfri värld.
2009-07-21, 21:21
Medlem
Citat:

Och när farsan tog körkort så fick han lära sig att man skulle köra på vänster sida.

Försök ta in att regler ändras och att i ovanstående fall så ska en c-plats numera ses som "en väg som svänger kraftigt" istället för en fyrvägskorsning.

Därav anledningen till att man tagit bort lagen om vänsterblink eftersom vägen bara svänger kraftigt numera.
2009-07-21, 21:25
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Och när farsan tog körkort så fick han lära sig att man skulle köra på vänster sida.

Försök ta in att regler ändras och att i ovanstående fall så ska en c-plats numera ses som "en väg som svänger kraftigt" istället för en fyrvägskorsning.

Därav anledningen till att man tagit bort lagen om vänsterblink eftersom vägen bara svänger kraftigt numera.

Det är inget fel med att vara övertydlig, även om lagen inte kräver det.
2009-07-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Det är inget fel med att vara övertydlig, även om lagen inte kräver det.

Men på vilket sätt är man övertydlig?
"Aha, han blinkar vänster. Han ska alltså vidare runt."
"Aha, han blinkar inte. Han ska alltså vidare runt."
2009-07-21, 21:32
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Men på vilket sätt är man övertydlig?
"Aha, han blinkar vänster. Han ska alltså vidare runt."
"Aha, han blinkar inte. Han ska alltså vidare runt."
Skulle alla blinka vänster om de skulle runt behöver man inte tänka:
"Hmm, idioten blinkar inte, då får jag lov att vänta och se var han ska..."
2009-07-21, 21:41
Bannlyst
Citat:

När fan tog du körkort? 70-talet?
2009-07-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
När fan tog du körkort? 70-talet?

Så var det åtminstone 1989. Ja, jag vet att det har förändrats sen dess, men inte för så himla länge sen som du tror.
2009-07-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Skulle alla blinka vänster om de skulle runt behöver man inte tänka:
"Hmm, idioten blinkar inte, då får jag lov att vänta och se var han ska..."

Vadå vänta och se? Blinkar han inte ska han runt, blinkar han höger ska han lämna.

Skulle vara dom få personerna som vill se över rondellen och på dom bilarna som trillar in tvärs över vart dom ska redan där. Men det är "enbart" lastbilar och osäkra förare.

När en bil tvärsöver kliver in i c-platsen borde en lastbil kunna köra in. Föraren tvärsöver borde ju kunna anpassa sin fart om han ska vidare runt och inte smälla rakt in i tradaren, även i små c-platser, trots "lämna företräde".
2009-07-21, 21:58
Medlem
Tycker pollen talar sitt tydliga språk om vad som är lämpligt eller inte. Synd bara att nästan 40% inte förstår vitsen med att hjälpa sina medtrafikanter utan är fast i sitt feltänk. Case closed.
2009-07-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Det där är relativt nytt. Själv tycker jag att det är bättre att blinka en gång för mkt än en gång för lite. jag blinkar ut ur rindell, ibland så blinkar jag vänster om jag ska vänster

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in