Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-23, 21:18
Medlem
Sjukt att detta kan diskuteras så länge, inte för att snuten kanske vet allt men de borde väl veta hur man kör i trafiken och den jag åkte bakom idag blinkade iaf vänster in i rondellen. Gör det även själv då det visar ju mycket bättre vart man ska! Förstår inte problemet.
2009-01-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Det är inte bra, det är meningslöst. Eftersom att inte blinka alls ger exakt samma effekt som att vänsterblinka är det helt meningslöst. Ungefär lika stupid som att blinka vänster när en väg böjer sig något åt vänster..

Ta upp det med körskolorna och körskollärarna och förklara för dom att du har överlägset mer kunskap erfarenhet och utbildning i trafikregler trafikkunsap och förarutbildning än de har, och därför är det du som är experten som de ska lyssna på. Jag tror de kommer att bli väldigt tacksamma över att du kommer och lär dem deras jobb....

Dr Tinnitus
2009-01-23, 22:08
Medlem
Charlamovs avatar
Det mest intressanta är ju egentligen hur det kan komma sig att Sverige, som är ett så genomreglerat land, kan acceptera dagens laglöshet rörande rondellkörning.

Jag har försökt att lyssna in alla argument i denna tråd, och det som ter sig mest förnuftigt för mig är att lagstiftaren på allvar ger klara besked om vad som gäller.

För att jag, och många med mig, ska följa nya (och sämre) regler är det ett minimikrav.

Den gamla skolan, med VB, funkade utmärkt förr och bör funka bra nu också. Men den bör kompletteras.

Vad som har hänt är att vi idag har ett antal rondeller med fler än 4 utfarter. Dessa liknar, med undantag av väjningsplikten, mer vanliga vägar än klassiska rondeller (som säkerligen utgör mer än 95% av alla rondeller som finns).

Jag kan förstå att ungdomen (dvs ganska många korkade flashbackare) tycker att dagens regler är bekväma: skit i att blinka in, du behöver bara blinka ut. Det är klart att denna kategori ger fan i hur folk kört förr, dagens regler är ju så underbara och enkla...

Men är dom egentligen bättre?

Hm, ja, i Brommaplansrondellen kanske. Men annars nej. Varför ska just denna rondelltyp, som trots allt är ganska ovanlig, bilda skola för alla rondeller?

Mitt förslag är att diverse myndigheter på allvar tar tag i denna fråga. Varför inte skilja på rondeller med 100 meter i diameter och alla andra rondeller? Varför inte inse att det som är bäst i en typ av rondell inte är det i alla andra?

Som jag ser det bör alltså alla klassiska "korsningsrondeller" omfattas av de gamla reglerna. Det bör inte vara så svårt att lära ut. I dessa fall har man också pilmarkeringar som underlättar rondellkörningen vilket bör främja inlärningen hos alla nytillkomna förare.

I de fall då utfarterna är fler än 4 bör man däremot nyttja dagens system. Det är logiskt, inte minst pga den totalt väsensskilda ordningen beträffande pilar etc.

Vad som krävs är ett nytt vägmärke, som indikerar denna rondelltyp.

Nackdelen är förstås att nytillkomna förare tvingas lära sig två olika system, men jag tror att i det långa loppet vore det väl värt denna ytterligare ansträngning.
2009-01-23, 22:12
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R170
Trådskapan har fel enligt mig..

Klart man blinkar vänster om man ska till vänster (vanligtvis 3:e avfarten).
Om alla gör så så behöver inte dom som väntar vid avfart 2 gissa om jag ska rakt fram eller in på 3:e avfarten och allt flyter smidigare.
Din mamma har fel. Hur fan kan man blinka vänster när man inte tar av åt vänster? När du cirkulerar i rondellen åker du de facto längs vägen, alltså "rakt fram". När du bryter rondellen blinkar du åt höger.
2009-01-23, 22:32
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Din mamma har fel. Hur fan kan man blinka vänster när man inte tar av åt vänster? När du cirkulerar i rondellen åker du de facto längs vägen, alltså "rakt fram". När du bryter rondellen blinkar du åt höger.

Nja, i mindre och normalstora rondeller framstår "rakt fram" som just rakt fram. Då bör man inte blinka öht, om man bryr sig om miljö och trafiksäkerhet.
2009-01-23, 23:14
Medlem
Spectacolors avatar
Jag tycker det är skoj att folk helt plötsligt börjat likna rondeller med raka vägar. Förut så skulle de alltid likas med korsningar. Men man tar väl vad som passar sitt argument antar jag. Vad jag däremot inte förstår är varför folk inte kan ta och blinka vänster för det kan ju åtminstone inte skada. Det är otroligt hur lata folk är om den inte orkar blinka vänster eftersom det "inte behövs".
2009-01-23, 23:37
Medlem
Profossens avatar
Vänsterblinkers om man inte ligger innerst i en två eller flerfilig cirkulationsplats. Basta!

Man visar *övertydligt* för medtrafikanterna att man:

a) inte ska svänga av i nästa avfart

b) ska fortsätta rakt fram till minst nästkommande avfart

c) hittar till blinkersspaken och kommer att blinka HÖGER också i god tid innan det är dags att svänga av

d) Man inte kommer från Södertälje, har stulit bilen och kör på sitt bibliotekskort från [xxxxxxxx] (sätt in valfritt land i mellanöstern)

Punkt "c" är klart underskattad. Vet inte hur många gånger man fått tvärbromsa för unga förmågor som "kommer på" att de ska av och kör från inre filen, över den där jag ligger, för att sedan kamikazekasta sig ut ur rondellen och som inte blinkar vare sig vänster eller höger eftersom deras seppade trafikskolelärare har lärt dem att "cirkulationsplatser är som korsningar".
2009-01-24, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spectacolor
Jag tycker det är skoj att folk helt plötsligt börjat likna rondeller med raka vägar. Förut så skulle de alltid likas med korsningar. Men man tar väl vad som passar sitt argument antar jag. Vad jag däremot inte förstår är varför folk inte kan ta och blinka vänster för det kan ju åtminstone inte skada. Det är otroligt hur lata folk är om den inte orkar blinka vänster eftersom det "inte behövs".

Helt plötsligt och argument som passar??? Det är vägverket som ändrat på det för 10 fucking år sen!

Handlar inte om att inte orka blinka vänster. Det handlar om att den inte för någon funktion. Det är högerblinket som är det viktigare i en c-plats och som betyder något.
2009-01-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov
Nja, i mindre och normalstora rondeller framstår "rakt fram" som just rakt fram. Då bör man inte blinka öht, om man bryr sig om miljö och trafiksäkerhet.

Jaha, en till som vill att vi ska bryta mot trafikreglerna. Det räcker tydligen inte att ni vill tvinga oss att blinka vänster när vi inte behöver, nu ska vi strunta i den regeln som finns oxå.
2009-01-24, 10:45
Bannlyst
Jag ser inget problem, håll höger om du ska svänga höger och blinka gärna om du byter fil när du är i rondellen, är man i en rondell så har man företräde och visa gärna med blinkersen om du ska ut ur rondelen, detta är inte raketforskning , eller hur ?
2009-01-24, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Gräv djupare så ser du.

Det spelar ingen roll hur djupt man gräver i en skittunna, man kommer inte hitta annat än skit.
Som sagt, presentera en seriös oberoende undersökning som bevisar att kvinnor har högre premier än män. En tråd på Fb där ett gäng mansgrisar spånar fritt är ingen seriös källa vet du.
2009-01-24, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov

jesus! tog du körkortet igår eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in