Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-12-02, 15:02
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Ack ja, man kan alltid avgöra vilka motdebattörer som besitter ett klent intellekt genom att studera deras språk; så även i detta fallet. Idioter som inte kan stava till egentligen och därtill blandar in talspråk i sina skrivna alster bör nog inte få vistas varken på internet eller i trafiken. Och folk som varken förstår sig på att använda versaler eller hantera sina pronomen ska vi inte ens tala om... Kryp tillbaka under stenen varifrån ni kom och skäms för i helvete, det stinker obildat white trash om er båda.

Nu är det så här mina små gossar att det är icke tillbörligt att skylla på att man har blivit lärd fel. Vad är ni, lallande mongoloider som accepterar allt man säger er som fakta? Det är var bilists förbannade skyldighet att kunna alla regler innan man ger sig ut i trafiken. I det här fallet är det så att det är felaktigt att blinka vänster i en rondell, av anledningar mångdubbelt beskrivna ovan. Och människor som ändå gör det är som topic säger just äckliga. Och ni två äcklar mig därtill speciellt mycket.

fan va ja önskar att du kunde säga de där öga mot öga... dessutom är jag inte en av dom som blinkar vänster i rondell faktum är att ja blinkr yterst ytterst överhuvudtaget... vilket iof är fel det med men ja reagerade på din oerhört dåliga stil...
2007-12-02, 18:33
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locman
fan va ja önskar att du kunde säga de där öga mot öga... dessutom är jag inte en av dom som blinkar vänster i rondell faktum är att ja blinkr yterst ytterst överhuvudtaget... vilket iof är fel det med men ja reagerade på din oerhört dåliga stil...

Du blinkar hurdå sa du? Du får ursäkta, men jag reagerar på din oerhört dåliga språkbehandling. Jag har markerat dina felaktigheter så att du (mot förmodan) kan lära dig något till nästa korkade inlägg du ämnar författa. En hel del markeringar blev det ju, och då har jag ändå inte tagit upp din bristfälliga kommatering och din överlag undermåliga syntax.

Jag får tyvärr avböja en träff med ditt flottiga, plufsiga, socialbidragssnyltande plyte; jag frekventerar nämligen inte knarkarkvartar eller husvagnar som tjänar som permanentboende. Det ska du för din egen del betrakta som lyckosamt, eftersom du annars snart nog hade lidit av ett inslaget pannben. Förtäckta hot kommer du inte långt med, förstår du.
2007-12-02, 18:47
Medlem
Crazy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Det är värre med idioter som blinkar till höger när dom kör in i rondellen fast dom ska till vänster. Då tror man att f*n skapet ska svänga ut till höger, men Nej. Blinka i rätt tid och åt rätt håll! säger jag.
2007-12-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Aaa jag får fasen panik snart! Nästan 900 jävla inlägg, och det är fortfarande samma argument som kastas fram och tillbaka.

Kan alla för fasen komma överens om att vägverket har inga som helst förordningar för hur man skall blinka i en rondell, annat än att det skall blinkas höger när man ska köra ut?
Nu gör folk lite som dom vill pga detta, en del blinkar vänster och en del gör inte det, medans en liten skara gör på något eget sätt som inte är logiskt på något sätt.

Mitt i allt detta tycker alla olika om hur saker underlättar och bör vara. Fine. Tills Vägverket ger ut några tydliga förordningar får det helt enkelt vara så, och ingenting lär ändras hos trafikanterna innan dess (och den lilla skaran kommer köra på sitt sätt även då, men det hör inte hit).

För den här tråden leder fan ingen vart.

Det är ju för att det trillar in nya hela tiden som för oss tillbaka till ruta 1 pga att dom helt enkelt inte vet om att man bla kan fortsätta runt (ta vänster) i högerfilen utan att behöva blinka, att man ska blinka höger när man ska ur rondellen vid körning "rakt fram" i den (och vid andra alternativ oxå) eller att man ska lämna företräde till dom som ligger i högerfilen och faktiskt inte bara kan köra rakt ut från vänsterfilen.

Därför är den lång och kommer inte stanna här. Men snart har vi lärt hela körkorts-Sverige.
2007-12-02, 19:47
Medlem
Handkräms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Jag använder vänsterblinkern i rondell för att visa vart jag är på väg.

Exempel:
Jag kör in i en tvåfilig rondell med in/utfarter i de fyra vädersträcken från söder och ska åka ut åt väster.

Eftersom jag blinkar vänster före norra utfarten så kan alla som kommer från öster och ska norrut lugnt åka på utan att vara rädda att jag kommer att ta den norra avfarten (skulle jag åka norrut så hade våra vägar möjligtvis korsat och de hade i så fall haft väjningsplikt gentemot mig).

Alltså underlättar mitt vänsterblinkande flytet i rondellen.

Precis så resonerar jag också.
2007-12-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handkräm
Precis så resonerar jag också.

Och då är du oxå en som resonerar fel.

I hans påstående: "skulle jag åka norrut så hade våra vägar möjligtvis korsat och de hade i så fall haft väjningsplikt gentemot mig." har ni fel i vem som har väjningsplikt.

Den som kommer från öster har enbart väjningsplikt mot dom bilar som kommer farandes i den högra filen. Ni ligger ju i den vänstra (om man nu ska tolka TTK´s beskrivning).

Så när ni sen ska ut via den norra utfarten så gör ni det absolut allvarligaste felet som jag ser det i dagens rondellproblem: Ni tror att när ni tar "rakt fram" i en rondell i vänsterfilen så är det fritt fram att braka rakt ut därfrån korsandes den högra filen utan att lämna företräde.
2007-12-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

I hans påstående: "skulle jag åka norrut så hade våra vägar möjligtvis korsat och de hade i så fall haft väjningsplikt gentemot mig." har ni fel i vem som har väjningsplikt.

Den som kommer från öster har enbart väjningsplikt mot dom bilar som kommer farandes i den högra filen. Ni ligger ju i den vänstra (om man nu ska tolka TTK´s beskrivning).

.

Hur resonerar man då? Om nu cirkulationsplatsen räknas som separat väg så borde vanlig väjningsplikt råda. Dvs. att man har väjningsplikt mot ALL trafik på vägen man svänger in på.
2007-12-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursidae
Hur resonerar man då? Om nu cirkulationsplatsen räknas som separat väg så borde vanlig väjningsplikt råda. Dvs. att man har väjningsplikt mot ALL trafik på vägen man svänger in på.

Mycket riktigt MEN.......

Man har inte väjningsplikt mot alla som är inne i rondellen, utan bara dom som kör i den filen du ska in i. Så om det ligger bilar i innerfilen (vänsterfilen) så behöver du ju inte lämna företräde mot dom eftersom dom ligger i en annan fil.
På samma sätt som när du ska in på motorvägen via påfarten. Ligger det ingen i högerfilen är det bara att köra in, oavsett om det ligger 40 bilar i vänsterfilen. Och vill nu dessa byta till högerfilen EFTER det att du lämnat påfarten och åkt över till högerfilen så har dom väjningsplikt mot dig eftersom du låg där före dom.

Hur skulle det annars se ut? Att du hoppar in i högerfilen och sen 200m senare så kör nån in i dig i sidan från vänsterfilen och säger att du skulle flyttat på dig för att du hade väjningsplikt?

Dvs om nu nån ska byta till/köra in i högerfilen så är det den som sist kommer in i den filen som ska lämna företräde mot alla dom som hann in i den före.
2007-12-03, 13:26
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

Så när ni sen ska ut via den norra utfarten så gör ni det absolut allvarligaste felet som jag ser det i dagens rondellproblem: Ni tror att när ni tar "rakt fram" i en rondell i vänsterfilen så är det fritt fram att braka rakt ut därfrån korsandes den högra filen utan att lämna företräde.

Mycket riktigt. Måste ha tänkt fel vad gäller väjningsplikt där. Eller tänkt rätt och skrivit fel... eller något åt det hållet. Fel blev det i alla fall. Vad jag måste ha tänkt är att det bli lättare för öst-nord köraren att planera sin körning då denne vet att vi inte kommer dela avfart. Likaså borde det underlätta alla som ska in norrifrån eftersom de ser att jag ska förbi där. Ber så hemskt mycket om ursäkt.

Hur som helst så verkar det som att de som vållar problemen är alla de som kör enligt de sedan tio år sen skrotade reglerna om att man ska se rondellen som en korsning. Sen finns det vissa som kör enligt de nya reglerna fast med lite extra vänsterblink (som lärs ut av många körskolor verkar det som) och de som kör helt utan vänsterblink. Skulle man bara bli av med de som kör helt enligt den gamla korsningsregeln så skulle det inte finnas något problem. Men samtidigt så inser jag ju också nuvarande problemet i att det inte alltid går att skilja de extrablinkande enligt de nya reglerna och de galetblinkarna som kör enligt gamla regler.

tillägg: på tal om konstig körning så såg jag häromveckan en gammal gubbe som körde 3/4 varv i en dubbelfilig rondell, ytterfil hela vägen och vänsterblinkers på hela tiden, från väl innan rondellen ända till efter utfart.
2007-12-03, 18:33
Medlem
hockexxs avatar
frågade min körlärare idag och han sa att man skall blinka vänster om man skall svänga vänster i en rondell, innan man svänger ut ska man dock vika in mot höger å "blockera" bilarna samtidigt som du då slår på höger blinkers å far ut ur rondellen.

skall fråga kontroll snubben jag skall köra med på uppkörningen imorrn efter att ajg kört vad han tycker
2007-12-03, 18:54
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
frågade min körlärare idag och han sa att man skall blinka vänster om man skall svänga vänster i en rondell, innan man svänger ut ska man dock vika in mot höger å "blockera" bilarna samtidigt som du då slår på höger blinkers å far ut ur rondellen.

skall fråga kontroll snubben jag skall köra med på uppkörningen imorrn efter att ajg kört vad han tycker

Det är ändå bara hans subjektiva åsikt. Man "ska" inte, men han kan möjlgitvis anse att man bör.
Jag tycker nog att dom borde formulera sig lite bättre, körskolorna.
2007-12-03, 19:28
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx

exakt så sa min också.. och jag fick då körkortet på det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in