Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-12-01, 11:17
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slarva
Ganska nydligen tagit körkort och enligt läraren så SKA man blinka vänster om man ska till vänster, han sa att man skulle tänka som att det vore en korsning + att tjejen som körde upp före mig vart kuggad för att hon inte blinkat vänster så.

Det är diametralt felaktigt och helt emot reglerna, din jävla nolla. Din lärare borde få sparken omgående.
2007-12-01, 11:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Det är diametralt felaktigt och helt emot reglerna, din jävla nolla. Din lärare borde få sparken omgående.

Läraren har rätt. När man kör in i rondellen så skall man blinka vänster. Om man kör runt i rondellen så behöver man inte blinka förrän man skall ut ur rondellen, men vill man ha smidig och säker trafik så bör man alltid blinka vänster så länge man passerar utfarterna, men inte på en rondell med två körfält för då menar man att man skall byta körfält i rondellen.
2007-12-01, 14:40
Medlem
Kaustis avatar
Varför ska man INTE blinka vänster?

"Du har uppenbarligen inte förstått att "rakt fram" i en rondell numera är att fortsätta runt. (som jag skrev, en rondell ska inte ses som en korsning)"

Varför i helvete har dom kommit på detta? SÅ jävla dumt. Blir så sjukt irriterad på folk som "följer boken, för det står ju så". Detta måste ju vara en tankevurpa från VVs sida (eller vem fan som nu ansvarar för regler i rondeller).

Har såklart inte läst igenom hela tråden, men hur kan det uppstå fara om man blinkar vänster i en rondell? Hoppas jag får nåt bra svar så jag slipper sitta å vara irriterad på folk som inte blinkar
2007-12-01, 14:51
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Du har uppenbarligen inte förstått att "rakt fram" i en rondell numera är att fortsätta runt. (som jag skrev, en rondell ska inte ses som en korsning)
Nu kommer du förstå mitt inlägg bättre.

Om du går in på den "informativa" länken ovan och kollar Vägverkets eminenta broschyr så ser du att det finns inga regler för rondellkörning, enbart rekommendationer. Så skit på dej, broder.
2007-12-02, 00:53
Medlem
Slarvas avatar
Citat:

Och vem fan har gett dig anledning till att kalla mig jävla nolla?
Är jag en nolla för att jag blivit lärd att göra så?
Baserar du ditt påhopp på att jag blivit lärd på detta vis så ska du nog fan ta å tänka om och fundera på vem som igentligen är nollan!
2007-12-02, 01:06
Medlem
Sugarfrees avatar
Till saken hör att det underlättar kraftigt för alla bilister om man blinkar vänster när man skall andra höger i rondellen eller kanske tom ett helt varv, samt givetvis blinka höger när du åker ur rondellen. Enligt mig är det bara gamla gubbar som inte blinkar vänster om man skall andra höger eller runt hela rondellen.
2007-12-02, 01:09
Medlem
locmans avatar
Citat:

vad i helvete i SLARVAS inlägg får dig att utse han som nolla?
gossen säger vad han blivit lärd ditt jävla fån...
2007-12-02, 09:42
Medlem
Fulfittans avatar
Ack ja, man kan alltid avgöra vilka motdebattörer som besitter ett klent intellekt genom att studera deras språk; så även i detta fallet. Idioter som inte kan stava till egentligen och därtill blandar in talspråk i sina skrivna alster bör nog inte få vistas varken på internet eller i trafiken. Och folk som varken förstår sig på att använda versaler eller hantera sina pronomen ska vi inte ens tala om... Kryp tillbaka under stenen varifrån ni kom och skäms för i helvete, det stinker obildat white trash om er båda.

Citat:
Ursprungligen postat av Slarva
Och vem fan har gett dig anledning till att kalla mig jävla nolla?
Är jag en nolla för att jag blivit lärd att göra så?
Baserar du ditt påhopp på att jag blivit lärd på detta vis så ska du nog fan ta å tänka om och fundera på vem som igentligen är nollan!

Citat:
Ursprungligen postat av locman
vad i helvete i SLARVAS inlägg får dig att utse han som nolla?
gossen säger vad han blivit lärd ditt jävla fån...

Nu är det så här mina små gossar att det är icke tillbörligt att skylla på att man har blivit lärd fel. Vad är ni, lallande mongoloider som accepterar allt man säger er som fakta? Det är var bilists förbannade skyldighet att kunna alla regler innan man ger sig ut i trafiken. I det här fallet är det så att det är felaktigt att blinka vänster i en rondell, av anledningar mångdubbelt beskrivna ovan. Och människor som ändå gör det är som topic säger just äckliga. Och ni två äcklar mig därtill speciellt mycket.
2007-12-02, 13:52
Medlem
Slarvas avatar
Citat:
Ack ja, man kan alltid avgöra vilka motdebattörer som besitter ett klent intellekt genom att studera deras språk; så även i detta fallet. Idioter som inte kan stava till egentligen och därtill blandar in talspråk i sina skrivna alster bör nog inte få vistas varken på internet eller i trafiken. Och folk som varken förstår sig på att använda versaler eller hantera sina pronomen ska vi inte ens tala om... Kryp tillbaka under stenen varifrån ni kom och skäms för i helvete, det stinker obildat white trash om er båda.

Nu är det så här mina små gossar att det är icke tillbörligt att skylla på att man har blivit lärd fel. Vad är ni, lallande mongoloider som accepterar allt man säger er som fakta? Det är var bilists förbannade skyldighet att kunna alla regler innan man ger sig ut i trafiken. I det här fallet är det så att det är felaktigt att blinka vänster i en rondell, av anledningar mångdubbelt beskrivna ovan. Och människor som ändå gör det är som topic säger just äckliga. Och ni två äcklar mig därtill speciellt mycket.

Om jag inte hade lyssnat på han så hade ju jag blivit kuggad precis som tjejen innan mig, så jag vet inte riktigt vad du tänker med när du drar slutsatsen att jag är en nolla för att jag lyssnade på läraren och inte ville kugga på körningen. Sen så undrar jag hur du kan skriva att jag egentligen inte ska få vistas i trafiken bara för att jag inte hade MVG i svenska och skriver som nån jävla viktipetter med massa "fina" ord som jag egentligen inte äns vill för det är så satans styggt + att det är bara massa äckliga wannabes som skriver så på internet för att verka smartare och viktigare, nej fy är det nån som äcklar mig så är det DU!
2007-12-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Om du går in på den "informativa" länken ovan och kollar Vägverkets eminenta broschyr så ser du att det finns inga regler för rondellkörning, enbart rekommendationer. Så skit på dej, broder.

Jag om någon borde väl veta det då jag FLERA gånger berättat att tex skyltningen innan en rondell enbart är rekommendationer, till vilken fil man bör välja för sitt ändamål i rondellen. Inget man behöver följa.

I övrigt så finns det visst regler rondellkörning. Det är densamma som på övriga vägar. Trafikregler kallas dom. Dvs gör du filbyten så ska du lämna företräde och ska du lämna "vägen", dvs svänga ut ur rondellen så gör du det med en högerblink.

Visst, du kan blinka vänster för att påvisa att du ska fortsätta på "vägen", men det är ju märkligt då att du inte gör det i annat fall oxå, på "vanliga" väger när du passerar en in/utfart på din högra sida av vägen.
Eller så är du en sån som gör det. Isf är det första gången jag hör detta. Blinkar du när vägen svänger oxå?
2007-12-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Varför ska man INTE blinka vänster?

"Du har uppenbarligen inte förstått att "rakt fram" i en rondell numera är att fortsätta runt. (som jag skrev, en rondell ska inte ses som en korsning)"

Varför i helvete har dom kommit på detta? SÅ jävla dumt. Blir så sjukt irriterad på folk som "följer boken, för det står ju så". Detta måste ju vara en tankevurpa från VVs sida (eller vem fan som nu ansvarar för regler i rondeller).

Har såklart inte läst igenom hela tråden, men hur kan det uppstå fara om man blinkar vänster i en rondell? Hoppas jag får nåt bra svar så jag slipper sitta å vara irriterad på folk som inte blinkar

Jag blir sjukt irriterad på folk som hittar på egna regler som man tycker andra ska följa.

Det är ingen fara att blinka vänster. Det som dock är farligt är att dessa som ligger i vänsterfilen i en 2-filig rondell tror att det är fritt fram att köra rakt ut ur rondellen därifrån tvärsöver högerfilen utan att lämna företräde. Dvs dom kör enligt dom "gamla" reglerna.
Extra farligt är dom som kör "rakt fram" på detta sättet. För dom blinkar ju då inte höger när dom ska köra ut och dom har inte heller bytt till högerfilen ett kvarts varv innan, utan kör ut över högerfilen i sista stund.
2007-12-02, 14:46
Medlem
core_s avatar
Aaa jag får fasen panik snart! Nästan 900 jävla inlägg, och det är fortfarande samma argument som kastas fram och tillbaka.

Kan alla för fasen komma överens om att vägverket har inga som helst förordningar för hur man skall blinka i en rondell, annat än att det skall blinkas höger när man ska köra ut?
Nu gör folk lite som dom vill pga detta, en del blinkar vänster och en del gör inte det, medans en liten skara gör på något eget sätt som inte är logiskt på något sätt.

Mitt i allt detta tycker alla olika om hur saker underlättar och bör vara. Fine. Tills Vägverket ger ut några tydliga förordningar får det helt enkelt vara så, och ingenting lär ändras hos trafikanterna innan dess (och den lilla skaran kommer köra på sitt sätt även då, men det hör inte hit).

För den här tråden leder fan ingen vart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in