Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det är lättare att ta till sig OM folk bara visste om att regeln fanns. Då finns det ju bara "blinka höger när du lämnar c-platsen. That´s it!"
Det är ju där problemet är.
Varför skulle cyklister och fotgängare bli påkörda? Eller är du inne på dom som inte blinkar HÖGER nu? Det kommer dom fortfarande inte göra trots att vi slänger in lagen om vänsterblink oxå. Så dina fotgängare och cyklister kommer iaf bli påkörda.
Jag pratade om utebliven vänsterblink. Följden av det. Dvs när bilen fortsätter runt.
Tex.
Det är i sådana här lägen som det är kul att fantisera, låt oss säga att man ska korsa ett övergångsställe till fots, precis vid en avfart i en cirkulationsplats. Glad i hågen så går jag där och ser en bil kommande i rondellen i fas med en själv, när jag står vid övergångsstället för att på något sätt försöka se vart bilföraren ska så blinkar inte bilen.
"Fritt fram" tänker jag och vandrar ut över gatan, men ICKE, idioten blinkar inte och tänkte visst svänga av här, jag blir påkörd, rullar runt lite på motorhuven och skapar ett par repor/bucklor och får mig själv en lätt hjärnskakning.
I det scenariot vet jag EXAKT hur jag skulle reagera, jag skulle bli totalt jävla oxtokig, jag hade försöka vandalisera bilen och bilföraren så mycket som jag bara kunde, hade först och främst hoppats på att h*n fick krockkudden rakt upp i fejan, om inte, skulle jag sparka på kofångaren tills den gjorde det, sen skulle ge föraren en rejäl avhylning, därav innan jag fortsätter vandalisera bilen, som sagt, jag skulle bli helt från vettet. Men det är jag det, om någon kör på mig för att han inte signalerar, ja då ska personen få sig en läxa h*n aldrig glömmer och målet är att h*n ska sluta köra bil.