Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-03-16, 09:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
??? Eftersom rondellen då var en korsning så var det väldigt enkelt: Före korsningen! På exakt samma ställe som idag. Alltså varken lättare eller svårare Exakt samma problem som idag. Alltså varken svårare eller lättare. Ett steg eller två steg på blinkersspaken är för en normal människa en väldigt liten skillnad. Jag ställde mig i en rondell och räknade 50 bilar. 22 blinkade INTE höger när de skulle av till höger. Så "lättare att ta till sig" Vi inser lätt att övertydlighet aldrig kan vara fel. 22 stycken påkörda fotgänagre eller cyklister på avfarten och bara blir lite irriterade...
Se det som att 33/50st faktiskt BLINKADE! (blinkade de dessutom rätt?)

Det är ju bara att resignera och sluta blinka,helt..

För går det inte att blinka alls,hur svårt skulle det då vara att blinka två gånger,dessutom rätt! I rad! Huvva!

Köp en stor bil och åk högervarv,oavsett vart du ska i CP och skit i att blinka helt!
2009-03-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det är lättare att ta till sig OM folk bara visste om att regeln fanns. Då finns det ju bara "blinka höger när du lämnar c-platsen. That´s it!"
Det är ju där problemet är.

Varför skulle cyklister och fotgängare bli påkörda? Eller är du inne på dom som inte blinkar HÖGER nu? Det kommer dom fortfarande inte göra trots att vi slänger in lagen om vänsterblink oxå. Så dina fotgängare och cyklister kommer iaf bli påkörda.
Jag pratade om utebliven vänsterblink. Följden av det. Dvs när bilen fortsätter runt.

Tex.

Det är i sådana här lägen som det är kul att fantisera, låt oss säga att man ska korsa ett övergångsställe till fots, precis vid en avfart i en cirkulationsplats. Glad i hågen så går jag där och ser en bil kommande i rondellen i fas med en själv, när jag står vid övergångsstället för att på något sätt försöka se vart bilföraren ska så blinkar inte bilen.
"Fritt fram" tänker jag och vandrar ut över gatan, men ICKE, idioten blinkar inte och tänkte visst svänga av här, jag blir påkörd, rullar runt lite på motorhuven och skapar ett par repor/bucklor och får mig själv en lätt hjärnskakning.
I det scenariot vet jag EXAKT hur jag skulle reagera, jag skulle bli totalt jävla oxtokig, jag hade försöka vandalisera bilen och bilföraren så mycket som jag bara kunde, hade först och främst hoppats på att h*n fick krockkudden rakt upp i fejan, om inte, skulle jag sparka på kofångaren tills den gjorde det, sen skulle ge föraren en rejäl avhylning, därav innan jag fortsätter vandalisera bilen, som sagt, jag skulle bli helt från vettet. Men det är jag det, om någon kör på mig för att han inte signalerar, ja då ska personen få sig en läxa h*n aldrig glömmer och målet är att h*n ska sluta köra bil.
2009-03-16, 11:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Tex.

Det är i sådana här lägen som det är kul att fantisera, låt oss säga att man ska korsa ett övergångsställe till fots, precis vid en avfart i en cirkulationsplats. Glad i hågen så går jag där och ser en bil kommande i rondellen i fas med en själv, när jag står vid övergångsstället för att på något sätt försöka se vart bilföraren ska så blinkar inte bilen.
"Fritt fram" tänker jag och vandrar ut över gatan, men ICKE, idioten blinkar inte och tänkte visst svänga av här, jag blir påkörd, rullar runt lite på motorhuven och skapar ett par repor/bucklor och får mig själv en lätt hjärnskakning.
I det scenariot vet jag EXAKT hur jag skulle reagera, jag skulle bli totalt jävla oxtokig, jag hade försöka vandalisera bilen och bilföraren så mycket som jag bara kunde, hade först och främst hoppats på att h*n fick krockkudden rakt upp i fejan, om inte, skulle jag sparka på kofångaren tills den gjorde det, sen skulle ge föraren en rejäl avhylning, därav innan jag fortsätter vandalisera bilen, som sagt, jag skulle bli helt från vettet. Men det är jag det, om någon kör på mig för att han inte signalerar, ja då ska personen få sig en läxa h*n aldrig glömmer och målet är att h*n ska sluta köra bil.
En annan synvinkel på samma fantasi... efter "rullar runt lite på motorhuven.." kommer en bil/lastbil/buss och dundrar in i bilen som körde på dig som mosar dig.. Men du hade ju företräde.... Även i ditt senario,med ev. hjärnskakning,så hade ju du "rätt",men är det värt så mycket att stå på sig för sin "rättighet"?
(i trafiken har du inga rättigheter,bara skyldigheter! .)

Likadant när en Micra ägare åker högervarv i en rondell hela vägen runt,givetvis utan att blinka! I vänster filen kommer en timmerlastbil på 60ton,som ska rakt igenom rondellen. Visst har Micra-åkaren "rätt" att åka vänster i höger filen och visst blir det lastbilens fel,MEN vad är glädjen hos Micra-föraren,när det bara är en blandning av Micra,blod och kött kvar?
2009-03-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Tex.

Och återigen, DU PRATAR OM HÖGERBLINK!!!. På vilket sätt hade ett vänsterblink hjälpt dig? Han ska ju inte vidare runt. Han skulle ju ut ur rondellen och blinkade inte HÖGER!

Du kommer ALDRIG få någon att blinka vänster när denne ska lämna c-platsen så sluta blanda ihop situationerna.
2009-03-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
En annan synvinkel på samma fantasi... efter "rullar runt lite på motorhuven.." kommer en bil/lastbil/buss och dundrar in i bilen som körde på dig som mosar dig.. Men du hade ju företräde.... Även i ditt senario,med ev. hjärnskakning,så hade ju du "rätt",men är det värt så mycket att stå på sig för sin "rättighet"?
(i trafiken har du inga rättigheter,bara skyldigheter! .)

Likadant när en Micra ägare åker högervarv i en rondell hela vägen runt,givetvis utan att blinka! I vänster filen kommer en timmerlastbil på 60ton,som ska rakt igenom rondellen. Visst har Micra-åkaren "rätt" att åka vänster i höger filen och visst blir det lastbilens fel,MEN vad är glädjen hos Micra-föraren,när det bara är en blandning av Micra,blod och kött kvar?

Varför ligger en timmerlastbilsförare i vänsterfilen när denne ska "rakt fram" och dessutom inte lämnar företräde när han byter fil för att lämna c-platsen?

Idioter i trafiken har vi gott om så det kommer vi inte ifrån. Men återigen, om alla bara följde dom få, enkla regler som finns för c-plats körning så slipper lilla tanten i Micran bloda ner inredningen.

Det är dumt att någonsin köra om en timmerlastbil, trots att det tom är 3-filig motorväg. Den kan få punka på 8 däck och få kast med släpet och mosar allt i sin väg i filerna bredvid.

Dvs man ska aldrig köra om en timmerlastbil och ni som säger annat är idioter och dårar i trafiken. Visst, det är lagligt att köra om men vad är glädjen hos BMW-ägaren när denne får in 60ton stock i rövhålet med sprucken ringmuskel som plåster på såren.
2009-03-16, 11:43
Medlem
antonivanssons avatar
En rondell ska betraktas som en korsning och ska man till vänster ska man blinka vänster.
När jag kör rakt fram kan jag välja på att ligga i höger eller vänster fil, när jag kör höger måste jag välja höger fil, när jag ska vänster ska jag välja vänster fil. Genom att blinka vänster vet medtrafikanterna att jag håller mig i vänster fil och kan köra förbi på höger sida.
2009-03-16, 11:44
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Och återigen, DU PRATAR OM HÖGERBLINK!!!. På vilket sätt hade ett vänsterblink hjälpt dig? Han ska ju inte vidare runt. Han skulle ju ut ur rondellen och blinkade inte HÖGER!

Du kommer ALDRIG få någon att blinka vänster när denne ska lämna c-platsen så sluta blanda ihop situationerna.
Ha,ha,ha! Ser ofta folk som:
1. Inte blinkar alls.
2. Bara blinkar höger.
3. Blinkar vänster tills ratt rörelserna gör att blinkersen slår av..

OCH de som för att vara tydliga för sin omgivning vid vänster sväng FÖRST blinkar vänster,sedan vid FILBYTET blinkar höger och ut ur CP.

De representeras ungefär i den ordningen också..
2009-03-16, 11:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
En rondell ska betraktas som en korsning och ska man till vänster ska man blinka vänster.
När jag kör rakt fram kan jag välja på att ligga i höger eller vänster fil, när jag kör höger måste jag välja höger fil, när jag ska vänster ska jag välja vänster fil. Genom att blinka vänster vet medtrafikanterna att jag håller mig i vänster fil och kan köra förbi på höger sida.
Tok-bra,är även att det är TILLÅTET att åka högerfil,varv på varv inför en "vänster sväng"!
(Bra sätt att få en bil i sidan/hamna under en lastbil/buss)
2009-03-16, 11:50
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Varför ligger en timmerlastbilsförare i vänsterfilen när denne ska "rakt fram" och dessutom inte lämnar företräde när han byter fil för att lämna c-platsen?

Idioter i trafiken har vi gott om så det kommer vi inte ifrån. Men återigen, om alla bara följde dom få, enkla regler som finns för c-plats körning så slipper lilla tanten i Micran bloda ner inredningen.

Det är dumt att någonsin köra om en timmerlastbil, trots att det tom är 3-filig motorväg. Den kan få punka på 8 däck och få kast med släpet och mosar allt i sin väg i filerna bredvid.

Dvs man ska aldrig köra om en timmerlastbil och ni som säger annat är idioter och dårar i trafiken. Visst, det är lagligt att köra om men vad är glädjen hos BMW-ägaren när denne får in 60ton stock i rövhålet med sprucken ringmuskel som plåster på såren.
Han kanske ska svänga vänster i nästa korsning?(inte nästa CP)
Lämnar kanske inte företräde för han har inte en aning om vad bilen som inte blinkar ska göra?
Jo,men hon följde ju reglerna! Är inte det bra?(även om reglerna suger ap-balle.. Finns ju ingen regel mot att knulla får,men jag är inte sugen på det IAF! )
2009-03-16, 16:15
Medlem
Nystarts avatar
Är nog bara en vanesak somdom äldre har svårt att bli av med. Är väl inte så längesen det va rätt att blinka vänster?
2009-03-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nystart
Är nog bara en vanesak somdom äldre har svårt att bli av med. Är väl inte så längesen det va rätt att blinka vänster?

10år.
2009-03-16, 19:20
Medlem
Citat:

Det gjorde jag inte heller, tror du missuppfattat hela min text, det som hade hjälpt mig var högerblink, med tanke på att han i det scenariot då hade lämnat och jag stått kvar i reaktion från honom ifall han skulle stanna eller köra vidare ut ur rondellen, nämnde INGET om vänsterblink, det är högerblink som ska tillämpas, endast, punkt. Det var nog du som blanda ihop min poäng

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in