Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-12-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
frågade min körlärare idag och han sa att man skall blinka vänster om man skall svänga vänster i en rondell, innan man svänger ut ska man dock vika in mot höger å "blockera" bilarna samtidigt som du då slår på höger blinkers å far ut ur rondellen.

skall fråga kontroll snubben jag skall köra med på uppkörningen imorrn efter att ajg kört vad han tycker

Vilket stolpskott!

Man blir ju mörkrädd när man hör den ena efter den andra som har körskolelärare som lär en att medvetet bryta mot reglerna.
Är det någon som hört en lärare säga att man faktiskt får åka runt i högerfilen?
2007-12-03, 23:16
Bannlyst
När jag körde upp för några år sedan fick jag lära mig att det var krav på att blinka vänster innan man kör in i rondellen om man skall svänga vänster, sedan i mitten av rondellen titta i speglarna och döda vinkeln, på med högerblinkers och sedan svänga av.
2007-12-04, 07:02
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
När jag körde upp för några år sedan fick jag lära mig att det var krav på att blinka vänster innan man kör in i rondellen om man skall svänga vänster, sedan i mitten av rondellen titta i speglarna och döda vinkeln, på med högerblinkers och sedan svänga av.

Hur många år sedan pratar vi om? Sen -99 finns det inget sådant krav på något sätt, sa dom något annat hade dom antingen för dåliga kunskaper i ämnet eller så ljög dom.
2007-12-04, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda

Tror dom säger så eftersom dom själva vet vilka jävla spån vägverket är som ändrade regelverket i rondeller och vill att vi ska köra enligt dom gamla reglerna.

Men vad säger dom om körning "rakt fram"? Där det förr var tillåtet att ta vänsterfil och sen utan att blinka köra tvärsöver högerfilen när det är dax att åka ut, utan att lämna företräde (eftersom bilarna då i högerfilen inte fick fortsätta runt.)
2007-12-04, 15:51
Medlem
nexss avatar
Citat:
frågade min körlärare idag och han sa att man skall blinka vänster om man skall svänga vänster i en rondell, innan man svänger ut ska man dock vika in mot höger å "blockera" bilarna samtidigt som du då slår på höger blinkers å far ut ur rondellen.

skall fråga kontroll snubben jag skall köra med på uppkörningen imorrn efter att ajg kört vad han tycker
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Vilket stolpskott!

Man blir ju mörkrädd när man hör den ena efter den andra som har körskolelärare som lär en att medvetet bryta mot reglerna.
Är det någon som hört en lärare säga att man faktiskt får åka runt i högerfilen?

Varför säger du emot sidan du själv länkat till ett antal gånger?

http://publikationswebbutik.vv.se/up...lats_utg_6.pdf

Som du ser på 6e sidan bilden längst upp till höger är det JUST så som man ska köra, dvs blockera bilarna på sista infarten innan man kör av.
2007-12-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Varför säger du emot sidan du själv länkat till ett antal gånger?

http://publikationswebbutik.vv.se/up...lats_utg_6.pdf

Som du ser på 6e sidan bilden längst upp till höger är det JUST så som man ska köra, dvs blockera bilarna på sista infarten innan man kör av.

Jag säger inte emot mig själv.

Om du läser så skriver dom att det var ETT exempel på hur man kan välja körfält.
Vidare skriver dom "du får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för övriga trafikanter". Om du då blockerar dom i den filen du vill byta till så hindrar du dom.

Sen att det står "ser du att en förare är på väg att byta körfält ska du anpassa hastigheten för att underlätta körfältsbytet" betyder inte att det enbart gäller i rondeller (på övriga vägar oxå) + att den som byter körfält fortfarande ska lämna företräde.

Vidare står det "anpassa körningen så att du helst kör ut ur cirkulationsplatsen från höger körfält" MEN "om du kör ut ur cirkulationsplatsen från vänster körfält MÅSTE du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen."
"tänk oxå på att du gör ett körfältsbyte" Dvs DU ska lämna företräde till dom som redan finns i det körfältet du ska byta till.
2007-12-04, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Hur många år sedan pratar vi om? Sen -99 finns det inget sådant krav på något sätt, sa dom något annat hade dom antingen för dåliga kunskaper i ämnet eller så ljög dom.

Jag körde upp efter -99 och bilskoleläraren var stenhård med att man ska blinka vänster innan man kör in i rondellen vid vänstersväng.
2007-12-04, 17:01
Bannlyst
Citat:
Men vad säger dom om körning "rakt fram"? Där det förr var tillåtet att ta vänsterfil och sen utan att blinka köra tvärsöver högerfilen när det är dax att åka ut, utan att lämna företräde (eftersom bilarna då i högerfilen inte fick fortsätta runt.)

Detta är ju lite olika beroende på hur rondellen är utformad och hur pilarna för körfälten ser ut. Men grundregeln är ju att eftersom du gör ett körfältsbyte när du svänger tvärs över högerfilen och ut så måste du lämna företräde och ge tecken innan du svänger av.
2007-12-04, 17:19
Bannlyst
Jag tog mitt körkort i Februari i år. När jag övningskörde med körskolan så fick jag lära mig att om man ska in i en rondell och ska köra varken rakt fram eller höger så ska man blinka vänster hela tiden tills man kommer en bit innan man kör ut från rondellen, då skulle man blinka höger.
2007-12-04, 19:34
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Vilket stolpskott!

frågade kontrollanten på vägverket idag innan jag körde upp, å han sa att man får göra som man vill, finns inget som förbjuder det, men inget som påpekar att man skall göra det heller.
2007-12-04, 19:35
Citat:
Ursprungligen postat av darkdog8
Jag tog mitt körkort i Februari i år. När jag övningskörde med körskolan så fick jag lära mig att om man ska in i en rondell och ska köra varken rakt fram eller höger så ska man blinka vänster hela tiden tills man kommer en bit innan man kör ut från rondellen, då skulle man blinka höger.

Suuuuck....
2007-12-04, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXit^
Suuuuck....

Vad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem