2009-01-08, 09:37
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
Störst går först och är man en liten personbil/mc och inte ger plats/tid åt ett stort fordon är man dum i huvudet. Blir du uppretad av att folk tutar på dig ska du prova att köra nere på kontinenten - du kommer vara så uppretad att du skiter hjärnceller.
Dr. Tinnitus:
Visst är det inget olagligt i att lära ut VB i rondell. Vilket jag även påpekade.
Men man får som körskollärare inte klaga på att en elev inte använder en VB och man ska heller inte lära ut att det är på något som helst sett ett tvång eller att det är rätt att använda VB.
Diskussionen har utgått ifrån att det inte är olagligt att använda VB i rondell (vilket det eventuellt är, har inte läst boken. har till skillnad från dig (antar att du har körkort) inget krav på mig att kunna trafikreglerna) - så att blinka VB är alltså inget olagligt (så länge ingen kan visa på att det är olagligt att blinka fel. vilket inte skulle förvåna mig om det vore) och således ingenting jag egentligen stör mig på.
Men som jag skrev så använder de flesta som kör med VB inte HB när de ska ut ur rondellen - utan kör efter de gamla reglerna. Tycker man det är kul att se ut som en rullande discokula så visst får man väll blinka hejvillt i rondellen. Men se för fan till att blinka höger när ni ska ut - återigen, säkerhetsfråga. Jag kör som sagt utan körkort och troligtvis mycket snabbare/effektivare (därmed inte sagt osäkrare/farligare. Har meriter och licenser nog för att alla dagar i veckan anses som bättre/säkrare förare än en person med enbart svenskt körkort) än dig/Svensson och har inga som helst avsikter att spela moralkärring. Dubbelmoral skulle det kallas.
Dr. Tinnitus:
Visst är det inget olagligt i att lära ut VB i rondell. Vilket jag även påpekade.
Men man får som körskollärare inte klaga på att en elev inte använder en VB och man ska heller inte lära ut att det är på något som helst sett ett tvång eller att det är rätt att använda VB.
Diskussionen har utgått ifrån att det inte är olagligt att använda VB i rondell (vilket det eventuellt är, har inte läst boken. har till skillnad från dig (antar att du har körkort) inget krav på mig att kunna trafikreglerna) - så att blinka VB är alltså inget olagligt (så länge ingen kan visa på att det är olagligt att blinka fel. vilket inte skulle förvåna mig om det vore) och således ingenting jag egentligen stör mig på.
Men som jag skrev så använder de flesta som kör med VB inte HB när de ska ut ur rondellen - utan kör efter de gamla reglerna. Tycker man det är kul att se ut som en rullande discokula så visst får man väll blinka hejvillt i rondellen. Men se för fan till att blinka höger när ni ska ut - återigen, säkerhetsfråga. Jag kör som sagt utan körkort och troligtvis mycket snabbare/effektivare (därmed inte sagt osäkrare/farligare. Har meriter och licenser nog för att alla dagar i veckan anses som bättre/säkrare förare än en person med enbart svenskt körkort) än dig/Svensson och har inga som helst avsikter att spela moralkärring. Dubbelmoral skulle det kallas.
Ja jag har alla bokstäver du kan tänka dig på mitt körort.
Nej, det är inte olagligt att VB i rondell.
Ja det är olagligt att blinka fel, eller man kan hur som helst bli straffad för det om det orsakar en olycka.
Jo, det kan vara olagligt att undlåta sig att VB i rondell under vissa omständigheter (inte filbyte) vilket kan ses i Tingsrättsdomar där folk som kört vidare runt i yttern utan att VB och kollisions uppstått har dömts till vållande.
Man kan givetvis vara en bra bilförare rent tekniskt med själva bilen utan körkort, och även i trafiken.
Men det finns många många exempel på otroligt duktia racerförare som är närmast sopor ute i trafiken. Nej inte att hantera bilen i sig, utan att samsas med andra i trafiken och tolka alla dess situationer på ett vetigt sätt.
Allt för många raceförare har för svårt att sluta leka just räserförare när de är på allmän väg och i trafiken. De tror gärna de står över alla andra och därmed får köra så fort de vill för de tror ju ofta att prestationen bara mäts i tid och den som är snabbast är bäst...
Så ditt argument att du har lassvis med meriter och licenser säger mig inte mycket utan att ha sett dig in action i stressiga trafikmiljöer t ex.
Dr Tinnitus