Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
Störst går först och är man en liten personbil/mc och inte ger plats/tid åt ett stort fordon är man dum i huvudet. Blir du uppretad av att folk tutar på dig ska du prova att köra nere på kontinenten - du kommer vara så uppretad att du skiter hjärnceller.

Dr. Tinnitus:

Visst är det inget olagligt i att lära ut VB i rondell. Vilket jag även påpekade.

Men man får som körskollärare inte klaga på att en elev inte använder en VB och man ska heller inte lära ut att det är på något som helst sett ett tvång eller att det är rätt att använda VB.

Diskussionen har utgått ifrån att det inte är olagligt att använda VB i rondell (vilket det eventuellt är, har inte läst boken. har till skillnad från dig (antar att du har körkort) inget krav på mig att kunna trafikreglerna) - så att blinka VB är alltså inget olagligt (så länge ingen kan visa på att det är olagligt att blinka fel. vilket inte skulle förvåna mig om det vore) och således ingenting jag egentligen stör mig på.
Men som jag skrev så använder de flesta som kör med VB inte HB när de ska ut ur rondellen - utan kör efter de gamla reglerna. Tycker man det är kul att se ut som en rullande discokula så visst får man väll blinka hejvillt i rondellen. Men se för fan till att blinka höger när ni ska ut - återigen, säkerhetsfråga. Jag kör som sagt utan körkort och troligtvis mycket snabbare/effektivare (därmed inte sagt osäkrare/farligare. Har meriter och licenser nog för att alla dagar i veckan anses som bättre/säkrare förare än en person med enbart svenskt körkort) än dig/Svensson och har inga som helst avsikter att spela moralkärring. Dubbelmoral skulle det kallas.

Ja jag har alla bokstäver du kan tänka dig på mitt körort.

Nej, det är inte olagligt att VB i rondell.

Ja det är olagligt att blinka fel, eller man kan hur som helst bli straffad för det om det orsakar en olycka.

Jo, det kan vara olagligt att undlåta sig att VB i rondell under vissa omständigheter (inte filbyte) vilket kan ses i Tingsrättsdomar där folk som kört vidare runt i yttern utan att VB och kollisions uppstått har dömts till vållande.

Man kan givetvis vara en bra bilförare rent tekniskt med själva bilen utan körkort, och även i trafiken.

Men det finns många många exempel på otroligt duktia racerförare som är närmast sopor ute i trafiken. Nej inte att hantera bilen i sig, utan att samsas med andra i trafiken och tolka alla dess situationer på ett vetigt sätt.

Allt för många raceförare har för svårt att sluta leka just räserförare när de är på allmän väg och i trafiken. De tror gärna de står över alla andra och därmed får köra så fort de vill för de tror ju ofta att prestationen bara mäts i tid och den som är snabbast är bäst...

Så ditt argument att du har lassvis med meriter och licenser säger mig inte mycket utan att ha sett dig in action i stressiga trafikmiljöer t ex.

Dr Tinnitus
2009-01-08, 11:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
Störst går först och är man en liten personbil/mc och inte ger plats/tid åt ett stort fordon är man dum i huvudet. Blir du uppretad av att folk tutar på dig ska du prova att köra nere på kontinenten - du kommer vara så uppretad att du skiter hjärnceller.

Dr. Tinnitus:

Visst är det inget olagligt i att lära ut VB i rondell. Vilket jag även påpekade.

Men man får som körskollärare inte klaga på att en elev inte använder en VB och man ska heller inte lära ut att det är på något som helst sett ett tvång eller att det är rätt att använda VB.

Diskussionen har utgått ifrån att det inte är olagligt att använda VB i rondell (vilket det eventuellt är, har inte läst boken. har till skillnad från dig (antar att du har körkort) inget krav på mig att kunna trafikreglerna) - så att blinka VB är alltså inget olagligt (så länge ingen kan visa på att det är olagligt att blinka fel. vilket inte skulle förvåna mig om det vore) och således ingenting jag egentligen stör mig på.
Men som jag skrev så använder de flesta som kör med VB inte HB när de ska ut ur rondellen - utan kör efter de gamla reglerna. Tycker man det är kul att se ut som en rullande discokula så visst får man väll blinka hejvillt i rondellen. Men se för fan till att blinka höger när ni ska ut - återigen, säkerhetsfråga. Jag kör som sagt utan körkort och troligtvis mycket snabbare/effektivare (därmed inte sagt osäkrare/farligare. Har meriter och licenser nog för att alla dagar i veckan anses som bättre/säkrare förare än en person med enbart svenskt körkort) än dig/Svensson och har inga som helst avsikter att spela moralkärring. Dubbelmoral skulle det kallas.
Ska du åka ute i trafiken,så föreligger visst krav på att du både har körkort och du är skyldig att vara uppdaterad på ev. nya regler också.

Ang.VB-nä det är inget KRAV,men i många fall kan det vara vettigt..

För att slippa bli galen,som en blev igår.
Tänk cirkulationsplatsen som en klocka,jag kör in vid kl 6,h#n vid kl 12,när jag är vid kl halv-fyra,är h#n vid kl 9,DÅ börjar miffot blinka vänster(ANINGEN sent...) Sen blir det signalhorns-konsert! För jag MÅSTE ju förstått att dumhuvvet skulle vänster,så vad fan gör jag i CP?
2009-01-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låt oss ponera (som ett hypotetiskt exempel bara) att man skulle gå igenom rodellreglerna om ett år eller så, och komma fram till att det är bättre med att VB i rondell, så regler/lagar ändras så att det blir krav på att VB i rondell. Hur gör du/ni då?

Shit, hemska tanke. Ja, då skulle man väl få bita i det sura äpplet och erkänna. (Glimten i ögat.)
Hur skulle det vara om VV sade att man inte ska blinka vänster i en cirkulationsplats (för att det är en fortsättning på vägen) utan enbart blinka höger när man svänger ut? Skulle du erkänna att VI har gjort rätt?
Nej just ja! Det har de ju redan gjort, och du kan ÄNDÅ inte erkänna det! (Fortfarande med glimten i ögat.)

Citat:
Idag så kastar ni ju er över VV folder som visar hur man ska köra, och många påstår att allt annat är fel och/eller korkat.

Hade faktiskt aldrig läst den där VV-foldern förrän i natt, och jag har ändå kört så. För så lär vi oss på Åland, och så tycker jag dessutom att känns logiskt mest korrekt.
Visst är det bra att vara tydlig med sina avsikter, men när övertydlighet kan skapa osäkerhet är det ju onödigt, vilket ju är fallet här.
Eftersom det verkar finnas 2 skolor med vänsterblink, ena är sådana som du som känner till högerblinken, förstår hur en cirkulationsplats fungerar och tycker att du är extra tydlig genom att använda vänsterblinkers (ett sätt som väl aldrig lärts ut, eller rekommenderats, korrekt?), medans det finns de som fortfarande kör på den gamla läran om att cirkulationsplatsen ska ses som en fyrvägskorsning och att man blinkar åt det håll man ska sett från där man kom in. Mao, man blinkar vänster när man ska ut ur cirkulationsplatsen efter 270° rundkörning, höger om man ska ut efter 90°, och inte alls om man ska rakt. Detta sätt är ju vanvettigt är alla synvinklar, då det förutsätter att alla vet var alla andra kom in i rondellen.

Så eftersom det finns 2 skolor med vänsterblink, så vet man ju inte om den som kommer körandes och blinkar vänster ämnar vara övertydlig, eller om den personen ska ut på sin 270°-iga utfart.

Citat:
Allt för många raceförare har för svårt att sluta leka just räserförare när de är på allmän väg och i trafiken. De tror gärna de står över alla andra och därmed får köra så fort de vill för de tror ju ofta att prestationen bara mäts i tid och den som är snabbast är bäst...

Det kan jag då inte minnas att jag någonsin skulle ha läst. Min kusin är en riktigt duktig rallycrossförare, men när han kör på väg är han lugnet själv, en av de lugnaste förare jag känner faktiskt.
Detta är ju på intet sätt representativt för alla, men som sagt, tycker mig inte minnas att jag skulle läst att raceförare skulle vara överrepresenterade i olycksstatistiken.

Citat:
Vill du att vi ska dra in olyksfallsstatistiken för olika åldersgrupper i debatten? Jag tror inte det blir så lysande för de yngre generationerna om vi säger så... då de lär klara sig absolut sämst, de i gänger ca 35-55 år bäst och de allra äldsta sämre men ändå klart bättre än gänget 18-25 år.

Sen kan det ju vara intressant att titta på mera specifika olycksgrupper också kanske?
Väldigt många olyckor med 18-25-åringar är nog singelolyckor eller olyckor orsakade av hög hastighet o. dyl., (speciellt män är ju överrepresenterade) medans jag tror att yngre klarar sig bättre än de andra grupperna i andra kategorier. Har inte några som helst siffror på detta, men det går ju säkert att Googla på om man skulle orka.
Senast redigerad av petterekman 2009-01-08 kl. 11:24.
2009-01-08, 11:36
Medlem
orvarens avatar
Tänk CP som en klocka.. Åker jag in vid kl 6 och ska vänster,så blinkar jag vänster innan CP i CP till ungefär kl 12.10,då jag gör ett FILBYTE och då blinkar HÖGER och fortsätter blinka höger tills jag åkt ur CP....Förvirrande?
2009-01-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petterekman
Shit, hemska tanke. Ja, då skulle man väl få bita i det sura äpplet och erkänna. (Glimten i ögat.)

Jag tror inte alla VB-motståndare i tråden skulla vara lika ärliga i den saken.

Citat:
Hur skulle det vara om VV sade att man inte ska blinka vänster i en cirkulationsplats (för att det är en fortsättning på vägen) utan enbart blinka höger när man svänger ut? Skulle du erkänna att VI har gjort rätt?

Jag skulle själv bli tvungen att undvika VB i rondell i alla normalfall, men i vissa situationer ändå VB i rondell därför att det finns klart och tydligt angivet i trafiklagarna att man skall ge tecken med blinkers vid varje manöver eller sidoförflyttning som kan överraska och/eller skapa fara eler hinder för andra trafikanter. Och som jag ser det så kan denna lagtext aldrig tas bort då den i sig själv är så självklar. Och denna lagtext verkar varenda VB-motståndare helt enkelt förtränga/förneka, men den finns.

Jag skulle erkänna att vi alla gjort rätt utifrån de lagar som rådit vid aktuellt tillfälle, med undantag för att ni kan ha undåtit er att VB i rondell om situationen varit sådan att VB krävts enligt ovanstående lagtext. Återigen, Tingsrätten har tilldömt skuld till folk som inte VB i vissa situationer i rondeller.

Citat:
Nej just ja! Det har de ju redan gjort, och du kan ÄNDÅ inte erkänna det! (Fortfarande med glimten i ögat.)

Nej det har de inte alls gjort. De har bara sagt att det inte är krav på ATT VB i rondell. Men samtidigt erkänner även VV att det kan finnas situationer där VB kan behövas eller vara till fördel.

Nu står ju inte detta i den lilla foldern från VV om rondellkörning, men då denna folder (enligt VV själva) är en mycket förenklad beskrivning på hur man ska/kan/bör köra i en rondell. De gör inga anspråk på att detta är det absolut enda sättet, eller den enda formen på en rondell. Utan säger klart och tydligt att rondeller och körningen har variationer i oändlighet, varför denna lilla folder inte kan beskriva alla situationer ingående och hur man ska/kan/bör köra och blinka i dessa.

Citat:
Hade faktiskt aldrig läst den där VV-foldern förrän i natt, och jag har ändå kört så. För så lär vi oss på Åland, och så tycker jag dessutom att känns logiskt mest korrekt.

I sin enkelhet ja, men rondellkörning och rondeller kan vara väldigt olika från fall till fall. I vissa fall blir det då inte så himla bra det som sägsi foldern, vilket VV själva erkänner.

Citat:
Visst är det bra att vara tydlig med sina avsikter, men när övertydlighet kan skapa osäkerhet är det ju onödigt, vilket ju är fallet här.

Helt riktigt, men det man som god förare hela tiden måste kunna bedöma är om en manöver teckengivning eller vad som helst som kan ge dubbla budskap och osäkerhet, ändå ger mer fördelar än nackdelar.

Tänk dig den eviga rondellsaken igen.

En bil på ytterns som får för sg att köra vidare i yttern utan att VB, och en bil på innern bredvid men lite efter som vill ut på avfartens vänsterfil. I det läget är det fort gjort för dessa förare att missuppfatta varandra och de kan mälla ihop. En VB från den i yttern i det läget kan då kanske tas för ett filbyte till innern vilket gör att den i innern ska underlätta den manövern och släppa in bilen från yttern.

Men det är ju då en missuppfattning då bilen i yttern bara kör vidare i sin ytterfil. Kanske snopet för killen i innern, men fan så mycket säkrare då ingen VB kaske orsakat att de krockat istället.

Så, grundregeln är ju att teckengivning, om den så kan ge dubbla budskap och kanske t o m förvirra, ändå ska undanröja en större risk/fara än den ev. kan skapa. Och det är upp tillbåde den som ger tecken att värdera detta på bästa sätt, och den som ser tecknet att tolka det på bästa sätt i varje aktuell situation.

I vissa fall måste man kanske strunta i antingen teckengivningen eller helt enkelt hela manövern, därför att det förvärrar mer än det räddar om man säger så, och då får man kanske avstå från manövern.

Citat:
Eftersom det verkar finnas 2 skolor med vänsterblink, ena är sådana som du som känner till högerblinken, förstår hur en cirkulationsplats fungerar och tycker att du är extra tydlig genom att använda vänsterblinkers (ett sätt som väl aldrig lärts ut, eller rekommenderats, korrekt?), medans det finns de som fortfarande kör på den gamla läran om att cirkulationsplatsen ska ses som en fyrvägskorsning och att man blinkar åt det håll man ska sett från där man kom in. Mao, man blinkar vänster när man ska ut ur cirkulationsplatsen efter 270° rundkörning, höger om man ska ut efter 90°, och inte alls om man ska rakt. Detta sätt är ju vanvettigt är alla synvinklar, då det förutsätter att alla vet var alla andra kom in i rondellen.

De enda "gamla stofiler" behöver ändra på från det de lärde sig i forntiden, är att alltid HB ut, alltid. Om de sen ändå fortfarande vill se en rondell som en korsning med gräs i mitten spelar föga praktisk betydelse, bara de alltid HB ut.

Citat:
Så eftersom det finns 2 skolor med vänsterblink, så vet man ju inte om den som kommer körandes och blinkar vänster ämnar vara övertydlig, eller om den personen ska ut på sin 270°-iga utfart.

Tyvärr så finns det nog ett betydligt större antal "skolor" ang. rondellkörning än bara två, det är bara att läsa i denna tråd eller köra i några rondeller så upptäcker man att folk är otroligt duktiga på att glömma det körskolor lärtdem och skapar gärna egna idéer om hur det ska köras och göra i rondeller. Ja det gäller ju egentligen precis överallt i trafiken.

Och då är vi ju där igen, att kan vi hantera att folk gör rätt olika överallt annars i trafiken, varför kan vi inte det i rondeller? Givetvis är det önsvärt att folk följer lagar och regler på ett unisont sätt. Men vi ser ju i denna tråd att olikheter i rondellkörning verkar vara som ett rött skynke för VB-motståndarna, medan de inte verkar ha en aning om att samma olikheter finns i princip överallt i trafken, men då bryr de sig inte alls på samma sätt.

Citat:
Det kan jag då inte minnas att jag någonsin skulle ha läst. Min kusin är en riktigt duktig rallycrossförare, men när han kör på väg är han lugnet själv, en av de lugnaste förare jag känner faktiskt.
Detta är ju på intet sätt representativt för alla, men som sagt, tycker mig inte minnas att jag skulle läst att raceförare skulle vara överrepresenterade i olycksstatistiken.

Det har genom åren inträffat flera incidenter där tävlingsförare av olika kaliber har tabbat sig grundligt i trafiken på olika sätt. Allt från fortkörningar till fyllkörningar.

Citat:
Sen kan det ju vara intressant att titta på mera specifika olycksgrupper också kanske?

Givetvis

Citat:
Väldigt många olyckor med 18-25-åringar är nog singelolyckor eller olyckor orsakade av hög hastighet o. dyl., (speciellt män är ju överrepresenterade) medans jag tror att yngre klarar sig bättre än de andra grupperna i andra kategorier. Har inte några som helst siffror på detta, men det går ju säkert att Googla på om man skulle orka.

Folk i åldern 18-25, och i synnerhet då grabbarna, är otroligt överreresenterade i princip på allt i trafiken. Oavsett om de skulle vara tekniskt körkunniga och alltså kunna hantera fordonet bra, så tryter det med riskbedömning och omdömme så de sätter sig ändå titt som tätt i knipor som inga bilar eller förarprestationer i världen kan ta dem ur.

Alla ögonglimtar ovan är noterade....

Dr Tinnitus
2009-01-08, 15:03
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Det är såna som du som orsaker olycker, läs infon på vv.
Man skall ALLTID blinka höger när man lämnar en cirkulationsplats.

I min stad finns det 28 rondeller. Jag har haft körkort i 10 år och har aldrig ens varit nära att kollidera i en rondell.

Varför ska någon krocka med mig för att jag vägrar att blinka höger då jag kör rakt fram?
2009-01-08, 15:24
Medlem
zipzap68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov
I min stad finns det 28 rondeller. Jag har haft körkort i 10 år och har aldrig ens varit nära att kollidera i en rondell.

Varför ska någon krocka med mig för att jag vägrar att blinka höger då jag kör rakt fram?
Du har inte funderat på att det underlättar för de som ska IN i rondellen om du blinkar innan du kör ut?

De som står och väntar på att köra in efter din utfart blir jätteglada om du blinkar och talar om att du ska ut, så att de kan köra in i rondellen.

Försök tänka lite längre...
2009-01-08, 15:39
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzap68
Du har inte funderat på att det underlättar för de som ska IN i rondellen om du blinkar innan du kör ut?

De som står och väntar på att köra in efter din utfart blir jätteglada om du blinkar och talar om att du ska ut, så att de kan köra in i rondellen.

+ jag orkar inte leta upp länken på vv som har postats här sextioelva gångar, enligt lagen SKALL man blinka höger när man lämnar en rondell, även när du "svänger vänster" vilket man inte kan.

Rakt fram och vänster FINNS INTE i en rondell, som tanten i min GPS säger "kör in i rondellen och ta andra avfarten (eller tredje)"
Senast redigerad av My name is Earl 2009-01-08 kl. 15:51.
2009-01-08, 16:00
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:

Blinkar jag så blinkar jag vänster vilket isf talar om att jag inte ska lämna rondellen. Kör man rakt fram behöver man inte blinka.

Att blinka höger då man ska rakt fram är onödigt. Blinka höger gör man då man ska av vid den 1:a utfarten.

Den enda gången som jag blinkar höger, förutom då jag svänger höger vid 1:a utfarten, är då jag gör en lång vänstersväng och kör ur rondellen i den bortre filen. Men då blinkar jag vänster först, förstås.

Jag gör alltså exakt som körskolan instruerat mig. Ska jag till höger håller jag mig i den högra filen och blinkar höger.

Ska jag rakt fram spelar det ingen roll vilken fil jag lägger mig i, även om det oftast blir den vänstra. Men jag blinkar inte.

Ska jag till vänster lägger jag mig i den vänstra filen och blinkar vänster, upphör med blinkandet efter att ha passerat avfarten rakt fram och om det är den långa vänstersvängen blinkar jag höger eftersom jag isf passerar innerfilen då jag kör ut.

Jag garanterar att detta funkar bättre än det där högertramset som vv håller på med. Uppenbarligen håller de flesta med mig också, den enda gång som man ser nån som blinkar höger då dom ska rakt fram kan man ge sig fan på att det är en körskolebil.

Att blinka höger då man ska rakt fram ger inget. Säg att man kör 30 km/h, ja, då hinner man rulla 9m på 1 sekund vilket gör att de som ev väntar på högerblink ändå inte hinner förhålla sig till ett sådant högerblink.
2009-01-08, 16:29
Medlem
zipzap68s avatar
Citat:
Blinkar jag så blinkar jag vänster vilket isf talar om att jag inte ska lämna rondellen. Kör man rakt fram behöver man inte blinka.

Att blinka höger då man ska rakt fram är onödigt. Blinka höger gör man då man ska av vid den 1:a utfarten.

Den enda gången som jag blinkar höger, förutom då jag svänger höger vid 1:a utfarten, är då jag gör en lång vänstersväng och kör ur rondellen i den bortre filen. Men då blinkar jag vänster först, förstås.

Jag gör alltså exakt som körskolan instruerat mig. Ska jag till höger håller jag mig i den högra filen och blinkar höger.

Ska jag rakt fram spelar det ingen roll vilken fil jag lägger mig i, även om det oftast blir den vänstra. Men jag blinkar inte.

Ska jag till vänster lägger jag mig i den vänstra filen och blinkar vänster, upphör med blinkandet efter att ha passerat avfarten rakt fram och om det är den långa vänstersvängen blinkar jag höger eftersom jag isf passerar innerfilen då jag kör ut.

Jag garanterar att detta funkar bättre än det där högertramset som vv håller på med. Uppenbarligen håller de flesta med mig också, den enda gång som man ser nån som blinkar höger då dom ska rakt fram kan man ge sig fan på att det är en körskolebil.

Att blinka höger då man ska rakt fram ger inget. Säg att man kör 30 km/h, ja, då hinner man rulla 9m på 1 sekund vilket gör att de som ev väntar på högerblink ändå inte hinner förhålla sig till ett sådant högerblink.

Vadå rakt fram??? Hur ska de som står och väntar på att köra in i rondellen veta var i från du kom?

Om rondellen är stor, så hinner man mycket väl förhålla sig till ett högerblink! Men du kanske bara kör i pytte-rondeller?

Du blinkar inte ens höger om du ligger i vänstra filen i en tvåfilig cirkulationsplats och kör ut?

Det underlättar ju även för de som ligger bakom dig att du blinkar höger innan du kör ur. I Brommaplansrondellen så är det övergångsställen direkt efter att man kör ur rondellen. Om du blinkar höger och jag ser att det är rött så är jag beredd på att du kommer att bromsa.
2009-01-08, 16:38
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:

Du menar att du helt enkelt skiter i lagen och gör som du vill?
2009-01-08, 17:50
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Vadå rakt fram??? Hur ska de som står och väntar på att köra in i rondellen veta var i från du kom?

Om rondellen är stor, så hinner man mycket väl förhålla sig till ett högerblink! Men du kanske bara kör i pytte-rondeller?

Du blinkar inte ens höger om du ligger i vänstra filen i en tvåfilig cirkulationsplats och kör ut?

Det underlättar ju även för de som ligger bakom dig att du blinkar höger innan du kör ur. I Brommaplansrondellen så är det övergångsställen direkt efter att man kör ur rondellen. Om du blinkar höger och jag ser att det är rött så är jag beredd på att du kommer att bromsa.

De som står och väntar behöver inte veta varifrån jag kom. Blinkar jag inte ska jag ur rondellen, och blinkar jag (vänster) ska jag fortsätta. Enkelt.

Det är endast då jag gör den långa vänstersvängen som högerblink kan komma ifråga. Detta eftersom man passerar innerfilen då man kör ut.

Nej, det som ställer till det i rondeller är att det finns några stycken som svänger vänster utan att blinka. Även att det numera är tillåtet att ligga i högerfilen och svänga vänster är ett orosmoment.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in