Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2024-01-10, 21:24
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Hade deras idéer varit nåt att ha, så hade nog trafikreglerna skrivits om för länge länge sen, men se - lagarna är logiska och konsekventa (för det mesta).
På samma sätt kan man säga att om dina tankar hade varit något att ha så hade vänsterblinkning förbjudits.
2024-01-10, 21:27
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
På samma sätt kan man säga att om dina tankar hade varit något att ha så hade vänsterblinkning förbjudits.
lagarna och jag är redan i synk, men inte du och förståndet
2024-01-10, 21:47
Medlem
Citat:
jag tog körkort för 34 år sen, så får du räkna ut själv vad det betyder åldersmässigt.

Lagar följer man givetvis och har aldrig påstått nåt annat, men vissa trafiklärares och andra lobbyisters "hitte-på" ska man verkligen ifrågasätta. Hade deras idéer varit nåt att ha, så hade nog trafikreglerna skrivits om för länge länge sen, men se - lagarna är logiska och konsekventa (för det mesta). Och tänker man och analyserar hur och varför regelverket ser ut som det gör. så bör man komma fram till att det är det enda rimliga sättet man kan ha, så länge beståndsdelarna i en cirkulationsplats är vad de är - en särskild enkelriktad väg med alla avfarter åt höger. Det finns inte ett agerande i cirkulationen (förutom filbyten) som förskriver att man ska blinka vänster. Precis som man INTE gör när man kör på andra vägar med sina anslutande vägar med väjningsplikt. Vad fan skulle jag blinka vänster för, när jag fortsätter i filen förbi en väntade volvo vid sin väjningspliktsskylt? Detta beteende är topic för hela den här mastodonttråden - folk som vill verka duktiga, men ser ut som mongon som inte fattar ett jota vad de egentligen håller på med.
Ja det är väl där vi skiljer oss, du kör på med stöd av din företrädesrätt som om medtrafikanterna inte fanns, skiter i andra och dom ska bara finna sig i att du har företräde. Tänker inte lyfta ett finger för att underlätta mer än vad lagen kräver, om ens det.

Jag vet också när jag har företräde, att jag ska blinka höger ut, men vill också bidra till god trafikströmning, stämning och tydligt visa mina avsikter även då jag har företräde. De flesta förstår att uppskatta det. Gör det mig till ett ”kioskmongo” så läser jag det som något positivt.

Reglerna ändrades f.ö. 1999 så de gamla reglerna gällde alltjämt när du påstår dig tagit körkort.
2024-01-11, 07:09
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse

Reglerna ändrades f.ö. 1999 så de gamla reglerna gällde alltjämt när du påstår dig tagit körkort.
Nej, det där är bara en myt som cirkulerar. Ingen i tråden har hittills kunnat bekräfta detta från berörda myndigheter, att det var lag på att blinka vänster när man följer filen

Som reglerna är idag, var de även 1990. Ordagrant dessutom. Så om ditt påstående skulle stämma, så har de alltså först ändrat, men sen ändrat tillbaka. Jag tror det när jag läser det.
Jag stöder mig på de läroböcker jag själv hade 1990, plus att det inte nånstans går att söka efter "dessa lagändringar" från 1999 på nätet på myndigheterna.

Tror att du, precis som de flesta andra i tråden blandar ihop regler med rekommendationer från körskolan.

Och det där andra! Blinkar du vänster för en väntande bil som vill ut på huvudleden där du kör och avser att fortsätta förbi avtagsvägen?

Tror inte du gör så, men i cirkulationen blir du osäker och drar till med VB för säkerhetskull ifall "man måste"
2024-01-11, 08:34
Medlem
Citat:
Nej, det där är bara en myt som cirkulerar. Ingen i tråden har hittills kunnat bekräfta detta från berörda myndigheter, att det var lag på att blinka vänster när man följer filen

Som reglerna är idag, var de även 1990. Ordagrant dessutom. Så om ditt påstående skulle stämma, så har de alltså först ändrat, men sen ändrat tillbaka. Jag tror det när jag läser det.
Jag stöder mig på de läroböcker jag själv hade 1990, plus att det inte nånstans går att söka efter "dessa lagändringar" från 1999 på nätet på myndigheterna.

Tror att du, precis som de flesta andra i tråden blandar ihop regler med rekommendationer från körskolan.

Och det där andra! Blinkar du vänster för en väntande bil som vill ut på huvudleden där du kör och avser att fortsätta förbi avtagsvägen?

Tror inte du gör så, men i cirkulationen blir du osäker och drar till med VB för säkerhetskull ifall "man måste"

Nej, det reglerna var absolut inte ordagrant exakt samma 1990 som idag, då hade de ju inte behövt ändra reglerna 1999…. Enkel logik säger att du har fel i ditt påstående.

Ja, det finns absolut situationer och platser där man kan behöva blinka för väntande bil för att förebygga eller förhindra fara, även om man kör på huvudled.
Det gäller t ex i många städer där det kan finnas huvudled som t ex svänger genom en korsning eller att missförstånd kan orsakas på annat sätt för andra förare som vill in på huvudleden, och som då extra tydlig signalgivning från den som ska fortsätta på huvudleden kan förebygga eller förhindra. Detta stöds av paragrafer i TF och upplyses om av trafiklärare i körskolorna
2024-01-11, 11:36
Medlem
BalleAnkas avatar
Jag tog körkort på 1980-talet. Det som då lärdes ut av trafikskolor och krävdes vid uppkörning var att blinka vänster vid vänstersväng i rondell. Jag har förstått att detta har ändrats och har därför slutat blinka vänster. Dock så har jag full förståelse för att andra kan ha missat ändringen i praxis, och tycker inte de är "äckliga".
2024-01-11, 11:40
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Jag tog körkort på 1980-talet. Det som då lärdes ut av trafikskolor och krävdes vid uppkörning var att blinka vänster vid vänstersväng i rondell. Jag har förstått att detta har ändrats och har därför slutat blinka vänster. Dock så har jag full förståelse för att andra kan ha missat ändringen i praxis, och tycker inte de är "äckliga".
Det har inte ändrats. De lär fortfarande ut det på trafikskolor.
2024-01-11, 12:33
Medlem
Citat:

Du verkar inte riktigt förstå, men fram till 1999 betraktades cirkulationsplatser inte som en 360-graders huvudväg. De betraktades i allmänhet vara en korsning med en refug i mitten, och då skulle man blinka som i vilken annan korsning som helst. Det fanns inga särskilda blinkersbestämmelser specifikt för cirkulationsplatser likt de som finns idag.

På 90-talet kom dock ett nytt prejudikat från H-D (läs i sin helhet här) som handlade om ansvarsfrågan då två bilar kolliderade vid trafikplats Gårdstånga. Det är/var en enorm tvåfilig cirkulationsplats där en motorväg och en landsväg möts, med en halv kilometer i omkrets och 150 meter mellan av/påfarterna. Se Google maps

Fallet handlade om två bilar som kom upp på samma infart till cirkulationsplatsen, och båda fortsatte sen åt vänster. Den första lade sig i påfartens vänsterfil, blinkade vänster och valde därefter innerfilen för vänstersväng. Den bakomvarande lade sig först i påfartens högerfil och valde sen ytterfilen, som var brukligt för högersväng eller rakt fram i korsningar. I ytterfilen började han dock en omkörning, samtidigt som även han fortsatte runt åt vänster utan att blinka ditåt. När den första skulle ut från innerfilen och vidare till "vänstra" utfarten, så körde den ihop med den bakomvarande som nu låg precis bakom i ytterfilen. Den första hävdade att den andra både valt fel fil för vänstersväng, och inte blinkat för vänstersväng som brukligt, och därmed var vållande. Den andra hävdade att den första bytte ut i hans fil, och därför var vållande.

Båda hade lagstöd för att de uppträtt korrekt med dåvarande regler, och fallet gick slutligen ända till Högsta domstolen. Där fastställde en oenig rätt slutligen att i just denna tvåfiliga cirkulationsplats, med en halv kilometer i omkrets, och i den uppkomna situationen, så borde den första bilen ha blinkat höger för ett filbyte innan han lämnade innerfilen. Som om den färdats på en 2-filig raksträcka och gjort ett filbyte. Man konstaterade att den andra bilen upprätt omdömeslöst, och att kollisionen hade kunnat undvikas om den andra också hade blinkat för vänstersväng, men det slutgiltiga vållandet hamnade på den första.

Efterdyningarna blev att man i trafikförordningen 1999 lade till kravet om att blinka till höger när man lämnar en cirkulationsplats, för att vara konsekventa med det förväntade beteendet vid högersväng från vanlig rak huvudväg. Alltså på grund av HD hade liknat Gårdstångas 500 meter långa cirkulationsplats med en huvudväg i just det fallet. Det har dock aldrig fastslagits att en cirkulationsplats därmed skulle vara något annat än en sorts korsning, de har bara fått särskilda krav om högerblinkning när man lämnar dem.

Därmed fick trafikplats Gårdstånga bilda prejudikat för landets samtliga cirkulationsplatser. Men de flesta är inte 500 meter i omkrets, 2-filiga och ligger ute på ett enormt gärde i obygden med perfekt sikt åt alla håll och med 160 meter mellan de anslutande vägarna. . En högst normal cirkulationsplats kan ligga i tätbebyggt område med hårt trafikerade småvägar, är 1-filiga och med en 5 meter bred rondell i mitten. Högerblinkning är numera ett krav även där, av ovan nämnda skäl. Men pga att de är så små så hinner medtrafikanterna då bara få någon sekunds förvarning om att en annan bil avser köra ut. Om den ens blinkar ut vill säga, vilket majoriteten inte gör. En normal- eller överbegåvad person kan då vara hygglig och visa tydligt att man avser fortsätta åt vänster, även om man har företräde, så att medtrafikanterna också kan planera sin körning bättre. Sen blinkar man höger när man ska ut.

Puh!
Senast redigerad av HasseKlasse 2024-01-11 kl. 12:53.
2024-01-11, 12:36
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
jag tog strax efter dig då och köranvisningarna för rondellkörning från Vägverket 1990 är lika som Transportstyrelsens 2024. Önskar att jag hade kvar läroböckerna, men tror de gick i arv till nån bekant, men minns just rondellkörningen väldigt tydligt.
https://www.youtube.com/watch?v=M75DVzrVlZs
2024-01-11, 13:22
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Du verkar inte riktigt förstå, men fram till 1999 betraktades cirkulationsplatser inte som en 360-graders huvudväg. De betraktades i allmänhet vara en korsning med en refug i mitten, och då skulle man blinka som i vilken annan korsning som helst. Det fanns inga särskilda blinkersbestämmelser specifikt för cirkulationsplatser likt de som finns idag.

På 90-talet kom dock ett nytt prejudikat från H-D (läs i sin helhet här) som handlade om ansvarsfrågan då två bilar kolliderade vid trafikplats Gårdstånga. Det är/var en enorm tvåfilig cirkulationsplats med en halv kilometers omkrets, där en motorväg och en landsväg möts. Se Google maps

Fallet handlade om två bilar som kom upp på samma infart till cirkulationsplatsen, och båda fortsatte sen åt vänster. Den första lade sig i påfartens vänsterfil, blinkade vänster och valde därefter innerfilen för vänstersväng. Den bakomvarande lade sig först i påfartens högerfil och valde sen ytterfilen, som var brukligt för högersväng eller rakt fram i korsningar. I ytterfilen började han dock en omkörning, samtidigt som även han fortsatte runt åt vänster utan att blinka ditåt. När den första skulle ut från innerfilen och vidare till "vänstra" utfarten, så körde den ihop med den bakomvarande som nu låg precis bakom i ytterfilen. Den första hävdade att den andra både valt fel fil för vänstersväng, och inte blinkat för vänstersväng som brukligt, och därmed var vållande. Den andra hävdade att den första bytte ut i hans fil, och därför var vållande.

Båda hade lagstöd för att de uppträtt korrekt med dåvarande regler, och fallet gick slutligen ända till Högsta domstolen. Där fastställdes slutligen att i just denna tvåfiliga cirkulationsplats, med en halv kilometer i omkrets, och i den uppkomna situationen, så borde den första bilen ha blinkat höger för ett filbyte innan han lämnade innerfilen. Som om den färdats på en 2-filig raksträcka och gjort ett filbyte. Man konstaterade att den andra bilen också upprätt felaktigt, men det slutgiltiga vållandet hamnade på den första.

Efterdyningarna blev att man i trafikförordningen 1999 lade till kravet om att blinka till höger när man lämnar en cirkulationsplats, för att vara konsekventa med det förväntade beteendet vid högersväng från vanlig rak huvudväg. Eftersom HD hade liknat Gårdstångas 500 meter långa cirkulationsplats med en huvudväg i just det fallet. Det har dock aldrig fastslagits att en cirkulationsplats därmed skulle vara något annat än en sorts korsning, de har bara fått särskilda krav om högerblinkning när man lämnar dem.

Därmed fick trafikplats Gårdstånga bilda prejudikat för landets samtliga cirkulationsplatser. Men de flesta är inte 500 meter i omkrets, 2-filiga och ligger ute på ett enormt gärde i obygden med perfekt sikt åt alla håll. En högst normal cirkulationsplats kan ligga i tätbebyggt område med hårt trafikerade småvägar, är 1-filiga och med en 5 meter bred rondell i mitten. Högerblinkning är numera ett krav även där, av ovan nämnda skäl. Men pga att de är så små så hinner medtrafikanterna då bara få någon sekunds förvarning om att en annan bil avser köra ut. Om den ens blinkar ut vill säga, vilket majoriteten inte gör. En normal- eller överbegåvad person kan då vara hygglig och visa tydligt att man avser fortsätta åt vänster, även om man har företräde, så att medtrafikanterna också kan planera sin körning bättre. Sen blinkar man höger när man ska ut.
Det där är ett gammalt välkänt fall som bara bekräftar det jag sagt hela tiden i tråden - allt handlar om att man har väjningsplikt när man byter fil, och när man byter fil så blinkar man. HD tog tomtarna på hovrätt och tingsrätt i örat.

Vet inte om rondellerna 1990 var så många och hade flera filer. Vallarondellen hade minst 2-3 st redan då, var absolut ett krav redan då att man blinkar och lämnar företräde om man byter. Jag körde upp där och hade definitivt blivit kuggad om jag bara kört hejvilt och oblinkat genom filerna och sen av. Minns t.o.m. när jag lämnade vallarondellen och hamnade i en bussfil, men insåg det snabbt och blinkade vänster och bytte till rätt fil. Inga problem eftersom det var lätt att missa den bussfilen. Men absolut blinkers för avfart eftersom det är ett filbyte. Detta fick man lära sig i läroböckern från den tiden och från ev trafiklärare. Detta var inget nytt efter 1999

Så du har fel beträffande att man inte behövde blinka för filbyte 1990. Det säger sig självt också och märkligt att det ska behöva ända upp till HD för detta. Detta fall var ju från 1989 och regelverket från 1972 var nog rätt bristfälligt beträffande rondeller. De kom fram till att det är "allmänna trafikregler" som gäller i en cirkulationsplats, men som är nåt trafikskolorna fullständigt ignorerar än idag, och istället slänger sig med vägkorsningstermer som "rakt fram", "svänga vänster" osv, istället för att lära ut vad det egentligen är - en särskild enkelriktad väg där vanliga allmänna regler gäller för filbyte och avfart. Som gjort för kaos, när inte ens trafikläraren förståt vad en cirkulationsplats är. Det är deras fel att folk blinkar vänster när de svänger av på nån av 3-6 högeravfarterna.

Ingenstans finns att finna att Vb varit lagstadgat för 3:e avfarten, utan endast anekdoter och rekommendationer från dessa korkade körlärare.
2024-01-11, 13:31
att kör i en cirkulationsplats är som att åka karusell på tivoli - du kliver alltid av till höger även om karusellen stannar på en annan plats än där du klev på.
2024-01-11, 14:04
Medlem
Citat:

Ditt googlande kanske inte fungerar för att nya reglerna trädde ikraft år 2000.
Men du är inte ensam, de flesta som tog körkort innan dess vet inte att reglerna ändrades för 24 år sen, de kör "Som vanligt"
Senast i morse tutade en och visade fingret för den inte viste hur man beter sig i en rondell, personen såg ut att vara runt 50 år och borde veta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in